بازدید 23639

جدول لیگ بدون اشتباهات داوری/ قرمز بالاتر از آبی!

بيشترين ضرر يك تيم از اشتباهات داوري، 4 امتياز بوده و ديگر تيم‌ها بين یک تا 3 امتياز آسيب ديده‌اند. امتيازات پرتعداد از اشتباهات داوري، بيشتر مربوط به دو تيمي مي‌شده كه از اشتباهات داوري سود برده‌اند. استقلال و سايپا، به ترتيب 8 و 7 امتياز از اشتباهات داوري اندوخته اند
کد خبر: ۵۳۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷ 08 October 2015
اگر اشتباهات داوری در لیگ برتر رخ نمی داد که البته فرض محالی است و در بهترین لیگ های جهان هم نمی شود انتظار چنین چیزی را داشت؛ اکنون جایگاه تیم های ایرانی درجدول لیگ پانزدهم چگونه بود؟ این سوژه ای است که هفته نامه تماشاگران سراغش رفته و به یک جدول جدید رسیده که استقلال در آن نه تنها صدرنشین نیست بلکه از میانه جدول هم پایین تر رفته است!
 به گزارش تابناک ورزشی، از 16 تيم اين فصل، 9 تيم از اشتباهات داوري ضرر كرده‌اند و شايد موج اعتراضات آنها به نحوه قضاوت داوران زياد عجيب نباشد. البته بيشترين ضرر يك تيم از اشتباهات داوري، 4 امتياز بوده و ديگر تيم‌ها بين یک تا 3 امتياز آسيب ديده‌اند. امتيازات پرتعداد از اشتباهات داوري، بيشتر مربوط به دو تيمي مي‌شده كه از اشتباهات داوري سود برده‌اند. استقلال و سايپا، به ترتيب 8 و 7 امتياز از اشتباهات داوري اندوخته اند و طبيعي است از وضعيت داوري ليگ امسال راضي باشند.

جدول لیگ پانزدهم بدون اشتباهات داوری/ پرسپولیس بالاتر از استقلال!

موارد سود و زیان استقلال این فصل از داوری
اشتباهات داوري اين فصل به سود استقلال، باعث شد حجم زيادي از انتقادات عليه اين تيم و كميته داوران و حتی مدیران ارشد فدراسیون شكل بگيرد. استقلالي‌ها در بازي با استقلال اهواز يك گل خطا زدند، در بازي با راه‌آهن زماني كه با دو گل عقب بودند دو پنالتي اشتباه به‌دست آوردند، در بازي با گسترش فولاد يك پنالتي به نفع حريف گرفته نشد و در بازي با نفت تهران هم داور خطاي پنالتي به سود تيم منصوريان را اعلام نكرد. البته در بعضي موارد، اشتباهات داوري به ضرر استقلال هم بوده، اما نتايج انتهاي بازي باعث شده اين اشتباهات زياد به چشم نيايند؛ مثل گل سالم محسن كريمي به ملوان يا گل سالم استقلالي‌ها به راه‌آهن كه تحت تأثير اشتباهات قبلي داور قرار گرفت.
وقتی جلالی از داور تعریف کرد!
«يك داوري بي‌نقص». عبارتي كه جلالي بعد از بازي با فولاد درباره داور مسابقه به كار برد، كمتر از زبان مربيان ايراني شنيده مي‌شود. مگر اينكه مثل بازي سايپا و فولاد، داور با اخراج نكردن كاپيتان سايپا و ناديده گرفتن پنالتي فولاد، يك تنه نتيجه بازي را به نفع تيم آنها عوض كرده باشد. سايپا با گرفتن 7 امتياز از اشتباهات داوري، بعد از استقلال بيشترين سود را از سوت‌هاي اشتباه اين فصل برده است. تيم جلالي قبل از بازي با فولاد با يك پنالتي اشتباه، پرسپوليس را برده بود و در بازي با پديده هم داور پنالتي واضح تيم مشهدي را ناديده گرفت. شايد با مرور اين تصاوير، رضايت آقا معلم از داوري‌هاي اين فصل منطقي به نظر برسد.

همه زیان های پرسپولیس از سوت
تا قبل از بازي پرسپوليس و تراكتورسازي، پرسپوليس با از دست دادن 4 امتياز از اشتباهات داوري طلبكارترين تيم ليگ بود. آنها با دو اشتباه پياپي فغاني، برد مقابل ذوب‌آهن را با باخت عوض كردند و در بازي با سايپا هم با پنالتي كه عليه تيم‌شان گرفته شد بازي را باختند. علاوه بر اين، در بازي با استقلال خوزستان هم داور بايد درهمان نيمه اول يك بازيكن تيم ويسي را اخراج مي‌كرد و شايد نتيجه آن ديدار هم با اخراج نيمه اول كاملاً عوض مي‌شد. در بازي پرسپوليس با تراكتورسازي، محسن تركي يك پنالتي تيم توني را نگرفت تا هم پرسپوليسي‌ها براي اولين‌بار از اشتباهات داوري سود كنند و هم تيم توني جاي آنها را در صدرجدول طلبكارترين تيم‌هاي ليگ‌برتر بگيرد. تراكتورسازي در7 بازي گذشته 4 امتياز از اشتباهات داوري ضرر كرده است. فولاد، ديگر تيم سرخپوش و بحران‌زده ليگ هم در صورت دقت بيشتر داور بازي با سايپا، مي‌توانست با سه امتياز شيرين به تعطيلات برود و زير فشار انتقادات نباشد.
در جدول ليگ‌برتر بدون احتساب اشتباهات داوري، فقط رتبه دو تيم انتهاي جدول شبيه رتبه‌شان در جدول فعلي ليگ‌برتر است. سايپا با 10 پله سقوط، بيشتر از همه پايين رفته و تراكتورسازي با 5 رده صعود، توانسته تا رده پنجم بالا برود. در بين شانزده تيم ليگ، تنها دو تيم يعني سياه جامگان و استقلال خوزستان اشتباه داوري به سود يا ضررشان نداشته‌اند. البته استقلال خوزستان خوش‌شانس بود كه داور بازي با پرسپوليس، بازيكن اين تيم در نيمه اول را اخراج نكرد اما با توجه به اينكه تأثير يك بازيكن اخراجي در ادامه مسابقه غير قابل محاسبه است، آنها حداقل در اين جدول جابه‌جايي نخواهند داشت.

ركورددار اشتباهات
بازي استقلال و راه‌آهن، ركورددار پراشتباه‌ترين قضاوت ليگ پانزدهم بود. قبل از اين مسابقه، عليرضا فغاني در بازي پرسپوليس و ذوب‌آهن با تبديل كردن برد 1-0 پرسپوليس به باخت 2-1، بيشترين تأثير را در نتيجه يك مسابقه گذاشته بود، اما زرگر با تأثيرگذاري روي 4 گل توانست فغاني را پشت‌سر بگذارد. زرگر در اين بازي سه پنالتي گرفت كه همه آنها اشتباه بود، با نگرفتن خطاي حنيف باعث درگيري و اخراج دروازه‌بان راه‌آهن شد و در نيمه دوم گل سالم استقلال را به اشتباه آفسايد اعلام كرد. بابك وسيله‌بر هم در بازي گسترش و صبا روز عجيبي را پشت‌سر گذاشت. وسيله‌بر دو گل سالم گسترش فولاد را مردود و در عوض، يك پنالتي اشتباه براي اين تيم گرفت تا در پايان بازي هر دو مربي شديداً به قضاوت داور معترض باشند.

مدل انگليسي
رسانه‌هاي انگليسي معمولاً براي محاسبه تأثير يك عضو روي يك مجموعه، بازي را به دو بخش قبل و بعد از صحنه تأثيرگذار تقسيم مي‌كنند. به‌طور مثال در بازي استقلال اهواز و گسترش فولاد، داور در دقايق پاياني گل سالم استقلال اهواز را مردود اعلام كرد و بازي مساوي نشد. گسترش فولاد، در دقايق تلف شده گل دوم را هم زد و بازي را 2-0 برد. بر اساس اين روش، نتيجه مسابقه بايد 1-1 مساوي محاسبه شود. روشي كه جدول ليگ بدون اشتباهات داوري، بر اساس آن درست شده است. روزنامه گاتزتا دلواسپورت، سال 2008 از روش ديگري استفاده كرد و اشتباهات داوري را در نتيجه پاياني مسابقه اعمال كرد. روشي كه انتقادات زيادي به همراه داشت. بر اساس آن روش، بازي استقلال اهواز و گسترش فولاد بدون اشتباهات داوري، 2-1 به نفع گسترش فولاد تمام مي‌شود. در صورتي كه جدول ليگ با روش گاتزتا محاسبه مي‌شد، جدول نهايي فرق چنداني با اين روش نداشت. جايگاه بيشتر تيم‌ها مشابه همين جدول بود اما امتيازات بعضي تيم‌ها مثل استقلال، سايپا، گسترش و پديده يك يا دو امتياز بيشتر مي‌شد و تراكتورسازي، نفت، فولاد، پرسپوليس و استقلال اهواز يك يا دو امتياز كمتر مي‌گرفتند.

ضريب خطا
جدول فعلي ليگ بدون احتساب اشتباهات داوري، مطمئناً جدول قابل استنادي نيست. به‌طور مثال، شايد اگر در بازي استقلال و نفت تهران داور مسابقه پنالتي روي مومني را مي‌گرفت، نفتي‌ها نمي‌توانستند آن را گل كنند يا حتي در صورت گل شدن توپ استقلال با زدن دو گل بازي را به نفع خودش تمام مي‌كرد؛ به‌خصوص كه در ليگ‌برتر ايران، فقط حدود نيمي از پنالتي‌ها گل مي‌شوند. اين جدول فقط توصيفي از كارنامه ضعيف داوري ليگ پانزدهم است. داوري‌هايي كه باعث شدند جدول فعلي ليگ بيش از زحمات تيم‌ها، حاصل سوت‌هاي اشتباه آنها باشد. تعداد جلسات محروميت داوران در اين فصل، از تعداد هفته‌هاي ليگ‌برتر بيشتر بوده و فغاني، اكبريان و صالحي هر كدام 4 جلسه محروم شده‌اند و با شيبي كه تعداد اشتباهات داوري گرفته شايد تا آخر فصل بيشتر داوران به جاي زمين مسابقه از خانه مسابقات را تماشا كنند. در هفته اول ليگ‌برتر، داوران فقط روي 3 امتياز بازي ملوان و ذوب‌آهن تأثيرگذار بودند اما هفته هفتم، نتيجه 4 بازي از هشت بازي برگزار شده با سوت‌هاي پراشتباه رقم خورد.


جدول ليگ‌برتر بدون احتساب اشتباهات داوري

رتبه واقعي

رتبه در جدول 

تيم

امتياز واقعي

امتياز در جدول 

تفاوت با جدول واقعي 

1

2

سپاهان

16

14

+2

2

3

استقلال خوزستان

14

14

-

3

7

گسترش فولاد

12

11

+1

4

8

صباي قم

11

10

+1

5

10

تراكتورسازي

11

7

+4

6

5

ذوب‌آهن

9

11

-2

7

6

ملوان

9

11

-2

8

11

پرسپوليس

9

7

+2

9

1

استقلال

8

16

-8

10

12

راه‌آهن

8

6

+2

11

9

پديده

7

9

-2

12

14

استقلال اهواز

7

5

+2

13

4

سايپا

6

13

-7

14

13

سياه جامگان

6

6

-

15

15

نفت تهران

6

4

+2

16

16

فولاد

5

3

+2

در شرايط تساوي امتيازها، رتبه در جدول ليگ ملاك رده‌بندي تيم‌ها بوده است

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۰
کور شود چشمی که نمیتونه استقلا در صدر چدول ببینه تلاش کنید و هروز بهانه نیارید دوارای بیچاره روهم مقصر نکنید
تابی جون بیخیال رنگی نشو کیفیت بازی ها همشون پایینه
آرزو یجوانان عیب نیست!
اسم اینو نمیشه گذاشت اشتباه . تیمهای تهرانی از بالای جدول میان پایین که اسمش اشتباه نیست زد و بند است
جون عمتون
کارشناس ورزشیتون انقدر حسود تشریف داره که یه همچین تیتر هایی میزنه و نظرشو مینویسه که مثلا تو خیال خودش پرسپولیس از استقلال بالاتره/همه چه به روزه بجز جدولی که صدر نشینش استقلاله
مدیر پایگاه دوست عزیز، مطمئنید که مطلب رو مطالعه کردید؟ به نقل از یک نشریه هفته نامه شده این خبر . کارشناس ورزشی ما؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
راست میگه مگه تابناک کارشناس داره اصلا؟
تابی لنگی با این حرفهات هم نمی تونی تسلای ته جدول بودن تیمت بشی
تابلوه
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل