بازدید 3161

پیام ربیعی برای روز جهانی معلولان

کد خبر: ۵۵۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵ 04 December 2015
دکتر علی ربیعی وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی به مناسبت 12 آذر ،روز جهانی معلولان پیام داد.

متن پیام بدین شرح می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

سعادت هر جامعه ای بر آن است تا زندگی اخلاقی تر و انسانی تر داشته باشند .رضایت خداوند و تحقق اخلاق و انسانیت بر آن است که جامعه عادلانه باشد.  عدالت حکم می‌کند شهروندان معلول جامعه بزرگ‌ داشته شوند و زمینه توانمندی ایشان فراهم گردد. معلولیت پی‌آمد فرایندهای طبیعی و اجتماعی است، و البته سهم رفتار انسانی و اجتماعی در پیدایش معلولیت بسیار است. لذا جامعه است که وظیفه دارد سهم خویش را در پیشگیری از معلولیت، و توانمندسازی معلولان برای داشتن زندگی‌اش شایسته ایفا کند. 

دوازدهم آذرماه، روز جهانی معلولان، روز یادآوری سهم جامعه و هر شهروند در مقابل مسأله معلولیت است. معلولان انسان‌هایی توانمند هستند که همواره قدرت خویش برای موفقیت و مشارکت اجتماعی و زندگی شایسته را ثابت کرده‌اند. اما چالش های فراوانی برای مشارکت و شمول در خیلی از حوزه های جامعه و دسترسی برابر به حمل و نقل ، شغل ، آموزش و مشارکت سیاسی اجتماعی احساس می کنند . دوازدهم آذر، توأمان گرامی داشتن معلولان و یادآور شدن مسئولیت اجتماعی شهروندان و حاکمیت سیاسی در مقابل ایشان است.

روز جهانی معلولان مسئولیت جامعه برای فراهم کردن زمینه‌های مشارکت کامل معلولان در عرصه‏های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زدودن تبعیض‏ها را یادآوری می‌کند. این روز همسو با آرمان‌هایی است که بر توسعه همه‌جانبه جوامع تأکید کرده و خواستار مشارکت جهانی برای ساختن جهانی بهتر است. 

جامعه ایران به فراخور ویژگی‌های خاص اقتصادی، اجتماعی و جمعیت‌شناختی خود با مسأله معلولیت مواجه است. نظام جمهوری اسلامی بر مدار تلاش برای عدالت‌محوری و برابری حقوق انسان‏ها بنا شده و از این‌رو توجه به توزیع عادلانه امکانات و فرصت‏های اجتماعی در آن جایگاهی رفیع دارد. شایسته است در چنین نظامی معلولان فرصت‌هایی فراوان برای بروز توانمندی‌های خویش بیابند و شرایط زندگی شایسته نیز برای‌شان فراهم گردد. اصلاح قوانین و مقررات، نهادسازی برای تسهیل مشارکت اجتماعی معلولان، موفقیت و رشد اقتصادی برای فراوان شدن فرصت‌های اشتغال، و افزایش شناخت‌های جامعه نسبت به مقوله معلولیت از اهداف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارتقای کیفیت زندگی معلولان است. رسیدن به چنین اهدافی بدون مشارکت فعال مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین و اقشار مختلف ناممکن است. ساختن جامعه‌ای انسانی‌تر و اخلاقی‌تر نیازمند سرمایه اجتماعی گسترده‌ای است که در سایه مشارکت جمعی تولید و تقویت می‌شود. 

دوازدهم آذرماه یادمانی برای همه ایرانیان است تا همه ما به یادآوریم که  همه افراد جامعه را باید مهربانانه ببینیم و دست آنهایی را که ناتوانایی هایی دارند را بگیریم و شرایط را برای زندگی بهتر همگان بهتر کنیم.یادمانی در جهت ساختن دنیایی بهتر.  

اینجانب این یادمان توانمندی و شایستگی معلولان، و پاس داشتن مسئولیت و مشارکت شهروندان در بهبود وضعیت معلولان را به همه جامعه و بالاخص جامعه معلولان تبریک می‌گویم.

علی ربیعی 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی