بازدید 27468
۴

رازهای ساخت شهر زیرزمینی در فریدن

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این شهر زیرزمینی، خنک بودن آن در روزهای گرم تابستان و گرم ماندن آن در روزهای سرد زمستان بدون استفاده از هیچگونه وسایل گرمایشی و سرمایشی است.
کد خبر: ۵۲۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ 01 August 2015
دامنه شهری در میان کوه‌های سر به فلک کشیده دالان کوه است که در مساحتی ۳ هزار هکتاری و با جمعیتی ۱۰ هزار نفری در قلب شهرستان فریدن قرار گرفته است.

به گزارش تابناک اصفهان، شهر دامنه که به قولی شهر متحرک کشور نیز نام گرفته است از دوران شکل‌گیری با توجه به جنگ‌ها و لشکر کشی‌های مختلف جابجا شده و قدمت مکان فعلی این شهر به ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

اما این بار خبر پیدا شدن شهری زیر زمینی در دامنه فعلی توجه بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی را به خود جلب کرده است به گونه‌ای که با توجه به وسعت تخمین زده این شهر می‌توان دامنه را از این پس شهر دو طبقه ایران نامید.

دامنه

راهروها و دالان‌های موجود در این شهر نمادی از کوچه و خیابان امروزی است و نظم و جداسازی محل زندگی انسان‌ها از محل نگهداری احشام و آب انبارهای این شهر نیز بیانگر زندگی اجتماعی در این شهر تاریخی است که به روایات مختلف قدمت آن از ۱۵۰ تا ۴۰۰ سال پیش می‌رسد.

شهر زیر زمینی دامنه را می‌توان یکی از بکرترین آثار تاریخی ایران دانست که کمتر دست خوش تغییرات شده است و از این رو می‌توان این شهر را یکی از بهترین مکان‌های تاریخی برای گذری به گذشته و زندگی گذشتگانمان معرفی کنیم.


دامنه
به گفته کارشناسان، هسته اولیه این دست کندهای شناسایی شده مربوط به دوره هخامنشیان است که بخش های مختلف همچون محل نگهداری احشام و زندگی انسان های گذشته در آن وجود دارد.

ورودی این دست کند کهن به طول 30متر با دیوارهای سنگی منظم و شیبی ملایم طراحی شده که در انتهای ورودی اصلی چاه آب و حوضچه ای برای شرب دام وجود دارد و در قسمت های بعدی علاوه بر اصطبل، اتاق هایی برای زندگی انسان وجود دارد.

دامنه

البته به گفته مردمان محلی این منطقه، در فریدن و در برخی روستاهای آن هنوز این دست کنده ها یا شهرهای زیرزمینی در خانه ها وجود دارد و مردم از آن به عنوان اصطبل برای نگهداری دام استفاده می شود.


دامنه
گرچه مستندات مکتوب این دست کنده ها کشف نشده است اما با این وجود این شهر زیرزمینی جذاب برای مردم از چشم گردشگران دور نمانده است و در ایام تعطیلات به ویژه تعطیلات نوروز، گردشگران بسیاری از این شهر زیرزمینی در دامنه بازدید می کنند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این شهر زیرزمینی، خنک بودن آن در روزهای گرم تابستان و گرم ماندن آن در روزهای سرد زمستان بدون استفاده از هیچگونه وسایل گرمایشی و سرمایشی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴
تو یکی از روستاهای استان زنجان هم چنین روستایی وجود دارد
خداوند بیامرزد و مورد رحمت خود قرار دهد اجدادمان را که باعث شده اند چیزی برای امروز داشته باشیم.
امیدوارم لیاقت داشته ها یمان را داشته باشیم و بدانیم چگونه از آنها محافظت و استفاده کنیم.
در منطقه میاندشت که قبلا جزی از شهرستان فریدن بود و هم اکنون شهرستان بوئین میاندشت شده نیز این اثار وجود دارد.در زبان محلی به ان کنده نیز گفته می شود که بسیار جالب است و محل نگهداری احشام و محصولات کشاورزی است.اما افسوس که این منطقه با این اثار جالب جز محرومترین بخش استان اصفهان است.
اقا جان این محلها در منطقه فریدن معروف به کنده هستند در زمستان سرد در ان منطقه محل نگهداری دام ودر اطاق های ورودی محل اسکان صاحبان دام است در روستای دولت اباد کرون در بیست کیلومتری دامنه درحال حاضر غالب منازل دارای یک باب کنده هستند که مساحت بعضی از انها به بیش از پانصدمترمربع میرسد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل