بازدید 128770

سردار سلیمانی، فرمانده عملیات نجات خلبان روس در سوریه

با گذشت دو روز از واقعه سرنگون شدن یک فرونده هواپیمای جنگنده روسی توسط ترکیه، همچنان این موضوع در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. در این میان، آخرین گزارش ها از منابع روس حاکی از آن است که عملیات آزادسازی خلبان جنگنده مذکور از دست گروه های شورشی در سوریه، تحت هدایت سردار قاسم سلیمانی انجام شده است.
کد خبر: ۵۵۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹ 26 November 2015
سردار سلیمانی، فرمانده عملیات نجات خلبان روس در سوریهبا گذشت دو روز از واقعه سرنگون شدن یک فرونده هواپیمای جنگنده روسی توسط ترکیه، همچنان این موضوع در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. در این میان، آخرین گزارش ها از منابع روس حاکی از آن است که عملیات آزادسازی خلبان جنگنده مذکور از دست گروه های شورشی در سوریه، تحت هدایت سردار قاسم سلیمانی انجام شده است.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در مطلبی به بررسی چگونگی عملیات آزادسازی خلبان جنگنده روسی سرنگون شده در سوریه پرداخته و می نویسد، نفس خبر آزادی این خلبان و پس لرزه های خبری، هدف قرار گرفتن هواپیمای روسی توسط ترکیه آنقدر زیاد بود که بسیاری به اصل چگونگی موفقیت عملیات پشت خطوط دشمن نپرداختند.

در این مطلب، به نقل از یک افسر سوری در لاذقیه آمده است، پس از سقوط هواپیمای روسی بلافاصله هلیکوپترهای روس جهت نجات خلبان دست به کار شدند؛ اما با آتش شدید ارتش آزاد سوریه و ترکمان های وابسته به ترکیه و استفاده آن ها از موشک ها و تسلیحات پیشرفته ای که اخیراً به دستشان رسیده مواجه شدند، در این ماجرا یک امدادگر روس هم کشته شد. اطلاعات موثق مبنی بر اینکه تعدادی از یگان های ویژه ترکیه جهت اسارت خلبان روس و باج گیری از روسیه به مکان اعزام شده اند به دست آمده بود.

در گیرودار برنامه ریزی برای عملیات مجدد جهت آزادی سریع خلبان روس، سردار سلیمانی با روس ها تماس می گیرد و به آنها اطلاع می دهد که یک یگان ویژه جهت نجات خلبان روس آماده کرده و پیشنهاد داد به دلیل اینکه این یگان ویژه متشکل از نیروهای ویژه حزب الله لبنان و کماندوهای سوری آموزش دیده توسط ایران است و آشنایی کامل با جغرافیای مکانی دارند، عهده دار عملیات زمینی شوند و نیروی هوایی روسیه پشتیبانی و آتش بار هوایی و اطلاعات ماهواره ای را برای آن ها تأمین کند و تعهد می دهد که خلبان روس را صحیح و سالم برگرداند. در نهایت همین هم شد.

پس از ردیابی مکان خلبان روس توسط دستگاه ردیابی ماهواره ای که به وی متصل شده بود، مشخص گشت خلبان در مکانی حدود 6 کیلومتر پشت خطوط مقدم درگیری ارتش سوریه و مخالفین قرار دارد. شش رزمنده از یگان ویژه عملیاتی حزب الله و 18 کماندوی سوری برای انجام عملیات به خطوط مقدم نزدیک شدند. همزمان نیروی هوایی و هلیکوپتر های روس در منطقه آتش گشودند و همه استحکامات را با خاک یکسان کردند، به گونه ای که بیشتر نیروهای دشمن مستقر در مکان گریخته و زمینه نفوذ یگان های ویژه فراهم شد.

این افسر سوری افزود، تمام محدوده پیشروی یگان های ویژه توسط ماهواره های روسیه به گونه ای دقیق پوشش داده شده بود که هر گونه حرکتی را در فاصله چند صد متری یگان ها حتی درون مکان های سربسته را به آنها اطلاع می دادند و لحظه به لحظه گزارش عملیات به یک مقام خیلی عالی رتبه در کرملین که به نظرش شخص پوتین بود منتقل می شد و مشخص بود که وی از همان جا بر کل عملیات با چشم ماهواره ای نظارت دارد.

به گفته این افسر که نمی خواست نامش فاش شود، عملیات به شکار یکایک تروریست ها در محیط عملیات چه توسط نیروی هوایی روسیه چه یگان های عملیاتی سردار سلیمانی تبدیل شده بود. طبق اظهار نظر این افسر، همزمان روس ها یک جنگ الکترونیکی راه اندازی کردند که طی آن، کل ماهواره ها و تجهیزات ارتباطاتی دشمن در شعاع چند کیلومتری منطقه و اطراف آن کور شده بود، زیرا بیم آن می رفت ماهواره های غربی جهت کمک به تروریست ها اطلاعات عملیات را در اختیار آنها قرار دهند.

در نهایت، این یگان ویژه پس ازنفوذ در این شش کیلومتر و نابودی کل نیروهای باقیمانده با تجهیزات پیشرفته ای که در اختیارشان بود، خلبان را نجات دادند. جالب اینکه در این عملیات فوق العاده خطرناک کل 24 نیرو به همراه خلبان کاملا سالم بدون حتی یک زخمی به پایگاه بازگشتند. افسر سوری اظهار داشت ژنرال سلیمانی اصرار داشت خود شخصاً بر ریز عملیات نیروهای خود نظارت داشته باشد و تا اطمینان از موفقیت عملیات در کنار آن ها بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی