بازدید 2886

«زبدانی»؛ نقطه ثقل تأمین امنیت مرزهای لبنان و سوریه

یک وبگاه خبری لبنانی با اشاره به آغاز عملیات نیروهای ارتش سوریه و حزب الله برای بازپسگیری شهر «زبدانی» در «ریف دمشق» به بررسی اهمیت این نبرد پرداخت.
کد خبر: ۵۱۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳ 05 July 2015
یک وبگاه خبری لبنانی با اشاره به آغاز عملیات نیروهای ارتش سوریه و حزب الله برای بازپسگیری شهر «زبدانی» در «ریف دمشق» به بررسی اهمیت این نبرد پرداخت.

به گزارش «تابناک»، ارتش سوریه به همراه نیروهای حزب الله لبنان بامداد جمعه (13 تیرماه) عملیاتی را برای آزادسازی شهر «الزبدانی» واقع در ریف دمشق از چنگ عناصر تکفیری آغاز کردند.

وبگاه خبری «العهد» لبنان در گزارشی به بررسی اهمیت این جنگ پرداخت و نوشت: جنگ الزبدانی برای سوریه و همپیمانانش ابعاد راهبردی زیر را به همراه دارد:

- پیروزی در این جنگ کامل کننده کنترل بر منطقه قلمون-بلندی‌های عرسال و از بین بردن ارتباط میدانی این منطقه با جنوب غرب به سوی داخل لبنان در منطقه «المصنع» و اطراف آن از سمت غرب است.

- این جنگ سبب خواهد شد ارتش و همپیمانان آن به طور کامل کنترل مرزهای لبنان و سوریه را به دست گیرند که در واقع پیروزی نهایی را در آخرین مراکز ارتباطی کامل خواهد کرد؛ مراکزی که دائما احتمال دارد قنیطره سوریه به منطقه «راشیا» لبنان یا منطقه «شبعا» وصل شود.

- این جنگ در را  به روی مکان‌های خطرناکی برای تروریست‌ها خواهد بست که به آنها همیشه امکان می‌دهد راه بیروت-دمشق را ببندند.

از سوی دیگر، نوار زبدانی-«بردی»-«مضایا» در شمال تا «عین الحور» که بر «سرغایا» اشراف دارد و با «الروضه» که بر«جدیده یابوس» در جنوب مشرف است یک بخش حیاتی مهمی را برای تروریست‌های القاعده حاضر در سوریه (جبهه النصره، احرار الشام و جیش الاسلام) به وجود آورده است که دارای اهمیت راهبردی و جغرافیایی زیر است:

*** اهمیت جغرافیایی

- این بخش در یک منطقه پست امتداد دارد که سلسله جبال و بلندی‌هایی در «بلودان»، «مضایا»، «الروضه» و «النمرود» از آن حمایت می‌کند.

- این بخش قلمون غربی را به راه بیروت-دمشق مرتبط می‌کند.

- ریف غربی دمشق را از طریق مرزهای روستاهای لبنان از «المرج» و «عنجر» در جنوب گرفته تا «النبی شیت» در شمال تا «ببر الیاس»، «قوسایا» و «کفرزبد» .

*** اهمیت نظامی و راهبردی

- گذرگاه مهمی برای امدادرسانی به تروریست‌هایی است که عناصر حامی آنها از لبنان حرکت می‌کنند.

- این منطقه پایگاهی برای آغاز عملیات ثانویه بر دمشق ایجاد خواهد کرد که با عملیات اصلی که از جنوب و از محور درعا-ریف غربی دمشق است، تقویت می‌شود.

- این منطقه یک نقطه اصلی را امن خواهد کرد که تروریست‌ها در آن پراکنده شده‌اند تا کمین نصب کنند و حملاتی را علیه کاروان‌ها و یگان‌های ارتش سوریه بین بقاع لبنان و دمشق ترتیب دهند.

در یک مطالعه و بررسی میدانی از مکان‌هایی که اکنون شاهد درگیری هستند می‌توان به این نتیجه رسید که پیشروی ارتش سوریه در همه محورها به جز محور شمال شرقی به سوی منطقه «رنکوس» به منطقه جراید قوی است که در مرزهای غربی «بادیه الشام» قرار دارد. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد این مسیر به عنوان راهی باقی خواهد ماند که تروریست‌ها بتوانند از منطقه عملیات و از طریق منطقه «جراید» به سوی بادیه الشام خارج شوند.

عملیات به دستگیری مجدد کنترل زبدانی و اطراف آن که ارتش سوریه و نیروهای حزب الله آغاز کرده‌اند نقطه عطف مهمی در راستای تکمیل کنترل مرزهای لنان و سوریه خواهد بود که به نوبه خود سبب خواهد شد تأثیر منفی نیروهای موجود در لبنان که با محور ارتش سوریه و مقاومت دشمنی دارند قطع شود. در واقع این مسئله، یکی از مهمترین نقاط مثبت و راهبردی در جنگ برای دفاع از دمشق است.


فارس
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس