بازدید 31660

وزیر خارجه فرانسه برای توافق هسته ای با ایران سه شرط مطرح کرد

22ماه از مذاکرات بی وقفه هسته ای میان ایران و 5+1 می گذرد در حالی که فقط سه روز تا پایان ضرب الاجل 30 ژوئن وقت باقی است. اگرچه بر اساس اخبار از وین به احتمال زیاد مذاکرات دور پایانی برای جلوگیری از شکست احتمالی حتی برای چند روز هم که شده تمدید خواهد شد یا به قول مذاکره کنندگان ساعت صفر خواهد شد.
کد خبر: ۵۱۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸ 27 June 2015

22ماه از مذاکرات بی وقفه هسته ای میان ایران و 5+ 1 می گذرد در حالی که فقط سه روز تا پایان ضرب الاجل 30 ژوئن وقت باقی است. اگرچه بر اساس اخبار از وین به احتمال زیاد مذاکرات دور پایانی برای جلوگیری از شکست احتمالی حتی برای چند روز هم که شده تمدید خواهد شد یا به قول مذاکره کنندگان ساعت صفر خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. ضمن اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه وارد وین شد و هم اکنون در هتل کوبورگ مستقر است.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز شنبه در وین خواهد بود. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس شنبه و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز ظهر یکشنبه در وین حضور خواهند داشت.هنوز مشخص نیست که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین چه زمانی در وین حضور خواهند یافت.

دیدار ظریف و کری:

محمد جواد ظریف و جان کری روز شنبه به هیات‌های مذاکره‌کننده‌شان پیوستند که مذاکرات آن‌ها از حدود 20 روز پیش تاکنون در سطح کارشناسی و معاونان به طور فشرده ادامه داشته است. با وجود آن‌که دیپلمات‌های ایرانی با زبان روزه نگارش پیش‌نویس توافق را دنبال می‌کنند مذاکرات به طور جدی و بدون وقفه و مستمر در جریان است.

وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای سومین بار پس از بیانیه لوزان در چارچوب مذاکرات جامع هسته‌ای و در آستانه پایان ضرب‌الاجل 10 تیرماه دیدار کردند. در دیدار کری و ظریف که ظهر روز شنبه با نیم ساعت تاخیر از زمان اعلام شده قبلی انجام شد معاونان آن‌ها، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

آغاز جدال نهایی وزرای خارجه ایران و آمریکا در هتل کوبورگ وین

در حالی که امروز شنبه وزرای خارجه ایران و آمریکا به منظور آخرین رایزنیها درباره مذاکرات هسته‌ای قرار است با هم در وین دیدار کنند، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا از تمدید ضرب‌الاجل حصول توافق هسته‌ای تا ۱۸ تیر خبر داد.

خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش داده بود که دیپلمات‌های غربی می‌گویند از نظر آن‌ها ۹ جولای( ۱۸ تیر) یعنی زمانی که کاخ سفید مهلت دارد نسخه‌ای از توافق را به کنگره ارائه دهد، ضرب‌الاجل واقعی مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

ظریف: زمان مهم نیست و تنها رسیدن به توافق خوب مهم است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ورود به وین درجمع خبرنگاران گفت:با هدف رسیدن به یک توافق که منافع و حقوق مردم ایران در آن رعایت شده و برای همه دنیا توافق خوبی باشد، به وین آمده‌ایم.

ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری صداو سیما در وین افزود: مطمئن هستیم که اگر طرف مقابل آمادگی این را داشته باشد که حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد، وظایف خودش را انجام دهد، یعنی تحریم‌ها را بردارد و همزمان با اقدامات ایران، اقدامات خودش را انجام دهد و زیاده خواهی نکند، حتماً به یک توافقی می‌رسیم که به نفع همه خواهد بود. وی با بیان اینکه ما با این دید به وین آمده‌ایم، گفت: البته زمان مهم نیست و تنها رسیدن به توافق خوب مهم است و اینکه به یک نتیجه مناسب برسیم.

کری: کار سخت زیادی پیش رو داریم

پیش از دیدار ظریف و کری، دو دیپلمات به جمع خبرنگاران آمده و چند جمله‌ای در مورد روند مذاکرات صحبت کردند.

کری با بیان اینکه نسبت به توافق هسته‌ای با ایران امیدوار است، گفت با این حال «کار سخت زیادی پیش رو داریم. مسائل بسیار دشواری باقی مانده است. فکر می‌کنم که همه می‌خواهند وارد این تلاش آخر شوند تا ببینید که آیا توافق امکان‌پذیر است یا نه.»وی افزود: «فکر می‌کنم همه می‌خواهند شاهد توافق باشند، اما ما باید روی موضوعات بسیار دشواری کار کنیم.»

در ادامه ظریف به صحبت پرداخت و گفت: «موافقم، البته شاید نه در مورد موضوعات، بلکه در این رابطه که لازم است سخت تلاش کنیم تا بتوانیم پیشرفت کرده و به جلو حرکت کنیم.»

وزیر امور خارجه افزود: «مصمم هستیم که هرآنچه لازم است برای ممکن کردن این امر مهم، انجام دهیم، اما این بستگی به موضوعات متعددی دارد و می‌خواهیم روی آن‌ها کار کنیم.»

عراقچی: فعلاً تمدید در دستور کار ما نیست

"سید عباس عراقچی" معاون وزیر خارجه روز شنبه به شبکه خبری "العالم" در وین گفت: فعلاً تمدید در دستور کار ما نیست، بنای ما این است که در تاریخی که تعیین شده به یک جمع‌بندی برسیم و اگر مقدور نشود، ممکن است کار ما چند روزی ادامه پیدا کند تا بشود جمع‌بندی کرد.

عراقچی خاطرنشان کرد: به‌دنبال رسیدن به جمع‌بندی هستیم و در این دوره بنای تمدید به‌صورت ادوار قبلی را نداریم که چندین ماه تمدید بشود، ولی ممکن است چند روزی نیاز باشد که کار ادامه پیدا کند.

معاون وزیر خارجه در خصوص میزان پیشرفت مذاکرات گفت: فکر می‌کنم در موقعیتی نیستم که از درصد پیشرفت خاص صحبت کنم، به‌خصوص که کار در بعضی قسمت‌ها کمی جلو رفته و در بعضی قسمت‌ها کیفی جلو رفته است.

وی در ادامه تأکید کرد: ما یک متن اصلی توافق داریم و چندین متن ضمیمه و هر کدام از اینها یک مقداری کار جلو رفته است و نمی‌شود در مجموع الآن جمع‌بندی کرد که چقدر کار جلو رفته است، ولی بخش نسبتاً خوبی از کارها انجام شده است، قسمت زیادی از متن‌ها نهایی شده است؛ ولی آن قسمت‌هایی که باقی‌مانده ارزش کیفی و محتوایی خودش را دارد که باید در خصوص آنها توافق شود.

عراقچی اظهار داشت: الآن اجازه بدهید مذاکرات روند خودش را طی کند، ما در خیلی از موارد در لوزان به راه‌حل‌های خوبی رسیده‌ایم و الآن آن راه‌حل‌ها پیاده می‌شود؛ ولی در بعضی موارد در لوزان به راه‌حل نرسیدیم و برخی راه‌حل‌هایی که در لوزان به آنها رسیدیم نیز پاسخگو نیست؛ به‌خصوص اینکه بعد از لوزان برخی از کشورهای 1+5 اظهاراتی داشتند و مواردی را مطرح کردند و تغییراتی در مواضعشان مشاهده شد، و این یک مقدار زیادی کار را سخت‌تر کرده است؛ ما در حال بحث در این موارد هستیم وامیدواریم بتوان اینها را مجدداً به یک نظم معقول درآورد، تا ان‌شاءالله کار نگارش را در پی آن انجام داد.

23:00 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تا قبل از دوشنبه شب در مذاکرات هسته ای وین حضور ندارد.یک مقام آگاه به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در وین گفت که وزیر خارجه روسیه در مراسم تدفین یوگنی پریماکوف، سیاستمدار روسی که روز دوشنبه در مسکو برگزار خواهد شد شرکت خواهد کرد.

22:55 پایان دیدار کری و فابیوس پس از یک ساعت و نیم

22:01 سخنگوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که دیدار امروز یوکیو آمانو از محل برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در وین در راستای تقویت جنبه‌های فنی برنامه جامع اقدام مشترک بوده است.

21:35 مذاکره میان فابیوس و کری آغاز شد

20:11 وزیر امور خارجه آلمان فردا به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواهد پیوست.

20:00 پایگاه اینترنتی هیل، وابسته به افراط گرایان کنگره آمریکا در تحلیلی به قلم جیمز اکتون اعلام کرد ایران به هیچ روی مایل به اذعان در خصوص گذشته برنامه اتمی خودش نخواهد بود.اکتون نوشت اظهارات اخیر جان کری نشان می دهد در خصوص گذشته برنامه اتمی ایران و بخصوص بخش موسوم به ابعاد احتمالی نظامی پیشرفت چندانی به دست نیامده است و گمان می رود این پنج بعلاوه یک است که برای به دست آوردن توافق، بخواهد مواضع خود را در این خصوص نرم تر کند.این پایگاه نوشت احتمالا ایرانیان هرگز چنین اذعانی را نکنند زیرا از دیدگاه آنان چنین امری، تحقیر ایران را در پی دارد و این از دیدگاه آنان به هیچ روی پذیرفته نیست.

19:38 فابیوس و ظریف دیدار کردند.وزرای خارجه ایران و فرانسه در هتل پله کوبورگ وین ،‌محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای دیدار و گفتگو کردند.

وزیر خارجه فرانسه برای توافق هسته ای با ایران سه شرط مطرح کرد

19:00 دور دوم مذاکرات کری و ظریف برگزار شد. این دیدار پس از یک ساعت به پایان رسید.

27: 18 وزیر خارجه فرانسه در بدو ورود به هتل پله کوبورگ و ابراز امیدواری نسبت به حصول توافقی مستحکم، سه شرط را بیان کرد. لوران فابیوس هنگام ورود به وین برای شرکت در مذاکرات هسته ای ایران در جمع خبرنگاران گفت فرانسه قدرتی مستقل و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است. هدف سیاست بین المللی ما امنیت و صلح است.
وی افزود: در واقع همین هدف از زمان آغاز مذاکرات هسته ای با ایران دنبال می شود. آنچه که ما می خواهیم و من همواره آن را تکرار کرده ام توافقی پایدار است که حق فعالیت هسته ای غیر نظامی ایران را به رسمیت بشناسد و در عین حال تضمین کند که ایران به طور موثر و قطعا از سلاح هسته ای صرف نظر کند. وزیر امورخارجه فرانسه ادامه داد: در این راستا ما معتقدیم دست کم سه شرط اجتناب ناپذیر است. نخستین شرط محدودیت مداوم ظرفیت هسته ای ایران برای تحقیقات و تولید است.

دومین شرط نیز بازرسی جدی تاسیسات هسته ای شامل تاسیسات نظامی ایران در صورت لزوم است.

شرط سوم هم بازگشت خودکار تحریم ها در صورت نقض تعهدات است.

وی تاکید کرد: این سه شرط به تمامیت ارضی ایران نیز احترام می گذارد. اما هنوز از سوی همه پذیرفته نشده است. با این حال این سه شرط سه ضلع ضروری برای رسیدن به توافق پایداری است که ما خواهان آن هستیم.

18:20 آمانو به مذاکرات هسته‌ای پیوست.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعدازظهر امروز (شنبه) با حضور ناگهانی‌اش در مذاکرات جاری در هتل پله کوبورگ همه را غافلگیر کرد البته بعدا عنوان شد که او برای دیدار با وزرای خارجه آمریکا و فرانسه به محل مذاکرات آمده است.

16:46 پس از حضور جان کری در وین و مذاکره با وزیر خارجه کشورمان، لوران فابیوس هم تا ساعتی دیگر وارد وین خواهد شد و احتمالاً امروز بعد از ظهر نشستی دو جانبه با محمد‌جواد ظریف خواهد داشت.

16:10 نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا پایان یافت. دور بعدی مذاکرات احتمالا ساعت 15:30 به وقت وین (18:00 به وقت تهران) برگزار خواهد شد.

12:40 خبرنگار فرانس 24 به نقل از مقامات حاضر در تیم مذاکره کننده آمریکا گزارش داد که 5 جولای محتمل ترین زمان حصول توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 است.

11:41 خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای و در راستای مقصر جلوه دادن ایران در شکست احتمالی مذاکرات، بیانات اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره لزوم لغو تحریم‌ها هنگام امضای موافقت‌نامه را تحریف کرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۸
انتشار یافته: ۲۴
سردار جبهه دیپلماسی خدا قوت
پاسخ ها
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
هر نتیجه این مذاکرات چه شکست باشد چه پیروزی باز هم ملت ایران به خاطر داشتن وزیر خارجه ای شجاع و متدین و غیوری مثل جناب آقای دکتر ظریف پیروز هستند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
اون منفیا دلواپسن دیگه !!!!
خسته نباشيد
به اميد پيروزي
تابناک> یک سوال برای من پیش آمده است که هزینه این مذاکرات را چه کسی پرداخت می کند مثل هزینه هتل و .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
چیه ..نکنه اینبار هم دلواپس هزینه شدید....
با آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
یک جواب برات دارم، همون منبعی که برای تیم آقای جلیلی هم همین کارو میکرد!
مذاکرات تا آبان ماه تمدید می شود تا دولت بتواند بیشترین بهره برداری انتخاباتی را از پیروزی در آن داشته باشد .
ما همگي از شما ممنونيم
امیدوارم هرچه زودتر به توافق برسند و تمدید طولانی مدت را نداشته باشیم چون به ضرر ایران است
با توجه به نیاز حزب دموکرات به نزدیکی زمان توافق نهایی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای بهره برداری تبلیغاتی، قطعا مذاکرات تا چند ماه دیگر هم تمدید خواهد شد
دکتر ظریف پیروزی برا ما یعنی بکارگیری قدرت فکر و عقل در راستای پیشرفت ایران چه مذاکرات به نتیجه برسد چه نرسد همین که تیم شما بدون ماجراجویی با عقل و خرد و دانش و تخصص برای درآوردن ایران از این وضعیت میجنگید پیروزید.
دعای ملت ایران در این شب ها و روزهای با برکت بدرقه راه شما.
ما باید خدا را شاکر باشیم که پای جان کری شکسته لذا برای هوا خوری و تمرکز حواس و ریکاوری فکری و ذهنی زیاد نمی تواند بیرون از جلسه برود و این فرصت مناسبی است تا ما ضربه نهایی را واردکرده و امتیازات لازم را از حریف بگیریم و پیروز ماراتن مذاکرات شویم
ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای بدانند امید مردم ایران در دفاع از حقوق ملی ایرانیان به آنهاست. دیپلماتهای ایرانی زنده و پاینده باشید.
به امید پیروزی دلاور مردان کشور عزیزمان
به امید حق پیروزی ملت ایران نزدیک است
خدا کنه اخرین جدال باشه
لعنت به تمدید مذاکرات.بابا بسه دگ
به امید پیروزی ملت ایران
امیدوارمپ با پشتوانه واعتماد وحمایت ویژه ای که از طرف مقام معظم رهبری وملت رشریف داشته اند با دلگرمی زیاد وقدرت دیپلماسی خود مذاکرات را بانتیجه بهتری به پایان برسانند
این همه قوطی آب معدنی؟؟ :))
اقا دیگه جون هرکی دوست دارین توافق کنین تمومش کنین :|
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی