بازدید 9019
در پی حمایت 34 سناتور دموکرات از توافق ایران آغاز شد؛

مرحله جدید تلاش جمهوری‌خواهان علیه توافق هسته‌ای ایران

با رسیدن تعداد حامیان توافق هسته ای ایران در سنای آمریکا به 34 نفر، کاخ سفید اکنون این اطمینان را دارد که قدرت وتوی قطعنامه مخالفت با توافق ایران توسط اوباما حفظ خواهد شد. با این حال، گزارش ها حاکی از آن است که جمهوری خواهان پس از ناکامی خود در این موضوع، اکنون دور جدیدی از تلاش ها را برای اخلال در روند اجرای این توافق کلید زده اند.
کد خبر: ۵۲۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸ 03 September 2015
مرحله جدید تلاش جمهوری‌خواهان علیه توافق هسته‌ای ایرانبا رسیدن تعداد حامیان توافق هسته ای ایران در سنای آمریکا به 34 نفر، کاخ سفید اکنون این اطمینان را دارد که قدرت وتوی قطعنامه مخالفت با توافق ایران توسط اوباما حفظ خواهد شد. با این حال، گزارش ها حاکی از آن است که جمهوری خواهان پس از ناکامی خود در این موضوع، اکنون دور جدیدی از تلاش ها را برای اخلال در روند اجرای این توافق کلید زده اند.

به گزارش «تابناک»، از روز گذشته و در پی قطعی شدن امکان وتوی قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای ایران توسط اوباما، اکنون محور تحلیل های رسانه ها و مطبوعات بین المللی بر این موضوع قرار گرفته که فاز بعدی اقدامات جمهوری خواهان علیه این توافق چه خواهد بود.

آنچه از مرور این تحلیل ها می توان دریافت، این است که با توجه به ناکامی سناتورهای تندرو در جلوگیری از اجرایی شدن این توافق، اکنون ایجاد اخلال در روند اجرا، مهمترین هدفی است که این سناتورها در پی آن هستند و روش های مختلفی را نیز بدین منظور در نظر گرفته اند.

نشریه «نشنال اینترست» با انتشار مطلبی در این زمینه در پایگاه اینترنتی خود می نویسد، از این پس، تلاش ها برای ضربه زدن به توافق بر محور وادار کردن آمریکا به جلوگیری از اجرای تعهداتش بر اساس مفاد توافقنامه استوار خواهد بود. از آنجا که تعهدات آمریکا در این توافق، بر مبنای برچیدن تحریم های اقتصادی و مالی ایران است، راهبرد مخالفان شامل اعمال تحریم های جدید علیه ایران خواهد بود تا بدین ترتیب، کاسه صبر ایران لبریز شده و رفتاری مغایر با تعهدات خود نشان دهد. تاکتیک های خاص احتمالی، ممکن است بر جلوگیری از لغو برخی تحریم های مرتبط با مسائل هسته ای استوار باشد که قرار بود برداشته شوند، ولی با توسل به طرح اتهامات جدید همچون تروریسم یا هر چیز دیگر مرتبط با رفتار ایران، از لغو آنها جلوگیری شود.

به عقیده این نشریه، توجهی که مخالفان از هم اکنون به موضوع اقدامات احتمالی ایران در انجام «فعالیت های مشکوک» از محل دستیابی به منابع مالی ناشی از لغو تحریم ها معطوف داشته اند، می تواند در یکی دیگر از تاکتیک های احتمالی آن ها برای ضربه زدن به توافق ریشه داشته باشد، زیرا آن ها می توانند هر رفتار ایران را در منطقه خاورمیانه به این فعالیت ها مرتبط سازند و چنین استدلال کنند که هر گونه رفتار ایران در منطقه، نتیجه مستقیم سرازیر شدن منابع مالی ناشی از لغو تحریم هاست و بدین ترتیب، توجه اصلی از نحوه اجرای مفاد توافق از سوی ایران و نظارت بر روند اجرای آن منحرف شود.

سایت تحلیلی «المانیتور» نیز مطلبی را در همین زمینه منتشر کرده و در آن، به یکی دیگر از تاکتیک های جمهوری خواهان مخالف توافق که از هم اکنون نشانه های آن آشکار شده، پرداخته است. به نوشته این سایت، مخالفان توافق هسته ای که از بی اثر کردن حق وتوی اوباما بازمانده اند، ایالت ها را برای وضع تحریم علیه ایران تحت فشار قرار داده اند.

اسکات پرویت و بیل شاتی، دادستان های جمهوری خواه در اوکلاهاما و میشیگان، در نامه ای به همتایان خود در سایر ایالت ها، این درخواست را مطرح کرده اند. همراه این نامه، پیش نویس پیشنهادی طرحی ارسال شده که در آن، از ایالت هایی که هنوز تحریم وضع نکرده اند خواسته شده در این زمینه اقدام کنند.

بنابراین، ایالت ها می توانند از دو راه  ایران را تحریم کنند: محدود کردن سرمایه گذاری ایالتی و محروم کردن دستگاه های ایالتی از خرید کالا و خدمات از اشخاص و شرکت های مشمول تحریم. بنا بر اعلام گروه «اتحاد در برابر ایران هسته ای»، تاکنون 30 ایالت تحریم های مربوط به منع سرمایه گذاری را تصویب کرده اند.

روزنامه «نیویورک تایمز» به معرفی گزینه های دیگری پرداخته که در این زمینه مطرح است؛ از جمله ارائه یک لایحه مستقل جهت حمایت بیشتر از رژیم اسرائیل که به موجب آن، توسل به نیروی نظامی در منطقه مورد اشاره قرار گیرد. مورد دیگر، می تواند ارائه قطعنامه ای در تصویب، به جای رد توافق ایران باشد که در آن صورت، احتمالاً تضعیف حمایت دموکرات ها را در پی خواهد داشت. مجلس نمایندگان و سنا همچنین سعی در هماهنگ سازی لوایح دفاعی شان دارند که می تواند ابزاری برای چنین گزینه هایی باشد. در عین حال، بسیاری از جمهوری خواهان و  برخی دموکرات ها سعی دارند اجرای برخی اجزای توافق را به تأخیر بیندازند.

به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، دستیابی اوباما به تعداد آرای مورد نیاز برای حفظ حق وتوی خود، به معنای متوقف شدن تلاش های جمهوری خواهان جهت ضربه زدن به توافق هسته ای نیست و صرفاً شکل و صورت این تلاش ها تغییر کرده و در قالب های جدیدی پدیدار شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل