بازدید 58625
بسته خبری ویژه «تابناک»؛

ماجرای 2 نامه از سوی خانواده هاشمی به رهبر انقلاب/ رسالت بنیاد مستضعفان برای ساخت برج 121 طبقه/ چرا احمدی‌نژاد از بقایی حمایت کرد اما از رحیمی خیر؟/ دلیل علاقه زنان اروپایی به سبک زندگی ایرانی اسلامی!

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«فشار برای امضای متنی شبیه استعفای رسمی»،«پاسخ محمدجواد لاریجانی به هاشمی»،«فیلم هندی از مراسم بدرقه تا زندان»،«پیش‌بینی بزرگ آمریکایی از آینده بازار خودروی ایران» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۲۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴ 12 August 2015

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

*********

چالش جدید بتون ریزی در راکتور

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با رد شایعاتی مبنی بر این که مقرر شده بر اساس مفاد برجام داخل چاله رآکتور اراک بتون ریزی شود، گفت: چاله رآکتور به نوعی قلب آن محسوب شده و به هیچ وجه صدمه ای نخواهد دید و سالم می ماند بلکه مخزن فولادی داخل ان خارج و ان مخزن بتون ریزی می شود.علی اکبر صالحی با بیان اینکه جان کری به اشتباه در مورد رآکتور اراک گفته بود که در جایی که رآکتور برداشته می شود بتن ریخته می شود، گفت: اگر در رآکتور بتن ریخته شود دیگر رآکتوری باقی نمی ماند.وی با تاکید بر اینکه مخزن فولادی که از داخل چاله در می آوریم جای دیگری می گذاریم، افزود: چند کار می توان روی این مخزن فولادی انجام داد از جمله یا آن را ببریم یا داخل آن سیمان بریزیم که آنها مطمئن شوند که دیگر نمی خواهیم آن را باز گردانیم.

*********

روایت وزیر کشور دولت اصلاحات از گیوتین اصولگرایان!

حجت‌الاسلام سید عبدالواحد موسوی‌لاری، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی استان فارس اظهار کرد: یک عده‌ای با مجموعه رسانه‌ای تلاش می‌کنند اصلاحات‌هراسی به راه بیندازند و چهره‌ای از اصلاحات بسازند که اگر بیاید چه می‌شود. وی در بخشی از این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه «عده‌ای می‌گویند که برای مجلس خبرگان خواب آشفته دیده شده است؛ چرا این اظهارات بیان می‌شود؟»، گفت: انتخابات عرصه اظهارات متناقض است. اینکه عده‌ای در مورد خبرگان رهبری اینگونه اظهارنظر می‌کنند زیاد مهم نیست. در خود اردوگاه اصولگرایان آقای لاریجانی را با همان گیوتینی می‌زنند که اصلاح‌طلبان را می‌زنند. عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: اصولگراها تلاش می‌کنند بگویند هشت سال دولت قبل ربطی به ما ندارد؛ در حالی که آن زمان از همه ظرفیت‌های دینی، مرجعیت و حتی دعای امام زمان(عج) برای حمایت از دولت خرج کردند. الان اصولگراها می‌گویند که دولت قبل از ما نیست چون کارنامه قابل دفاعی ندارد. وی اظهار کرد: حالا چه کسی است که بگوید درآمد افسانه‌ای نفت در این سال‌ها چقدر تبدیل به زیرساخت‌ها شده است؟ ما نمی‌خواهیم سیاه‌نمایی کنیم اما این واقعیت است و باید به آن توجه کنیم.

*********

فشار برای امضای متنی شبیه استعفای رسمی

اخیرا حدود 300 نفر از اعضای هیات علمی در دانشگاه پیام نور که یا قرارداد پیمانی دارند یا مدت‌هاست فرایند جذب آن‌ها در حال انجام است در دستور کار حذف و لغو همکاری قرار گرفتند.مسئولان وزارت علوم نداشتن فراخوان جذب را بهانه قرار داده‌اند و این در حالی است که پرونده جذب این دسته از اعضای هیات علمی قبل از مکانیسم فرایند جذب بوده که در دولت جدید متوقف شده است.در پی انتشار این خبر سرپرست دانشگاه پیام‌نور اعلام کرد که براساس مصوبه جلسه هیات مرکزی جذب این دانشگاه قرارداد این افراد تا بهمن‌ماه تمدید می‌شود و این درحالی است که برای این افراد تعهدنامه‌ای ارایه شده و آنها باید امضا کنند که گویی قرار است از صفر همکاری خود را آغاز کنند و حق هیچ اعتراضی را نداشته باشند و به نوعی با امضای این تعهدنامه استعفای خود را امضا می‌کنند. به گزارش فارس دریافت این تعهد به معنای سلب امکان اعتراض است و به نوعی استعفای رسمی است، اعضای هیئت علمی که در لیست حدود 300 نفره دانشگاه پیام‌نور قرار دارند افرادی هستند که در شهرستان‌های مختلف از سال‌های حدود 87 تا کنون مشغول فعالیتند، یعنی به عبارتی به طور متوسط حدود 7 سال و حتی بیشتر از آن سابقه کار دارند.


روایت وزیر کشور دولت اصلاحات از گیوتین اصولگرایان/ ماجرای 2 نامه از سوی خانواده هاشمی به رهبر انقلاب/ چرا احمدی‌نژاد از بقایی حمایت کرد اما از رحیمی حمایت نکرد؟/ دلیل علاقه زنان اروپایی به سبک زندگی ایرانی اسلامی!

*********


مردان ایرانی «کچل» می‌شوند!

رئیس انجمن جراحان پلاستیک می‌گوید: شاهد افزایش کم‌مویی در میان مردان جوان هستیم که سبک زندگی و آلودگی هوا و ... در این اتفاق نقش دارند. همین هم شده تا موارد کاشت مو زیاد شود.روزنامه شهروند آورده است: رکورد زده‌ایم؛ نه در یک مسابقه ورزشی یا المپیاد فیزیک و ریاضی، نه در گرفتن امتیاز علمی یا هنری. ما در جراحی بینی رکورد زده‌ایم. وقتی اعلام می‌شود هر‌ سال 80 هزار ایرانی بینی‌شان را به تیغ جراحی می‌سپرند، حالا نه فقط بینی که گونه برای برجسته شدن، پوست صورت و پلک برای بالا رفتن، چانه برای بزرگ و کوچک شدن، سینه و باسن برجسته‌تر و شکمی که می‌خواهد کوچک شود هم به همان سرنوشت دچار شده‌اند.می‌گویند گرایشمان عجیب شده، غیراصولی و نامتعارف، بینی عروسکی و گونه و لب‌های برجسته و صورت زاویه‌دار، مُد شده. آمارها در حال افزایش است، نه فقط در تعداد که در نوع جراحی‌ها. مردان هم گرایششان بیشتر شده، حالا هم در مطب جراحان پلاستیک بیشتر دیده می‌شوند و هم نزد متخصصان پوست برای تزریق بوتاکس.

*********

خبر خوش به آنهایی که سه‌قلو در راه دارند

بر اساس اعلام یکی از مسئولان مهم اجرایی، با وجود بروز برخی ابهامات پیشین، بر اساس قانون ترویج تغذیه با شیر مادر، مرخصی یک ساله برای زایمان‌های سه قلو و بیشتر همچنان معتبر است.روزنامه خراسان خبر داد: در حالی که پس از تصویب قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده در سال 92، ابهاماتی درباره نحوه حمایت و اعطای مرخصی به مادرانی که دارای سه قلو و بیشتر می شوند، در برخی دستگاه‌های اجرایی به وجود آمده بود، بر اساس نامه یکی از مسئولان مهم اجرایی به تعدادی از دستگاه‌های دولتی اعلام شده است که قانون مصوب سال 92 درباره این مادران موضوعیت نداشته و حکم مندرج در تبصره 3 الحاقی به ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر مصوب سال 80 در خصوص مرخصی یک ساله برای زایمان‌های سه قلو و بیشتر همچنان معتبر است.

*********

پاسخ محمدجواد لاریجانی به هاشمی

محمدجواد لاریجانی با ذکر این نکته که "متاسفانه در داخل هم به این قضیه(سوءاستفاده سیاسی از توافق هسته‌ای) دقت نمی‌شود"، تصریح کرد: مثلاً جناب آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌‌ای گفته‌اند که یکی از دستاوردهای مذاکرات این است که "تابوی مذاکره با آمریکا شکست". اصلاً چنین تابویی هیچوقت وجود نداشت؛ بله در دهه اول انقلاب همین دوستان به اصطلاح اصلاح‌طلب فعلی که سوپر رادیکال‌های آن دوره بودند، هرکسی را که صحبت از مذاکره با غرب می‌کرد می‌گفتند اینها سر در آخور استکبار دارند و ...؛ ولی اکنون می‌بینید که چقدر مواضعشان تغییر پیدا کرده است. رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به طرح برخی مباحث تحقیرآمیز در توافقنامه هسته‌ای، گفت: می‌گویند شما آن استوانه یا VESSEL (لوله، مجرا) که فولاد هسته‌ای است را از رآکتور آب‌سنگین اراک بیرون بکشید و تمام دهلیزهای این را که به آن Calandria می‌گویند همه‌اش را با بتن پر کنید(The calandria will be made inoperable by filling any openings in the calandria with concrete such that the IAEA can verify that it will not be usable for a future nuclear application.) خب این نهایت تحقیر یک ملت است، چرا ما چنین کاری کنیم؟ به نظر من حتی یک سر سوزنی هم که داریم نباید از بین ببریم. این را بچه‌های ما ساخته‌اند، شما اگر نگران شفافیت هستید بیایید ببینید سوزن به چه دردی می‌خورد؟ 24ساعته هم مانیتور کنید. این را نمی‌گویند بازتعریف؛ این انهدام اراک است حالا جای آن چیز دیگری ساخته می‌شود که از آن جریان نیست.

*********

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به شایعه رد صلاحیت کاندیداها

نجات‌الله ابراهیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به برخی مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه کسانی که در انتخابات مجلس دهم مورد حمایت رئیس‌دولت اصلاحات قرار بگیرند، ردصلاحیت خواهند شد، عنوان کرد: من تاکنون چنین شایعه‌ای را نشنیده‌ام.وی با بیان اینکه مطلبی درباره احتمال رد صلاحیت کاندیداهای مورد حمایت رئیس‌دولت اصلاحات نشنیده‌ام، ادامه داد: اما و اگرها قبل از انتخابات بسیار است و ما نمی‌توانیم هر روز به این مفروضات و اما و اگرها پاسخ دهیم.

*********

بدهی‌های «بابک زنجانی دوم» کِی وصول می‌شود؟

امیرعباس سلطانی نماینده مردم بروجن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وصول بدهی‌های بابک زنجانی دوم تحت آزادسازی پول‌های بلوکه شده، گفت: بانک مرکزی تنها زمانی می‌تواند بدهی بابک زنجانی دوم را به خزانه وصول کند که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده و پول‌های بلوکه شده آزاد شود.عضو کمیسیون انر‍ژی مجلس در ادامه افزود: در حال حاضر بدهی بابک زنجانی دوم در حسابی خارج از کشور موجود بوده و بانک مرکزی می‌تواند پس از برداشتن تحریم‌ها، بدهی این فرد را به خزانه بازگرداند.عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس در پایان متذکر شد: 5.2 میلیارد میزان بدهی‌های بابک زنجانی دوم به خزانه است که این رقم حتی از رقم بدهی‌های بابک زنجانی بیشتر است. گفتنی است؛ سلطانی در گفتگوی اخیر خود با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که بر اساس اطلاعات و گزارش واصله اتهام اصلی بابک زنجانی دوم عدم پرداخت درآمدهای نفتی به خزانه است.

*********

خودروسازان از وزارت صنعت هم تبعیت نمی کنند

رئیس سابق شورای رقابت با انتقاد از نحوه عملکرد خودروسازان داخلی در قیمتگذاری و همچنین عدم به روز بودن تکنولوژی آنها، انحصاری بودن بازار خودرو برای آنها را دلیل اصلی این امر دانست و با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا از وزارت صنعت و شورای رقابت تبعیت نمی کنند، اظهار کرد: به دلیل اینکه محصولات این 2 خودروساز محصولات خاصی است که آنها از داشتن مشتری آن مطمئن هستند به راحتی می توانند با هم تبانی کرده و تولید را کاهش دهند تا باعث افزایش قیمت شود. در همین زمینه جمشید پژویان در مورد تلاش خودروسازان برای فروش محصولات خود با قیمت های فعلی و درخواست آنها برای افزایش 8 درصدی قیمت خودرو پس از توافق هسته ای، علی رغم عدم تقاضای مردم برای خرید، اظهار کرد: اگر بازار خودرو ایران یک بازار نزدیک رقابتی بود، خودروسازان نیز قیمت را مطابق با تقاضا نگه می داشتند. در این صورت وقتی تقاضایی نباشد آنها قیمت را پایین می آورند. ولی مشکل اینجاست که در بازار خودرو کشور ما کنترل دست 2 خودروساز بزرگ است. آنها با مقدار عرضه بازار را کنترل می کنند و آن در انحصار دارند. یعنی اگر هم تقاضا زیاد نباشد، آنها می توانند آنقدر عرضه را کم کنند که قیمت ها بالا برود.

*********

واکنش 44 گروه جهادی به سخنان هاشمی

در ادامه واکنش ها به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی 44 گروه جهادی در نامه ای به این سخنان اتقاد کرده اند. در بخشی از این نامه آمده: بنیانگذار انقلاب اسلامی به انقلابیون هشدار داد از خوی کاخ نشینی حذر کنند و خود را خادم کوخ نشینان بدانند، آن روز که فرمود «یک موی سر این کوخ نشینها و شهید دادگان به همه کاخها و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد.» کوخ نشینها که امام سفارششان را کرده بود، همانها بودند که زیر چرخهای توسعه لیبرالیستی له شدند و دم برنیاوردند چراکه یک انقلابی با سابقه در صدر هیأت دولت نشسته بود. عرق ریختند و سدها ساخته شد تا شما سردار سازندگی لقب بگیرید و از مانور تجمل سخن بگویید و آنها تنها انگشت تعجب به دهان بگیرند، فکر شورش به مخیله شان هم خطور نکرد، نگاهشان به شما، یک انقلابی بزرگ بود.

*********

واردات 3 میلیارد تومان اسب!

در چهارماهه نخست امسال ایران از چهار کشور امارات، ترکیه، روسیه و آلمان اسب مسابقه وارد کرده‌ است که با در نظر گرفتن متوسط وزن این اسب‌ها که معمولا به شکل کره وارد می‌شوند، قیمت هر راس اسب به 24 میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد. همچنین ایران در این مدت نزدیک به 26 راس اسب مسابقه‌ای از روسیه، 10 راس از ترکیه و دو راس از امارات وارد کرده‌ است. مجموع واردات اسب در این مدت به صورت وزنی به بیش از 47.5 تن می‌رسد که ارزش آن نزدیک به یک میلیون دلار یعنی بیش از سه میلیارد تومان می‌رسد.

*********

روزانه یک خودکشی و 2.5 مرگ با سلاح سرد

طبق آمار پزشکی قانونی میانگین پرونده های خودکشی ماهانه ۳۰۰ تا ۳۸۰ پرونده متغییر است. البته هنوز پزشکی قانونی آمار سال ۹۳ را اعلام نکرده اما بر اساس آمار سالهای قبل می توان گفت که روزانه یک پرونده مشکوک به خودکشی وارد پزشکی قانونی می شود. همچنین مرگ بر اثر سلاح سرد می تواند قتل یا یک حادثه غیر عمد باشد اما در آمارهای پزشکی قانونی کشور بعنوان مرگهای ناشی از سلاح سرد دسته بندی می شود. بر اساس آمارهای این سازمان میانگین سالانه حدود ۹۰۰ تا ۹۵۰ مرگ ناشی از سلاح سرد در اتاق تشریح تشخیص داده می شود که روزانه ۲.۵ مرگ است.

*********

فیلم هندی از مراسم بدرقه تا زندان

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه استراتژی خانواده آقای هاشمی راجع به مهدی تبدیل مجرم اقتصادی به سیاسی است، گفت: فیلم هندی ساختن از مراسم بدرقه هم در همین راستاست. مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای حکم مهدی هاشمی بهرمانی اظهار داشت: استراتژی خانواده آقای هاشمی راجع به مهدی تبدیل مجرم اقتصادی به سیاسی است، چراکه فکر می‌کنند با این اقدام می‌توانند از مهدی یک شبه‌قهرمان بسازند و برداشت آن را در انتخابات داشته باشند، یعنی برای آقای هاشمی "مهدی" هم کارکرد انتخاباتی دارد. وی با بیان اینکه فیلم هندی ساختن از مراسم بدرقه نیز در همین راستاست، تصریح کرد: اینکه آقای هاشمی در دو هفته قبل برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان اعلام کاندیداتوری کرد و با توجه به اینکه زمان به زندان رفتن مهدی هاشمی را هم می‌دانست، این موضوع کاملاً بر استفاده انتخاباتی از مهدی هاشمی صحه می‌گذارد که بگوید "مهدی" را به دلیل اعلام کاندیداتوری من در مجلس خبرگان به زندان فرستادند. این عضو هیئت رئیسه مجلس بر همین اساس تأکید کرد: دستگاه قضایی برای خنثی‌سازی این عملیات ناجوانمردانه علیه ملت ایران و نظام، موارد تخلف و جرم را به‌صورت شفاف به مردم اعلام کند تا این استراتژی با شکست مواجه شود.

*********

محسن هاشمی: پدرم درباره مهدي حرف‌هاي زيادي دارد

تا جايي كه من مي‌دانم موضع اصلي آيت‌ا... هاشمي، حل مساله مردم و حفظ كشور و نظام است و مسائل شخصي و خانواده ايشان برايشان در درجه دوم قرار دارد و به همين خاطر ديديم كه ايشان هم در انتخابات ده سال قبل و هم در مسائل قبل از انتخابات 1384 در عين اينكه نظرشان را گفتند، پيگيري نكردند و درباره عدم تاييد صلاحيت خود در انتخابات گذشته هم سكوت وتحمل كردند و درباره پرونده مهدي هم سكوت مي‌كنند، كه خداي نكرده مسائل شخصي ايشان وخانواده منجر به ضربه خوردن به انقلاب و ايران نشود، هرچند حرف‌های زيادي براي گفتن دارند و داريم. البته موضع آيت‌ا... هاشمي كه در ماه مبارك رمضان هم اعلام كردند، سكوت در اين موضوع است، تا تندروها به اين بهانه که در كشور در مرحله حساس اجراي توافق است، دعوا وتنش ايجاد نكنند. اگر اين رويه يك مبنا در كشور بشود كه مسائل شخصي در درجه دوم وبعد از مصالح جامعه قرار گيرد بسياري از معضلات واتفاقات قابل حل است.

*********
کدام هیات خارجی در مذاکره با وزارت نفت مصمم‌تر بود؟

"امیرحسین زمانی‌نیا"، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه نباید تنها به رفت و آمد هیات‌های کشورهای بزرگ اروپایی به ایران توجه کرد، به ایسنا گفت: هیات‌هایی از کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، هند، ژاپن، صربستان و چند کشور دیگر به ایران آمده اند.وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که "کدام یک از هیات‌های غربی که به ایران آمده‌اند برای همکاری مصمم‌تر بوده‌اند؟" گفت: هر سه هیات اروپایی جدی بوده اند و شاید این توصیف که کدام جدی‌تر بوده است درست نباشد. اما در خصوص اینکه با کدامشان کار سریع‌تر پیش می رود فکر می کنم احتمالا آلمان‌ها.
*********

 سرقت هکرهای چینی از مسئولان آمریکایی

هکرهای چینی از سال ۲۰۱۰ به نامه های الکترونیکی خصوصی مقام های بلند پایه دولت اوباما دسترسی داشتند.شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز آمریکا در گزارشی به نقل از یک منبع وابسته به دستگاه‌های امنیتی آمریکا نوشت: یک مقام بلند پایه این کشور تایید کرد نامه‌های الکترونیکی خصوصی «همه مقام‌هاي بلندپایه امنیت ملی و تجاری» هدف حملات هکرهای چینی قرار گرفته است.این منبع افزود: هکرها همچنین دفترچه‌های آدرس الکترونیکی مقام‌هاي رده بالا را سرقت کرده و از آنها برای ارسال برنامه‌های بدافزار به این مسئولان، دوستان و همکاران آنها استفاده کرده‌اند.این منبع همچنین اعلام کرد: نخستین مورد رهگیری مکاتبات رسمی در آوریل 2010 انجام شد و بعد از آن نیز سرقت چینی‌ها تا حال حاضر ادامه یافته است.به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه دوره نخست ریاست‌جمهوری باراک اوباما و نامزد اصلی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، از تلاش چین برای سرقت اطلاعات انتقاد کرده بود.جان كري،وزير امورخارجه فعلي آمريكا نيز در تازه‌ترين اظهاراتش چين و روسيه را به خواند نامه‌هاي الكترونيكي‌اش متهم كرده‌است.


*********
 دیدار دوباره «تونی بلر» و «خالد مشعل»‌ در دوحه

یک وبگاه خبری از دیدار دوباره رئیس دفتر سیاسی حماس و نخست‌وزیر سابق انگلیس در دوحه خبر داد.«هافینگتن پست» عربی اعلام کرد «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس بار دیگر با «تونی بلر» نخست‌وزیر سابق انگلیس طی یک ماه و نیم اخیر در دوحه دیدار کرده است.منابع مذکور افزودند: بلر به مشعل گفته که تشکیلات خودگردان و «محمود عباس» (ابومازن) رئیس آن معتقد بوده‌اند که این مذاکرات عبور از تشکیلات به عنوان حکومت ملت فلسطین بوده است.بر اساس این گزارش، بلر در خلال هفته‌های اخیر با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «خالد فوزی» رئیس اطلاعات آن، »فیصل الشوبکی» مشاور امنیتی پادشاه اردن «ملک عبدالله دوم» و «محمد بن سلمان» جانشین ولی عهد عربستان دیدار کرده است.این دیدارها در راستای مشورت و رایزنی با طرف‌های دیگر برای یک توافق جدید که دو طرف اسرائیلی و فلسطینی را ملزم به تثبیت آتش‌بس کند، صورت گرفته است. آتش‌بسی که در مقابل آن محاصره غزه برداشته شود و مسأله ایجاد گذرگاه و فرودگاه نیز حل شود.

*********

پدر ترجیح داد دخترش غرق شود ولی نامحرم نجاتش ندهد

رسانه‌های امارات متحده عربی خبر تکان‌دهنده‌ای را منتشر کردند: پدری غرق شدن دخترش را به نجات او توسط "نامحرم" ترجیح داد. به گفته احمد برقیبه، معاون مدیر بخش جستجو و نجات دوبی، این پدر همسر و فرزندانش را برای پیک‌نیک به ساحل دریا برده بود. بچه‌ها در حال شنا بودند که ناگهان دختر جوان شروع به فریاد زدن می‌کند. زمانی که دو نجات‌غریق برای کمک به او به سوی دریا می‌دوند، پدر که گویا بسیار هم قوی‌هیکل بوده، جلوی آن‌ها را می‌گیرد و مانع این کار می‌شود. او حتی با نجات‌غریق‌ها دست به یقه می‌شود، تا نگذارد برای نجات جان دخترش وارد ‌آب شوند.به گفته احمد برقیبه، این پدر به نجات‌غریق‌ها گفته است: «ترجیح می‌دهد دخترش بمیرد تا این‌که مردان نامحرم به او دست بزنند و حیثیت‌اش را لکه‌دار کنند.» او اضافه کرد که اگر دخالت پدر نبود و نجات‌غریق‌‌ها اقدام می‌کردند، احتمالا دختر زنده مانده‌ بود. در حال حاضر پدر خانواده در بازداشت پلیس دوبی بسر می‌برد. اگرچه دوبی به یکی از مراکز تفریحی گردشگران از سراسر دنیا تبدیل شده است، اما هنوز کشوری است که تفکرات اسلامی شدید بر آن غلبه دارد.

*********

نوری المالکی از عراق ممنوع الخروج شد

برخی منابع امنیتی در فرودگاه بغداد پایتخت عراق می‌گویند که نیروهای امنیتی، مانع از سفر نوری المالکی نخست وزیر پیشین این کشور به خارج شدند.این اقدام پس از آن صورت گرفت که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، دستور ممنوع السفر کردن شماری از مسئولان عراقی را پس از افزایش اعتراض‌های خیابانی علیه فساد، صادر کرد. هنوز به طور رسمی مشخص نشده که مالکی قصد سفر به کدام کشور را داشت اما برخی منابع محلی می‌گویند که او می‌خواسته به اردن برود. منابع محلی به نقل از سرهنگ سعدون محمد الموسوی از مسئولان امنیتی عراقی گزارش داده‌اند که گفته است: برپایه دستور العبادی، تمام مسئولان به رتبه مدیرکل و بالاتر، تا زمان پایان تحقیقات در پرونده‌های فساد، از سفر هوایی و زمینی منع شده‌اند. به گفته الموسوی، هفت مسئول بلندپایه نیز از سفر به خارج از کشور منع شده‌اند. العبادی پیشتر گفته بود که دولتش از مسئولیت اشتباهات انباشت شده نظام‌های سیاسی از سال‌های گذشته را برعهده نمی‌گیرد. او در عین حال افزود که مسئولیت اصلاح بر عهده دولت او است.

*********

ماجرای 2 نامه از سوی خانواده هاشمی به رهبر انقلاب

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: در خصوص پرونده مهدی هاشمی، فضای مسمومی شکل داده بودند. 2 نامه از سوی خانواده هاشمی رفسنجانی به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشته شد. یک نامه در خصوص قضات این پرونده بود که دستوری کار می‌کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور دادند بررسی شود که پس از بررسی، مشخص شد این ادعا باطل است. قضات و بازپرس‌های پرونده گفتند ما براساس واقعیت کار کردیم.به نوشته راه دانا عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: یک نامه از سوی عفت مرعشی بود که پاسخ لازم به آن نامه نیز داده شد.

*********

رسالت بنیاد مستضعفان برای ساخت برج 121 طبقه

معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان اعلام کرد: برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی فناوری احداث آسمانخراش‌ها در این معاونت در دست مطالعه است و این طرح با ساخت آسمانخراش 121 طبقه‌ای در تهران آغاز خواهد شد.منوچهر خواجه دلویی افزوده: بنیاد مستضعفان در حوزه ساختمان سال‌هاست که فعالیت دارد و بر پایه رسالتی که بر دوش دارد برنامه‌ریزی می‌کند که هم در جهت انتقال و توسعه فناوری، هم بهبود کیفیت کار و مدیریت، به صنعت ساختمان کشور کمک کند.


*********

چرا احمدی‌نژاد از بقایی حمایت کرد اما از رحیمی حمایت نکرد؟

روزنامه آرمان که روز دوشنبه صفحه اول خود را به حمایت از مهدی هاشمی اختصاص داده بود، در گفت و گو با فیض الله عرب سرخی درباره اینکه «چرا احمدی‌نژاد از بقایی حمایت کرد اما از رحیمی که معاون اولش بود و به نوعی به وی نزدیک‌تر بود، حمایت نکرد؟» نوشته: احمدي‌نژاد مدعي بود اتهامات آقاي رحيمي ربطي به دولت وي نداشته و به زماني مربوط مي‌شود كه رحيمي در ديوان محاسبات كشور مشغول به كار بوده است. با اين وجود احمدي‌نژاد از بقايي حمايت كرد. در نتيجه به نظر مي‌رسد اتهامات حميد بقايي به دولت احمدي‌نژاد مربوط مي‌شود. به همين دليل هم احمدي‌نژاد تلاش مي‌كند كه دولت خود را از اين اتهامات مبرا كند. انتقادي كه به آقاي احمدي‌نژاد وارد است اين است كه چرا هنگامي كه از سابقه محمدرضا رحيمي باخبر بوده وي را به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور برگزيده است. در نحوه مدیریت احمدي‌نژاد نوعي شخص‌محوري وجود داشت كه اجازه نمي‌داد درباره اينگونه مسائل به خوبي تامل و تفكر شود. به همين دليل تخلفات بزرگي در دوره او رخ داده است.

*********

تکذیب طرح توزیع هروئین دولتی

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر آخرین وضعیت طرح توزیع مواد مخدر مانند هروئین توسط دولت و ایجاد اتاق‌های امن تزریق را تشریح کرد و گفت: دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچ برنامه‌ای برای به دست گرفتن بازار مواد مخدر ندارند.پرویز افشار آخرین وضعیت طرح توزیع مواد مخدر توسط دولت و ایجاد اتاق‌های امن تزریق را تشریح کرد. وی در مورد طرحی که چندی پیش توسط یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر توزیع هروئین توسط دولت جهت کاهش مرگ‌های ناشی از مصرف مواد مخدر دارای ناخالصی، گفت: این امر کاملاً‌ تکذیب می‌شود.


*********

حوادث ترکیه راه ایران به اروپا را می‌بندد؟

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از حمله مجدد گروه ناشناس در شب گذشته به کاروان های کامیون های ترانزیتی در مرز ایران و ترکیه و در خاک ترکیه حبر داد و گفت: در این حمله یک دستگاه کامیون ایرانی به آتش کشیده شد، خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما بار و کامیون از بین رفت.محمد جواد عطرچیان با بیان اینکه این حملات در خاک یک کشور دیگر در حال وقوع است و ترکیه مسئول تامین امنیت جان و مال اتباع ایرانی و رانندگان کامیون ها و اتوبوس ها است، ادامه داد: دولت ایران مذاکراتی با مقامات کشور ترکیه درباره حملات اخیر داشته و دولت ترکیه را مسئول تامین امنیت جان و مال اتباع ایرانی و غیر ایرانی می دانیم .

*********

کری نظر ایران درباره تحریم تسلیحاتی را تائید کرد

وزیر خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است که اگر ایران ممنوعیت های مندرج در قطعنامه های سازمان ملل در ارتباط با مبادله تسلیحاتی یا برنامه موشکی را نقض کند، باعث بازگشت خودکار تحریم های مربوط به برنامه اتمی نخواهد شد.جان کری گفت: "ممنوعیت مبادلات تسلیحاتی و بازگشت خودکار تحریم ها (snapback) ربطی به هم ندارند. بازگشت فوری تحریم ها به مجموعه متفاوتی از تعهدات مربوط می شود. بنابراین اگر ایران بخش مربوط به منع تسلیحاتی را زیر پا بگذارد، موافقتنامه هسته ای را نقض نکرده." 

*********


روایتی از تاثیرپذیری صداو سیما از بی‌بی‌سی و من و تو

محمدرضا حیاتی گوینده اخبار صدا و سیما در بخشی از گفت و گوی خود با هفته‌نامه تماشاگران درباره کیفیت کار رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه و از جمله بی‌بی‌سی گفته است: نيروهايي كه آنها را آموزش داده بودند، حرفه‌اي بودند. چون كساني كه اين‌ها جذب كردند، در مرحله اول نه گوينده بودند و نه مجري. ولي كساني كه اين‌ها را آموزش دادند، حرفه‌اي و فوق حرفه‌اي بودند و خوب هم آموزش دادند. بعضي‌هاي‌شان شايد صداي خوبي هم نداشتند و اجرا هم بلد نبودند، ولي به مرور زمان ياد گرفتند و اجرا مي‌كنند. اين را البته بگويم بي‌بي سي فارسي هم به همان شكل كلاسيك اجراي ما، خبر را اجرا مي‌كند. يعني اين‌طور نيست كه سبك مجله‌هاي خبري اجرا كند.اتاق خبر من و تو سبك جديدي بود كه روز اولي كه اجرا كردند براي من خيلي جالب بود كه اين سبك مي‌گيرد يا نمي‌گيرد‌؛ يعني در عين اينكه آن حالت رسمي را برداشته و يك گوينده‌ام سي ايستاده و از ديگر همكارانش كه نشستند، ماجراها را سؤال مي‌كند، براي من خيلي جالب بود و بعد ديدم كه خيلي هم خوب جا افتاد. هم بي‌بي سي تأثير گذاشت و هم شبكه من و تو با وجودي كه يك شبكه حرفه‌اي نيست و يك شبكه خصوصي كوچك است كه كار خاصي هم انجام نمي‌دهد، ولي همان بخش اتاق خبر خيلي تأثير گذاشت و از آن الگو گرفتند و استفاده مي‌كنند. 

*********

تندتر شدن موضع جب بوش در قبال برجام

جب بوش یکی از نامزدهای مهم حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات آتی توافق هسته‌ای با ایران را لغو خواهد کرد. وی سیاست‌های دولت اوباما در خاورمیانه را اشتباه خواند. برخی از نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا کنون آشکارا مخالفت خود را با توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرده‌اند.جب بوش با اعلام خبر لغو توافق هسته‌ای در ژانویه ۲۰۱7، گفت: توافق هسته‌ای معامله‌ای بسیار ناخردمندانه است. این در حالی است که وی پیش از این گفت بود در لغو توافق با ایران عجله نخواهد کرد. 

********

تلاش برای جرم‌زدایی از فحشا به بهانه حقوق بشر

سازمان عفو بین‌الملل تصمیم بحث‌برانگیزی درباره رفتار با روسپی‌گرایی گرفته است که بر اساس آن قصد دارد در آینده برای جرم‌زدایی از فحشا در سطح جهان تلاش کند.به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان عفو بین‌الملل از تمام جهان در «نشست شورای جهانی» عفو بین‌الملل (ICM) در ایرلند این تصمیم را گرفتند. این نشست یکی از گردهمایی‌های اصلی عفو بین‌الملل است که خطوط اساسی سیاست حقوق بشری این سازمان را تعیین می‌کند. سلیل شتی، دبیرکل عفو بین‌الملل گفته: «روسپی‌ها یکی از گروه‌های بسیاری نادیده گرفته‌شده در جهان‌اند که بیشتر آن‌ها به طور مداوم در معرض خطر تبعیض، خشونت و سوء استفاده قرار دارند.» 

********

حمایت جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه از دو نشریه و یک سایت

حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی جانشین نماینده ولی فقیه در گفت ‌و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص نحوه مواجه دولت با منتقدان خود گفت: از منظر اسلام بهترین برادران ما منتقدان ما هستند و قدر این انتقادات نیز باید دانسته شود. مجلس نمایندگان ملت هستند و حق دارند در موضوع مهمی همچون توافق هسته ای دلنگرانی داشته باشند. ملت حق دارد از مسئولین مطالبه کند و وظیفه دولت نیزپاسخگویی به ملت است و به جای قطع نمودن زبان انتقادها باید به مطالبات به طور منطقی پاسخ داد.وی با تاکید بر اینکه زهر چشم گرفتن از مطبوعات منتقد برجام کار درستی نیست افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال دولت و ملت همدلی و همزبانی نام نهاده اند که مهمترین مصداق این همگرایی را می توان در مواجه دولت با منتقدان برجام که نمایندگی طیف بزرگی از جامعه را برعهده دارند دید. 

*********

واکنش شجونی به سخنان فائزه هاشمی درباره زندانی شدن برادرش

جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران در گفت و گو با راه دانا، در خصوص واکنش خانواده هاشمی به مجازات، مهدی هاشمی اظهار داشته: این خانواده به راحتی نظام را زیر پای طمع خود له کرده اند. وی با اشاره به سخنان فائزه هاشمی در گفتگو با سایت کلمه گفته: فائزه هاشمی مدعی شده است فرزندان همه ملت در زندان ها هستند، این در حالی است که ملت ایران همان هایی هستند که فرزندان خود را فدای انقلاب کردند نه افرادی مانند خاندان هاشمی که انقلاب را فدای فرزندان خود کرده اند.شجونی با اشاره به قیمت و ارزش مالی زیاد دانشگاه آزاد مدعی شده: فرزندان این خاندان از درآمدهای این دانشگاه به راحتی استفاده کرده این در حالی است که فرزندان زیادی از این ملت برای تهیه شهریه های دانشگاهی خود به زحمت افتاده و برخی هم نتوانسته اند ادامه تحصیل بدهند. 

*********

دلیل علاقه زنان اروپایی به سبک زندگی ایرانی اسلامی

حجت‌الاسلام سید محمدباقر عبادی نماینده بیرجند در مجلس با بیان این که در هیچ کشوری به اندازه‌ی ایران به حقوق زن توجه نشده است، اظهار داشت: برخی از حامیان استکبار می‌گویند در ایران حقوق زن رعایت نمی‌شود و این یک دروغ بزرگ است، چراکه در مأموریت‌هایی که به کشورهای اروپایی داشته‌ام گزارش‌های زیادی از عدم توجه به حقوق زنان دریافت کردم. در ایران اسلامی زن از جایگاه بالا و مهمی در خانواده و اجتماع برخوردار است، در ایران مردان موظف هستند خرج زندگی و نفقه زن را بدهند و این در صورتی‌ است که در غرب اینگونه نیست.وی افزوده: زن‌های اروپایی از تفکر و فرهنگی که غرب برای آنها ارائه کرده، فراری هستند و عاشق شیوه و سبک زندگی اسلامی ایرانی‌ها هستند.


********

اعتراض معاون سپاه به مهد کودک‌های یونسکو

سردار محمدحسین نجات معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه بیش از 5 هزار مهدکودک وابسته به یونسکو در ایران وجود دارد، گفته: یونسکو با هدف آموزش کودکان، مهدکودک‌هایی را در ایران و همزمان با دولت هفتم و هشتم تأسیس کرد و امروز در سه استان کشور تعداد زیادی از این مهدکودک‌های وابسته به یونسکو با هزینه‌ای حدود 70 میلیون دلار در سال اداره می‌شود. یونسکو در ایران با عنوان آموزش زنان به فعالیت‌ها و آموزش‌هایی از جمله خانواده و بهداشت خانواده پرداختند که با وجود تأکید رهبری بر اتمام آن، اما هنوز در حال فعالیت هستند.

*********

پیش‌بینی بزرگ آمریکایی از آینده بازار خودروی ایران

شرکت‌های امریکایی درحال بررسی موقعیت‌های تجاری در صنایع ایران‌اند. نشریه اقتصادی فوربس در مقاله‌ای که روزسه شنبه منتشر کرد با اعلام این مطلب نوشت، این درحالیست که شرکت‌های امریکایی به دلیل ممنوعیت‌ها نسبت به رقبای بین الملی خود، از بازار ایران دورمانده‌اند. فوربس با بیان اینکه در سال ۲۰۱۴ بیش از ۹۸۵ هزار خودرو در ایران به فروش رسیده، این کشور را بزرگ‌ترین بازارخودرو در خاورمیانه نامید و افزود که تا سال ۲۰۲۲ مجموع فروش خودرو در ایران به رقم سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارعدد، افزایش یابد. بازارخودرو ایران به گفته فوربس، به دلیل تحریم‌ها، در حال حاضر در تسخیر صنایع ضعیف چینی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار