بازدید 3124
در گفتگو با تابناک ابراز شد؛

رفع تحريم‌ها پيش شرط راه‌اندازي بازار مشتقه ارزي

براي راه‌اندازی بازار مشتقه ارزي بايد ملاحظاتي در نظر گرفته شود كه مهمترين آن رفع تحريم‌ها و امكان نقل و انتقال آزادانه ارز است و دومين عامل را مي توان تحقق يكسان‌سازي نرخ ارز دانست.
کد خبر: ۵۵۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲ 22 December 2015
براي راه‌اندازی بازار مشتقه ارزي بايد ملاحظاتي در نظر گرفته شود كه مهمترين آن رفع تحريم‌ها و امكان نقل و انتقال آزادانه ارز است و دومين عامل را مي توان تحقق يكسان‌سازي نرخ ارز دانست.

علیرضا ناصرپور سرپرست مطالعات اقتصادي و امكان‌سنجي سازمان بورس در گفتگو با تابناک اقتصادی با بيان اينكه راه‌اندازي بازار مشتقه ارزي به زودي اتفاق مي افتد گفت: با توجه به اينكه بعد از لغو تحريم‌ها ورود سرمايه‌گذاران داخلي، خارجي، صادركنندگان، واردكنندگان و بانك مركزي به اين بازار انجام مي‌شود لذا رفع تحريم‌ها يكي از شرايط تشكيل اين بازار است.

او خاطرنشان كرد: همان‌طور كه لغو تحريم‌ها ورود سرمايه گذاران را سبب مي‌شود؛ يكسان‌سازي نرخ ارز نيز كمك مي كند كه بازاري عميق‌تر و دقيق‌تر داشته باشيم.

ناصرپور توضيح داد: ترجيح ما اين است كه تشكيل اين بازار بعد از لغو تحريم‌ها اتفاق بيفتد. اما در مورد يكسان سازي نرخ ارز بسته به اينكه بانك مركزي چه تصميمي در اين خصوص بگيرد؛ مي تواند قبل يا بعد از راه‌اندازي بازار مشتقه ارز انجام شود.

او متذكر شد: اين‌طور نيست كه اگر يكسان‌سازي نرخ ارز صورت نگيرد اين بازار قابل راه‌اندازي نباشد اما در صورت تحقق اين امر، بازاري عميق‌تر شكل خواهد گرفت.

سرپرست مطالعات اقتصادي و امكان‌سنجي سازمان بورس به تجربه 7 ساله معملات قراردادهاي آتي در بازار سرمايه اشاره و خاطرنشان كرد: با تشكيل بازار مشتقه ارزي امكان دخالت افراد در بازار وجود دارد بر اين اساس بايد از طريق مكانيسم‌هايي اين دخالت‌ها را شناسايي و با آنها برخورد كنيم.

او، مكانيسم اين نظارت را در دو بخش دسته‌بندي كرد. در بحث نخست بازارسازي بازار در اختيار ناظران قرار دارد كه مشاهده كل وقايع بازار را فراهم مي‌كند و در بحث دوم هشدارهاي نظارتي مشتريان و كارگزاران مي تواند جلوي تخلفات را پيش از وقوع بگيرد.

ناصرپور در عين حال وجود سفته بازان در بازار را مخرب ندانست و اظهار كرد: دنيا به اين نتيجه رسيده است كه با كاناليزه كردن حضور سفته‌بازان از حضور آنها جهت پوشش ريسك استفاده كند. فقط سفته‌بازان بايد از بازار فيزيكي خارج شوند و در اين بازار امكان دخالت نداشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل