بازدید 22180

جزئیاتی از طرح جدید ترکیه و آمریکا برای براندازی دولت سوریه

در شرایطی که ارتش سوریه طی روزهای اخیر توانسته پیروزی هایی را در برخی مناطق بر گروه های شورشی و تروریستی کسب کند، عملیات مشترک ترکیه و آمریکا در این کشور وارد فاز جدیدی شده است. در این راستا و پس از تهدید صبح امروز سخنگوی کاخ سفید، جزئیاتی از طرح واشنگتن و آنکارا برای براندازی مرحله به مرحله دولت سوریه منتشر شده است.
کد خبر: ۵۲۲۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹ 04 August 2015
جزئیاتی از طرح جدید ترکیه و آمریکا برای براندازی دولت سوریهدر شرایطی که ارتش سوریه طی روزهای اخیر توانسته پیروزی هایی را در برخی مناطق بر گروه های شورشی و تروریستی کسب کند، عملیات مشترک ترکیه و آمریکا در این کشور وارد فاز جدیدی شده است. در این راستا و پس از تهدید صبح امروز سخنگوی کاخ سفید، جزئیاتی از طرح واشنگتن و آنکارا برای براندازی مرحله به مرحله دولت سوریه منتشر شده است.

به گزارش «تابناک»، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، صبح امروز تهدید کرد، در صورت ادامه اقدامات ارتش سوریه علیه گروه های مسلح مورد حمایت آمریکا در این کشور، واشنگتن «اقدامی جدید» علیه دولت دمشق انجام خواهد داد. این اظهارات از سوی برخی ناظران به عنوان آغاز عملی ایجاد «منطقه حائل» در سوریه با مشارکت ترکیه جهت براندازی دولت دمشق تعبیر شده است.

ارنست در اظهارات خود هشدار داد که دمشق نباید در عملیات نیروهای تحت حمایت آمریکا در خاک سوریه «دخالت» کند و مدعی شد، حمایت آمریکا از این گروه های مسلح، یک «استراتژی» است تا همان گونه که باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور وعده داده، داعش تضعیف و در نهایت نابود شود. اشاره وی به حمایت واشنگتن از برخی گروه های شورشی در سوریه بود که دولت آمریکا آن ها را «میانه رو» می خواند و خواستار تقویت آن ها علیه داعش و همچنین دولت اسد است.

در همین حال، وزارت دفاع آمریکا نیز امروز اعلام کرد، ارتش این کشور، نخستین حملات هوایی را برای دفاع از یک گروه مسلح مورد حمایت خود موسوم به «سوریه نوین» در خاک سوریه انجام داده است. این عملیات که به گفته مقامات آمریکایی، اولین حمله دفاعی ارتش این کشور در خاک سوریه محسوب می شود، روز جمعه انجام گرفته است. وی گفت: «ما باید برای دفاع از گروه سوریه نوین که نیروهای آن را خودمان آموزش داده و تجهیز کرده ایم، تلاش کنیم».

گفتنی است، یک مقام ارشد دولت اوباما پیشتر اعلام کرده بود، نیروی هوایی آمریکا در پاسخ به حمله گروه تروریستی «جبهه النصره» به شورشیان مورد حمایت این کشور، مواضع این گروه را هدف قرار داده اند. به این ترتیب، با حمله هوایی ارتش آمریکا در حمایت از شورشیان آموزش دیده توسط پنتاگون، این کشور مداخله خود را در جنگ داخلی سوریه که از چهار سال پیش این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده، تقویت کرده است.

در همین حال، روزنامه «الشرق الاوسط» مطلبی را منتشر کرد که نشان می دهد، مواضع و اقدامات جدید آمریکا، بخشی از طرح مشترک این کشور با ترکیه درباره سوریه است که محور آن را ایجاد یک «منطقه امن» تشکیل می دهد. این روزنامه به نقل از منابع رسمی دولت ترکیه می نویسد، طرح آنکارا و واشنگتن، شامل جزئیاتی دقیق از اوضاع شمال سوریه است و منطقه امن مورد نظر به زودی ایجاد خواهد شد.

به گفته این منابع، در طرح مذکور، نیروهای ترکیه از ابتدا وارد خاک سوریه نخواهند شد، بلکه از طریق اقدامات مختلف نظامی، نسبت به ایجاد منطقه امن مورد نظر اقدام خواهند کرد. پس از این اقدام، آن دسته از گروه های شورشی سوری نیز که تحت حمایت آمریکا و غرب هستند، باید از این اقدام جهت آزادسازی شهرهای تحت اشغال داعش و دیگر گروه‌های تروریستی استفاده کنند. این منطقه امن از عفرین تا اعزاز و جرابلس ایجاد می شود و به مسافت 140 کیلومتر و عمق 50 کیلومتر است.

همزمان با این اقدامات، عملیاتی نیز جهت هماهنگی گروه های مخالف سوری انجام خواهد گرفت تا این گروه ها نسبت به تأمین نیروی نظامی لازم برای مشارکت در عملیات اقدام کنند. از سوی دیگر، تغییراتی نیز در «دولت موقت سوریه» که توسط مخالفان در خارج از کشور تشکیل شده، ایجاد خواهد شد تا برای مرحله بعدی و استقرار دولت آماده شوند.

منابع مورد اشاره الشرق الاوسط گفته اند عملیات زمینی به زودی آغاز خواهد شد و ابتدا حملاتی علیه داعش صورت خواهد گرفت. ترکیه منطقه امن را بر اساس نظریه «آزادسازی شهرها» از گروه‌های تروریستی اجرا خواهند کرد، به ویژه به بهانه داعش یا «پ ک ک»، منطقه امن را تشکیل خواهد داد. پس از آن، به صورت خودکار کنترل بر حلب به دست خواهد آمد و در نتیجه تشکیل منطقه امن در مجاورت با این شهر، حلب سقوط می‌کند. به گروه‌های کرد اجازه داده نخواهد شد تا از عملیات نظامی برای کنترل مناطق آزاد شده استفاده کنند و قدرت و اختیار عمل این گروه‌ها از شهر کوبانی تجاوز نخواهد کرد. گفته می شود ناتو در نشست اخیر خود که به درخواست آنکارا برگزار شد، با این عملیات موافقت کرده است.

به این ترتیب، مشخص می شود همان گونه که از ابتدای آغاز عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه شمار زیادی از تحلیلگران اشاره می کردند، موضوع مبارزه با داعش تنها پوششی برای عملیات ترکیه در سوریه است و هدف نهایی دولت آنکارا، محقق کردن ایده همیشگی خود مبنی بر براندازی دولت اسد است؛ اما تفاوت اینجاست که این بار آمریکا پس از مدت ها مخالفت با طرح ایجاد منطقه امن، با این طرح موافقت کرده و خود نیز به صورت فعال مشارکت در آن را آغاز کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل