بازدید 5162
۱

بی‌تجربگی پلیس‌سعودی، فاجعه منا را وخیم‌تر کرد

بسیاری از منابع خبری در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف غربی، بی‌تجربگی پلیس عربستان را یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش تلفات فاجعه «منا» در عربستان که به شهادت صدها نفر از زائران خانه خدا منجر شد، دانسته‌اند.
کد خبر: ۵۳۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۷ 26 September 2015
بسیاری از منابع خبری در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف غربی، بی‌تجربگی پلیس عربستان را یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش تلفات فاجعه «منا» در عربستان که به شهادت صدها نفر از زائران خانه خدا منجر شد، دانسته‌اند.

به گزارش فارس، یکی از محورهای مشترک در اظهارات منابع خبری   فاجعه «منا» در گفت‌وگو با رسانه‌های غربی، بی‌تجربگی نیروهای پلیس عربستان بعد از وقوع حادثه بوده که موجب وخیم‌تر شدن شدت بحران و افزایش میزان تلفات انسانی آن شده است.

صبح روز پنج‌شنبه، دوم مهر، صدها نفر از زائران حج در اثر ازدحام جمعیت در «منا» و در جریان برگزاری مناسک «رمی جمرات» کشته شدند. دست کم ١٣١ نفر از قربانیان این حادثه شهروند ایران بوده‌اند.

گزارش‌ها از عربستان حاکی است مدیریت ضعیف مسئولان عربستان و جلوگیری از دسترسی افراد غیرمسئول به بیمارستان‌ها یکی از دلایل افزایش شمار جان‌باختگان حادثه روز پنجشنبه است.

رسانه‌های غربی، از جمله آسوشیتدپرس، روزنامه دیلی‌میل انگلیس و روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به گفت‌وگو با منابع خبری مختلف دباره عوامل بروز این حادثه و دلایل شمار بالای تلفات پرداخته‌اند.

تمامی منابع مورد گفت‌وگو، مدیریت ضعیف عربستان سعودی را عامل اصلی حادثه روز پنجشنبه عنوان کرده‌اند. اما بی‌تجربگی نیروهای پلیس عامل مشترکی بوده که بسیاری از این منابع آن را دست‌کم یکی از عوامل دخیل در وخیم‌تر شدن بحران پس از بروز آن دانسته‌اند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت: «برخی از شرکت‌کنندگان امسال و سال گذشته در مناسک حج می‌گویند مراسم امسال از نظم کمتری برخوردار بود. زائران حاضر در مناطق محل بروز حادثه می‌گویند برخی از نیروهای امنیتی در مسیرهایی که ازدحام جمعیت در آنها اتفاق افتاد قادر به ارائه راهنمایی‌های لازم یا پاسخدهی به سوالات ابتدایی نبودند که این باعث سردرگمی بیشتر شد.»

احمد صدیق، اهل عربستان سعودی که امسال برای اولین بار در مناسک حج شرکت می‌کرد گفت: «آنها در آنجا سربازهایی گذاشته بودند که از هیچ چیز سر در نمی‌آوردند. می‌پرسی ماشین‌ها کجا هستند؟ نمی‌دانند. اتوبوس‌ها کجا هستند؟ نمی‌دانند.»

«احمد ابوبکر»، زائر 45 ساله اهل لیبی که همراه با مادرش از این فاجعه جان سالم به در برده در گفت‌وگو با دیلی‌میل روایت مشابهی از بی‌تجربگی پلیس مطرح کرده است.

او می‌گوید: «پلیس تمامی مسیرهای ورودی و خروجی به محل انجام رمی جمرات را بسته و تنها یکی را باز گذاشته بود.»

«ابوبکر» می‌گوید نیروهای پلیس حاضر در صحنه تا حدی بی‌تجربه بوده‌اند که « حتی جاده‌ها و اماکن اطراف را هم نمی‌شناخته‌اند.»

دیلی‌میل می‌نویسد سایر شاهدان عینی حاضر در حادثه روز پنجشنبه هنگامی که «ابوبکر» این اظهارات را درباره پلیس عربستان به زبان می‌آورد با تکان دادن سر حرفهای او را تأیید می‌کنند.

«عرفان العلوی»، یکی از بانیان «بنیاد تحقیقات میراث اسلامی»، واقع در شهر مقدس مکه، هم به ناکارآزمودگی پلیس عربستان اشاره کرده و گفته پلیس فاقد مهارتهای زبانی برای برقراری ارتباط با زوار خارجی بود.

او می‌گوید: «آنها کوچکترین اطلاعی درباره نحوه تعامل با این مردم نداشتند و هیچ خبری از کنترل ازدحام در کار نبود.»

«محمد حسن» 39 ساله، اهل مصر هم یکی دیگر از زائران امسال و از شاهدان عینی فاجعه منا بوده که روایت مشابهی دارد.

او با ابراز نگرانی از اینکه این حوادث ممکن است باز هم تکرار شوند می‌گوید: «شما فقط سربازها را می‌بینید که یک جا جمع شده‌اند بدون اینکه کاری انجام دهند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی