بازدید 22783
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

هشدار مقام سابق وزارت خارجه آمریکا به ایران/ استراتژی جدید آمریکا در مقابل داعش/ گزارش سازمان ملل از تحریم تسلیحاتی ایران

تصرف یک پایگاه نظامی مهم در سوریه توسط گروه های شورشی، استراتژی جدید دولت آمریکا برای مبارزه با داعش، اقدامات تروریستی جدید داعش در لیبی، هشدار مقام سابق وزارت خارجه آمریکا به ایران و گزارش سازمان ملل درباره تحریم تسلیحاتی ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را درباره ایران به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۰۷۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 10 June 2015
هشدار مقام سابق وزارت خارجه آمریکا به ایران/ استراتژی جدید آمریکا در مقابل داعش/ گزارش سازمان ملل از تحریم تسلیحاتی ایرانتصرف یک پایگاه نظامی مهم در سوریه توسط گروه های شورشی، استراتژی جدید دولت آمریکا برای مبارزه با داعش، اقدامات تروریستی جدید داعش در لیبی، هشدار مقام سابق وزارت خارجه آمریکا به ایران و گزارش سازمان ملل درباره تحریم تسلیحاتی ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را درباره ایران به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب مهم امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی‌ به تحولات منطقه و به ویژه اوضاع دو کشور عراق و سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، برخی ‌مطبوعات و رسانه ها، از جمله «واشنگتن پست» از افتادن یک پایگاه نظامی مهم ارتش سوریه به دست گروه های شورشی خبر داده اند. این روزنامه می نویسد، «شورشیان میانه رو» سوری اعلام کرده اند، روز گذشته یک پایگاه نظامی استراتژیک را در جنوب سوریه به تصرف خود درآورده اند. سخنگوی این گروه که با نام «جبهه جنوبی» شناخته می شود، اظهار داشته که پایگاه «بریگاد 52» ارتش سوریه در استان درعا اوایل بعدازظهر دیروز به تصرف درآمده است. واشنگتن پست اشاره می کند، این اتفاق در حالی رخ داده که در شمال نیز گروه های افراطی اخیراً پیروزی هایی داشته اند.

*****

به موازات این تحولات، روزنامه «نیویورک تایمز» از رویکرد جدید دولت آمریکا در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، دولت اوباما با ایجاد تغییری قابل توجه در استراتژی خود در قبال عراق، قصد دارد پایگاه نظامی جدیدی را در استان انبار تأسیس کرده و 400 مربی نظامی آمریکایی را برای آموزش نیروهای عراقی جهت بازپس‌گیری شهر رمادی به عراق اعزام کند. هرچند این تصمیم هنو‌ رسما اعلام نشده، ‌اتخاذ آن به مباحثات فشرده و طولانی بازمی گردد که طی ماه های اخیر بر سر چگونگی آزادسازی یک شهر دیگر عراق، یعنی موصل از دست داعش در جریان بوده است. سقوط رمادی سبب شد که اولویت بحث ها به سمت آزادسازی این شهر تغییر پیدا کند.

*****

در همین حال، داعش در جدیدترین اقدام تروریستی خود 88 مسیحی اهل اریتره را در لیبی ربوده است. به نوشته سایت خبری «البوابه»، گروه تروریستی داعش به یک آدم ربایی دیگر دست زده و گروهی از مسیحیان اریتره را که قصد داشته‌اند از طریق کشتی از لیبی به اروپا مهاجرت کنند، هدف قرار داده است. یک مقام وزارت دفاع آمریکا این خبر را تأیید کرده و رسانه های محلی نیز گفته اند، اقدام مذکور چهارشنبه گذشته در جنوب شهر طرابلس رخ داده است. در عین حال، برخی منابع گفته اند همه افراد ربوده شده مسیحی و اهل اریتره نبوده اند و در میان آن ها 12 مسلمان و چند تبعه مصر نیز بوده است. گفته می‌شود مسلمانان و همچنین زنان گروه از بقیه جدا شده و ‌جداگانه به مکان های موردنظر تروریست ها منتقل شده اند.

*****

در مطلبی دیگر درباره منطقه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات وزیر جنگ رژیم اسرائیل را بازتاب داده که نسبت به تحویل سلاح های پیشرفته آمریکایی به کشورهای عربی اظهار نگرانی کرده است. به نوشته این خبرگزاری، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده که ارائه تسلیحات پیشرفته آمریکایی به کشورهای عرب خلیج فارس به منظور مقابله با ایران می‌تواند در نهایت هژمونی نظامی منطقه‌ای رژیم اسرائیل را تضعیف کند. موشه یعلون گفته: «حتی اگر هم‌اکنون هم هیچ طرح خصمانه‌ای (از جانب برخی کشورها) تدارک نشده باشد، ولی همان‌گونه که می‌دانید، نیات در خاورمیانه متغیر است. این احتمال، بدون شک همچنان پابرجاست و این موضوعی است که باید برای آن در حالت آماده‌باش بود».

*****

اما در میان دیگر مطالب، جنجال شب گذشته در واشنگتن بر سر تهدید بمب‌گذاری در نشست سخنگوی کاخ سفید، مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «ای بی سی نیوز» می نویسد، در یک رویداد کم سابقه در جریان برگزاری نشست خبری سخنگوی کاخ سفید، مأموران امنیتی خبرنگاران را ‌حدود سی دقیقه از اتاق خارج کردند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که پلیس منطقه یک تهدید تلفنی بمب گذاری دریافت کرد. پس از آنکه مأموران پلیس و سگ های بمب‌یاب اتاق محل کنفرانس خبری را جست و جو کردند، خبرنگاران و «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید به اتاق کنفرانس خبری بازگشتند. سخنگوی کاخ سفید بعداً اعلام کرد که باراک اوباما رئیس جمهوری در زمان این رویداد در کاخ سفید بوده، ولی نمی داند در اتاق کار خود بوده است یا نه.

*****

در مطلبی مربوط به ایران، پایگاه اینترنتی اندیشکده «بروکینگز» مطلبی را به قلم یکی از مقامات پیشین وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده که در آن، به ایران هشدار داده شده در صورت عدم حصول توافق در چهارچوب ضرب الاجل تعیین شده، آمریکا از مذاکرات کنار خواهد کشید. رابرت آینهورن، معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور منع اشاعه هسته‌‌ای در این مطلب نوشته مادامی که ایران رویکرد همزمان حمایت علنی از مذاکره کنندگانش و ترسیم خطوط قرمز را ادامه دهد، بهترین فرصت برای حل مسالمت آمیز مناقشه هسته‌ای را از دست می‌دهد. وی می نویسد: «اوباما‌ آشکار خواهان توافق است، اما او و دولتش ایده‌ای  مشخص از تداوم حمایت از توافق با ایران دارند. آن‌ها باید آشکارا بگویند در صورتی‌که ایران توافق را نپذیرد، آن‌ها نیز آماده کنار کشیدن از مذاکرات هستند».

*****

در نهایت، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار مطلبی گزارش جدید، هیأت نظارت بر تحریم های ایران در سازمان ملل را مورد توجه قرار داده که در آن آمده، هیچ کشوری نقض تحریم های تسلیحاتی ایران را گزارش نکرده است. به نوشته این خبرگزاری، کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کردند هیچ کشوری نقض تحریم تسلیحاتی علیه ایران را گزارش نکرده که احتمالاً نتیجه تصمیمی سیاسی برای جلوگیری از هرگونه تأثیر منفی بر مذکرات درباره محدود شدن برنامه هسته ای تهران است. هیأتی از کارشناسان سازمان ملل متحد که مسئولیت نظارت بر تحریم ها علیه ایران را به عهده دارد، در تازه ترین گزارش مربوط به مأموریت یک ساله خود اعلام کرد، کاهش چشمگیر گزارش ها و اطلاع رسانی ازسوی دولت ها می تواند منعکس کننده کاهش تلاش های ایران در زمینه خرید مواد ممنوعه باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها