بازدید 7841

3 شرط مهم برای مذاکرات هسته‌ای

مشاور مقام معظم رهبری سه موضوع عدم اجازه برای بازدید از مراکز نظامی یا غیر هسته‌ای را در کنار دو شرط دیگر، سه شرط غیرقابل چانه‌زنی در مذاکرات هسته‌ای برشمرد.
کد خبر: ۵۰۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 01 June 2015
مشاور مقام معظم رهبری سه موضوع عدم اجازه برای بازدید از مراکز نظامی یا غیر هسته‌ای را در کنار دو شرط دیگر، سه شرط غیرقابل چانه‌زنی در مذاکرات هسته‌ای برشمرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «علی اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌اللملل می‌گوید سه مسئله در مذاکرات هسته‌ای برای ایران غیرقابل چانه‌زنی است.

ولایتی در گفت‌وگو با «ناهض حتر» تحلیلگر روزنامه الاخبار لبنان گفت: شروط ما روشن، قاطع، نهایی و غیرقابل چانه‌زنی است. از ابتدا همینطور بوده است.

مشاور رهبری افزود: شرط اول؛ هرگز بازرسی تاسیسات نظامی و حاکمیتی و هر مکانی خارج از هسته‌ای را نمی‌پذیریم. دو، تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم دانشمندان و کادر فعال ما در موضوع هسته‌ای بازجویی شوند. سه، اصلا آمادگی نداریم که بین مسئله هسته‌ای و پرونده‌های منطقه‌ای ارتباط برقرار کنیم.

ولایتی در پاسخ به این سوال که «آیا احتمال توافق با گروه 1+5 را می‌دهید و اگر توافق امضا شد آیا حمایت ایران از سوریه کاهش می‌یابد و اگر شکست خورد، حمایت ایران افزایش پیدا می‌کند؟»، گفت: اصولا، جمهوری اسلامی ایران با جدیت مذاکرات را پیش می‌برد. امیدواریم که به نتایج مثبت برسد اما نمی‌دانیم که چه می‌شود و غرب در چنته خود چه شروط [یا شرایطی] دارد.

وی در ادامه گفت: نمی‌دانیم آیا آمریکایی‌ها عقب‌ می‌نشینند یا شروط جدید کارشکنانه‌ای مطرح می‌کنند. این‌هایی که گفتم، شروط ماست و ابدا از آن عقب‌نشینی نمی‌کنیم. در خصوص پرونده‌های منطقه‌ای، ایستادگی ما کنار ملت‌های مظلوم مقاوم، اولا و قبل از هر چیز، به اعتبار (و صداقت) جمهوری اسلامی مرتبط است سپس به شکل ریشه‌ای به منافع و امنیت ملی ایران.

پرونده‌های منطقه‌ای ؛ عــراق

«ناهض حتر» در ادامه سوال کرد که «در ادامه طرح‌های تجزیه‌طلبانه استعمار جدید در منطقه، به نظر می‌رسد عراق گزینه اول برای این طرح‌هاست. ایران صحنه عراق را چگونه می‌بیند؟»، نوشت: ولایتی ارزیابی خود از ارتش و نیروی بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) را ارائه داد و معتقد است که اتفاقات خونین عراق در شکل‌گیری اجماع برای اتحاد در این کشور سهیم بود، حتی کرد‌ها هم از خطر داعش که اگر کمک ایران نبود اربیل را درنوردیده بود، در امان نیستند.

حتر به نقل از ولایتی افزود: در مقابل بر کسی پوشیده نیست که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، کارایی ندارد، حتی اگر در اصل مبارزه با این سازمان تروریستی جدی باشد. اما در خصوص ایران، «ما عراقی‌ها را بدون تمایز، و از همه گروه‌های آن حمایت می‌کنیم و وحدت و امنیت عراق را امنیت ملی ایران می‌دانیم. استعمار می‌خواهد کشورهای ما را تقسیم کند و در آن آشوب کند و نهادهای حاکمیتی را نابود کند. می‌توانیم این کارشان را سومالیزه کردن کشورهای عربی و اسلامی بنامیم».

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس