بازدید 30286

لغو یکجانبه روادید با برخی کشورها به کدام قیمت؟!

لغو یا برقراری روادید با یک کشور دائمی نیست، زیرا این توافق متناسب با سطح روابط سیاسی دو کشور و بنا بر یک اقدام متقابل صورت می‌گیرد؛ اما به هر حال در صورتی که شما لغو روادید را تصویب کنید، حداقل باید انتظار اقدام متقابلی از طرف مقابل نیز داشته باشید.
کد خبر: ۵۲۱۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 02 August 2015
اعتبار گذرنامه و لغو روادید برای سفر به کشورهای مختلف، همواره یکی از معیارهای مهم در ارزیابی میزان روابط با سایر کشورهاست. لغو یا تسهیل ویزای ورود، اقدامی دیپلماتیک است که معمولا با در نظر گرفتن قوانین و شرایط کشورها و با توجه به مبادلات سیاسی و گاه تجاری اتفاق می‌افتد.

به گزارش«تابناک»، بهبود اعتبار گذرنامه هر کشوری در جامعه جهانی، بیش از آنکه مسأله ای سیاسی یا دیپلماتیک باشد، اقتصادی است.

در همین زمینه شاید برای برون رفت از اوضاع کنونی گذرنامه ایرانی در جامعه جهانی و نتیجه گیری از ماه ها مذاکرات فشرده تهران و قدرت های بزرگ جهانی بتوان اقدامی در مسیر ارتقای جایگاه و رتبه ویزای ایرانی و در کل شأن و مرتبه ایران و ایرانی در جهان انجام داد؛ اما پرسش اینجاست برای رسیدن به جایگاهی بهتر و ارتقای گذرنامه ایرانی، می توان هر کاری انجام داد؟

لغو یا برقراری روادید با یک کشور دائمی نیست، زیرا این توافق متناسب با سطح روابط سیاسی دو کشور و بنا بر یک اقدام متقابل صورت می‌گیرد؛ اما به هر حال، در صورتی که شما لغو روادید را تصویب کنید، باید دست کم انتظار اقدام متقابلی از طرف مقابل نیز داشته باشید.

ایران از دولت دهم تصمیم گرفت، سیاست‌هایش را درباره‌ی ویزا آسان‌تر کند، به همین دلیل، اعلام کرد می‌خواهد دست‌کم با 60 کشور دنیا لغو ویزا داشته باشد؛ ادعایی که هیچ‌ گاه به مرحله اجرا نزدیک نشد. همچنین در سال 89 سیاستی در دستور کار وزارت امورخارجه قرار گرفت تا روادید ورودی از 19 کشور جهان بازنگری و لغو شود.

کشورهایی که هم اکنون با جمهوری اسلامی ایران قرارداد لغو روادید دارند عبارتند از: سوریه، ترکیه، کیپ ورد، کومور، جیبوتی، کنیا، ماداگاسکار، موزامبیک، سیشل، تانزانیا، توگو، اوگاندا، بولیوی، دومینیکا، اکوادور، هائیتی، نیکاراگوئه، ونزوئلا، ارمنستان، بنگلادش، اندونزی، لائوس، ماکائو، مولداوی، مالزی، نپال، عمان، سریلانکا، تیمور شرقی، کوزوو، جزایر کوک، ایالات فدرال میکرونزی، نیووی، پالائو، ساموآ، تووالو. البته با کشور آذربایجان نیز یکطرفه پروسه لغو روادید را داریم.

در دولت یازدهم این تمایل بار دیگر مطرح و برای همین کارگروهی با عضویت نهادهای امنیتی و انتظامی، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شد که تصمیم‌ها و طرح‌های آن در کمیسیون‌های تخصصی هیأت دولت بررسی و مشخص شود.

با وجود تلاش ها برای افزایش تعداد کشورهایی که اقدام به لغو روادید با ایران کرده اند، متأسفانه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم کشورهای گرجستان، عمان، اندونزی، مصر و مالزی روندی منفی در روابط گردشگری خود با ایران پیش گرفته اند. در 12 تیرماه سال 92 دولت گرجستان اعلام کرد، به صورت یکجانبه، اقدام به لغو قراردادی کرده که سه سال پیش برای سفر اتباع دو کشور بدون نیاز به ویزا، میان تهران و تفلیس به امضا رسیده بود. یک ماه بعد نیز عمانی ها هم صدور ویزای توریستی را برای اتباع کشورمان متوقف کردند.

همزمان دولت اندونزی نیز گفت، دیگر به اتباع ایرانی در فرودگاه هایش ویزا نمی دهد و مقررات صدور روادید در بدو ورود به کشور را برای شهروندان ایرانی، لغو و صدور روادید به این صورت را متوقف می کند.

با این حال چندی پیش، مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان گردشگری با بیان این‌که موضوع روادید ایران در سه حوزه‌ی فرودگاهی، الکترونیکی و لغو روادید پیگیری می‌شود، افزود: در کمیسیون تخصصی هیأت دولت افزایش اعتبار زمانی روادید ایران از 15 روز به 30 روز، تصویب شد که احتمالا تا یکی دو هفته آینده این مصوبه در هیأت دولت مطرح شود.

بنا بر این گزارش ایران در حال حاضر برای همه کشورها غیر از 11 کشور کلمبیا، سومالی، انگلیس، کانادا، آمریکا، بنگلادش، اردن، عراق، افغانستان و پاکستان و هندوستان امکان صدور ویزا در فرودگاه را فراهم کرده است.

جدا از صدور ویزای فرودگاهی، که دولت ایران امکان آن را برای تسهیل در سفر اتباع و گردشگران خارجی به این کشور فراهم کرده است، ایران در اقدامی جدید، به اتباع هفت کشور سوریه، لبنان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، بولیوی، مصر و گرجستان اجازه داده بدون ویزا و تنها با داشتن گذرنامه‌ی معتبر، مُهر ورود به ایران را دریافت کنند و برای مدت زمانی مشخص ـ طبق آنچه دولت ایران با توجه به توافقات دیپلماتیک و قوانین حاکمیتی تعیین کرده است ـ به کشورمان سفر کنند.

این گزارش نشان می دهد، ایران با حسن نیت برای تسهیل سفر به ایران خدمات زیادی به اتباع خارجی می دهد؛ اما متاسفانه کشورهای دیگر هیچ گاه خدمات مشابه متقابلی برای ایرانیانی که می خواهند به آن کشورها سفر کنند، نمی دهد. بنابراین این روند نشان می دهد که ایران نیز باید با توجه به رویه فعلی برخی کشورها در اعطای ویزا به ایرانیان، در تسهیل ورود اتباع برخی کشورها تجدید نظر نماید تا اینکه آن کشورها نیز خدمات مشابهی به ایران بدهند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰۲
انتشار یافته: ۱۸
کشور ترکیه برای جذب توریست اقدام به لغو روادید با بسیاری از کشورها مثل کشورهای اتحادیه اروپا به صورت یکطرفه کرده است.
پاسخ ها
حسین مقدسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
سلام .
من هم با شما کاملا موافقم . لغو روادید یعنی جذب توریست . یعنی توسعه فرهنگ ما بین مردم . این که چون به ما حق ورود به کشوری رو نمیدن که پولمون را خرج کنیم ما هم نمیذاریم بقیه بیان پولشون رو اینجا خرج کنن واقعا بچه گانه هست .
الان آذربایجانی ها بدون محدودیت وارد آستارا میشن و چون پولشون خیلی با ارزش تر از ماست جنسای ما براشون مفته هرچی میوه و سبزی هست میخرن میبرن قیمت این اجناس بالا میره ما مردم آستارا میمونیم و قیمت بالاتر اجناس به نسبت بقیه شهر ها البته به غیر از عده ای از مغازه دارها واسه بقیه مردم شهر وضع بدیه.
پاسخ ها
soroush
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
این که خوبه ! می توانید میوه و سبزیجات از سایر استانها تهیه کنید و به آنها با حاشیه سودی بیشتر بفروشید !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
بله همیشه همینه عزیز من شما هم اگه زرنگ باشی این رو تهدید نمیدونی بلکه یه فرصت میبینیش و یه مغازه راه میندازی برای فروش محصولی که اون ها میخوان و برای مملکت سود آوری میکنی
به قول سهراب چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید
قدر جایی که توش هستین رو بدونین وتا فرصت هست استفاده کنین ممکنه قانون عوض بشه عزیز من
اللهم عجل لولیک الفرج
این حرفها مال ما نیست
یادمه وزیر علوم احودی نژاد می گفت چون اروپایی ها ما را به دانشگاشون راه نمی دند ما هم اونا را راه نمی دیم
ولی خودش اونجا درس خوند و اخراج شد
لغو یک جانبه ویزای ایران توهین به ملت است که حتی برای رفتن به کشور دوست و برادر همسایه افغانستان باید تشریف ببرند سفارت در تهران و درخواست ویزا دهند.
کسب درامد توریست خوب است اما نه با هر قیمتی؟!!
عجب کشورهای مهمی؟خدایش بعضیهاشون رو عمرا بتونی رو نقشه پیدا کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
عشق من جیبوتی ،عمرا سالی یک نفر هم به این کشور بره بیاد،البته فقط سفیر و خانوادش میرن میان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
دیگه مهمشون ترکیه ست
البته خیلی جا داره یک گزارش تحلیلی در مورد علل و عوامل وضعیت فعلی پاسپورت ایرانی، تاریخچه و چشم انداز آن تهیه و در سایت تابناک گذاشته شود.
در هر صورت وضعیت فعلی پاسپورت کشور قابل پذیرش نیست.
راهكار چيست؟
1-بهبود اوضاع داخلي( با ورود توريسم وافزايش درامدهاي كشور)
2-بهبود چهره كشور(باز با ورود توريست)
3- افزايش مراودات و تشويق كشورهاي ديگر به اقدام مشابه( باز ورود توريست)
یه سری از این کشورهایی که نوشتید که ما باهاشون لغو روادید کردیم .اصلا معلوم نیست کجاست .آدم بمیره بهتره تا بره بعضی از این کشورها .کمیت ول کنید به کیفیت بچسبید
در مورد جمهوری آذربایجان مشکل امکانات جمهوری آذربایجان است همین الآن که لغو روادید یکطرفه است مسوولان آذربایجان نمیتوانند خدمات لازم را ارائه بدهند
این سیاست برای جذب جهانگرد است و ربطی به سیاست متقابل ندارد چون اتباع کشورها و پول توریستها هدف است نه دولتها و سیاستهایشان. بنابراین سیاست درستی است.
کار دولت درسته وایرادی در اون نمی بینیم...
صمنا برای جذب گردشگر نیاز هست تسهسل امور کنیم حالا ایرانی ها نروند به خارج ایرادی نداره
از ماست که بر ماست
وقتی متقابل به مثل نکنی همه فکر میکنن دیگه وظیفت و حتما باید انجام بدی
عمان لغو روادید نیست وباید ویزا بگیرید و برای ویزا حتی باید وثیغه بگذارید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی