بازدید 26626

پيش‌بيني واكنش مردم به شکست مذاکرات

اين روزها از ميان بحث‌هاي مردم در زندگي روزمره و همين‌طور در فضاي مجازي مي‌توانيم ببينيم كه آگاهي سياسي مردم ايران تا حدي بالاست كه با ديدن همين تفاوت‌ها به تيم مذاكره‌كننده دولت روحاني اعتماد دارند
کد خبر: ۵۱۴۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱ 06 July 2015
صادق زيباكلام در اعتماد نوشت:

روزهاي تاريخي حساسي را مي‌گذرانيم. اين حساسيت براي مردم ايران تا حدي بالاست كه انگار خودشان هم پا به پاي تيم مذاكره‌كننده، پشت ميز مذاكره نشسته‌اند و از خستگي آنها خسته مي‌شوند و با نگراني آنها نگران. اما هيچ‌وقت نااميد و سرخورده نمي‌شوند.

مردم به خوبي مي‌دانند تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي دولت يازدهم آنقدر ادامه مي‌دهد تا به منافع و خواست ملي برسد. بدون شك اجتماع ايران قدردان تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير و صدها ساعت مذاكرات محمدجواد ظريف، سيدعباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي با طرف‌هاي غربي است و درك درستي از روند مذاكرات دارد تا جايي كه حتي اگر اين افراد پس از اين همه دوندگي و گفت‌وگو با مقامات كشورها، به حاصل دلخواه نرسند و خواست ملت ايران نصيب‌شان نشود، باز هم محال است از حمايت تيم مذاكره‌‌كننده هسته‌اي ايران دست بردارند و عقب بكشند. هر بار كه تيم كنوني هسته‌اي پاي ميز مذاكره رفته و برگشته، اين نكته به خوبي از سمت مردم نشان داده شده كه تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير مذاكره‌كنندگان، صدها ساعت گفت‌وگو با مقامات و پايمردي آنها را به خوبي مي‌بينند و از روند مذاكرات هسته‌اي درك درستي دارند.

اين حمايت و همبستگي ملي را حتي با وجود شكست بارها و بارها ديده‌ايم؛ همان شبي كه تيم‌ملي فوتبال ايران مقابل تيم كشور آرژانتين مردانه مسابقه داد و شكست خورد، شبي بود كه مردم به خيابان‌ها ريختند و با شادي و سرور از تلاش تيم‌ملي حمايت كردند. جشن و شادي آن شب مردم در خيابان‌ها نشان داد، معيار محبوب شدن يك تيم براي ملتش فقط باخت و برد آن تيم نيست. بلكه تلاش و پايمردي آنهاست. مردم تلاش بازيكنان فوتبال را در آن ٩٠ دقيقه مقابل آرژانتين ديده بودند و براي همين از آنها حمايت كردند. حالا حمايت و پشتيباني مردم از تيم مذاكره‌كننده ظريف هم به همين شكل است. شكست در مذاكرات هسته‌اي اگرچه براي مردم ايران تلخ و سنگين خواهد بود، اما با اعتمادي كه به تيم مذاكره‌كننده دارند، همچنان به حمايت و پشتيباني‌ها ادامه مي‌دهند.

حمايت و اعتمادي كه مي‌توان در شبكه‌هاي اجتماعي و گپ و گفت‌هاي روزمره مردم در اين روزها نسبت به طرف مذاكره‌كننده ايراني ديد؛ برداشت مردم از اقدامات مردان مذاكرات ايران اين است كه آنها آنقدر به تلاش‌ها ادامه مي‌دهند تا به نتيجه برسند؛ مرداني كه به لحاظ ملي و اخلاقي هركاري براي ملت ايران مي‌كنند.

همين اعتقاد مردم باعث مي‌شود، حتي اگر توافق با شكست مواجه شود، مردم آن را به پاي تيم مذاكره‌كننده ننويسند. تمام مدتي كه مردان هسته‌اي ما با مرارت و پايمردي پشت ميز مذاكره نشستند، مردم ايران با خوشبيني اخبار را دنبال مي‌كردند و به پايان خوش آن اميدوار بودند. تصور غلطي است كه فكر كنيم ثابت قدم بودن تيم هسته‌اي روحاني از چشم مردم پوشيده مي‌ماند. مردم به اين تيم ايمان دارند و از تمام قدم‌هايي كه در اين مدت ٢٠ماهه، در راه لغو تحريم‌ها برداشتند، حمايت كردند؛ حمايتي كه هيچگاه از تيم مذاكره‌كننده دولت سابق صورت نمي‌گرفت.

حتي مردم خوب مي‌دانند اگر اين تلاش و ممارستي كه تيم ظريف در راه مذاكرات هسته‌اي انجام داد، تيم قبلي انجام داده بود شايد در همان دوران ما به نتيجه دلخواه رسيده بوديم. مردم نقش‌هاي قهرمان‌مابانه‌اي كه تيم قبلي بازي مي‌كردند را با هوشياري مي‌ديدند؛ نقش‌هايي كه با وجود كم‌كاري‌ها و ضعف‌هايي كه در عملكرد مذاكرات داشتند، اما در مصاحبه‌هاي مطبوعاتي با ژست قهرمانانه‌اي ظاهر مي‌شدند كه ما مقابل غربي‌ها ايستاده‌ايم.

مصاحبه‌ها و نطق‌هايي كه بارها با هدف بهره‌وري‌هاي سياسي اتفاق مي‌افتاد، در حالي كه ما هيچ‌وقت نديديم تيم ظريف در هيچ‌كدام از نطق‌ها و مصاحبه‌هاي خبري از مذاكرات هسته‌اي بهره‌وري و استفاده سياسي كند و يا بخواهد با قهرمان‌پروري تصوير ديگري از خود براي مردم به جاي بگذارد.

اين روزها از ميان بحث‌هاي مردم در زندگي روزمره و همين‌طور در فضاي مجازي مي‌توانيم ببينيم كه آگاهي سياسي مردم ايران تا حدي بالاست كه با ديدن همين تفاوت‌ها به تيم مذاكره‌كننده دولت روحاني اعتماد دارند؛ اعتمادي راسخ كه حتي با شكست توافق هم از دست نخواهد رفت. اگر مذاكرات به نتيجه نرسد باز هم مردم، تيم مذاكره‌كننده روحاني را وفادار و ثابت‌قدم مي‌دانند و از آنها حمايت مي‌كنند.

مردم خوب مي‌دانند كه اين تلاش و پايمردي، حتي اگر نتيجه مثبت نداشته باشد، براي حفظ منافع آن ها بوده و همين براي مردمي كه سال‌هاي اخير، مديراني متفاوت ديده‌اند قابل تقدير و پراهميت است.

فارغ از نتيجه مذاكرات و هر اتفاقي كه بيفتد، تيم مذاكره‌كننده و زحمات‌شان براي مردم ناديده‌گرفتني نيست و همين كافي است. همدلي و هم‌بستگي در چنين شرايطي معنا پيدا مي‌كند و نشان مي‌دهد تا وقتي اعتماد و هم‌دلي ميان مردم و مديران باشد، اتفاق‌هاي خوب هم راحت‌تر به دست مي‌آيند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۳
انتشار یافته: ۳۹
قدم برداشتن بی ریا بیشتر نمود پیدا میکند.
جناب زیباکلام بالخره کوتاه اومدی..توکه دیروز میگفتی توافق قطعیست...چی شد
قطعا همین طور است که فرمودین ،ولی آحاد مردم بیشتر نگران از کنترل خارج شدن فعالیت برخی از افراد سودجو و فرصت طلب می باشند که ممکن است از شکست مذاکرات جهت سودجویی استفاده کنند. مثلا صاحب خانه های محترم در تهران که با کاهش سود بانکی تک رقمی ،افزایش اجاره بهای دو رقمی را رقم زدند.
سلام
چه خبر شده
تمام و کمال از شکست نوشته اید
مارو از مذاکره میترسونید ، ما دو هفته صبر میکردیم سوباسا شوت بزنه ببینیم چی میشه ، مذاکره که چیزی نیست . تازه اخرشم شوتش میخورد تو تیرک :))
احسنت به تيم مذاكره كننده
چقدر قشنگ از طرف مردم!!! صحبت می فرمایید.
چقدر يه طرفه و بعضي مواقع خارج از انصاف نسبت به تيم سابق نوشته.
انشالله كه نتيجه مذاكرات به يه توافق خوب براي ملت ايران ختم بشه
با تمام وجود و از صمیم قلب برای تیم مذاکره کننده دعا می کنیم تا نتیجه ای که به نفع اقتصاد و آبادانی کشورمان است با حفظ عزت و استقلالمان، حاصل شود.
با سلام این نظر شخصی جناب عالی است مردم درصورت شکست مذاکرات افکار دیگری دارند باتشکر.
زنده باد ظريف و تيم مذاكره كننده
به اميد خدا در اين شبها و روزهاي عزيز اين مذاكرات سخت به نتيجه برسه و مشكلات ملت ايران حل بشه
آمين يارب العالمين
خودمون بلاي جون خودمون ميشيم ، همه دست به دست هم بر افزايش گراني ها دامن ميزنيم،دلار و طلا هم توسط غيور مردان دلال مي كشه بالا
حافظه تاریخی این عزیز ضعیف است سوال فرض کنید ما این تعاملات را همه جوره برای شفاف سازی انجام دهیم بعد آنها زیر میز بزنند وتوهین کنند بعد دوباره ماباید بشینیم وگل بگیم گل بدیم زمان احمدی نژاد جدا از برخی اشکالات این دوره بود یعنی هرکس بجز احمدی نژاد بود باید تا حدودی اینگونه عمل میکرد ما بعد از همه گونه تعامل مهر محور شرارت بر پیشانیمان خورده شد
این بی انصافی و...است که این تیم را با تیم قبلی مقایسه کرده وانگ کم کاری به تیم قبلی بزنیم ،فقط کافی است میزان امتیازاتی را که ما هنوز توافق نشده به حریف داده ایم {تعطیلی هایی که عملا در صنعت هسته ای اتفاق افتاده }با رونق وپیشرفتی که در این صنعت داشته ایم مقایسه شود . به هر حال سیاست ایران در آن زمان آن بود ودر این زمان این . انشاءالله همه در پیشگاه حق روسفید باشیم و همیشه خدا را چه در مذاکره وچه در نقد مد نظر بگیریم.
زبونتو گاز بگیر تابناک! چیزی به نام شکست برای این تیم وجود نداره. بهتره به جای واژه شکست توافق واژه عدم توافق را جایگزین کنی.
بازگشت این تیم با هر نتیجه ای تیم در دل مردم پیروزه.
اگر هم توافق نشد که خیلی بده توافق نشه باز هم دنیا آخر نمیشه، از روز بعد یه فکری برای خودمون میکنیم.
خدا بزرگه
قطعا همین طور است درود بر شما آقای زیبا کلام که به زیباترین شکل کلام عمق جان ملت را بیان کردید و باید بر دست و بازوی توانای رزمندگان دلیر شجاع و تیز بین تیم مذاکره کننده ی هسته اییمان خصوصا فرمانده بزرگ این عرصه جناب آقای دکتر ظریف شیر مرد ایران زمین بوسه زد و به آنها دست مریزاد گفت به امیدیروزی عقل و منطق بر جهل و نادانی
تا ديروز كه ايشون كلا خيري در پيشرفت هاي هسته اي نمي ديدند.ولي حالا دارن براي سوار شدن روي موج جا رزرو مي كنند.
تقريبا همه مردم ميدانند تحريم هدف نيست بلكه وسيله است براى جلوگيرى از رشد علمي كشور ايران وايران هم مي خواهد به رشد علمي خود آدامه دهد دنبال راه ميانبر گشتن خطا است بايد بد نبال پيدا كردن راه فرار بود مثل يونان واين مهم باعث خوشحا لي مردم خواهد شد
کسی که حقوق چندین میلیونی میگیرد تحریم که سهل است بمب اتم هم در وی کارگر نیست
حرفت رو زدی؟! مقاله ات رو نوشتی؟؟!! خط رو دادی!! حالا بشین و ببین
اقای زیبا کلام!
کسی نمیتونه در ایران زیرآبی بره و از چشم مردم پنهان بمونه !
اگر چیزی گفته نمیشه بخاطر صبر و نجابت مردمه این اگاهی که شما ازش دم میزنید شعور دینی نام داره وصبر انقلابی .
بهتره همه به منافع ملی فکر کنیم و از ادمهایی مثل شما بترسیم !
اگر استقامت آنها نبود آلان بمراتب پایینتر بودیم.هم گذشتگان وهم افراد فعلی زحمت خود را کشیده اند.آقای همه چیز دان لطفا انصاف داشته باش.
اگه هدف نويسنده اينه كه تلاش بر سر حفظ منافع كشور هست، چرا به بيراهه رفته و تيم قبلي رو خراب ميكنه؟مطمئن باشيد با غرض ورزي به جايي نميرسيم.
تابناک جون انگارمذاکرت به شکست رسیده که این حرف هازدی.
اقای زیبا کلام سخنگوی قاطبه ملت است؟
سلام
البته مردم از هر دو جناح پشتیبان تیم مذاکره هسته ای خودشان هستند
اما این نکته هم لازم است که بدانیم
تیم مذاکره کننده قبلی دنبال کشتن وقت به نفع ایران بود و در همان مدت هم به پیشرفت های چشمگیری نائل شدیم
لیکن از وقتی که اوباما موفق شد اجماع کشورهای قدرت مدار را علیه ما بوجود بیاورد
و حلقه محاصره اقتصادی بویژه نفت و بانک را تنگ تر و تنگ تر کرد دیگر وقت کشی به نفع ما نبود
و این تغییر استراتژی نظام را در پی داشت
ما به هر دو تیم اعتماد داشتیم
چرا که استراتژی نظام را پیگیری می کنند
و مطلقا این موضوع جناحی نیست
حتی اگر جناحی خواسته باشد به نفع خود از آن بهره برداری کند
در این روزهای عزیز برای موفقیت و سربلندی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان دعا می کنیم و سلامتی خودشون و خانواده محترمشان که صبورانه عدم حضورشون رو تحمل می کنند از خداوند متعال خواهانیم.
درودبرظریف قهرمان ومردشجاع ازایران
اقای دکتر شما که مساله را میدانید چرا
"حتي مردم خوب مي‌دانند اگر اين تلاش و ممارستي كه تيم ظريف در راه مذاكرات هسته‌اي انجام داد، تيم قبلي انجام داده بود شايد در همان دوران ما به نتيجه دلخواه رسيده بوديم.""
یک خواهش از مردم شریف ایران دارم اونم این که به امید خدا وقتی توافق انجام گرفت جشن و بزن و بکوب راه نیندازند که آنها فکر کنند ما اینقدر در عذاب بودیم. خوشحالی و جشن یواشکی توی خونه ها.به امید یک توافق عالی برای ایران هسته ای مان.یاشاسین گروه هسته ای ما از گذشته تاکنون.
درود بر تیم مذاکره کننده های کشورم اگر مذاکرات شکست هم بخورد باز ما هم حامی انا ن هستیم
تیم مذاکره کننده و ملت فهیم ایران قطعا میدانند که عدم توافق بهتر از بدنامی تاریخی است .
درود بر تیم خستگی ناپذیر مذاکره کننده و ملت صبور و قدردان ایران
شما که همین دو روز پیش گفتید: "مردم ایران خود را از هم اکنون برای جشن هسته‌ای در عید فطر آماده کنند." حالا چی شد یکدفعه در عرض دو روز با 180 درجه چرخش نظرتون عوض شد؟؟؟؟؟ از شما که استاد رشته علوم سیاسی هستید بعیده نتونید پیشی بینی خوبی داشته باشید که بعدش مجبور بشید سریع تصحیحش کنید.
بله مردم قطعا از تیم مذاکره کننده حمایت می کنند چه نتیجه بگیرند و چه نتیجه نگیرند ولی نکته اینجاست که مردم ایران به این توافق نیاز دارند و اگر شکست مذاکرات رقم بخورد واقعا آینده اقتصادی سیاسی ایران چه خواهد شد؟ در این صورت درست است که ما به غنی سازی ادامه خواهیم داد ولی هزینه رکود و تورم سرسام آور خواهد بود. بنابر این امیدواریم که توافق حاصل شود.
فقط توافق
لطفا آیه یاس نخوانید .انشاءالله مذاکرات ختم بخیر شود. ضمن تشکر از تیم مذاکره کننده ،مردم همچنان منتظر خبرهای خوشی هستند.
بیخود جو ایجاد نکنین هیچ اتفاقی نمی افته ...مرگ بر امریکا.
درسته...ظريف و تيمش در چشم مردم بزرگ و عزيزند...چون ما ازشون احترام...ادب...صداقت...تلاش...دانش و آگاهي را با هم ديديم
درود بر شما با این مطلب بسیار برازنده و بجا، انشاءالله که در پرتو خواست پروردگار متعال نتیچه ی این مذاکرات در راستای منافع ملت وکشور عزیز ایران خواهد بود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر