بازدید 4136

تيرگي روابط بين عربستان سعودي و مصر

کد خبر: ۵۴۰۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲ 19 October 2015
روزنامه عرب زبان روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و مصر را تیره عنوان و تاکید کرد که به نظر می رسد اختلاف ها و تیرگی روابط دو کشور به زودی حل نخواهد شد و خطوط قرمز عربستان سعودی برای مقامات مصر به خطوط سبز تبدیل شده است.

روزنامه اینترنتی «رای الیوم» متعلق به «عبدالباری عطوان» روزنامه نگار پیشکوست و سرشناس فلسطینی تبار در سرمقاله خود به روابط مصر و عربستان پرداخت و نوشت: احمد القطان سفیر عربستان سعودی با عصبانیت قاهره را ترک کرد و این مسئله البته قابل انتظار بود و نشان دهنده میزان وخامت و تیرگی روابط بین دو کشور به علت اختلاف های اساسی آنها در مسائل مختلف منطقه است.

اقدام سفارت عربستان سعودی در قاهره در صدور بیانیه ای و تاکید آن بر عمق روابط بین دو کشور مصر و عربستان دیرهنگام صورت گرفت و در عین حال قانع کننده نبود زیرا کانال های ارتباطی بین دو کشور در سطوح بالا بسته شده است و به تعویق افتادن یا لغو سفر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به قاهره که قرار بود ماه گذشته و هنگام بازگشت از واشنگتن صورت گیرد نیز گواهی واضح بر این امر است.

دولت مصر درباره دو پرونده یمن و سوریه با دولت سوریه اختلاف های زیادی دارد. مخالفت مصر با اعزام نیروی نظامی به یمن برای جنگ در چارچوب ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی محور اصلی اختلاف دو طرف در خصوص پرونده یمن بود. همچنین، استقبال از سرلشکر علی مملوک رئیس دستگاه امنیت ملی سوریه در قاهره نیز پیام واضحی به عربستان سعودی داشت که نشان دهنده نزدیکی موضع قاهره به سوریه و نظام حاکم در آن بود.

عامل نهایی و اصلی که مخرب این روابط بود، سخنانی بود که احمد ابو زید مشاور وزارت امور خارجه مصر ایراد کرد و در آن گفت «درباره نتایج کنفرانس ژنو (درباهر سوریه) اختلافی نیست، اما مسئله ماندن یا نماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت مسئله ای است که مردم سوریه درباره آن تصمیم گیری می کنند.»
ماندن رئیس جمهور اسد در قدرت در سوریه خط قرمز برای مقامات عربستان سعودی به شمار می رود و امکان ندارد درباره تخطی از آن تسامح کنند، خاصه اینکه اگر دولت مصر مرتکب چنین تخطی شود، دولتی که عربستان بیش از بیست میلیارد دلار کمک های مالی و اقتصادی به آن کرده است و شنیدیم که عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی مدام بر کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه چه با جنگ و چه با صلح تاکید می کرد و می گفت که وی جایی در آینده سوریه ندارد.

خطوط قرمز عربستان سعودی برای مقامات مصر به خطوط سبز تبدیل شد و این خطوط زمانی برای آنها سبزتر شد که از دخالت نظامی روسیه در سوریه استقبال کردند و این دیگر برای عربستان تحمل پذیر نبود و در نتیجه سفیر عربستان با عصبانیت قاهره را ترک کرد.

از نظر مصر، بزرگ ترین اشتباهی که عربستان سعودی و مقامات آن مرتکب شدند این بود که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان سعودی به گروه اخوان المسلمین مصر که دشمن شماره یک نظام عبدالفتاح سیسی است پناه داد و علاوه بر این وی با قطر و ترکیه نیز که دو حامی اصلی این گروه هستند متحد شد. ائتلاف با اخوان المسلمین تحولی در سیاست سابق عربستان سعودی بود که عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه قبلی در پیش داشت.

این روزنامه در ادامه این سرمقاله این پرسش را مطرح کرد که چه زمانی سفیر القطان به سفارت خود در قاهره بازخواهد گشت؟ کسی نمی تواند جواب قاطعی در این خصوص بدهد، اما دنبال کردن حملات وا نتقادهای تند رسانه های مصری یا برخی از محالف آن علیه عربستان سعودی و سیاست های آن حاکی از این است که اقامت وی در ریاض طولانی خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل