بازدید 155699
نگاهی متفاوت به رویداد مرگبار صحرای منا؛

فیلم: چگونه حجاج قربانی بی‌کفایتی سعودی‌ها شدند؟

آن گونه که منابع خبری روایت می‌کنند، مکه مکرمه در حج امسال، پذیرای حدود دو میلیون زائر است، ولی آیا فراوانی این جمعیت موجب شده که حادثه‌ای مرگبار با چنین ابعاد وسیعی به وقوع بپیوندد یا علت را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد؟ فیلم ها و روایت های منتشر شده از این رویداد تلخ چیز دیگری می‌گویند!
کد خبر: ۵۳۴۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷ 25 September 2015
آن گونه که منابع خبری روایت می‌کنند، مکه مکرمه در حج امسال، پذیرای حدود دو میلیون زائر است، ولی آیا فراوانی این جمعیت موجب شده که حادثه‌ای مرگبار با چنین ابعاد وسیعی به وقوع بپیوندد یا علت را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد؟

به گزارش «تابناک»، به فاصله بیش از یک شبانه روز از وقوع رویداد دردناک و غمبار منا که به از دست رفتن جان بیش از هزار و چند صد زائر خانه خدا و آسیب دیدن شمار بیشتری از حجاج منجر شد و داغ وسیعی از حومه مکه مکرمه به بسیاری نقاط جهان، به ویژه گوشه گوشه کشورمان گسیل داشت، هنوز برای بسیاری این پرسش بی پاسخ مانده که چرا چنین اتفاق مرگباری، آن هم در این ابعاد بسیار بزرگ به وقوع پیوست؟

بهترین راه برای یافتن پاسخ این پرسش، مراجعه به تصاویر، فیلم ها و روایات منتشره از این حادثه توسط حاضران و بر این اساس قصد داریم به روایت چند فیلم، چرایی وقوع تلخ ترین رویداد رخ داده در مناسک حج را مرور کنیم.

پرده نخست: ازدحام

از نخستین خبرهایی که از وقوع این رویداد در رسانه های مختلف مخابره شد، تا کنون، بارها گفته شده که ازدحام جمعیت عامل وقوع این رویداد مرگبار بوده است. اما ازدحام جمعیت یعنی چه؟ البته می‌شود با توجه به جمعیت میلیونی حاجیان و انتشار خبر انسداد برخی مسیرهای منتهی به رمی جمرات (به دلایل اعلام نشده) به چرایی شکل گیری ازدحام پی برد و تصور کرد که چه ازدحامی رخ داده، ولی باز بهتر است به این فیلم دقت کنید تا دستتان بیاید از چه ازدحامی سخن گفته می‌شود و عامل بروز آن چه بوده است؟

تعداد بازدید : 190
دانلود


پرده دوم: ابهام!

اگر فیلم منتشره از ازدحام جمعیت پشت درهای بسته را مشاهده کرده باشید، احتمالا با این سؤال و ابهام مواجه شده‌اید که به چه دلیل مسئولان عربستانی راه حجاج را، آن هم در زمانی که قصد داشتند از مکه مکرمه به منا رفته و مناسک حج را تکمیل کنند، سد کرده بودند؟ این فیلمی است که پس از ادعای یک روزنامه لبنانی درباره علت وقوع این رویداد مرگبار منتشر شده و به نوعی ثابت می‌کند که عبور کاروان ویژه و امنیتی یکی از شاهزادگان سعودی که احتمالا وزیر دفاع عربستان بوده، موجب شده که مأموران عربستانی مسیر برخی حجاج را مسدود نمایند. ببینید:

تعداد بازدید : 58
دانلود


پرده سوم: روایت

اکنون اگر بدانید مقامات عربستانی عبور وزیر دفاع یا هر مقام دیگر سعودی را کذب خوانده، در قبال فیلم منتشر شده سکوت کرده و بی آنکه درباره چرایی مسدود کردن برخی مسیرها که منجر به ازدحام جمعیت شد، توضیحی دهند، چرایی وقوع این حادثه مرگبار را متوجه حجاج می‌دانند، شنیدن روایت یکی از حاضرین در آن ازدحام می‌تواند کمک شایانی به درک اوضاع صبح پنجشنبه در معبرهای مشخص شده به سمت رمی جمرات نماید. روایت یکی هموطنانمان در این باره را بشنوید، ولی پیش از آن به این فکر کنید که براستی چرا سالهای گذشته چنین اتفاقی در این سرزمین رخ نداده و به قول عربستانی ها، حجاج پارسال یا پیشتر چنین بلایی سر خودشان نیاورده‌اند؟

تعداد بازدید : 53
دانلود


پرده چهارم: درد

فیلم های زیادی از چگونگی جان باختن شمار فراوان حجاج منتشر نشده و معدود فیلم های منتشر شده هم نه کیفیت خوبی دارند و نه از زاویه خوبی تهیه شده‌اند تا بتوان به کمک آن بهتر ابعاد رویداد را درک کرد ولی همین اندک فیلم های بی کیفیتی که منتشر شده کافی است تا دل هر انسانی از آنچه بر سر این زائران رفته ریش شود و درد وجودش را فرا بگیرد؛ دردی که برای بینندگان این تصاویر قابل تحمل به نظر نمی‌رسد، چه برسد برای آنانی که در منا بودند و لمسش کردند؛ چه آنهایی که به لقاالله رفتند و چه آنانی که ماندند و این رنج را چشیدند.

تعداد بازدید : 18
دانلود


پرده پنجم: روایت

هرچه بخواهیم وضعیت را توصیف کرده و تلاش کنیم بی کفایتی برگزار کنندگان حج را اثبات کنیم، باز نخواهیم توانست محشری که در منا به پا شده بود را آن گونه که شاهدان عینی روایت می‌کنند، توضیح دهیم. توضیحاتی که نشان می‌دهد، چرا رویداد منا به چنین ابعاد تلخی از درد و رنج گره خورد و مسئولان عربستانی چه پیش‌بینی برای وقوع وضعیت هایی مثل این داشتند! از زبان یکی از زائران ایرانی بشنوید تا بیشتر برایتان ملموس شود چه اوضاع دردناکی در منا حاکم بوده و عربستانی که مسبب این اوضاع بودند، چه واکنشی نشان داده‌اند:

تعداد بازدید : 44
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶۵
انتشار یافته: ۲۸
به بی بی سی میگم؛ ای خبیث ، چرا حرف عربستان را رله میکنی؟ چقدر حق السکوت گرفتی؟ چرا فیلم ورود بندر بن سلطان با خودرو به منا، تعداد محافظانش، و قرق کردن جاده برای شاهزاده سعودی را سلنسور کردی؟ لعنت بر تو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
فیلم مال سه سال پیش است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
در متن چیزی راجع به اظهار نظر بی بی سی نیست . از کجا فیلم بی بی سی را دیده اید . اگر امکان دارد بگذارید تا ما هم مقایسه کنیم
مرگ بر سعودی.....
جرا جاب نميكني؟اين حادته را عمدا سر ايرانيها دادند براي تلافي در جنك يمن و......اينو هر عقل سليمي ميكه....
پاسخ ها
amin
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
چقدر باحالی شما... هزار واندی مردن ...شما میگی سر ایرانی؟ مگه فقط ایرانی کشته شده؟
در ضمن ...از نظر من اینها جای تامل داره
پول این حجاج همین فردا میشه موشک رو یمنی ها ....اینجا مشکا داره...اینجااااا...دو حادثه در یکسال خاص؟ ایا نشان خشم خدا نیست؟
امام خمینی (ره) برای چندسال حج را تغطیل کرده بودند...یادتان نیست؟
خودخواه ها مکه رو واسه خودشون میدونن
مکه متعلق به مسلمان ها هست. قوانین شهر مکه باید توسط کشورهای مسلمان تدوین شود. نه توسط افرادی نظیر پسر پادشاه و وزیر دفاع و .... یه مشت نالایق و بی سواد و احمق ....
متاسفم
من فکر می کنم برای روشن تر شدن موضوع باید از چند تن از کشته شدگان به طور دقیق کالبد شکافی شود. باید مشخص شود که چرا برخی ها خون استفراغ می کرده اند و چرا بعضیها بدنشان زخم های تاول مانند برداشته بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
تاول و استفراغ خونی کجا گفته شده ؟ شاید در اثر فشار و گرما بوده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
نترس گاز خردل نزده بودن!! اگه یکم مردم هوای هم رو داشتن اینجوری نمیشد...
مرگ بر ال یهود
مرگ بر آل سعود
بی بی سی بنگاه دروغ پراکنی نه حقیقت گوئی. خودشان هم می دانند که هیچ مخاطبی آنها را قابل اعتماد نمی داند
الان فقط بايد به حجاج كمك كرد! خون اهدا كنيم، كمك مالي،...فرستادن هوا پيما با تجهيزات و كمك و.... نه دعوا با بقيه!
تا زمانی که آل سعود نکبتی در عربستان هست اعمال حج با همین مشکلات انجام خواهد شد. سعودی ها باید به زباله دانی بروند.
لعنت بر رژیمی که هنری جز کشتن انسانهای بیگناه ندارد.مرگ برال یهود
دولت عربستان باید مجازات بین المللی شود
این سخن پراکن انگلیس باید بدون که اینجا ایران وهر لغزی رو نمیتونه به خورد مردم ایران بده واسم خبرگزارشم بذاره بی بی ال سعود لعنت الله علیه
لعنت بر شیطان
كربلا از ده مليون زائر پذىراىى ميكند با ٱن نظم و ترتيب.اين ها عرضه و لياقت ندارند
سال ۶۶ علیرغم شرکت ۲ میلیون نفر و در تاریخ ۱۵ مردادماهدر داخل منی هیچگونه اتفاقی در رمی جمرات رخ نداد باید به پیشنهاد برادراحمد عمل گردد تا با کالبد شکافی از جانباخته گان علت بیحالی و سپس بیهوشی و جان دادن زایرین مشخص گزدد تا پرده از رازی بزرگ در تسویه داخل خاندان آل سعود برداشته شود
با این وضعیت چه لزومی داره مردم برن عربستا چه برای حج عمره و چه واجب ، حداقل خودمون فکر عزت و سربلندی مردم ایران باشیم
اللهم اعجل لوليك الفرج ؛ ان شاءالله به زودي ريشه اين آل سعود يهودي كنده ميشه
بوضوح فيلم دوم پس از فاجعه است .
نکته جالب اینجاست در مسیر اونجا تعدادی خیمه متعلق به کشورهای آفریقایی بوده زائران جهت در امان ماندن به آنها پناه میبرند ولی در برخی خیمه ها به ویژه الجزایر تا متوجه می شوند زائر ایرانیست اورا به بیرون پرتاب میکنند.من نمیفهمم چرا؟؟؟!!!!
تشکیل یک کمیته بین المللی حقیقت یاب تحت نظلرت سازمان ملل ضروری است و اقای روحانی از فضای مجمع سازمان ملل باید حداکثر استفاده را بکند ان شاالله..
مرگ بر ال سعود
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار