بازدید 17659

اوباما،کاربرد نادرست نام خلیج فارس یا خوش خدمتی به جاعلان عرب؟

میر مهرداد میرسنجری
کد خبر: ۵۰۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲ 05 June 2009
انکار نمی‌توان کرد که تمامیت ارضی هر کشور، ابتدایی‌ترین جزء اتحاد ملی و انسجام دینی آن کشور به شمار می‌رود و قوام و بقای هر ملتی بر مبنای حفظ تمامیت ارضی آن کشور استوار است.

بی تردید ملت ایران در برابر موضوع تمامیت ارضی و تهدید‌های موجود از حساسیت بسیار بالایی بر خوردار است که نمونه آن را در مسأله اهانت نشریه نشنال جیوگرافیک به نام خلیج فارس و واکنش ایرانیان سراسر جهان شاهد بو دیم که حتی پیشاپیش دولت وقت به این مسأله واکنش نشان داده و این نشریه را به عذرخواهی واداشته اند.

 برای همین می‌توان به این نکته اشاره کرد که دغدغه مندی کاندیداها به این موضوع اقبال بیش از پیش مردم را برای حضور در عرصه انتخابات در پی خواهد داشت.

در مورد جدید نیز باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در سخنان اخیر خود خطاب به مسلمانان جهان در چهارم ژوئن 2009در قاهره برای دومین بار از واژه بی معناو ابتر خلیج Gulf)) به جای خلیج فارس استفاده کرده در حالی که مقام های دولت آمریکا تاکنون همواره نام کامل و رسمی و بین المللی Persian Gulf را در سخنرانی ها و مکاتبات بین المللی خود به کار می بر ده اند، این تغییر رویه باید با پاسخ قاطع و حساسیت لازم دولت و ملت ایران همراه شود.

پیشتر پس از سخنرانی اوباما در روز جمعه ۲۷ ماه مارچ 2009 و به کار گیری نام بی معنای "خلیج" به جای "خلیج فارس" ایرانیان در دفاع از نام خلیج همیشه فارس در یک فرا خوان اینترنتی به این نشانی: ( http://petitions.tigweb.org/persiangulf) که از طریق پست الکترونیکی برای سراسر جهان ارسال شده است، در حال جمع آوری امضائ نامه ای اعتراضی علیه این اقدام غیر اخلاقی رییس جمهور آمریکا هستند.

لازم به ذکر است که در سند چشم انداز 20 ساله ایران، کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی علم و فناوری با هویت اسلامی تعریف شده است که یکی از راه های رسیدن به این جایگاه و منزلت، حفظ هویت ملی و باستانی می باشد وبر این اساس یکی از ارکان حفظ هویت ملی ایران زمین در گرو زنده نگه داشتن نام خلیج فارس و جلوگیری از تحریف نام آن می باشد.

بی تردید تلاش پیگیر همه 22 كشور عرب زبان براي تغيير نام خليج‌فارس به نام‌هاي ديگر، به جز تعصب نژادي از هيچ‌گونه بار علمي، تاريخي و فرهنگي برخوردار نيست و پاره‌اي سازمان‌ها،‌ ارگان‌ها و خبرگزاري‌ها و مراكز فرهنگي سياسي كه با بهره‌گيري از كمك‌هاي مالي و دريافت رشوه از اين كشورها بر اين‌گونه جعليات دامن مي‌زنند، بايد در برابر وجدان بيدار جهانيان و نيز ملت ايران، به اشتباه خود اعتراف و آن را اصلاح نمايند.

استمرار و تداوم حركاتي نظير جعل نام خليج فارس، روح سازگاري و تفاهم ملت‌هاي همجوار را خدشه‌دار مي‌كند. اگر جعل نام خليج‌فارس ادامه يابد، ديري نخواهد پاييد كه بسياري از مكان‌هاي جغرافيايي ديگر جهان نيز براساس سليقه دولت‌ها تغيير نام يابند، ولي روح واقع‌نگري بين‌المللي و عدم تعصب نژادپرستانه سبب شده، نام‌هاي تاريخي قديم جايگاه و كاربرد خود را حفظ نمايند، همان‌گونه كه به طور مثال به‌رغم اين‌كه سه چهارم كرانه‌هاي خليج مكزيكو را سواحل آمريكا دربر گرفته، اين خليج هيچ‌گاه به نام خليج آمريكا تغيير نام داده نشده است.

واكنش صريح دست‌اندركاران سياست خارجي و امنيت ملي ايران، نسبت به تغيير نام خليج‌‏فارس توسط مقام های سیاسی خارجی و نهادهاي معتبر بين‌المللي، امري ضروري است و در اين راستا، اتخاذ اقدامات مناسب بازدارنده نظير تغيير نام مكان‌هاي مورد توجه و علاقه تاريخي جغرافيايي كشورهايي كه نام‌هاي تاريخي و جغرافيايي ملت ايران نظير نام خليج‌فارس را تحريف مي‌كنند در رسانه‌هاي همگاني نقشه‌ها و كتاب‌هاي درسي و اسناد ايران، مي‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد.

بي ترديد وجدان‌هاي بيدار و حقيقت‌جويي در همه جاي دنيا، حتي در ميان اعراب هم وجود دارند كه بر به‌كارگيري صحيح نام تاريخي خليج‌فارس تاكيد مي‌ورزند. همان‌گونه كه چندی پیش خبری بر این مینا منتشر شد که پس از این که در نقشه های جغرافیایی يكي از كتاب‌هاي درسي منتشر شده در عربستان سعودي از واژه صحيح خليج فارس استفاده شد ، اين امر به واكنش جاهلانه و بدوي‌گراي دولت اين كشور و جمع‌آوري و سوزاندن تمامي 5/1 ميليون نسخه این كتاب‌انجاميد.

هرگونه سهل انگاری در رابطه با نام خلیج فارس بی تردید هویت ملی ما را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد.همانگونه که پیشتر مشاهده کردیم مسامحه در برابر مساله خلیج فارس، نه تنها هیچ واکنش مثبتی از سو ی همسایگان جنوبی ما در پی نداشت بلکه گستاخی و هتاکی بیش از پیش انان را مو جب شد.

متأسفانه در حالی که به تازگی نام، نقشه و هویت جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در رسانه‌های همگانی و به ویژه رادیو تلویزیون و در اعلام وضعیت هوا در ایران حذف شده است شاهد تبلیغات و سرمایه‌گذاری عظیم امارات و سایر دولت‌های عربی برای ادعاهای واهی خودشان علیه نام خلیج فارس و جزایر سه گانه ایرانی در رسانه‌های همگانی، اینترنت، رادیو و تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم و در همین راستا حتی وعده‌های وسوسه انگیز سرمایه گذاری مشترک اقتصادی با ایران در جزایر سه‌گانه شنیده شده که این ریسک بسیار بزرگ، تهدیدی جدی برای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ما در موقعیت استرتژیک این جزایر و خلیج فارس خواهد بود.

علاوه بر این برنامه‌ریزی دشمنان ایران به ویژه اعراب و انگلیس و شبکه های وابسته به استعمار بریتانیا به ویژه BBC برای مسامحه و عدم حساسیت در به کار گیری نام جعلی «خلیج» یا «Gulf» به جای خلیج فارس و Persian Gulf در داخل و خارج کشور نیز روند نگران کننده‌ای را به خود گرفته است.

و از سوی دیگر به رغم حساسیت زیاد ایرانیان در مورد حذف نام خلیج فارس از نقشه‌ها، بروشورها و همه اقلام بازی‌های کشور‌های اسلامی در تهران که با تهدید کشور‌های عربی صورت گرفته سازمان تربیت بدنی هیچ اقدامی جهت باز نگری در این تصمیم انجام نداده است.در باره این تصميم بايد پرسيد:

آيا کشور هاي عربي با بر خورد هاي دزدانه و جاعلانه خود با نام خليج فارس که آشکارا به تحريف و قلب تاريخ وتهديد عليه تماميت ارضي ايران مي پردازند واقعا اسلامي هستند؟ و آيا اسلام جعل و دروغگويي را در هر شکل تقبيح نکرده است؟

آيا تامين هزينه هاي گزاف پذيرايي و برگزاري اين مسابقات با خرج ملت ايران با اين شرايط از چه ارزشي برخوردار بوده است؟آيا حضور کشور هاي عربي در بازي هايي که نام خليج فارس در آن به خاطر تهديد عرب ها حذف شده سبب نشده که رسانه هاي گروهي عربي از آن به عنوان عقب نشيني ايرانيان از کاربرد نام خليج فارس و يک پيروزي بزرگ براي اعراب تلقي کنند؟

آيا با اين تصميم گرفته شده نمي توان انتظار داشت که از اين پس در هر مسابقات بين المللي آينده که در ايران برگزار شود جهت خوشايند و شرکت کردن عرب ها در مسابقات، نام خليج فارس از مدال ها، نقشه ها، بنرهای تبلیغاتی، بروشورها و ساير اقلام و لوازم مسابقات حذف شود؟

پس آيا حذف نام جزایر سه گانه از بخش های خبری رادیو تلوزیون و برگزاري بازي هاي اسلامي در ايران با اين شرايط توجيهي دارد؟ و آيا تاکيد بر برگزاري بازي ها با نام هويتي خليج فارس، حتي با قيمت عدم حضور اعراب زياده خواه و جاعل نمي تواند قاطعيت ايرانيان شجاع و متمدن را در حراست و پاسداشت نام خليج فارس که به هويت ايران و ايراني گره خورده براي افکار عمومي بين المللي به دنبال داشته باشد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آقا چه انتظاری می توان از اوباما داشت وقتی که رئیس جمهور محبوب ! زیر پرچم خلیج .... می ایستد
MR OBAMA;GULF,WHAT GULF? PERSIAN GULF.......4EVER.....
اینجانب دارای یک شرکت ثبت شده در ایران می باشم که د نام آن کلمه "پرشیا" می باشد و اکنون پس از چند سال که از ثبت و فعالیت آن می گذرد از طرف اداره اماکن به نام این شرکت ایراد گرفته اند و تاکید می نمایند که باید کلمه "پرشیا" از نام شرکت حذف شود. بنابراین آیا جای انتقاد از رییس جمهور آمریکا ر این باره می ماند و چه انتظاری می رود؟
وقتی که سیاست کشورمان بی در و پیکر باشد و ضعیتش همین است. ما چند تا دوست در جهان داریم ؟ برای مسافرت به چند کشور روادید نمی خواهیم و ....
مردیم از این همه عزت !!!
اوبامای عزیز جنابعالی 4 یا 8 سال بیشتر رئیس جمهورآمریکا نیستی ولی خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند.
lotfan email obama ra roye web site bogzarid ta be ishan eteraz shavad norouzi az khozestan teraftar
ببخشید اون امضاها برای اعتراض به اقای اوبامت نیست بلکه به تمام کسانی است که از نام خلیج فارس استفاده نمیکنند.
با سلام
به اوباما باید گفت اگر نام درست او باراک حسین اوباما است پس او حق ندارد از نام ناقص و بی معنای خلیج به جای خلیج فارس استفاده نماید.از همه ایرانیان خواهش می کنم به امضای نامه به کاخ سفید علیه این اقدام اوباما اقدام کنند.

پاینده ایران ،پاینده خلیج فارس
خیلی بد کرده استخیلی این خیانت است
ای بابا در حضور اقای احمدی نژاد در اجلاس قطر چندین بار این عنوان بکار رفت و ایشان عکس العمل نشان ندادند ،و پیگیری نکردند دیگه از اوباما چه انتظاری میره
وقتی رییس جمهور این مملکت زیر تابلوی خلیج ال . . . مینشیند و تصویرش در دنیا منتشر می شود ، باز هم صد رحمت به اوباما که فقط به گفتن خلیج بسنده می کند .
اگر روزي اوباما در دانشگاه تهران سخنراني كند حتما از نام خليج فارس اسم ميبرد.
با سلام متاسفانه شما در خصوص كشورهاي خارجي و يا عربي كه از كلمه خليج نام مي برند صبحت مي كنيد ولي آيا مي دانيد كه در داخل كشور نيز در بعضي از مغازه ها از مغازه خود بنام خليج استفاده مي شود و از سوي شهرداري يا هرارگاني مجوز صادر مي شود و يا اينكه در همين سايت از خياباني در قشم بنام خليج عربي استفاده شده خيلي متاسفم كه هيچ برخوردي نمي شود.
از شماست که بر شماست
چه زود دریای مازندران گفتنتان از یادتان رفت؟چرا ان موقع که به جای دریای خزر دریای مازندران میگفتید نگران هویت ملی نبودید؟مردم اذربایجان و کردستان و خوزستان و... سالهاست که نگران تحریف اسامی شهرها و روستاها و اماکن تاریخی خود هستند.ایا هویت ما هویت نیست ؟یا ملت ما ملت نیست؟از نویسنده انتظار پاسخ دارم.
درود بر شرافت شما که پاسدار منافع ملی ایران هستید
در باره تحریف نام خلیج همیشه فارس بر زبان رئیس جمهور آمریکا وحذف نام جزایر سه گانه توسط صدا وسیما ج.ا.ا وبرگزاری بازیهای اسلامی با پذیرفتن شرایط برخی از کشورهای عرب می باید دولت بویژه وزارت امور خارجه ومتولیان صدا وسیما صریحا وبدون هیچ گونه تأخیر اعلام موضع نمایند که جای هیچگونه تردیدی بر حساسیت وخطیر بودن این امر وجود ندارد .
در عین حال آقای میر سنجری با قلمداد کردن " اعراب " بجای یک عبارت رسمی دیگر در کنار انگلیس بعنوان دشمنان ایران خواسته یا نخواسته ، دانسته یا ندانسته دست به یک بازی بسیار خطرناکی زده که ملتهارا بعنوان دشمن رو در روی هم قرار می دهد وبدین روش آب را به آسیاب دشمنان اسلام می ریزد که با تفرقه افکنیهای مذهبی وفرقه ای ونژادی تلاش دارند مسلمانان را از هم جدا کنند وباز بر آنان مسلط شوند .
انسانها بویژه دینداران باید از خراب کردن پلهای استوار ومستحکم وحدت جدا پرهیز وخود داری کنند.
سلام

من بعد از حذف نام جزایر سه گانه در صدا و سیما چندین بار با آن ها تماس گرفتم و خواستار استفاده مجدد از نام این جزایر در اعلام وضعیت هوا شدم ولی متاسفانه ظاهرا برای آقای ضرغامی این مساله و حساسیت مردم اصلا به اندازه غزه و فلسطینی ها مهم نیست.

زنده باد ایرانی میهن پرست
afarin
ghabol
daram
"خلیج فارس" ، "خلیج فارس" است .
اين صرفا براي فارسهاي كشور حائز اهميت است لذا بهتر است به جاي واژه ايرانيان از واژه فارسها استفاده شود.
gulf persian is for ever is persian gulf
ربط "تمامیت ارضی" به "انسجام دینی" اونطور که گفتید رو میشه بیشتر تشریح کنید؟ چون من درکش نکردم.
وقتی رئیس جمهور کشور خودمون بیخیال زیر تابلوی خلیج میشینه شما از رئیس جمهور آمریکا انتظار دارین حق ما رو بگیره!!!!!
از دشمنان چیز دیگری نمی توان انتظار داشت. ولی امان از دوستان نادان که ضربه ای خورد کننده تر از دشمنان می زنند و آب به آسیاب دشمن می ریزند.
جالب است که در سریال تلویزیونی کایل که همینک در کشور امریکا پخش می شود در مکالمات کلمه "خلیج فارس" استفاده شده است.
فقط فرح پهلوی این خوش خدمتی را به رایس وزیر خارجه سابق امریکا میکند و میگوید از نظر من نام اینجا تفاوتی نمیکند چه باشد انتظار دارید اومابا چه بگوید.اینک بر ایرانیان مقیم امریکا لازم است که ان فشار را بر دولت امریکا وارد کنند و کم کاری و ضعف دولت را در دفاع از تمامیت ارضی جبران نمایند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس