بازدید 12371
۱

نمایش موشک‌ها و تجهیزات سپاه در مرکز تهران

همزمان با هفته دفاع مقدس برخی تجهیزات سپاه پاسداران از جمله توانمندی های موشکی در نمایشگاهی در میدان امام حسین(ع) تهران به نمایش درآمده است.
کد خبر: ۵۳۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 24 September 2015
همزمان با هفته دفاع مقدس برخی تجهیزات سپاه پاسداران از جمله توانمندی های موشکی در نمایشگاهی در میدان امام حسین(ع) تهران به نمایش درآمده است.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با هفته دفاع مقدس، در میدان امام حسین(ع) تهران نمایشگاهی با هدف آشنایی مردم با روزهای حماسه و دفاع برپا شده و برخی تجهیزات آن سالها مانند قایق های تندروی عاشورا، برخی تانک ها و تصاویر جبهه های جنگ نیز به نمایش درآمده است.

علاوه بر این موراد برخی موشک های جدید سپاه پاسداران نیز در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته که موشک بالستیک قدر H، موشک زمین به دریای خلیج فارس و موشک ضدهوایی سام6 از جمله آنهاست.

موشک قدر Hبا وزن 17 تُن، طول 16 متر، قطر 1.25 متر، دارای سرجنگی جداشونده و شدیدالانفجار با وزن 650 کیلوگرم است که می تواند اهداف را در فاصله تقریبی 1700 کیلومتر کاملا منهدم کند.

سوخت این موشک مایع بوده و سقف پرواز آن نیز 400 کیلومتر است.

این موشک امسال نیز در رژه بزرگ نیروهای مسلح در 31 شهریورماه حضور داشت.

این موشک در بهمن ماه 1389 توسط نیروی هوافضای سپاه با موفقیت آزمایش شد تا «خلیج فارس» به عنوان اولین موشک بالستیک مافوق صوت ایرانی علیه اهداف دریایی نام بگیرد.

رسم بر این است که برای مقابله با اهداف دریایی نظیر رزم‌ناوها و شناورهای سنگین، موشک‌های کروز به کار گرفته شوند (مانند هدف قرار دادن ناوچه ساعر در جنگ 33روزه) اما این نوع از موشک، چالش‌های خاص خود را دارد که از جمله آن می‌توان به سرعت پایین موشک اشاره کرد که احتمال هدف قرار گرفتن آن را پیش از اصابت به هدف افزایش می‌دهد.

موشک «خلیج فارس» با شعاع بُرد عملیاتی 300 کیلومتر به صورت هدایت ترکیبی عمل می‌کند به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل کرده و در این حالت، شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت آن که کلاهکی با حدود 450 کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.

سوخت موشک خلیج فارس، جامد است و این موشک توسط مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه طراحی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده و یکی از شاهکارهای سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم به حساب می‌آید.

خلیج‌فارس در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌ فاتح 110 محسوب می‌شد اما با توجه به شکل طراحی دماغه این موشک می‌توان به تفاوت بین «خلیج فارس» و «فاتح» پی برد.

موشک خلیج فارس در نوک کلاهک خود از یک سامانه الکترواپتیک پیشرفته برای کشف اهداف در هنگام بازگشت به جو بهره می‌برد که این امکان را به موشک می‌دهد تا در زمان حمله، مستقل بوده و خود اقدام به کشف هدف کرده و خود را به سمت هدف هدایت کند.

این موشک 9 متری، وزنی در حدود 3730 کیلوگرم و قطری به اندازه حدود 70 سانتی متر دارد.

سامانه موشکی سام 6 با ماموریت کشف، شناسایی و درگیری با اهداف در ارتفاع کم و متوسط از دیگر موشک های به نمایش درآمده در میدان امام حسین(ع) است.

بُرد راداری این سامانه 65 کیلومتر و بُرد موشک آن نیز 24 کیلومتر است و می تواند اهداف را در ارتفاع 9 کیلومتری مورد هدف قرار دهد.

انواع هواپیماهای بدون سرنشین نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار