بازدید 122364
۷
بسته ویژه خبری «تابناک»؛

آنچه در فاجعه منا بر سر «علی دایی» آمد/ کلاهبرداری ۴۰ میلیاردی در بازار ارز/ درخواست ویژه از رئیس مجلس درباره بابک زنجانی/ اعلام آمادگی محسن رضایی برای شهادت/ جزئیاتی درباره فوت کاپیتان پرسپولیس

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«اعتراض شدید جنتی به وزیر حج عربستان»،«انتخاب گوسفند برتر سال!»،«مهمترین دغدغه کشور از دیدگاه لاریجانی»،«درخواست ورود دادستان به ماجرای توهین به ظریف» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۳۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰ 01 October 2015

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

به گزارش«تابناک»، موضوع حادثه منا و همچنین سرنوشت برخی دیپلمات ها و افراد سرشناس در این فاجعه در کانون توجه رسانه های امروز قرار داشت. با این حال موضوع دست دادن ظریف و اوباما و همچنین بابک زنجانی از دیگر موضوعات مهم امروز بود.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

4 دیپلمات در بین جانباختگان فاجعه منا

امروز سازمان حج و زیارت طی اطلاعیه ای تعداد جانباختگان ایرانی فاجعه منا را 464 نفر اعلام کرد. غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان، احمد فهیما معاون اداره نمایندگی‌های تشریفات وزارت خارجه ، محمدرحیم آقایی‌پور سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی ، حسینی مقدم سرکنسول ایران در مرو جز این جانباختگان این فاجعه محسوب می‌شوند.


سعودی‌ها فاجعه منا را به رهبری تسلیت گفتند

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی سرپرست هیئت ایرانی دولت اعزامی به مکه از دیدار با مقامات بلندپایه عربستان در جده خبر داد و گفت: آنان ضمن اعلام تسلیت پادشاه به رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران اطمینان دادند که هیچ ایرانی در مکه دفن نشده و در انتقال جان‌باختگان به ایران تسریع خواهد شد.


2 هزار موشک به سمت صهیونیست و آل‌سعود پرتاب می‌کنیم

رئیس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: اگر مقام معظم رهبری اراده کنند از همین نزدیکی شهر اصفهان می‌توانیم در یک لحظه 2 هزار موشک به سمت صهیونیست و آل‌سعود پرتاب کنیم. سردار مرتضی قربانی امشب در مراسم شب خاطره در میدان امام(ره) با اشاره به اهدای 23 هزار شهید از طرف مردم شهر اصفهان گفت: ما حکومت اسلامی را به یُمن وجود شما مردم، خون شهدا، هدایت امام خمینی (ره) و به برکت امام زمان (عج) مستقر کردیم. رئیس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایان تأکید کرد: جوانان نسل جدید باید بدانند که از ابرقدرت‌ها نباید ترسید؛ از هیاهوی دشمن نترسید و ببینید که ما در روز اول جنگ یک نارنجک هم نداشتیم اما در حال حاضر اگر مقام معظم رهبری اراده کنند از همین نزدیکی شهر اصفهان می‌توانیم در یک لحظه 2 هزار موشک به سمت صهیونیست و آل‌سعود پرتاب کنیم.


حمایت مهاجرانی از مواضع رهبری در قبال عربستان

عطاء الله مهاجرانی به بی بی سی گفت: «سخنان آیت الله خامنه ای در روز چهارشنبه و در نوشهر را می توان منتهای قدرت و منطق یک رهبر در حمایت از شهروندان کشور خود توصیف کرد» وی یادآور شد: این مواضع بادقت و منطقی بیان شده و در بخش مربوط به «واکنش خشن و سخت» آن را مشروط به نوع رفتار سعودی‌ها ذکر کردند. مهاجرانی که با تلویزیون فارسی بی بی سی گفت و گو می‌کرد با انتقاد شدید از رفتار عربستان در قبال فاجعه منا گفت: سعودی ها در اطلاع رسانی حادثه منا بد عمل کردند، در تحویل جنازه ها کارشکنی می‌کنند و براساس فتوای عبدالعزیز آل شیخ که اصلا صلاحیت فتوا ندارد قصد داشتند عده ای از حجاج را در مکه دفن کنند.


سعودی‌ها از بالا دستور داشتند

معاون کنسولی،‌ امور مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه گفت: روند کارهای اجرایی و همکاری با عربستان سعودی در موضوع حادثه منا، روند خوبی است. به گزارش ایسنا حسن قشقاوی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با طرف سعودی و تشکیل یک کمیته عالی در سطح پنج وزارتخانه با حضور قائم مقام، معاون،‌ امرای ذی‌ربط ارتش، ‌بخش انتظامی پلیس و مسئول امنیت حجاج افزود: در این کمیته طرف سعودی اطمینان داد همانطور که حادثه جرثقیل در کمیته‌ای در حال بررسی است، این حادثه را هم بررسی می‌کنند و علت حادثه را شفاف اعلام خواهند کرد. وی گفت: این اراده مسئولان عربستان است که ابعاد مختلف قضیه را بررسی کنند و تاکید آنان بر همکاری با ماست. وی افزود: اصل تشکیل جلسه به دستور ولیعهد اول آقای محمد بن نایف بوده است و آن‌ها گفتند که ما موظف هستیم در چارچوب مطالباتی که طرف ایرانی دارد با شما همکاری کنیم و دستور از بالا آمده است.


جزئیاتی درباره فوت کاپیتان پرسپولیس

پزشک پرسپولیس می گوید هادی نوروزی پیش از رسیدن به بیمارستان فوت کرده بود. ساعتی بعد از فوت ناگهانی هادی نوروزی آخرین خبرها درباره علت فوت او ، حمله قلبی در حین خواب است. همسرش متوجه حالت سخت نفس کشیدن او می شود و سراسیمه با اورژانس تماس می گیرد. پندار خمارلو ، مدیر روابط عمومی پرسپولیس در این باره می گوید:«تماس گرفته شده با اورژانس اما در حین مسیر او تمام کرده بود.» به گزارش خبرآنلاین؛ میثم علیپور پزشک تیم هم با اشاره به اینکه هادی اصلا مشکل قلبی قبلی نداشته گفت: «ساعت حوالی 5 بود که همسر هادی با من تماس گرفت و گفت حال هادی خوب نیست ، نمی تواند نفس بکشد. او با اورژانس تماس گرفته بود و تلاش زیادی برای احیای این بازیکن در مسیر و بیمارستان شد اما قلبش از کار ایستاده بود.»


درخواست ورود دادستان به ماجرای توهین به ظریف

آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در رابطه به توهین روز گذشته یکی از نمایندگان به وزیر خارجه به خبرنگار «انتخاب» گفت: دادستان کل کشور می بایست این اقدام را به طور جدی پیگیری کرده و به آن ورود پیدا کند. با توجه به اعتمادی که مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده دارد این قبیل رفتارها تشویش اذهان عمومی است و باید قوه قضاییه وارد عمل شود و با آن برخورد کند. وی افزود: از زمانی که دکتر روحانی در آن انتخابات تاریخ ساز به پیروزی رسیدند بعضی از افراطیون که در آن انتخابات از جانب مردم ناکام شدند اقدام به سلسله حرکت هایی می کنند که صرفا به جهت عقده گشایی و زیر سؤال بردن عملکرد مطلوب دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده بلاخص آقای ظریف بوده و متأسفانه چیز جدیدی نیست.


تاثیر سخنان صریح رهبری بر مقامات سعودی

امیرعبداللهیان گفت: از بامداد پنجشنبه مقامات سعودی با توجه بیشتری عملیات اجرایی جانباختگان را پیگیری می‌کنند. معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه با تسلیت به خانواده جانباختگان فاجعه منا گفت: رئیس‌جمهور به طور مستقیم تا تعیین وضعیت قربانیان حادثه و ریشه‌یابی حادثه امور را مدیریت می‌کند. امیر عبداللهیان با بیان این‌که «به همه بازماندگان این فاجعه ناگوار در جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام صمیمانه تسلیت می‌گویم» اظهار کرد: از حمایت‌های موثر مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به موضوع حادثه منا و همه ابعاد آن سپاسگذاریم. وی افزود: حضور وزیر بهداشت و هیأت همراه در جده و مکه سرعت انتقال و تعیین وضعیت قربانیان را افزایش داده است. از دیگر سو تلاش‌های بی‌وقفه نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، رئیس و کارگزاران سازمان حج و زیارت،‌ سفیر و سرکنسول کشورمان در ریاض و جده تا انتقال یکایک جانباختگان با جدیت تداوم دارد. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: در پی دیدار وزرای بهداشت ایران و سعودی، از ساعت 2 بامداد روزجاری مقامات ذیربط سعودی با توجه بیشتری، عملیات اجرایی جانباختگان را پیگیری می‌کنند.


تجمع مقابل مجلس غیرقانونی است

مدیر کل سیاسی استانداری تهران گفت: تجمع مقامل مجلس در اعتراض به برجام غیرقانونی است. احمدرضا یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هیچ درخواستی برای تجمع مقابل مجلس به استانداری ارایه نشده است ، افزود : بنابراین این تجمع بدون مجوز و غیرقانونی است. وی همچنین خاطرنشان کرد: استانداری وقتی مجوز تجمع می‌دهد، مسائل امنیتی و ترافیکی را در نظر می گیرد تا تجمع بدون هیچ مشکلی برگزار شود. یوسفی در پایان افزود: نیروی انتظامی وظیفه برخورد با تجمع های غیرقانونی را دارد.


مهمترین دغدغه کشور از دیدگاه لاریجانی

علی لاریجانی بعد از ظهر پنج‌شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز دوم و سوم پروژه آبرسانی شهدای سلفچگان که در حسینیه روستای جنداب قم برگزار شد، عید غدیر را عید ممتازی برای همه مسلمانان دانست و مهم‌ترین دغدغه کشور را مسئله بیکاری عنوان کرد، و ابراز داشت: در روستاها و شهرها اگر سرمایه گذاری برای تولید و آبادانی نداشته باشیم، نخواهیم توانست مشکل بیکاری را حل کنیم.وی با بیان اینکه تحریم‌ها و برخی عدم مدیریت‌ها، مشکلاتی را در کشور به وجود آورده و موجب صدمه خوردن در تولید شده است، گفت: باید به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب اشاره کرده‌اند توجه کنیم و تولید را رونق بخشیم.


ادبیات عجیب یک سایت در انتقاد از ظریف

مدیرمسئول سایت صراط نیوز در یادداشتی با عنوان «آیا ظریف مردم را «خر» فرض کرده است؟» به انتقاد از دست دادن ظریف و اوباما پرداخته است. همانطور که از تیتر عجیب این یادداشت برمی‌آید در آن انتقادهای تندی با ادبیاتی نامناسب نسبت به ماجرای دست دادن ظریف و روحانی به میان آمده است.


التماس عبدالله رمضان زاده برای فاجعه منا

عبدالله رمضان زاده در فیس بوک خود نوشت:التماس!چند روز پیش مطلب کوتاهی در این صفحه گذاشتم و خواهش کردم تا بازگشت کامل حاجیان از هر گونه اقدام تحریک آمیز علیه حکام سعودی خودداری شود. امروز خواهش را به التماس تبدیل میکنم و چند نکته را یادآور می شوم:

1- در این فاجعه بی تدبیری مسئولان حج سعودی قطعی است و عدم آمادگی آنان برای مقابله با بحران بهترین دلیل این مدعاست.

2- هنوز هیچ دلیل قطعی بر عمدی بودن این حادثه به دست نیامده است و رهبری نیز امروز از قضاوت قطعی خودداری کردند. امکان اتفاقی بودن ، امکان اشتباه محاسباتی و امکان عمدی بودن هر سه وجود دارد.

3- امکان توطئه برای ایجاد تنش بیشتر میان ایران و عربستان هم وجود دارد مخصوصا اگر این خبر که مسئولیت امنیت حج امسال به یک شرکت مرتبط با CIA سپرده شده بوده، صحت داشته باشد.

4- تشکیل کمیته حقیقت یاب از کشورهای اسلامی هیچ کمکی به حل مساله نمی کند، چون عربستان ثابت کرده است با پول هنگفت خود توان خرید بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی را دارد.

5- منافع ما و عربستان در جبهه هایی مختلف در تقابل قرار گرفته ( سوریه، لبنان، یمن، عراق، داعش، نفت و رهبری جهان اسلام) بنابراین نباید تصور کرد افزایش تنش در یک جبهه منحصر خواهد ماند. نباید از افزایش تنش استقبال کرد.

6- دولت باید تمام ابزارهای حقوقی و سیاسی را برای احقاق حقوق جانباختگان و آسیب دیدگان این فاجعه به کار بندد.

7- تبلیغات باید از دست افراطیون و صدا و سیما خارج شود.

8- از وظایف تمامی ارکان حاکمیت خودداری از هر اقدامی است که امنیت ویا عزت حاجیان باقیمانده را به خطر اندازد.


فرماندار زن بندر ترکمن نیز در منا جان باخت

جانشین مدیر حج و زیارت گلستان گفت: مرگ خانم مرجان نازقلیچی تایید شده است. انتخاب نوشت؛ میراییز اظهار داشت: وی هم در فاجعه منا از کاروان 38017 گلستان اعزام شده بود.مرجان ناز قیچی فرماندار شهرستان بندرترکمن بود.


اعلام آمادگی محسن رضایی برای شهادت

محسن رضایی با انتشار فیلمی در صفحه اینستاگرامش برای شهادت اعلام آمادگی کرده است.

وی در اين فيلم مي گويد: من خودم را آماده کرده ام. کاملا آماده ام و امیدوارموقعیتی فراهم شود که من به برادران شهیدم بپیوندم و این همه فاصله بین ما در حقیقت شکل نگیرد.محسن رضایی همچنين در پيامي در اين صفحه نوشته است: دولتمردان عربستان رفتارشان با ایران را اصلاح کنند.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سران عربستان ماموریت دارند به اقتدار ایران آسیب بزنند و رفتار آنها در حج نوعی اقتدارشکنی بود. توصیه می‌کنیم دولتمردان عربستان رفتارشان را در قبال ایران اصلاح کنند، قبلا صدام این کار را کرد و به نتیجه نرسید و اکنون هم دلیلی ندارد اين مخاصمات آغاز شود.

پنج شنبه


آنچه در فاجعه منا بر سر «علی دایی» آمد

دایی سرمربی تیم فوتبال صبا جزو جانباختگان فاجعه منا بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «دایی» علی دایی سرمربی پیشین پرسپولیس که از خادمان اهل بیت بود جزو مفقودان فاجعه منا بود و امروز اعلام شد وی دار فانی را وداع گفته است. وی از پنجشنبه هفته گذشته که فاجعه منا رخ داد مفقود شده بود و در نهایت امروز اعلام شد که درگذشته است.


دولت خودروسازان را به حال خود رها کرده

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از کیفیت خودروهای تولیدی داخل گفت:‌ دولت خودروسازان را به حال خود رها کرده است و آنها هم به جای تمکین در برابر خواسته‌های قانونی و به حق مردم برخلاف آن عمل کردند تا کار به جایی رسید که کمپین حمایت از نخریدن خودروی صفر را به همراه داشته است.وی افزود: وزارت صنعت باید طرح جامع خودروسازی را استارت می‌زد که این کار را نکرد و بر قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای تولیدی داخل نظارت نداشت. عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان طرح ممنوعیت واردات خودروهای چینی که با کیفیت نازل و قیمت بالا وارد می‌شوند را در جهت حمایت از تولید داخلی تهیه و تدوین کرده‌اند تا آنچه که به سر صنعت نساجی کشور آمد به سر صنعت خودروسازی و کارگران شاغل در این عرصه نیاید اما این به معنی آن نیست که کار بی‌کیفیت در داخل انجام و گران‌فروشی شود.


انتخاب گوسفند برتر سال!

مسابقه زیباترین گوسفند بریتانیا هرساله با شرکت صدها دامدار در شهر یورکشایر انگلیس برگزار می‌شود.تصاویری از این مسابقه را «مشرق» بازنشر کرده است.

پنج شنبه

یک درخواست ویژه از رئیس مجلس درباره بابک زنجانی

امیرعباس سلطانی نماینده مردم بروجن و عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت،اخیرا از گفته‌های یکی از دوستان مطلع شدیم که قوه قضائیه نامه‌ای به شخص علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، نوشته و درپی آن خواستار ارسال مدارک و اطلاعات نمایندگان پیرامون پرونده زنجانی به قوه قضائیه شده است.


اعتراض شدید جنتی به وزیر حج عربستان

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال نامه اعتراضی و شدید اللحنی خطاب به وزیر حج عربستان نسبت به فجایع پیش آمده در منا و نحوه رسیدگی به مجروحان اعتراض کرد.در پی احضار احمد المولد، کاردار عربستان، حسین نوش آبادی معاون حقوقی، مجلس و امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نامه اعتراضی و شدید اللحن علی جنتی خطاب به وزیر حج عربستان را نسبت به حوادث پیش آمده در منا، نحوه رسیدگی به مجروحان و اهمال کاری در انتقال پیکرهای حجاج جانباخته به کشورمان به وی تسلیم کرد.در این نامه جنتی ضمن تاکید بر مسئولیت وزارت ارشاد در امور حج جمهوری اسلامی ایران، مراتب اعتراض شدید را نسبت به عدم صدور روادید برای هیات ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران، سرکشی و رسیدگی به امور حجاج جان باخته و مصدومان این حادثه اعلام و بر رسیدگی هرچه سریع تر در این زمینه تاکید شده است.در نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، عملکرد دولت عربستان در موضوع حج در قبال جمهوری اسلامی ایران خلاف عرف دیپلماتیک و بین الملل عنوان شده است.سهل انگاری دولت عربستان در حادثه ی منا، رسیدگی به حجاج مجروح و مصدوم، کوتاهی در فرایند کلی امداد رسانی و انتقال به موقع پیکرهای زائرین جانباخته از دیگر موضوعات مورد اعتراض وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نامه بوده است.همچنین به صراحت تاکید شده است جمهوری اسلامی ایران پیگیر حوادث پیش آمده در سرزمین منا تا حصول نتیجه قطعی از مراجع بین المللی ذیربط خواهد بود.


کلاهبرداری ۴۰ میلیارد تومانی در بازار ارز

دو دلال غیررسمی بازار ارز با جلب اعتماد حدود ۳۰ صراف در چهار راه استانبول بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان از این افراد کلاهبرداری کردند و متواری شدند.تعدادی از صرافان چهارراه استانبول در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفتند: دو نفری که کلاهبرداری کرده اند از بستگان نزدیک یکی از صرافان شناخته شده و مورد اعتماد بازار ارز هستند که با جلب اعتماد سایر صرافان در بازار غیررسمی به صورت معامله آتی و بر اساس اعتماد معامله انجام می دادند.این صرافان اضافه کردند : "اعتماد" از روش های معامله میان دلالان و صرافان در بازار غیررسمی ارز است و از طرفی با توجه به سه دهه فعالیت فامیل نزدیک آنها در بازار ارز ، اعتماد به دو فرد مذکور افزایش یافته است.آنها ادامه دادند : افراد مذکور در هفته های اخیر نیز از فعالان بازار ارز با قیمت های مناسب و بالاتر از قیمت بازار انواع ارز به روش معامله آتی خریداری کردند که دو روز قبل رقم مورد معامله با حدود 30 صراف بالغ بر 40 میلیارد تومان شد.صرافانی که دلار ، یورو و درهم به افراد مذکور داده بودند روز گذشته متوجه شدند کلاهبرداران به تعهداتشان عمل نکرده و متواری شده اند.هم اکنون دو نفر از نزدیکان دو متهم ، بازداشت شده اند اما متهمان اصلی متواری هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۹
انتشار یافته: ۷
1
1
1
1
20
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار