بازدید 9604

شب قدر از نگاه شهید آیت‌الله مطهری

کد خبر: ۵۱۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴ 09 July 2015
تمام ماه رمضان افضل است از تمام ماههاى ديگر.

هر امامى از اول ماه رمضان صد برابر و هزار برابر بيشتر از آن كسانى كه از ماه رمضان بهره مى‌برند، بهره مى‌برد؛ يعنى از اول ماه رمضان آن دوره سلوك خودش را شروع مى‌كند تا مى‌رسد به يك شب كه شب قدر است.

در شب قدر، ديگر درها به روى او باز مى‌شود: تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرّوحُ فيها.

حال، شب قدر كدام شب است؟ شب قدر شبى است كه ميان زمين و آسمان، ميان مُلك و ملكوت يك ارتباطى برقرار مى‌شود، به تعبير قرآن: «درهاى آسمانها به روى زمين باز مى‌شود» و اصلا طبيعت و ماوراء طبيعت در آن وقت يكى مى‌شود، از راه وجود امام و در وجود امام كه هم وجود مادى و مُلكى دارد و هم وجود ملكوتى و ماورائى.

حال اگر شبْ شب قدر باشد، شبى باشد كه امام در چنين هيجانى و در چنين حالت قربى است و جوّ روحى عالم به گونه‌اى است كه درهاى زمين و آسمان به روى يكديگر باز شده، در آن شب افرادى مثل ما هم اگر ولو ذره‌اى هماهنگى نشان بدهيم، فيضى كه مى‌توانيم ببريم برابر است با هزار سال شب ديگر كه بخواهيم عبادت كنيم؛ يعنى آن جوّ روحى كه در آن شب به وجود مى‌آيد آنقدر بالابرنده است و براى احياء و زنده داشتن شب مناسب است كه برترى دارد بر هزار ماهى كه شبهاى ساده‌اى داشته باشد و اين وضع در آن شبها وجود نداشته باشد.

سَلامٌ هِىَ حَتّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ. شبى است كه از سر شب تا صبح، سلام است و سلامت. اين شب، سلام است به معناى اينكه درود است؛ فرشتگان درود مى‌فرستند، با درود مى‌آيند.

و اين شب سلامت است به اين معنى كه براى كسى كه بخواهد استفاده كند، اين شب از آفتها و وسوسه‌ها و كيدهاى شيطانى به شدت دور است.

علی مطهری

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار