بازدید 56889
آغاز پروژه ماهواره ای برای رساندن اینترنت به سراسر زمین؛

«اوترنت» در راه است؛ رایگان و بدون‌ سانسور با برند آمریکا!

بر خلاف آنچه ذکر می‌شود، قرار نیست دولت آمریکا این پروژه را به انجام برساند، بلکه اوترنت پروژه‌ای‌ است که «صندوق سرمایه گذاری برای توسعه رسانه‌ها (MDIF)» مستقر در نیویورک به دنبال تحقق آن است؛ سازمانی که «گران بودن خدمات اینترنتی» و «نظارت دولتی بر اینترنت» در برخی کشورها را از علل تلاش خود برای عرضه خدمات اینترنتی رایگان اعلام کرده است.
کد خبر: ۵۲۵۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 20 August 2015
احتمالا بعید است اهل سرکشی به دنیای مجازی باشید و تا کنون چیزی درباره اینترنت رایگان و پرسرعتی که قرار است آمریکایی راه اندازی کنند، نشنیده باشید؛ همان اینترنت بی محدودیت و به اصلاح بی سانسوری که در همه جا می‌توان به آن متصل شد. چقدر درباره این پروژه می‌دانید؟

به گزارش «تابناک»، «اوترنت» نام پروژه ماهواره‌ای‌ است که از مدت ها پیش، طراحی های آن در آمریکا آغاز شده و آن گونه که وعده داده شده، قرار بود از نیمه دوم سال 2015 میلادی ـ که اکنون در آنیم ـ آغاز شود تا حتی در دورافتاده ترین نقاط این کره خاکی بتوان به اینترنت پرسرعت و بدون محدویت دسترسی داشت.

این اتفاق قرار است این گونه محقق شود که آمریکایی ها مجموعه ای از ماهواره‌ها را در جو زمین (در مدارهای کوتاه) قرار خواهند داد که کار کابل های بزرگ فیبر نوری را ـ که کشورها را به هم متصل کرده و دهکده جهانی اینترنت را پدید آورده ـ انجام دهند و حتی از آن فراتر، انحصارها را بکشند و به هرکاربر اجازه بدهد بی هیچ واسطه، از طریق ارتباط با این ماهواره ها به دنیای مجازی دسترسی پیدا کند.

این ماهواره‌ها اطلاعات را از صدها مرکز زمینی دریافت کرده و سپس در سراسر جهان دوباره پخش خواهند کرد و آن گونه که درباره آن سخن گفته شده، در ابتدای دوره آزمایشی خود برای کسانی که امکان ورود به اینترنت ندارد، اینترنت عرضه خواهد کرد و یک طرفه هم خواهد بود؛ اما هدف این سازمان آن است که در ادامه، به صورت ارتباط دو طرفه یعنی بین کاربر و ماهواره ارتقا پیدا کند؛ چیزی شبیه مکانیزم سامانه جهت یابی فعلی یا همان جی پی اس اما بسیار وسیع تر و البته قدرتمندتر، زیرا شمار کاربران اینترنت به مراتب بیشتر از کسانی است که از مکان یاب استفاده می‌کنند و علاوه بر آن، حجم اطلاعاتی که در نت جابجا می‌شود، قابل قیاس با دیتاهای کوچک مختصاتی نیست.

البته بر خلاف آنچه ذکر می‌شود، قرار نیست دولت آمریکا این پروژه را به انجام برساند، بلکه اوترنت پروژه‌ای‌ است که «صندوق سرمایه گذاری برای توسعه رسانه‌ها (MDIF)» مستقر در نیویورک به دنبال تحقق آن است؛ سازمانی که "گران بودن خدمات اینترنتی در برخی کشورها" و "نظارت دولتی بر اینترنت در برخی کشورهای دیگر" را از علل تلاش خود برای عرضه خدمات اینترنتی رایگان اعلام و به این دلیل نام پروژه را اوترنت (Outernet) انتخاب کرده است؛ البته کیست که نداند در راستای اهداف آمریکا و تسری هژمونی این کشور در جهان گام برمی‌دارد!

این را می‌شود از هزینه های چند میلیاردی اجرای این پروژه دریافت که جز کمک های خیریه(!) منبعی برای بازگشت آن اعلام نشده و فارغ از آن، برهم زننده بسیاری از نظم ها و قوانین جاری در نت هم هست؛ برای درک این موضوع کافی است بدانید هزینه های هنگفتی که صرف کابل کشی های وسیع برای اینترنت در جهان شده، راه درآمدی برای بسیاری دولت ها به شمار می‌آید؛ به این صورت که برای دسترسی کشورهای همسایه به خطوط ارتباطی شان، مبالغی دریافت می‌کنند که راه اندازی اوترنت در تضاد با آن است.

این تضاد البته می‌تواند به شکاف تبدیل شود چراکه بسیار از متحدان آمریکا احتمالا رضایت نخواهند داد که اینترنت بی محدودیت در کشورشان در دسترس باشد و قدرت اعمال نفوذ بر آن از دستانشان خارج شود؛ همانطور که عده ای دیگر از اینکه می‌بایست برای مقابله با ماهواره های اوترنت هزینه کنند، خرسند نخواهند شد.

البته ناگفته پیداست که هر پروژه ای که به گسترش اینترنت کمک کند، منفعت بزرگی نصیب غول های دنیای مجازی، سازندگان و عرضه کنندگان محصولان مرتبط با این دنیا (انواع رایانه ها، لوحه ها و گوشی های هوشمند و...) خواهد کرد که بسیاری شان آمریکایی هستند؛ از غول هایی چون گوگل و یاهو گرفته تا امثال مایکروسافت و... .

این نتیجه اتصال آن 60 درصد از ساکنان کره خاکی به اینترنت است که مدیران «صندوق سرمایه‌گذاری برای توسعه رسانه‌ها» در پایگاه رسمی خود مدعی شده‌اند که در حال حاضر به اینترنت دسترسی ندارند و قرار است اوترنت ایشان را جهانی کند؛ پروژه ای که بر پایه برنامه زمان بندی اعلام شده، از ژوئن امسال (حدود پنجاه روز پیش) آغاز شده است.

گفتنی است، پروژه‌ اوترنت هم‌اکنون زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، چینی و عربی را پشتیبانی می‌کند ولی هدف بنیان‌گذاران آن این است که به زودی آن را به همه زبان‌ها در دسترس عموم قرار دهند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲۵۱
انتشار یافته: ۴۱
ان کسی که ریگی به کفشش ندارد از گردش آزاد اطلاعات نمی ترسد .
یعنی میشه تو ایرانم فعال بشه
مبارک باشه
آخ جون
خیلی عالیه فقط زمان دقیق راه اندازیشو بگین استفاده کنیم مردیم از بس با سرعت دایل اپ دان کردیم ...
تکنولوژی بخودی خود بد نیست حتی اگر سازندگان آن نیت خوبی نداشته باشند مصرف کننده باید عاقل
باشد تا از آن به نفع خود و مردمش سود ببرد مانند
ملت شریف ایران که دارای تمدن بزرگ و فرهنگ غنی هستند عاشق همه ی هموطنان هستیم
دوستتان داریم
پارازیت قوی تر در راه است !
ایران اینقدر عکس و فیلم دانلود کنند که حجم ترافیکش ته بکشه......
بعدشم پارازیتو عشقه
یعنی میشه از دست این اپراتورهای ظالم و کم فروش وطنی خلاص شد؟
متظرش هستیم....
آخیئییی
ماهواره ها رو با راپل هم شده از فضا جمع می کنیم...
من که دلم خنک میشه از این خبرا می‌شنوم!!!
دلواپس شدم
خدا خیرشون بده
بلافاصله چینی ها هم دستگاه پارازیت انداز آن را خواهند ساخت و ............... و سرطان های بعدی مردم ما نیز شروع خواهد شد.
آخ جون راحت میشیم از دست اینترنت ایران
درپیت ترین اینترنت دنیا
دمشون گرم مارو از شر این اینترنت پر هزینه و مزخرف نجات میدن
تو را خدا برای ایران نفرستید. پارازیتهای ارسالی برای از کار انداختن اون روی سلامتی مردم اثر داره
هر روز بیشتر از دنیای واقعی فاصله میگیریم ..........
کی گفته که ارتباط جی پی اس با ماهواره دو طرفست؟ خنده دار بود
ها هاهاها
:)))))))))
فکر کردین
ما هم میریم سراغ پارازیت
هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن
بسیار بسیار از انجام وعمل شدن این پروژه در سطح دنیا امیدوار و خورسند م چرا که سرعت پایین اینترنت در ایران مانع تحقق دولت الکترونیک وتوسعه it خواهد بود.
دستشون درد نکنه :) فقط مقاومت به پارازیتش رو زیاد کنند.
دستشون درد نکنه :) فقط مقاومت به پارازیتش رو زیاد کنند.
حتی اگر آمریکا از ماهواره استفاده کند، ما کماکان پارازیت را خواهیم داشت. ما ............
ای جونم
ای ول راحت و بیدردسر میریم چت
اخ جون
اگه بشه چی میشه دمشون گرم هر کی هم ناراحتی بره از اینترنت ملی خخخ که قراره بیاد استفاده کنه
خدا حفظشون کنه ایشالا هرچی مشکلات دارن حل بشه. اگر میشد خودم حاظرم ۵۰ تومن بدم برای پروژشون.
خدا خیرشون بده
چطوری میشه دست یافت بابا خسته شدیم از اینترنتی که سرعتش از سرعت لاکپشت هم کمتره و دایم میره تو صفحه معروف
خوب چکار میشود کرد پیشرفت علم است دیگر
البته نتیجه اش واسه ما میشه احتمالا پارازیت بیشتر و مریضی و بدبختی بیشتر به دلیل این پارازیتها!
قيافه مديراي مخابرات ديدنيه
مسولين از همين الان دنبال راهيي براي پارازيت انداختن روي اون هستن ولي با عرض معضرت بايد گفت اين تو بميري ديگه ازون تو بميريا نيست
باز هم مگه اونوریا یه اینترنتی به ما برسونن وگرنه اینجا کسی به فکر نیست وگرنه رتبه مون تو دنیا اینقد عجیب نبود
در ایران هم گران و هم فیلتر شدید است خدا کنه برسه
جه شود؟؟
وأي بر من!!!
تكليف فيلترينگ آن چه مي شه؟ جوانان به گناه كشيده مي شن!!!
اين است نتيجه خلاف مسير آب شنا كردن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان