بازدید 9004
۱

ارزیابی رضایی از دلایل ایجاد حادثه منا

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اداره مناسک عظیم حج توسط عربستان اظهار داشت: یک نظریه مبنی بر آن است که اعزام نیروهای آموزش دیده عربستانی به یمن سبب ایجاد فجایع عربستان بود.
کد خبر: ۵۳۴۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 26 September 2015
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اداره مناسک عظیم حج توسط عربستان اظهار داشت: یک نظریه مبنی بر آن است که اعزام نیروهای آموزش دیده عربستانی به یمن سبب ایجاد فجایع عربستان بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در نشست خبری که در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد ضمن تسلیت واقعه غم بار منا به محضر حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری و امت اسلامی اظهار داشت: در این حادثه تعداد زیادی از مسلمانان بیت الله الحرام زیر دست و پا و در اثر ضعف هایی که در اداره خانه خدا وجود دارد جان خود را از دست دادند.
 
رضایی با بیان اینکه واقعه منا هم جهان اسلام را متاثر کرد و هم باعث وحشت مسلمانان در افکار جهان شد تصریح کرد: این واقعه این سوال را در اذهان ایجاد کرد که چه طور می شود مراسمی که به صورت تاریخی هر ساله تکرار می شود چنین وقایعی را در بر داشته باشد چرا این ناامنی پایان نمی یابد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: این نا امنی در مکانی رخ داد که اگر بخواهیم یک نقطه به عنوان امن ترین مکان جهان نام ببریم باید مکه و خانه خدا باشد که در این ایام حتی صید ماهی نیز در آن مکان ممنوع است.
 
وی اضافه کرد: تکرار این ناامنی این بار هم به شکل فاجعه آمیزی احساسات مسلمانان و ملت ایران را جریحه دار کرد.
 
مسئولان وضعیت جنازه ها و مجروحین عربستان را پیگیری و همچنین وضع مفقودین را مشخص کنند
 
رضایی در ادامه سخنان خود از مسئولان نظام جمهوری اسلامی درخواست هایی را عنوان کرد. اول آنکه از مسئولان دولت، وزرای کشور و بهداشت و خارجه تقاضا می کنیم بازگشت جنازه ها و مجروحین را با سرعت پیگیری کنند و هم وضع مفقودین را مشخص کنند تا این اضطراب کاهش یابد و از آنجا که پیامدهای این ماجرا ممکن است ماه ها به طول انجامد لذا مسئولان تنها به انتشار اطلاعیه اکتفا نکنند.
 
اعزام نیروهای با تجربه عربستانی به یمن یکی از دلایل ایجاد واقعه منا ارزیابی می شود
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در رابطه با خود حادثه رخ داده ابهامات زیادی وجود دارد تصریح کرد: در این راستا یک نظریه مبتنی بر آن است که به دلیل اختلافات بین دستگاه حاکمه سعودی این فاجعه رخ داد. نظریه دوم مبنی بر آن است که به دلیل عدم رعایت نیروهای امنیتی و بستن سه خیابان در مکه تجمع زیادی شکل گرفت و منجر به ایجاد چنین فاجعه ای شد. نظریه بعد حاکی از آن است که تیم امنیتی خودروهای سلطنتی را عبور می داده است و به دلیل هماهنگی این تیم با مسئولان اجرای نظم در عبور و مرور زائران فاجعه منا رخ داد.
 
وی نظریه بعدی را این طور بیان کرد: در عربستان همیشه از نیروهای امنیتی بالغ بر 60 هزار نفر برای کنترل مراسم حج استفاده می شد اما از چند ماه پیش این نیروهای آموزش دیده وارد یمن شدند و نیروهای بدون تجربه بدون هیچ گونه شناختی از خیابان های مکه مسئولیت برقراری نظم مراسم را به عهده گرفتند.
 
رضایی برای نظریه های بیان شده به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: زمانی که فرمانده سپاه بودم و به زیارت خانه خدا مشرف شدم مسئولان شهر مکه به ما نشان دادند که تمام خیابان های این شهر در آن زمان (بیست سال پیش) با دوربین های مدار بسته کنترل می شد که قطعا تا امروز پیشرفت کرده است.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بنا بر این تحلیل آخر می تواند نظر دقیقی باشد.
 
وی اضافه کرد: همچنین نظریه تخلف نیروهای امنیتی گارد سلطنتی که خیابان ها را بدون هماهنگی بسته بودند نیز از قوت بالایی برخوردار است.
 
رضایی خواهان تشکیل کمیته حقیقت یاب با حضور کشورهای ایران، نیجریه و مصر شد
 
رضایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی خواهان تشکیل یک کمیته حقیقت یاب از کشورهایی است که بیشترین آسیب را دیده اند تصریح کرد: ما معتقدیم این کمیته حقیقت یاب متشکل از اعضایی از کشورهای ایران، نیجریه و مصر باشد و دولت سعودی نیز در راستای تشکیل این کمیته همکاری کند تا حقیقت کشف شود چون اگر این حادثه به خوبی تحلیل نشود امکان تکرار آن وجود دارد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در 30 سال اخیر به طور تقریبی 10 هزار نفر در امن ترین نقطه دینی جهان کشته شده اند ادامه داد: باید از شکل گیری این وقایع جلوگیری شود.
 
وی در ادامه این نشست با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: از پژوهشگران خواستارم این رویداد ملی را مطالعه کنند زیرا جنگ همیشه اتفاق نمی افتد و نباید هم اتفاق بیفتد از یک تجربیات جنگ معمولا چندین نسل استفاده می کنند چون با هزینه سنگینی به دست آمده است.
 
رضایی در ادامه از مقاومت و صبر جانبازان، شهدا و خانواده هایشان سپاسگزاری کرد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست با اشاره به مصوبات امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در جلسه امروز بحث رسیدگی به دارایی مسئولان را شروع کردیم که در اولین ماده بیشتر تعاریف بحث شد.
 
وی از ایجاد سامانه الکترونیک برای ثبت دارایی مسئولان و خانواده هایشان (همسر و فرزندان) خبر داد و گفت: اینکه این سامانه در حد خود اظهاری یا به اطلاع عموم برسد در جلسات آینده بحث خواهد شد.
 
ثبت دارایی مسئولان از مواردی بود که امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید
 
رضایی در تشریح بیشتر این طرح اظهار داشت: این مورد موضوع مورد توجه مسئولان و مردم است و در دو سه جلسه آینده مجمع از تصویب مجلس عبور خواهد کرد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این اقدام در شاخص ادراک بهبود فساد چند پله ای ما را جلو خواهد انداخت گفت: از طرف دیگر این طرح باعث پیشگیری از برخی تخلفات در کشور می شود. اینکه مسئولان دارایی های خود را اعلام و قوه قضائیه در جریان قرار گیرد پیشگیری خوبی خواهد بود.
 
وی ادامه داد: بحث ثبت دارایی مسئولان تنها برای مبارزه با فساد نیست بلکه مبارزه با فساد پس از عبور این قانون از مجمع موضوع بعدی بحث ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود که اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و مجلس است.
 
رضایی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام امسال سه تصمیم مهم در خصوص شفافیت گرفت ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرم، ثبت دارایی مسئولان و مبارزه با مفاسد اقتصادی که تا اواخر آذر ماه از تصویب مجمع می گذرد اقدام موثری در مسائل اقتصادی و ایجاد آرامش در جامعه محسوب می شود.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به نفوذ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بین حکام عربستان آیا وی برنامه ای برای حل مسئله فاجعه منا دارد یا خیر گفت: وی امروز نطق مفصلی قبل از دستور در این خصوص داشت و در این زمینه به شدت متاثر است اما فعلا برنامه خاصی برای ورود به این مسئله ندارد مگر آنکه دولت یا مجامع رسمی درخواستی از رئیس مجمع تشخیص برای این امر داشته باشد.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر به جای وزیر امور خارجه کشور بودید چه ابتکاری برای مواجهه با فاجعه منا به خرج می دادید گفت: مواردی که از طرف آقای ظریف پیگیری می شود موارد درستی است و پیشنهاد ایجاد یک کمیته حقیقت یاب نیز مسئله مهمی است زیرا احتمالاتی که در شرایط فعلی در جهان اسلام شکل گرفته به ضرر خود عربستان محسوب می شود و اگر این کمیته حقیقت یاب تشکیل شود واقعیت را مشخص خواهد کرد.
 
دولت برای تشکیل کمیته حقیقت یاب در عربستان اصرار ورزد
 
رضایی ادامه داد: دولت باید برای تشکیل این کمیته اصرار بورزد و عربستان نیز همکاری لازم را به عمل آورد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در نیویورک ادامه داد: فرصت ایجاد شده فرصت خوبی برای روسای جمهوری ایران است کمااینکه روسای جمهور ایران تا به حال استفاده خوبی از این موضوع داشته اند و روسای جمهور می توانند از این بلندگو مواضع جمهوری اسلامی و اعتقادات مردم را عنوان کنند.
 
سفیر آلمان اعتقاد داشت ایران تنها کشوری است که بین واقعیت و تصویر آن در خارج از کشور فاصله زیادی وجود دارد
 
وی در ادامه با اشاره به دیدار اخیر خود با سفیر آلمان اظهار داشت: در این دیدار سفیر آلمان عنوان می کرد که تنها کشوری که بین تصویر آن کشور در خارج و واقعیتی درون آن فاصله زیادی وجود دارد ایران است.
 
رضایی در پایان در خصوص ادعای عربستان که وقایع منا را قضا و قدر دانسته و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات عربستانی ایران را مقصر ماجرا معرفی کردند اظهار داشت: مسئله اخیر عنوان شده در شبکه های مجازی بیان شده و نمی توان به این موضوع به عنوان موضع رسمی عربستان تکیه کرد اما مقامات رسمی عربستان در خصوص این مسئله قضا و قدر را عنوان کرده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست