بازدید 14323

برژینسکی: به زودی همه جا درگیر بحران می‌شود

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا تصریح کرد بحران‌ در جامعه بین‌الملل رو به گسترش است و شواهدی وجود دارد مکان‌هایی که هم‌اکنون با بحران مواجه نیستند به زودی دچار بحران خواهند شد.
کد خبر: ۵۴۲۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 26 October 2015
مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا تصریح کرد بحران‌ در جامعه بین‌الملل رو به گسترش است و شواهدی وجود دارد مکان‌هایی که هم‌اکنون با بحران مواجه نیستند به زودی دچار بحران خواهند شد.

به گزارش فارس، «زبیگنیو برژینسکی» مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» (CSIS) تصریح کرد: «امروز به اعتقاد من، جهان با یک بحران جهانی روبرو است. به طور همزمان با بحران سیاسی، اقتصادی، سیستماتیک، نژادی و مذهبی روبرو است. ما در طول تاریخ، بحران‌هایی در سطح بین‌المللی داشته‌ایم اما حجم این بحران‌های بین‌المللی به تدریج بیشتر و بیشتر شده است. هم‌اکنون این بحران‌ها گسترش یافته و همه گیر شده است و شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه، مکان‌هایی که درگیر بحران نیستند به زودی با بحران روبرو می‌شوند».

وی سپس به گسترش سریع و ناگهانی تکفیری‌ها اشاره کرد و گفت: «این بحران‌ها خیلی ناگهانی در حال رخ دادن هستند و بسیار خشن، ناگهانی و کینه‌توزانه است و افرادی که این اقدامات را انجام می‌دهند تمایل دارند برای آنکه تأثیرات حیرت‌آوری برجای بگذارند، دست به اقدامات دراماتیک و غم‌انگیز بزنند بعنوان مثال افراد بی‌گناه را به شیوه‌هایی بسیار ظالمانه در ملاء عام و به صورت آشکارا اعدام می‌کنند».

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: «ما در عین حال با آشفتگی‌ که روسیه به وجود آورده روبرو هستیم که این کشور تحت رهبری پوتین منتظر است به یک دلیل احمقانه سلاح‌های اتمی را به سوی ما نشانه رود و این چیزی است که از سال 1945 تاکنون رخ نداده است. ما خاورمیانه‌ای را پیش رو داریم که همچون جنگ‌های 30 ساله در حال انفجار است؛ جنگ‌هایی که در آن هر طرف، طرف مقابل را گناهکار می‌داند و افراد معتقدند که مدافعان خدا در برابر دیگران هستند و به طرز وحشتناکی با هم مبارزه می‌کنند. گرچه ما بخشی از این درگیری‌ها نیستیم اما در سالهای اخیر اقداماتی را انجام داده‌ایم و در واقع خود را در مسیر این درگیری‌ها انداخته‌ایم».

برژینسکی ادامه داد: «از طرف دیگر ما آسیا را داریم که از بسیاری جهات پربارتر از اروپا است و هم از نظر معماری و فلسفی جالب توجه است اما از آنجایی که مورد آزار قرار گرفته است و حماقت دارد نتوانسته بعنوان یک بازیگر اصلی در صحنه جهانی ظهور پیدا کند.»

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در مقایسه بحران‌ها در زمان گذشته و حال گفت: «اکثر مشکلاتی که ما در دهه‌های 40، 50، 60 و تا همین سالهای اخیر با آن مواجه بودیم، مشکلاتی بود که طولانی بودند و رخدادها را پیش‌بینی می‌کردند و سپس به مشکل تبدیل می‌شدند اما در حال حاضر همه چیز به اندازه‌ای سریع رخ می‌دهد و همه چیز به قدری متناقض است که به یک مشکل و مبارزه مداوم تبدیل شده است و یک ایده روشن درباره آن رخدادها وجود ندارد.»

برژینسکی به تلاش برخی گروههای تروریستی همچون داعش برای گسترش ایدئولوژی خود در سراسر جهان اشاره کرد و گفت: «ابزارهایی برای کارهای ناخوشایند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی سازمانهای غیردولتی از این ابزارها برای تحقق اهداف خود بهره می‌گیرند. مسئله‌ مهم این است که این ابزارها بسیار قابل دسترس هستند. برخی سازمانهای غیردولتی تلاش می‌کنند که نه تنها بر برخی قلمروها کنترل سیاسی داشته باشند بلکه ایدئولوژی خود را بر برخی افراد خاص تحمیل کنند.»

وی در پایان به برخی سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: «برخی سازمانها ظرفیت اعمال رنج‌های هولناک بر افراد را دارند.گرچه این سازمانها دولتی نیستند اما از نظر من اگر آنها بتوانند کارهایی را انجام دهند که صدمات زیادی را به ما وارد آورد، یک دولت به حساب می‌آیند. ما در یک عصر بسیار حساس به سر می‌بریم. ما در عین حال می‌توانیم از وقوع بحران جلوگیری کنیم و در عین حال می‌توانیم به فلج کردن اوضاع و تخریب امور منجر شویم».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر