بازدید 9756

30 میلیون حساب جعلی نمی تواند واقعیت داشته باشد

روشن است، این حساب‌ها برای انجام کارهای خلاف باز می‌شود. فکر می‌کنید پولشویان و قاچاقچیان مواد مخدر، پول‌های خودشان را در کشور چگونه جابجا می‌کنند؟ آنان برای این کار، حساب‌های جعلی باز می‌کنند و البته عده‌ای در کشور نیز با این افراد همدست هستند.
کد خبر: ۵۱۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷ 07 July 2015
30 میلیون حساب جعلی نمی تواند واقعیت داشته باشدیکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در‌باره آخرین تخلفات صورت گرفته در بانک‌ها و شیوه‌های پولشویی برخی از سوداگران گفت‌: بیش از 30 میلیون حساب جعلی در شبکه بانکی وجود دارد و بانک‌ها با کد‌های جعلی، حساب‌هایی را برای برخی افراد باز کرده اند و از این طریق مشغول پولشویی هستند.

به گزارش «تابناک»، قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به ثبت ٣٠ میلیون حساب بانکی با کدملی نامعتبر‌ در جزئیات بیشتری گفت: ثبت ٣٠ میلیون حساب بانکی با کدملی نامعتبر به ‌معنای ثبت ٣٠ میلیون حساب جعلی برای انجام امور خلاف، پولشویی و کلاهبرداری است.

وی در پاسخ به اینکه چه اشخاصی پشت پرده این حساب‌های جعلی قرار گرفته‌اند، گفت: روشن است، این حساب‌ها برای انجام کارهای خلاف باز می‌شود. فکر می‌کنید پولشویان و قاچاقچیان مواد مخدر، پول‌های خودشان را در کشور چگونه جابجا می‌کنند؟ آنان برای این کار، حساب‌های جعلی باز می‌کنند و البته عده‌ای در کشور نیز با این افراد همدست هستند.

اما ناصر حکیمی، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی، در واکنش به اظهارات این نماینده مجلس، مبنی بر ثبت ٣٠ میلیون حساب بانکی با کدملی نامعتبر گفت: اولا متولی ثبت کد ملی اشخاص، ثبت احوال است که اکثر بانک‌ها به دفتر ثبت احوال متصل هستند و استعلامات مربوطه مبتنی بر کد ملی را از ثبت احوال دریافت می‌کنند؛ دوم آنکه در نقل قول مربوطه از این نماینده مجلس، منبع این آمار و اطلاعات مشخص نیست و این مسأله عنوان نشده که ایشان این آمار و اطلاعات و جزئیات را از کجا گرفته‌اند و منظورشان از کدملی نامعتبر چیست!

این نکته‌ای است که عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز بر آن اذعان داشت.

وی در گفت‌و‌گوی خود با تابناک ‌اظهار داشت: به نظر می‌رسد ‌این رقم ‌درست نباشد. ما باید ببینیم که تعریف در‌ست از حساب جعلی چیست؛ جعلی یعنی اینکه‌ به نام ‌دیگری حساب باز کند، ولی گردش آن در دست فرد دیگری باشد و نه صاحب حساب.

این نماینده مجلس گفت: کد ملی نامعتبر هم باید مشخص شود که چیست. عملا امکان اینکه فردی با کد ملی جعلی حساب باز کند وجود ندارد. تقریبا همه بانک‌های کشور به سیستم ثبت احوال کشور وصل هستند‌ و همه این چیزها در لحظه اول چک می‌شود.

این عضو ستاد مبازره با قاچاق کالا در ادامه افزود: زمانی بود که فرد قاچاقچی این کار را انجام داده بود، آن هم نه با کد جعلی بلکه یک حساب به نام فرد دیگری باز شده بود؛‌ به این صورت که حساب به نام چوپانی باز شده بود، و بعد مشخص شد فردی که شاید درآمد ماهانه وی از 150 هزار تومان بیشتر نباشد، یک‌باره میلیارد‌ها تومان در حسابش گردش مالی وجود داشت.

وی گفت: می‌شود به نام دیگری ‌حساب باز کرد و از این طریق ‌داد و ستد داشت.‌ این حساب واقعی است و این را فراوان داشتیم و در خصوص مواد مخدر زیاد بود، ولی این مورد را نمی شود تأیید کرد.

وی در‌باره 370 میلیون حساب بانکی در ایران نیز گفت: ممکن است ‌فردی حساب‌های متعددی در بانک‌های مختلف داشته باشد؛ اما واقعیت این است که آماری وجود دارد؛ اما شاید این نماینده مجلس توانسته ‌از جایی این آمار را کشف کرده باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا این امکان هست که اشخاصی از داخل بانک‌ها باشند که با این افراد همکاری ‌کرده و حساب‌های جعلی باز کنند نیز گفت: این امکان بسیار ضعیف است، چون دلیلی هم ندارد. این افرا خیلی راحت حساب را به نام ‌دیگری باز می‌کنند و پول را به گردش در‌می‌آورند.

وی گفت: آنان چند ‌کارگر پیدا می‌کنند و پولی ‌به آنان می‌دهند و فرد را تطمیع می‌کنند و پس از آن هر کاری خواستند انجام می‌دهند. اینکه بخواهند حساب جعلی درست کنند، ریسک بالایی دارد و هر ‌که کمترین آگاهی از این موضوع داشته باشد، می‌تواند به راحتی آن را کشف کند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی