بازدید 18059
تحلیل «ایندیپندنت»:

چرا پناهجویان سوری به عربستان نمی‌روند؟

انتشار تصویر یک کودک پناهجوی سوری که در راه گریز از جنگ و رسیدن به نقطه ای امن، جان خود را در دریا از دست داد، این روزها بار دیگر موضوع پناهجویان را به یکی از مهمترین بحث ها در محافل بین المللی تبدیل کرده است. در این میان، یک روزنامه انگلیسی در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته که چرا پناهجویان سوری، کشورهایی چون عربستان را به عنوان مقصد خود انتخاب نمی کنند؟
کد خبر: ۵۲۹۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹ 05 September 2015
چرا پناهجویان سوری به عربستان نمی‌روند؟انتشار تصویر یک کودک پناهجوی سوری که در راه گریز از جنگ و رسیدن به نقطه ای امن، جان خود را در دریا از دست داد، این روزها بار دیگر موضوع پناهجویان را به یکی از مهمترین بحث ها در محافل بین المللی تبدیل کرده است. در این میان، یک روزنامه انگلیسی در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته که چرا پناهجویان سوری، کشورهایی چون عربستان را به عنوان مقصد خود انتخاب نمی کنند؟

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در مطلبی به بررسی بحران پناهجویان پرداخته و این پرسش را مطرح کرده که چرا پناهجویان سوری، عربستان را که مدعی رهبری جهان اسلام است برای سکونت انتخاب نمی کنند؟ رابرت فیسک، خبرنگار ارشد این روزنامه در این مطلب به انتقاد از دولت های اروپایی نیز پرداخته و می پرسد دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که برای مرگ پادشاه سعودی پرچم کشورش را نیمه افراشته کرد، آیا برای جان باختن آیلان، کودک پناهجوی سوری نیز این کار را انجام خواهد داد؟

فیسک در این مطلب اشاره می کند، اگر چنین اتفاقی برای یک کودک اروپایی افتاده بود، موج عظیمی به راه می افتاد و درخواست های زیادی برای پیگیری موضوع مطرح می شد؛ اما اکنون دولت انگلیس صرفاً اعلام می کند که نمی تواند بیش از این پذیرای پناهجویان سوری باشد.

نویسنده در این مطلب به جنبه ای دیگر از ماجرا پرداخته و می نویسد، قاعدتاً بر اساس تصویر موجود، کشورهای اروپایی مسیحی می بایست به عنوان «آدم بدها»ی داستان در خاورمیانه شناخته شده باشند، زیرا مدام درگیر تجاوز و حمله به کشورهای این منطقه و همچنین حامی دیکتاتورها بوده اند؛ اما اکنون بسیاری از میلیون ها پناهجوی سوری که در اردوگاه هایی در لبنان، ترکیه و اردن مستقر هستند، خواستار رفتن به اروپا و پناهندگی در کشورهای اروپایی هستند.

اما نکته جالب توجه آنجاست که این پناهجویان، تمایلی برای رفتن به عربستان سعودی که حاکمانش خود را رهبر جهان اسلام خوانده و با توجه به سابقه ظهور اسلام در این کشور، مدعی اند که کشورشان قلب تپنده اسلام است، ندارند. آن ها اشتیاقی برای رفتن به دیگر کشورهای پادشاهی عرب خاورمیانه که از پول نفت ثروتمند شده اند نیز ندارند.

این پناهجویان می دانند که حاکمان سعودی، همان کسانی بوده اند که از طالبان در افغانستان و همچنین گروه تروریستی القاعده حمایت کردند. آن ها می دانند که عقیده وهابیت در عربستان، عاملی است که به یک انگیزه برای عضوگیری در گروه تروریستی داعش تبدیل شده است.

به عقیده فیسک، دلیل اینکه این پناهجویان به جای عربستان و کشورهای عربی، اروپا را انتخاب می کنند، این باور نیست که در این کشورها با سخاوت با آن ها برخورد می شود و یا مورد استقبال دولت ها قرار می گیرند، بلکه دلیل این امر آن است که آن ها به اندازه کافی از تاریخ اروپا و مردم اروپا آگاهی دارند و می دانند که سیاستمداران و رهبران کشورهای اروپایی با مردم این کشورها متفاوت هستند و بر عکس سیاستمداران، مردم با مهربانی با آن ها برخورد خواهند کرد.

نویسنده ایندیپندنت می افزاید، این روند نشانگر آن است که با وجود سیاستمداران ناآگاه و ناکارآمدی همچون تونی بلر و اِد میلیبند، جوامع اروپایی، جوامعی انسان دوست شناخته می شوند. این امر را می توان از اقدامات هزاران داوطلبی که برای کمک به پناهجویان در کشورهای اروپایی بسیج شده اند، دریافت. از دید این افراد، فرقی میان اروپایی ها و سوری ها نیست و همه انسان هستند.

اما فیسک از همین موضوع، به نکته ای عمیق تر رسیده و استدلال می کند که بر اساس این ماجرا، می توان گفت که دولت های اروپایی نمایندگان واقعی مردم این کشورها نیستند. در انتهای این مطلب با اشاره به اینکه دیوید کامرون به خاطر مرگ پادشاه عربستان، پرچم انگلیس را نیمه افراشته کرد، این پرسش مطرح شده که آیا وی، دست کم به خاطر مردم کشورش، حاضر خواهد بود اقدامی مشابه را به خاطر «آیلان کوچولو» نیز انجام دهد؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر