بازدید 17850

آيا دست داعش به نيويورک و شهرهاي ديگر هم خواهد رسيد؟

بعد از حملات خونبار داعش به فرانسه و کشته و مجروح شدن صدها نفر در پاريس، فهرست جديدي از اهداف احتمالي آتي گروه هاي تروريستي مطرح شده و محمود علوي، وزير اطلاعات ايران نيز حملات در بيروت و پاريس را هشداري جدي براي نهادهاي اطلاعاتي ايران دانسته است. آيا دست داعش به شهرهاي مهم ديگر دنيا نيز خواهد رسيد؟
کد خبر: ۵۴۷۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ 17 November 2015
بعد از حملات خونبار داعش به فرانسه و کشته و مجروح شدن صدها نفر در پاريس، فهرست جديدي از اهداف احتمالي آتي گروه هاي تروريستي مطرح شده و محمود علوي، وزير اطلاعات ايران نيز حملات در بيروت و پاريس را هشداري جدي براي نهادهاي اطلاعاتي ايران دانسته است. آيا دست داعش به شهرهاي مهم ديگر دنيا نيز خواهد رسيد؟

به گزارش «تابناک»، در حالي که منابع مختلف کشورهايي مانند ايالات متحده آمريکا، روسيه، ايتاليا، انگليس، آلمان و ايران را در فهرست اهداف احتمالي آينده داعش قرار داده اند، روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز در مطلبي درباره حملات اخير داعش در پاريس، به بررسي اين موضوع پرداخته است که چرا نهادهاي اطلاعاتي فرانسه نتوانسته اند از اين حملات تروريستي جلوگيري کنند و ِآيا داعش توانايي انجام اقدامات مشابه در ايالات متحده را خواهد داشت يا خير؟

به عقيده تحليلگر اين روزنامه، آمريکايي ها با وجود تجربه تلخ حوادث يازده سپتامبر، نسبت به وقوع حوادث تروريستي بزرگ جديد، نگراني کمتري دارند.

موفقيت کشتار وسيع صورت گرفته توسط داعش در پاريس به چهار عامل وابسته است: دسترسي آسان به پاريس، شهرونداني اروپايي که آماده انجام چنين اقدامات و کشتار هموطنان خود باشند، زيرساخت هاي جهادي اروپايي که سلاح و اطلاعات لازم براي اين اقدامات تروريستي را فراهم آورده است و نهايت اينکه نهادهاي اطلاعاتي اروپا فاقد منابع کافي براي تعقيب و مراقبت از مظنونان به تروريسم هستند.

اما ايالات متحده اين مشکلات را ندارد و يا اينکه حداقل مشکلاتش در اين حوزه ها به مراتب کمتر از اروپاست. آمريکايي ها از گذشته تاکنون به کنترل هاي مرزي در اروپا بدبين بوده اند. هرچند مقررات مربوط به ويزاي شنگن به شهروندان اروپايي امکان داده که به آساني از مرزهاي بين کشورهاي اروپايي عبور کنند، از سوي ديگر کار را براي مجرمان و تروريست ها نيز تسهيل کرده است.

نکته نگران کننده در اين ميان، سهولت خروج يک تروريست از سوريه، عبور وي از ترکيه و رسيدن وي به يونان و ديگر کشورهاي اروپايي است؛ موضوعي که حداقل در مورد يکي از عوامل حوادث اخير در پاريس صادق است. در حوزه مقابله با تروريسم، بايد به موضوع تک تک افراد پرداخته شود و سيل مهاجريني که از خاورميانه به اروپا آمده اند، کار را بسيار سخت کرده است. تنها در ماه گذشته ميلادي، 218 هزار پناهجو وارد اروپا شده اند.

ايالات متحده با اين مشکل مواجه نيست. تقريبا هر که از خاورميانه و يا ديگر مناطقه جنگ زده وارد ايالات متحده مي شود، بايد سوار بر هواپيما وارد امريکا شود و از سال 2001 و بعد از حملات يازده سپتامبر اين مسير بسيار سخت شده است.

از سوي ديگر، دو کشور هم مرز با آمريکا يعني کانادا و مکزيک همکاري تنگاتنگ امنيتي با آمريکا دارند و اجازه نمي دهند که تروريست ها به آساني از مرزهاي آنها وارد امريکا شود.

حمله تروريستي در داخل آمريکا با يک چالش مهم داخلي ديگر هم روبه روست. عوامل حملات در پاريس از مسلمانان اهل فرانسه و بلژيک و نيز افراد خارجي تشکيل مي شوند. در مقابل به جز چند استثنا، گرايش مسلمانان آمريکايي به گروه هايي مانند داعش بسيار محدودتر بوده است. به طور کلي، مسلمانان آمريکا با جامعه اين کشور بيشتر جوش خورده اند و از نظر اقتصادي و تحصيلات تفاوت چنداني با بقيه جامعه ندارند، در حالي که در کشورهاي اروپايي تبعيض و جدايي مسلمانان از بقيه جامعه زياد و فقر در ميان آنها گسترده است.

ضعف ديگر کشورهاي اروپايي در مقابله با اقدامات تروريستي اين است که بر خلاف آمريکا، در اين کشورها تاکنون سلاح هاي جنگي چنداني وجود نداشته و آنها تجريه کافي در مهار آن ندارند و داعش بر خلاف القاعده که مشتاق استفاده از بمب در حملات خود بود، روش استفاده از سلاح هاي جنگي را بيشتر مورد استفاده قرار مي دهد.

آمريکا يک برتري ديگر نيز بر اروپا دارد. در فضاي بعد از يازده سپتامبر، نه تنها دريافت ويزاي آمريکا بسيار سخت تر شده، بلکه همکاري اطلاعاتي با ديگر کشورها درباره دريافت اطلاعات مربوط به مسافران به آمريکا افزايش يافته و هزينه هاي سنگيني به کارهاي اطلاعات و امنيت اختصاص يافته است.

در واقع در دوره بعد از يازده سپتامبر 2001 تاکنون، ايالات متحده بيش از 650 ميليارد دلار و به عبارت ديگر، سالانه حدود 47 ميليارد دلار را صرف امنيت داخلي خود کرده است. در مقابل بعد از حمله به مجله شارلي ابدو، فرانسوي ها يک برنامه چند ساله مقابله با تروريسم را اعلام کردند که بودجه آنها تنها 786 ميليون دلار است. کل بودجه سالانه سرويس اطلاعاتي آلمان 660 ميليون يورو است: شواهدي وجود دارد که نشان مي دهد، همانند حادثه شارلي ابدو، اين بار هم فرانسوي ها به دليل ضعف امکانات، نتوانسته اند مانع حملات شوند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی