بازدید 15417
۳
4 نماینده مجلس در گفتگو با تابناک:

صندوق کارآفرینی امید دولت یازدهم کارآیی ندارد

4 نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد صندوق کارآفرینی امید دولت یازدهم، می گویند: تنها به یدک کشیدن عناوینی تحت عنوان صندوق کارآفرینی موجب انتظار حداکثری و بهره گیری حداقلی می شود و مفید فایده نیست. برهمین اساس، این صندوق کارآیی ندارد.
کد خبر: ۵۳۱۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱ 15 September 2015
تعدادی از نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد صندوق کارآفرینی امید دولت یازدهم، می گویند: تنها به یدک کشیدن عناوینی تحت عنوان صندوق کارآفرینی موجب انتظار حداکثری و بهره گیری حداقلی می شود و مفید فایده نیست. برهمین اساس، این صندوق کارآیی ندارد.

ایرج ندیمی در گفتگو با تابناک اقتصادی درباره عملکرد صندوق کارآفرینی امید یا همان مهر امام رضا (ع) می‌گوید: رسالت چنین صندوق‌هایی در حوزه کارآفرینی تعریف شده اما هنوز این انتظارات در استان‌ها و شهرستان‌ها برآورده نشده است.

وی با بیان اینکه موضوع کارآفرینی باید به درستی مدیریت شود، اظهارداشت: تنها به یدک کشیدن عناوینی تحت عنوان صندوق کارآفرینی موجب انتظار حداکثری و بهره گیری حداقلی می شود و مفید فایده نیست.

نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان در مجلس تصریح کرد: این صندوق‌ها همانطور که از نامش پیداست، رویکرد خوبی دارد اما اسم و عنوان آنها مشکل مردم را حل نمی‌کند. برای هر شغل کوچک و بزرگ به منابعی نیاز داریم. این منابع باید متناسب با میلیون‌ها بیکار در کشور و همچنین ده ها هزار بیکار که در شهرستان ما (لاهیجان و سیاهکل) وجود دارد، باشد.

ندیمی خاطرنشان کرد: عمده این صندوق‌ها برای تامین هزینه برای ایجاد یک شغل نیازمند منابع بسیار سنگینی هستند که صندوق کارآفرینی امید( یا همان مهر امام رضا) در این خصوص منابع حداقلی دارد.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات افراد جامعه کار و وام است، گفت: در سال‌های اخیر هزاران نفری برای وام و کار به دفتر بنده مراجعه کرده‌اند.

ندیمی خاطرنشان کرد: همه بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی و یا تخصصی تنها می توانند به صورت محدودی در حوزه کارآفرینی موفق باشند. در خصوص بانک‌های کارآفرینی نیز میزان منابع و پرداخت پایین است. این موسسات کوچک نمی توانند مشکل بزرگی چون بیکاری را حل کنند. مشکل کارآفرینان، تامین مالی است.

وی در پایان گفت: دولت نیازمند تامین و افزایش سرمایه این بانک‌هاست. مشکل امروز جامعه اشتغال و معیشت است. رویکرد این صندوق‌ها درست است اما صرفا عناوین مشکل گشا نیستند. حل مشکل این صندوق‌ها در گرو تامین منابع است.

صندوق کارآفرینی امید کارآیی ندارد

در همین حال، غلامرضا اسدالهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا صندوق کارآفرینی امید تاکنون تسهیلاتی را در زمینه کارآفرینی به منظور بهبود وضعیت اشتغال پرداخت کرده است؟ می‌گوید: خیر، صندوق مهر امام رضا(امید کارآفرینی) به لحاظ سوء مدیریتی که در گذشته و در حال حاضر داشته، یکسری مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: این صندوق تسهیلاتی خود را بیشتر بر مبنای رابطه (زد و بند) ارائه داده است. با توجه به اینکه این موضوع منجر به عزل رئیس این صندوق (کارآفرینی امید) در استان شد.

نماینده تربت جام در مجلس افزود: متاسفانه تسهیلات میلیاری که توسط این صندوق ارائه شد، به طور کامل مورد حیف و میل قرار گرفت و هیچکدام در زمینه کارآفرینی استفاده نشد.

اسدالهی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که صندوق مهر امام رضا به وجود آورده بود، از ابتدا فعالیت آن را موجه نمی‌دانستیم و آن چیزی که پیش بینی می‌کردیم، محقق شد. در حال حاضر مسئولان منتظر برگشت این سرمایه هستند و مراحلی را طی می کند تا تسهیلات را به صندوق بازگردد. متاسفانه این صندوق در حوزه انتخابی ما هیچ کارآیی نداشته است.

وی تصریح کرد: اگر این تسهیلات بر مبنای ضوابط و قانون به افراد کارآفرین ارائه می شد، قطعا نتیجه خوبی در پی داشت و مسائل را در زمینه اشتغال خُرد حل می کرد.

اسدالهی ادامه داد: این صندوق از ابتدا به دنبال دور زدن قانون و حیف و میل کردن تسهیلات بودند بنابرین با تغییر نام این صندوق مشکلی حل نشد و کاملا منفی و معکوس عمل کردند.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان اشتغال در کشور اظهارداشت: اکنون مهمترین دغدغه خانواده ها اشتغال است. با برخی روش‌های غلط مشکلات نه تنها حل نشده بلکه وضعیت اشتغال بدتر شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولت باید تلاش کند منابع را به سمت اقتصاد مولد هدایت کند و از طریق بنگاه های زود بازده زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم کنیم، ضمن اینکه با قرار دادن برخی بانک‌ها و صندوق‌های سودجو در زمینه کارآفرینی مشکلی حل نخواهد شد؛ تنها سرمایه ای سوخت و نابود می شود.

نظارت دقیق بر روی صندوق کارآفرینی امید

ناصر عاشوری نیز در این خصوص گفت: نمی توان گفت خروجی این صندوق‌ها 100 درصد منفی است. پیشنهاد ما این است که به طرح های کوچک و زود بازده بیشتر اهمیت داده شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی اظهارداشت: اگر مشخص باشد تسهیلاتی که ارائه می‌شود، برای کجاست و چگونه مصرف می شود، خروجی خوبی خواهد داشت اما برای بخش‌هایی که رها می شود، بدون اینکه بازدید میدانی و هیچ کارشناسی از آن داشته باشند، به بیراهه می رود.

وی تصریح کرد: بنابراین اهداف این صندوق‌ها اهداف خوبی است اما باید بر روی آنها نظارت درستی صورت گیرد.

نماینده مردم فومن و شفت افزود: به طور کلی این صندوق‌ها برای مشاغل خانگی، گلخانه ای، صنایع دستی، دامداری های کوچک (5 راسی) در منطقه ما خوب بوده است.

عاشوری خاطرنشان کرد: در برخی بخش‌ها تسهیلات به نام پروژه یا اشتغالی پرداخت شده اما به دلیل عدم دقت لازم و بازرسی در جای دیگری هزینه شده که شاید هیچ ربطی به کارآفرینی نداشته است.

وی افزود: البته این صندوق‌ها در مشاغل خرد و خانگی موفق‌تر بودند. برای واحدهای کوچک ضرورت دارد که این صندوق تقویت شوند. معمولا جایی که وام‌های خرد اخذ می‌شود، تعهد پرداخت بالاتر است. فرار از آن کسانی است که تسهیلات بالایی دریافت می کنند اما به نوعی به تعهد خود عمل نمی کنند. او در پایان تاکید داشت: ضعف موجود نظارت و بازرسی است که باید شدت پیدا کند.

نباید نگاه رفع تکلیفی داشته باشیم

در همین حال، ابراهیم نکو، یکی دیگر از نمایندگان مجلس در این باره گفت: مهم نظارت‌هایی است که بر این صندوق‌ها اعمال می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این صندوق‌ها در جهت کارآفرینی تغییر نام داده، بنابراین تسهیلاتی که ارائه می شود، باید در خروجی خود مفید واقع شده و در سطح جامعه انعکاس پیدا کند. اینکه صرفا وامی داده شود که صرفا در جهت رفع تکلیف باشد، کفایت نمی‌کند.

نماینده مردم رباط کریم تصریح کرد: در این خصوص کارهای خوبی صورت گرفته اما اینکه تا چه اندازه در حوزه کارآفرینی مثبت واقع شده، آمار دقیقی در دست نیست.

وی تصریح کرد: این صندوق‌ها باید در مناطق مختلف به صورت عادلانه توزیع شود، همچنین باید بازرسی‌های درستی صورت گیرد تا مشخص شود تسهیلات پرداخت شده به درستی در حوزه کارآفرینی هزینه شده یا خیر. با وجود این بازرسی ها آثار مثبت این صندوق ها افزایش می یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
سلام وعرض ادب خدمت تمام مسئول هامن جوانی 27سال که دارای زن ویک بچه هستم اجاره نشین هستم درزمن من درحال حاضرمریض که دارم دیالیزمی کنم 1سال است که درسنندج تقاضای وام خوداشتغالی راداده ام باوجودنامه جناب آقای روحانی بزرگوارونمایینده ولی به من هیچ جوابی نداده اندازشماخواستارهستم که اگربه من کمک کنیدبه خدای یکتاوبی همتاجای دوری نمی رودوبه شمانعمت اللهی می رسد

توربه الله کارمن راانجام دهید
سلام مشكل بيكار در جامعه ما بااين صندوقها حل نمشود بلكه بايد بجاي اينكه وام قرض الحسنه رو در اختيار افراد كم تجربه ويا به ظاهر مدرك فني حرفه دار قرار دهند اين گونه وامها رو در اختيار كارخانه و كارگاه كوچك و بزرگ نيمه فعالي كه بخاطر سود بانكي تعطيل شده اند قرار بدهند حداقل نيمي از مشكلات بيكاري در كشور حل ميشود
به نظر بنده که کارآفرین برتر استان خراسان شمالی هستم مشگل بیکاری زمانی تا حد زیادی مرتفع میشود که زمانی که یک وام تحت عنوان خود اشتغالی به یک فرد داده میشود علاوه بر مسوولینی که وظیفه نظارت بر پرداخت وامها(منظور وام خود اشتغالی در حوزه مشاغل خانگی میباشد) را دارند از تجربیات افراد با تجربه در زمینه مربوطه استفاده کنند، بعنوان مثال بنده با سرمایه فوق العاده اندک کارگاههای خانگی در استان خراسان شمالی احداث کردم که یک فرد با حداقل سرمایه درآمد بالا و پایداری دارد البته با سرمایه اولیه خودم! به نظر من اگر از تجربیات کارآفرین هایی مثل بنده استفاده شود، دیگر کسی بفکر خرید ماشین شخصی با استفاده از تسهیلات خود اشتغالی نمی افتد، با تشکر کارآفرین مهندس احمد منفرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر