بازدید 8208

١٠٠ كشته و ١٧٠٠ زخمي، قربانی تصادف در ۳ روز

در سه روز اخير ١٠٠ نفر در ١٣٠٠ تصادف جاده‌اي در كشور جان خود را از دست داده‌اند كه اين آمار نشان مي‌دهد در اين مدت به‌طور ميانگين روزانه زندگي ٣٣ ايراني در جاده‌ها به پايان رسيده است.
کد خبر: ۵۳۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲ 21 September 2015
در سه روز اخير ١٠٠ نفر در ١٣٠٠ تصادف جاده‌اي در كشور جان خود را از دست داده‌اند كه اين آمار نشان مي‌دهد در اين مدت به‌طور ميانگين روزانه زندگي ٣٣ ايراني در جاده‌ها به پايان رسيده است.

به گزارش اعتماد، هرچند اين آمار در نگاه اول نام «فاجعه» به خود مي‌گيرد اما ميزان تلفات حوادث جاده‌اي ايران در شهريور هر سال موضوع تازه‌اي نيست. براساس آخرين آمار سازمان پزشكي قانوني كشور ٢٢٠٥ نفر در شهريور ٩٢ در جاده‌هاي ايران كشته شده‌اند كه اين آمار با وجود كاهش ١٧ درصدي در سال ٩٣ رقم بالاي ١٨٢٨ كشته را نشان مي‌دهد؛ آماري كه باعث شده تا شهريور، پرتلفات‌ترين ماه جاده‌هاي ايران نام گيرد كه به گفته مسوولان راهور افزايش تردد جاده‌اي در تعطيلات آخر تابستان در اين موضوع تاثيرگذار است.

سردار موسي اميري، جانشين رييس پليس راهور يكي از اين مسوولان است. او نيز روز گذشته در حاشيه بازديد از محورها و تجهيزات استان قم، شهريور را پرتلفات‌ترين ماه جاده‌هاي ايران ناميد و از طرح ويژه پليس در اين ماه خبر داد. او گفت: «پليس طرح ويژه‌اي براي كاهش تصادفات و تلفات در شهريور دارد به نحوي كه از ابتداي اين ماه شاهد روند رو به كاهش تصادفات و تلفات بوديم اما از سه روز گذشته اين روند افزايش داشت به شكلي كه در اين مدت در ١٣٠٠ تصادف جاده‌هاي كشور ١٠٠ نفر كشته و ١٧٠٠ تن هم مجروح شده‌اند كه اين آمار براي مجموعه پليس راهور نگران‌كننده است.» جانشين رييس پليس راهور واژگوني اتومبيل ناشي از خستگي و خواب‌آلودگي راننده و تخطي از سرعت مجاز را دو دليل عمده اين تصادفات دانست و گفت: «از مردم مي‌خواهيم هنگام خواب آلودگي حتي اگر فاصله كمي تا مقصد دارند، توقف كرده و استراحت كنند چون نزديك به ٦٠ درصد از تصادفات در فاصله ٣٠ كيلومتري از شهرها رخ داده است.» موضوعي كه نشان مي‌دهد رانندگان با اين تصور كه به مقصد نزديك شده‌اند اعتنايي به خواب‌آلودگي خود نمي‌كنند.

تلفات جاده‌اي ايران، ٢٠ برابر استاندارد جهاني


آخرين آمار سازمان پزشكي قانوني كشور نشان مي‌دهد در ١٠ سال گذشته بيش از ٢١٩ هزار نفر در تصادفات رانندگي ايران كشته و بيش از دو ميليون و ٨٠٠ هزار نفر مجروح شده‌اند. اين آمار نشان مي‌دهد كه ايران به تنهايي ٥/١ درصد كشته‌شدگان حوادث رانندگي دنيا را از آن خود كرده كه ٢٠ برابر استاندارد جهاني است. صفر‌هاي آمار تلفات جاده‌اي ايران به حدي است كه با بالاترين آمار مرگ و مير حوادث تاريخ ايران برابري مي‌كند و گاه از آنها پيشي مي‌گيرد. براساس آمارهاي مختلف در هشت سال جنگ تحميلي عراق عليه ايران ١٩٠ تا ٢٢٠ هزار نفر به شهادت رسيدند كه اين آمار پس از ٢٧ سال تقريبا با تعداد كشته‌شدگان يك دهه اخير جاده‌هاي ايران برابري مي‌كند.

از جاده‌هاي غيراستاندارد، ايمني پايين اتومبيل‌ها و عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي از سوي رانندگان به عنوان دلايل بالا بودن آمار مرگ و مير تصادفات در ايران ياد مي‌شود به نحوي كه نهادهاي مختلف در تلاشند با ارايه طرح‌هاي مختلف دلايل بالا بودن تلفات رانندگي در كشور را كاهش دهند. پليس يكي از اين نهادهاست و كنترل جاده‌هاي درون و برون شهري با دوربين‌هاي ثبت تخلف يكي از اين طرح‌هاست. به گفته سردار اميري، جانشين رييس پليس راهور ٤٠٠ دوربين كنترل تخلفات در جاده‌ها تخلفات رانندگي را ثبت مي‌كنند. او مي‌گويد: «در حال حاضر ٤٠٠ دوربين كنترل تخلفات در محورهاي برون‌شهري نصب شده و بيش از ٥٠٠٠ كيلومتر از جاده‌هاي كشور را تحت پوشش دارند. در درون‌شهرها هم دوربين‌هاي ثبت تخلفات نصب شده است.»

به گفته او سازمان راهداري متعهد شده ١٨٠٠ دوربين جديد در ٣٠ هزار كيلومتر از جاده‌هاي كشور نصب كند. سردار اميري ادامه داد: «دوربين‌هاي كنترل ترافيك پنج تخلف شهري سرعت غيرمجاز، عبور از چراغ قرمز، عبور از محل ممنوع، ورود به محدوده زوج و فرد و ترافيك، تجاوز به خطوط عابر پياده و سه تخلف برون‌شهري سرعت غيرمجاز، عدم پرداخت عوارض، ثبت انحراف به چپ و سبقت غيرمجاز را ثبت مي‌كند كه ثبت تخلف سوم از امروز (يكشنبه) در محور هراز و چالوس آغاز شده است.» سردار اميري با تاكيد بر ثبت اين تخلف در تمام جاده‌هاي كشور در آينده‌اي نزديك به ميزان جريمه آن اشاره كرد و گفت: «رقم جريمه مانند رقمي است كه در قانون براي انحراف به چپ و سبقت غيرمجاز وجود دارد.» جانشين رييس پليس راهور سيستم هوشمند كنترل تخلفات را در حذف تنش ميان مامور و رانندگان و افزايش دقت در رانندگي موثر دانست و گفت: «سيستم‌هاي هوشمند ٢٨درصد تخلفات رانندگي را ثبت مي‌كنند كه بيشترين آن به سرعت غيرمجاز بر‌مي‌گردد و ٥٢ درصد تخلفات را شامل مي‌شود. »

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان