بازدید 11834
اولین واکنش رسمی ایران به اقدام اخیر عربستان؛

عربستان سعودی حیات خود را در گرو تنش‌آفرینی می‌بیند

اقدام شب گذشته عربستان سعودی در قطع روابط دیپلماتیک با ایران، که پس از واکنش های صورت گرفته به اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان انجام گرفت، صبح امروز با واکنش رسمی جمهوری اسلامی ایران روبه رو شده و سخنگوی وزارت امور خارجه به بیان مواضع رسمی کشور در این زمینه پرداخت.
کد خبر: ۵۵۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 04 January 2016
عربستان سعودی حیات خود را در گرو تنش‌آفرینی می‌بینداقدام شب گذشته عربستان سعودی در قطع روابط دیپلماتیک با ایران، که پس از واکنش های صورت گرفته به اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان انجام گرفت، صبح امروز با واکنش رسمی جمهوری اسلامی ایران روبه رو شده و سخنگوی وزارت امور خارجه به بیان مواضع رسمی کشور در این زمینه پرداخت.

به گزارش «تابناک»، حسین جابرانصاری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، درباره مسائل پیش آمده در روابط ایران و عربستان گفت: عربستان سعودی نه تنها منافعش بلکه حیاتش را در ادامه تنش و درگیری می‌داند. وی افزود: «عربستان سعودی سعی می‌کند، مجموعه مشکلات داخلی اش را هم از طریق فرافکنی و صادر کردن آن به خارج از عربستان حل کند».

جابر انصاری با تأکید بر اینکه ایران متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: «با وجود این، عربستان سعودی به دلیل اینکه حیات خود و منافعش را در بحران آفرینی می‌بیند، از این موضوع هم به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است».

وی درباره موضوع خروج دیپلمات های ایران از عربستان نیز با بیان اینکه دیپلمات‌های ما هنوز از عربستان خارج نشده‌اند، افزود: «به آن‌ها 48 ساعت فرصت داده شده و در حال حاضر در حال انجام ترتیبات لازم برای انتقال محترمانه آن‌ها به داخل کشور هستیم».

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با تأکید بر اینکه دولت عربستان به دنبال بهانه جویی برای ادامه سیاست‌های نابخردانه خود در راستای افزایش تنش در منطقه است، ادامه داد: «ایران ضمن اتخاذ تدابیر لازم، پیگیری و رایزنی‌های دیپلماتیک مناسب با دیگر کشورهای جهان و منطقه انجام داده که این سیاست مبتنی بر تخریب و ویرانی عربستان، امکان موفقیت را پیدا نکند».

وی با بیان این که عربستان سعودی در راستای آنکه خود را از انزوا و تنهایی خارج کند، در حال انجام اقدامات غیر مبتنی بر واقعیت است و فشارهایی را در این راستا به برخی دولت‌های منطقه وارد می‌کند، تصریح کرد:‌ ایران سیاست‌ آشکار و روشنی را در زمینه‌ی گسترش تعامل و همکاری خود با کشورهای دیگر دنبال می‌کند و روابطش با بسیاری از دولت‌های منطقه در سطح عالی است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه به نظر شما چه رابطه‌ای بین اقدام نابخردانه اخیر عربستان و اجرای برجام که عربستان همواره مخالت آن بوده وجود دارد، تصریح کرد: این ارتباط وجود دارد، چون همانطور که شما می‌دانید، دو کانون منطقه‌ای از جمله رژیم صهیونیستی و دولت عربستان سعودی در تمامی دو سال گذشته به دلیل این که منافع و حیات خود را در ادامه درگیری در منطقه می‌دانند همه تلاش خود را به کار گرفتند که توافق برجام حاصل نشود و بعد از توافق برجام تا لحظه‌ اجرای آن تمام تلاش خود را برای تخریب روندهای موجود در این ارتباط در عرصه‌ منطقه‌ای و بین‌المللی به کار گرفته و می‌گیرند.

متن کامل سخنان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار