بازدید 54321
مروری بر روزنامه های امروز 24 شهریور ماه،

اعلام حضور احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری/ هشدار مهم ظریف به جلیلی و مخالفان برجام/ لغو کنسرت دامان بزرگان را هم گرفت/ فرزندان برکرسی مجلسی پدران/ شریعتمداری در انتظار مجلس!

جدال میان تیم هسته ای در دولت فعلی و تیم سابق در کمیسیون برجام در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. با این حال، موضوع انتخابات و اظهارات جنجالی هاشمی همچنان یکی از موضوعات جنجالی این روزهای رسانه هاست.
کد خبر: ۵۳۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 15 September 2015

جدال میان تیم هسته ای در دولت فعلی و تیم سابق در کمیسیون برجام در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. با این حال، موضوع انتخابات و اظهارات جنجالی هاشمی همچنان یکی از موضوعات جنجالی این روزهای رسانه هاست.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های سه شنبه 24 شهریور ماه را مرور کنید.

«روزنامه جوان» در گزارشی با تیتر «پيش به سوي انتخابات با اسم رمز فساد!» به موضوع انتخابات پرداخته است. جوان در این گزاش مدعی شده که سناريوي «هر روز معرفي يك فساد تا شب انتخابات» چندي است به راهبرد انتخاباتي دولت تبديل شده است. این روزنامه در ادامه می نویسد: «راهبرد اين جريان آن است كه جريان مقابل را تا روز برگزاري انتخابات پيش‌رو متهم به فساد كند رويكردي كه به شدت از طريق برخي وابستگان مرتبط با جناح سياسي تجديدنظرطلب‌ تكرار مي‌شود‌ بعدها نيز مشخص شد اغلب آن بي‌پايه و اساس است.

1- سلسله معرفي فساد توسط معاون اول رئيس‌جمهور ظاهراً در غياب كارآمدي مي‌تواند دو قطبي فساد- سلامت را در 24 اسفند سامان دهد وگرنه هيچ‌كس در كشور مخالف مبارزه با فساد نيست. به رغم تأكيد مقام معظم رهبري مبني بر «دزد، دزد نكردن» و برخورد با دزد ظاهراً راهبرد قابل تغيير نيست. هر روز عددي را روانه رسانه مي‌كنند بدون اينكه اثبات آن در فرداي آن آورده شود يا وصولي از قوه قضائيه به اطلاع افكار عمومي آورده شود حتي مشاور رئيس‌جمهور پا را فراتر گذاشته و با خبرسازي نگراني براي سلامتي بابك زنجاني را تيتر يك روزنامه مي‌سازد. ‌ به عبارت ديگر اين اتهام‌زني‌ها نشان مي‌دهد قرار است اين روند به صورت مداوم طي شود و تا زمان انتخابات مجلس ادامه داشته باشد و جناح تجديدنظرطلب كه خود سوابق بسياري در حوزه فساد اقتصادي دارد كه از جمله آن پرونده كرسنت است، از هرگونه فساد نيز منزه جلوه داده شود. متأسفانه دولت نيز گاه با اين موج همراه مي‌شود و براي پوشاندن برخي از ضعف‌هاي اجرايي خود تنها بر طبل فاسد بودن ساختار سياسي كشور مي‌كوبد. آيا سوء استفاده از احساسات عمومي براي مقابله ‌ با يك جريان سياسي‌ مي‌تواند منجر به كارايي نظام شود. شايد براي حفظ حيثيت مبارزه با فساد لازم باشد كه دولت نيز با اين مسئله مقابله كند. شايد نگاهي به سخنان رهبري در اجلاس مبارزه با فساد زنگ خطري براي همه به خصوص دولت باشد كه ‌‌ فاسد نشان دادن طرف مقابل در نهايت مسئله‌اي است كه به ضرر دولت به عنوان مجري اصلي اداره كشور تمام مي‌شود و همانگونه كه رهبر معظم انقلاب تأكيد كردند، ملت منتظر اقدام عملي براي مبارزه با فساد است.

2- اگر پرونده‌هاي فساد توسط قوه قضائيه اعلام وصول شد و اگر فرداي انتخابات هم روند مذكور ادامه پيدا كرد مي‌توان به حقانيت دولت در مبارزه با فساد گردن نهاد.»

«روزنامه کیهان» نیز در ستون یادداشت روز خود به قلم حسین شریعتمداری به موضوع بررسی برجام توسط مجلس پرداخته است. شریعتمداری در این یادادشت با عنوان «رأس امور در انتظار مجلس!» می نویسد: «در جریان نشست اعضای سابق تیم هسته‌ای کشورمان با کمیسیون ویژه بررسی برجام که از شبکه خبر سیما پخش شد، یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، پرسشی را مطرح کرد که دیدگاه پیوست آن، یکی‌ از چالش‌های مطرح این روزها درباره بررسی توافق وین است. آقای دکتر بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آقای دکتر جلیلی پرسید؛ شما گزارش امروز را به صورت گسترده‌تر و 12 ساعته در شورای عالی امنیت ملی نیز مطرح کرده بودید و در آن شورا سران سه قوه و مسئولان عالی‌رتبه نظامی و امنیتی که نسبت به امنیت و منافع ملی کشورمان حساسیت بالایی دارند، حضور داشتند و قاعدتا بعد از شنیدن گزارش شما بایستی برجام را با رأی قاطع رد می‌کردند. آیا چنین اتفاقی افتاده است؟ و یا اتفاق دیگری رخ داده است؟

پرسش این نماینده محترم اگرچه در قالب سوال مطرح شده بود ولی باید آن را «پاسخ» ایشان به گزارش دکتر جلیلی تلقی کرد. با این توضیح که می‌گوید اگر آنچه آقای جلیلی درباره نقاط ضعف و کاستی‌های فاجعه‌آفرین توافق وین مطرح می‌کند، واقعیت داشته و قابل قبول باشد، به طور طبیعی و منطقی انتظار آن بود که سران سه قوه و مسئولان عالی‌رتبه نظام بعد از شنیدن این گزارش در شورای عالی امنیت ملی، برجام را در همان جلسه و با رأی قاطع رد کرده باشند! و می‌پرسد آیا چنین اتفاقی افتاده است؟ و نتیجه می‌گیرد که اگر اینگونه نبوده است، توضیحات دکتر جلیلی درباره خطرآفرینی برجام نیز نمی‌تواند قابل قبول باشد!

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اما در پاسخ این سوال می‌گوید؛ آنچه در جلسات این شورا مطرح می‌شود دارای طبقه‌بندی محرمانه است و انتشار آن تنها از جانب و با صلاحدید رئیس و یا دبیر شورای عالی امنیت ملی مجاز خواهد بود و پیشنهاد می‌کند پاسخ این پرسش را از آقای شمخانی که قرار است فردا در همین جلسه حضور پیدا کند جویا شوید.

ما هم از تصمیم نهایی شورای عالی امنیت ملی درباره برجام و پذیرش، ردنهایی و یا شرط‌گذاری برای آن خبر چندانی نداریم اما، تا آنجا که می‌دانیم، گزارش و نظر اولیه این شورا قبل از روز پنج‌شنبه 12 شهریورماه جاری به محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم شده است و حضرت آقا روز 12 شهریور در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با ایشان، بر ضرورت بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی تاکید ورزیده و توصیه فرموده بودند «مصلحت نیست که ما مجلس را از این قضیه برکنار بداریم... باید مجلس وارد بشود».


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان «علنی یا غیرعلنی» به موضوع دادگاه بابک زنجانی پرداخته است. شرق در این گزارش می نویسد: «١١ مهر نزدیک می‌شود؛ روزی که به عنوان موعد محاکمه متهم بزرگ نفتی اعلام شده است. در همین رابطه رئیس کل دادگستری استان تهران گفته است: «دادگاه بابک زنجانی در موعد مقرر (۱۱ مهر‌ماه) برگزار می‌شود و رئیس دادگاه تاکنون نظر جدیدی درباره تغییر زمان برگزاری نخستین جلسه دادگاه اعلام نکرده است». به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با درخواست وکیل بابک زنجانی مبنی بر استمهال برای برگزاری جلسه دادگاه موافقت شده است؟ گفت: «کیفرخواست این متهم طولانی و ممکن است در ضمن یکی، دو، سه روزی که قرائت می‌شود، وکلای متهم هم بتوانند پرونده را دقیق مطالعه کنند و زمینه ادامه رسیدگی فراهم شود». او افزوده است: «تغییر در زمان برگزاری نخستین جلسه دادگاه به نظر شخص رئیس دادگاه بستگی دارد که تاکنون نظر جدیدی ابراز نشده است».

نکته‌ای که در هفته‌های اخیر بسیاری بر آن تأکید کردهاند، برگزاری علنی دادگاه زنجانی بود. پیش‌ از‌ این نعمت احمدی، وکیل دادگستری، به «شرق» گفته بود: «دادگاه زنجانی براساس مبانی حقوقی بی‌شک علنی برگزار خواهد شد و غیرعلنی‌بودن دادگاه شرایط ویژه‌ای می‌طلبد؛ اینکه علاوه بر قاضی، دادستان نیز باید تشخیص دهد دادگاه غیرعلنی باشد؛ اما بررسی حقوقی من در این پرونده تخلف تاریخی زنجانی نشان می‌دهد هیچ تبصره‌ای برای غیرعلنی‌بودن دادگاه وجود ندارد».

رسول کوهپایه، وکیل بابک زنجانی، نیز خواهان برگزاری جلسه علنی دادگاه شده و گفته بود: «تشخیص با قاضی دادگاه است و هنوز در این زمینه پیش‌بینی خاصی صورت نگرفته است؛ اما به عنوان وکیل زنجانی، امیدوارم جلسه دادگاه علنی برگزار شود تا بعد از دو سال که موکلم در معرض اتهام بوده است، بتواند در فضایی علنی از خود دفاع کند. به‌طور کلی اگر جلسه علنی برگزار شود، هم خوشحال خواهم شد و هم استقبال می‌کنم».

حسین دهدشتی، نماينده مجلس، نیز به «شرق» گفته بود بی‌شک در جلسه دادگاه حاضر خواهد شد و مسیر را دنبال خواهد کرد. نه فقط حسین دهدشتی که امیرعباس سلطانی نیز گفته است می‌خواهد در جلسه دادگاه بابک زنجانی حاضر شود. برگزاری علنی دادگاه زنجانی از این نظر اهمیت دارد که او متهم ردیف اول یکی از تاریخی‌ترین و بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی در ایران است. از سویی دیگر روز گذشته اکبر ترکان به «شرق» گفته بود: «مسئول پیگیری پرونده‌های فساد، آقای جهانگیری است و به نظر من بابک زنجانی به یک مافیای فساد وصل است. باید مراقب باشیم برای او اتفاقی نیفتد، چون زنجانی آدمی یک‌لاقبا نیست که دو میلیارد دلار پول نفت در اختیار او قرار بگیرد. او صد‌درصد پشتیبان مالی و از جنس از‌ما‌بهتران دارد. باید مواظب باشیم اتفاقی برای او نیفتد و اموال دولتی را پس بگیریم».


«روزنامه اعتماد» در گزارشی به سخنان اخیر هاشمی پرداخته است. اعتماد در این گزارش با عنوان «فراخوان هاشمي» می نویسد:« هاشمي‌رفسنجاني نه تنها خودش براي انتخابات مجلس خبرگان خواهد آمد كه براي ديگر نيروهاي فكري و سياسي هم فراخوان انتخاباتي صادر كرد. هاشمي ديروز و در ديدار اعضاي شوراي مركزي مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم با بيان اينكه «هر شخصيت صاحب فكر و انديشه‌اي كه داراي قابليت و توانايي حضور در اين مجالس را براساس معيارهاي اسلامي دارد و در چارچوب خانواده نظام است، بايد براساس وظيفه قانوني و شرعي به عنوان نامزد شركت كند» نشان داد هفتم اسفند هم بازيگر قدرت خواهد بود هم بازي ساز سياسي.

اما هاشمي براي عملياتي كردن اهدافش كه همانا تغيير تركيب اين مجالس است گويا نياز به نهضت حداكثري ثبت نام انتخاباتي نيروهاي سياسي طرفدار تغيير دارد. همين است كه روي «هر شخصيت صاحب فكر و انديشه» تاكيد موكد مي‌كند. گويا اين «تغيير» با ورود انتخاباتي همه رخ مي‌دهد. همين است كه در اين ديدار همچون چند ماه گذشته براي چندمين بار اهميت انتخابات را نشانه مي‌گيرد تا همه بيايند.

در توضيح اهميت انتخابات هم مي‌گويد كه انتخاب هر مسئولي در ايران حتي رهبري منبعث از رأي مردم است: «هر انتخاباتي براي نظام اسلامي اهميت حياتي دارد و انتخابات اسفند ماه اثبات اين حقيقت به جهان است كه با وجود بعضي ادعاها، انتخاب هر مسوولي، حتي رهبري در ايران اسلامي، منبعث از راي مردم است.» هاشمي با بيان اين جمله كه «از ابتداي شكل‌گيري ساختار نظام در جريان امور بوده‌ام» گفته است: ساختار نظام و قانون اساسي ما كه در زمان خود براساس واقعيت‌ها و با لحاظ دورنماها تدوين شده است، داراي احكام و قوانين مترقي و تامين‌كننده حقوق اساسي اجتماعي و فردي مردم به عنوان حق شهروندي و همچنين تأكيد بر اهميت و جايگاه انتخابات است.

هاشمي‌رفسنجاني با تأكيد مجدد بر اهميت انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري و تاثير حضور انسان‌هاي صالح در اين مجالس به ويژه خبرگان گفت: شأن و جايگاه رهبري نظام، فراتر از سليقه‌هاي سياسي جناح‌هاست و يكي از خطرناك‌ترين حربه‌هاي دوستان نادان و دشمنان دانا و مخالفان نظام، پايين آوردن جايگاه رهبري در سطح يك جناح، گروه يا حزب خاص است و متأسفانه برخي دانسته يا نادانسته اين روزها اهداف خود را با الفاظ و كلماتي ظاهرالصلاح دنبال مي‌كنند».


«روزنامه ایران» در گزارشی با تیتر «نشست ایران، چین و امریکا درباره مرکز هسته‌ای اراک» به موضوع نشست در وین پرداخته است. ایران می نویسد: «نشست سه جانبه مقامات ایران، چین و آمریکا در حاشیه نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محوریت موضوعات مرتبط با برجام برگزار شد. نحوه تنظیم اسناد مرتبط با نحوه اجرای بازطراحی اراک از جمله موضوعات طرح شده در این نشست بوده است.علی‌اکبر صالحی ریاست این نشست از سوی ایران را عهده‌دار بود. رئیس سازمان انرژی اتمی که در وین به‌سر می‌برد، طی سخنانی در نشست عمومی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی ایران گفت: «ایران متعهد به اجرای برجام و نقشه راه است، ما انتظار داریم که نتیجه‌گیری (گزارش) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بی‌طرفانه باشد و تحریم‌ها برداشته شوند». به گزارش ایرنا، صالحی افزود: علاوه بر برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، امضای یک نقشه راه بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس همکاری و گفت‌و‌گو در 14 ژوئیه 2015 نشانه دیگری از عزم راسخ کشور من برای اقدام در زمینه حل و فصل موضوعات حل نشده است. معاون رئیس جمهوری در این زمینه خواستار اقدام متقابل طرفین در عمل به تعهدات‌شان طبق مفاد برجام و نقشه راه شد و گفت: همان گونه که جمهوری اسلامی ایران با تحقق اقدامات اعتمادساز داوطلبانه خود و گام‌های عملی برداشته شده، نشان داده است که به انجام تعهدات خود طبق برجام و نقشه راه متعهد است، در مقابل این انتظار مشابه را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 داریم تا از طریق جمع‌بندی منصفانه و عینی روند جاری و برداشتن تحریم‌های ناعادلانه به اقدام متقابل دست بزنند؛ بدین ترتیب نیت خیر و وفای به عهد آنان بر جامعه بین‌المللی آشکار می‌شود. صالحی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: پیام توافق هسته‌ای اخیر به جهانیان این است که تحریم و تهدید نظامی هیچ اثری بر اراده ملت ایران نخواهد داشت. وی در بخش دیگری از سخنان خود به ابتکار اهمیت ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه پرداخت و با تذکر این که ایده مزبور در سال 1974 میلادی از سوی ایران مطرح شد، رژیم صهیونیستی را که به معاهده عدم اشاعه نپیوسته است، به عنوان بزرگ‌ترین مانع اجرای این برنامه و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه معرفی کرد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم طی سخنانی تصریح کرد: همانطور که در برجام آمده است، ایران پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد. این امر دسترسی بیشتری به سایتهای ایران در اختیار آژانس قرارخواهد داد. اجرای پروتکل الحاقی پیش شرطی اساسی برای آژانس بوده و آن را قادر می سازد تا در وقت مناسب اطمینان معتبری در مورد مواد و فعالیتهای هسته ای در ایران ارائه دهد. آمانو اضافه کرد: ایران همچنین توافق کرده است تا تحت برجام تمهیدات شفاف سازی را که به آژانس کمک می کند تا درک بهتری از برنامه هسته ای ایران داشته باشد، اجرا کند.»

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری به موضوع لغو کنسرت ها پرداخته است. ایران در این گزارش با عنوان «لغو کنسرت دامان بزرگان را هم گرفت» می نویسد: «با همه قول و قرارها در مورد پیگیری لغو کنسرت‌ها در شهرهای مختلف، هنوز اخبار ناخوشایندی در این باره به گوش می‌رسد.

روز گذشته سلسله خبرهای جدیدی در مورد لغو سه کنسرت مختلف منتشر شد و جالب آنکه ترجیع بندی که در مورد برگزار نشدن همه آنها اعلام شده، «دلایل نامعلوم» است. مشخص نیست این دلایل همیشه مجهول تا کی قرار است بتازند و جلوی برگزاری کنسرت‌های قانونی را بگیرند.

نخستین خبر در مورد صادر نشدن مجوز کنسرت علی اکبر مرادی، نوازنده پیشکسوت تنبور از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی بود. علی‌اکبر مرادی در واکنش به صادر نشدن مجوز از سوی اداره اماکن برای برگزاری کنسرت، گفت: من فقط می‌توانم متأسف باشم؛ پس از گذشت بیش از 30 سال، ما به کدام سمت حرکت می‌کنیم. تمام اهالی هنر آگاهند که من هرگز اهل حاشیه در هنر نبوده‌ام و نیستم. همواره به‌خاطر عشقی که به فرهنگ و هنر سرزمینم داشته و دارم، کوشش کرده‌ام تا کارم را در حد توان درست انجام دهم.

اگر اداره اماکن نیروی انتظامی مسئول و متولی هنر در کشور ماست، پس وزارت ارشاد چه وظیفه‌ای دارد؟

شهرام ناظری هم که قرار بود 27 شهریور ماه در سالن صدرای شهر تبریز روی صحنه برود، کنسرتش بنا به دلایلی نامعلوم برگزار نخواهد شد. این کنسرت قرار بود به مناسبت روز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت شهریار در این شهر برگزار شود.

اما لغو کنسرت‌ها تنها به این دو مورد ختم نشد و کنسرت رضا صادقی در شهر کرمان که قرار بود سه روز پیش و در روز ۲۱ شهریور در مجموعه گردشگری پدیده کویر برگزار شود، لغو شد.

رضا صادقی با اعلام خبر لغو کنسرت کرمان، در صفحه شخصی‌اش نوشته است: «متأسفانه به دلایل همیشه مجهول، کنسرت کرمان کنسل شد.» باید منتظر ماند و دید این مسأله تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد و این بار مسئولان مرتبط چه پاسخی برای این لغو کنسرت‌ها خواهند داشت.»


«روزنامه آرمان» در گزارش تحلیلی به موضوع انتخابات پرداخته است. آرمان در این گزارش با عنوان « فرزندان برکرسی مجلسی پدران» می نویسد:« فرزندان در راه ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان هستند. نمای این ساختمان گویای اهمیت آن است؛ اهمیتی که برای امروز و دیروز نیست و آن ساختمان مستطیل شکل در خیابان امام‌خمینی تهران هم پیش از این اهمیتی کمتر از ساختمان مثلثی‌شکل بهارستان نداشت و شاید خاطرات آن ساختمان بیشتر و با اهمیت‌تر از خاطرات ساختمان احداث شده در بهارستان باشد! افرادی هم که به این ساختمان راه پیدا می‌کنند باید مسیری را با انتخاب مردم طی کنند و اینطور نیست که هر فردی که اراده حضور در این ساختمان را داشته باشد فرش قرمز در مقابلش گسترانیده شود. در سالهای نخست آغاز به کار در این ساختمان افراد جوان یا کمی میانسال به آن ورود داشتند که امروز از مقامات و بزرگان کشور هستند از جمله آیت‌ا... هاشمی یا حجت‌الاسلام ناطق نوری و ..... بر سر در این ساختمان نوشته شده است: «مجلس شورای اسلامی» و آنهایی می‌توانند به مجلس راه پیدا کنند که آرای کافی در حوزه انتخابیه خود را کسب کرده باشند.

گاه شاهد رسم نانوشته‌ای در سیاست هستیم و آن هم پسرانی است که مسیر پدرانشان را می‌پیمایند. حال چه در اخلاق و رفتار و سلوک باشد، چه در پست‌های اجرایی و قانونگذاری. در مجلس هم مواردی دیده می‌شود که پسران پس از پدران و برادران که نماینده مجلس بودند بر کرسی خانه ملت نشسته‌ اند از جمله محمدرضا باهنر که برادر شهید باهنر است یا حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که پدر مرحومش هم نماینده مجلس بود و معروف‌تر از همه فائزه هاشمی فرزند آیت‌ا... هاشمی که در مجلس ششم حضور داشت. اما در دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی به نظر می‌رسد پسران و دختران زیادی بخواهند بر کرسی‌های خانه ملت بنشینندو میراث پدران خود را حفظ کنند که در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره خواهد شد البته تاکید می‌شود نام‌هایی که مطرح خواهد شد، تنها یک گمانه است و شاید فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله داشته باشد.

چه کسانی به خانه ملت می‌روند؟

اما در نهایت باید ارزیابی کرد که چه کسانی در خود لیاقت و شایستگی حضور در خانه ملت را می‌بینند؟ به‌طور طبیعی قانونگذاری امر خطیری است که هر فردی توانایی انجام آن را ندارد و اغلب در شهرهای کوچک و حوزه‌های انتخابیه که رای دهندگان زیادی ندارند افرادی برای حضور در انتخابات مجلس نام‌نویسی می‌کنند که از معتمدان آن محل باشند یا قبلا مسئولیتی داشته‌اند که طی آن توانسته بودند شایستگی خود را به مردم آن منطقه نشان دهند اما در شهرهای بزرگ علاوه بر معتمد بودن چند ویژگی دیگر نیز برای حضور در مجلس مدنظر است. پر بیراه نیست اگر اذعان شود سیاست بر تخصص در شهرهای بزرگ غلبه دارد یعنی چندین دوره است که لیست‌های مباحث انتخاباتی نه بر محور تخصص و توانایی بلکه بر اساس اصلاح‌طلب با اصولگرا بودن تنظیم و ارائه می‌شود و تخصص رتبه دوم را دارد و اکنون باید یک معیار دیگر هم افزود و آن هم فرزند چه کسی بودن است!


«روزنامه افتاب یزد» در گزارش یک خود به موضوع جنجال در کمیسیون ویژه برجام در مجلس می پردازد. آفتاب یزد در این گزارش با عنوان « باز هم سرو صدا کنید اسناد آلماتی را افشا می‌کنم» به این نقل قول از آقای ظریف اشاره می کند که اگر باز هم سر و صدا کنید اسناد آلماتی را افشا می کنم پرداخته و می نویسد: «حرف‌های دوروز پیش جلیلی در نشست کمیسیون ویژه برجام، مبنی براینکه

"برجام، هدف اصلی که لغو تحریم‌ها بوده را تضمین نمی‌کند "تنها حرف‌های مذاکره کننده سابق تیم ایران نبود و می‌توان گفت که جلیلی در تلاش بود تا طی این مدت که به کمیسیون برجام پای گذاشته به طور کلی ماهیت مذاکرات 2 ساله دولت یازدهم و البته توافق هسته‌ای صورت گرفته را زیر سوال ببرد، البته حرف‌های جلیلی در کمیسیون برجام آن هم با توجه به پرونده خود او و سوابقی که در اینباره از وی در ذهنها باقی است آنقدر عیان بود که باعث واکنش‌های مختلف از سوی نمایندگان مجلس حتی از مدل اصولگرایانش هم شد! سوابقی از جنس 6 سال مذاکرات.... گویی جلیلی زمانی که علیه توافق صورت گرفته در کمیسیون سخن می‌گفت خود فراموش کرده و یا خودش را به فراموشی زده بود... اینکه در دوران مذاکراتش، قطعنامه‌ها پشت قطعنامه‌ها علیه ایران صادر می‌شد... فراموشی جلیلی را از هر جنس و نوعی بدانیم، سهوی و یا عمدی... اما یک نکته کاملا آشکار است و آن اینکه ملت ایران عملکرد او و تیم مذاکره‌کننده و نتایجش را هر گز نمی‌توانند فراموش کنند!

صحبت‌های جلیلی در کمیسیون برجام هرچند به مثابه دوئل او با ظریف به شمار می‌آمد، اما بی پاسخ نمانددر این نشست، ظریف هم برای نخستین بار تن به واکنش هایی داد که در نوع خود بی سابقه بود، از جملات و لحن دیپلماتیک اما تهدید آمیزوزیرخارجه ایران؛ آنجایی که در باره مذاکرات آلماتی سخن می‌گفت می‌شد به عینه این موضوع را فهمید... شاید بارز ترین حرف‌های ظریف در کمیسیون برجام و دفاعش در برابر حملات جلیلی به توافق صورت گرفته را بتوان همین زمان توصیف کرد زمانی که او از انتشار مدارک و رو کردن آن برای مطالعه آنچه در مذاکرات آلماتی که سوغات تیم مذاکره کننده هسته‌ای جلیلی و یارانش بود لب به سخن گشود جایی که گفت: "دوستانی که سرو صدا می‌کنند، بدانند اسناد پیشنهادات آلماتی موجود است."وی ادامه می‌دهد:" قصد پاسخ به دکتر جلیلی را ندارم، زمانیکه ایشان مسئول مذاکرات‌ بودند یکبار هم مصاحبه نکردم چون بحث‌ها را به نفع کشور نمی‌دانم، با این حال منتفد جدی دوستان بودم."ظریف ادامه می‌دهد:" دوستانی که می‌گفتند همین توافق‌ها را کرده بودند، پیشنهاد آلماتی دست ماست، اگر می‌خواهید پخش کنیم؟ مطالعه کنید، یک جای آن نگفته تحریم‌ها را برمی داریم. دوستان ممکن است برخی فرمایشات را بگویند، بحمدالله، در این دوره اینقدر آزادی هست که هرکسی هر چه می‌خواهد می‌گوید.وی می‌گوید:" آیا دوست دارید گروگان نتانیاهو باشید که هی می‌گویید چرا تحریم‌ها متوقف می‌شود؟ این سخنانی که می‌گویید تفسیر به رای است.»


«روزنامه ابتکار» در گزارشی با تیتر «رویای نیمه‌تمام احمدی‌نژاد» به موضوع اعلام حضور احمدی نژاد برای انتخابات پرداخته است. ابتکار می نویسد: «هرچند مطابق معمول مشی احمدی‌نژادی‌ها در دوران پس از دولت دهم، باز هم روایت‌ها غیرمستقیم به گوش رسانه‌ها می‌رسند، اما این بار این روایت غیرمستقیم، اولین سخن صریح رئیس‌جمهوری سابق درباره انتخابات را به همراه دارد. احمدی‌نژاد این بار نه با برداشت از کارهایی که می‌کند و نه در گمانه‌زنی کارشناسان سیاسی، به صراحت تکلیف خود را با انتخابات مجلس روشن کرده است: وی شخصا در این انتخابات حضور ندارد. البته این تمام حرف وی نیست. او گفته است که برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به صحنه برمی‌گردد.

تحرک انتخاباتی احمدی‌نژادی‌ها برای انتخابات پیش روی مجلس دهم هرچند در سکوت خبری پیش می‌رود و با تکذیبیه‌های گاه به گاه نزدیکان رئیس‌جمهوری سابق همراه بوده است، اما نشان می‌دهد که این جریان برنامه‌های خود را برای انتخابات پیش رو دارد. بنا بر برخی اخبار رئیس دولت‌های نهم و دهم در همین راستا در هفته‌های اخیر، تماس‌های خود را با سیاستمداران و تصمیم‌سازان کشور افزایش داده است. سوالی که در این میان همواره وجود داشت، این بود که آیا احمدی‌نژاد خود وارد عرصه انتخابات مجلس می‌شود و با سرلیستی جمعی از یارانش، به دنبال تصاحب صندلی‌های سبز بهارستان است و یا تنها یارانش را به این میدان می‌فرستد و خود برای بازگشت به پاستور آماده می‌شود؟ به نظر می‌رسد این سوال بالاخره پاسخ داده شده است. باشگاه خبرنگاران نوشت که یک وزیر سابق در دولت احمدی‌نژاد که در برخی جلسات رئیس‌جمهوری سابق با دولتمردانش شرکت می‌کند گفته است که احمدی‌نژاد قطعا برای انتخابات ریاست جمهوری دو سال آینده برنامه‌های جدی دارد و از هم اکنون فعالیت‌های خود را برای موفقیت در این عرصه آغاز کرده است. به گفته وی، احمدی‌نژاد چند هفته قبل در جلسه‌ای که وی نیز حضور داشته به همکارانش گفته که نامزد انتخابات مجلس نخواهد شد اما برای ریاست جمهوری دوره بعد می‌آید. این وزیر سابق گفت که احمدی‌نژاد با لحنی مصمم به اعضای حاضر در جلسه گفت: «خودتان را برای انتخابات آماده کنید. البته نه انتخابات مجلس بلکه انتخابات ریاست جمهوری و من شرکت خواهم کرد». به گفته وی، احمدی‌نژاد مدتی قبل نیز برخی از همفکران خود در دانشگاه امام صادق(ع) را که در دوره‌های گذشته برنامه‌های تبلیغاتی وی را طراحی می‌کرده‌اند جمع کرده و از آنها خواسته «برای انتخابات ریاست جمهوری دست به کار شوید».»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل