بازدید 25835
۲
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

رهبری مبارزه با داعش در رمادی با چه کسی است؟/ مذاکرات «جامع و کامل» کری و ظریف/ اظهارات حیدر العبادی درباره نقش ایران در عراق

آخرین گزارش ها از اوضاع میدانی مبارزه با داعش در عراق، اظهارات نخست وزیر عراق درباره نقش ایران در مبارزه با تروریست های داعش، تأکید آمریکا بر رویکرد خود در قبال سوریه، ارزیابی آمریکا از گفت‌و‌گوهای اخیر کری و ظریف و جنجال بر سر تحریم مقامات اروپایی از سوی روسیه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۰۴۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 31 May 2015
رهبری مبارزه با داعش در رمادی با چه کسی است؟/ مذاکرات «جامع و کامل» کری و ظریف/ اظهارات حیدر العبادی درباره نقش ایران در عراقآخرین گزارش ها از اوضاع میدانی مبارزه با داعش در عراق، اظهارات نخست وزیر عراق درباره نقش ایران در مبارزه با تروریست های داعش، تأکید آمریکا بر رویکرد خود در قبال سوریه، ارزیابی آمریکا از گفت‌و‌گوهای اخیر کری و ظریف و جنجال بر سر تحریم مقامات اروپایی از سوی روسیه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در جدیدترین اخبار از اوضاع میدانی مبارزه با تروریست های داعش در عراق، روزنامه «واشنگتن پست» از موفقیت های نیروهای شیعه سخن گفته و می نویسد، پس از آنکه نیروهای تحت حمایت آمریکا در استان انبار عراق ‌شکست سنگین خوردند، اکنون گروه های نظامی طرفدار ایران، توانسته اند دست بالا را در این منطقه داشته باشند. این روزنامه می نویسد، نیروهای عراقی طی روزهای اخیر توانسته اند مجموعه ای از دهکده ها و روستاها را در مناطق جنوب شرقی رمادی آزاد کنند و به این ترتیب، برای انجام ضد حمله ای علیه داعش به این شهر نزدیک‌تر شده اند. در این میان، پرچم های زرد و سبزی که در نقاط مختلف برافراشته شده، نشان می دهد چه کسی هدایت نبرد را بر عهده دارد: کتائب حزب الله، که از نیروهای شیعه طرفدار ایران به شمار می رود.

*****

در همین حال، نخست وزیر عراق نیز بار دیگر بر نقش ایران در مبارزه با تروریست های داعش تأکید کرده است. به نوشته «فرات نیوز»، حیدر العبادی با بیان اینکه عراق از کمک های ایران در جنگ علیه داعش استفاده می کند، گفته که الحشد الشعبی را به رغم وجود معترضان، برای آزادی استان انبار به منطقه گسیل خواهد کرد. العبادی، افزوده عراق هم اکنون با جنگ علیه داعش، از کشورهای خلیج فارس نیز دفاع می کند، زیرا خطر داعش تنها متوجه خاک عراق نیست، بلکه همه کشورهای منطقه را تهدید می کند. نخست وزیر عراق، درباره الحشد الشعبی گفته، این گروه سال گذشته با فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی در نجف تشکیل شد و حماسه های قهرمانانه می آفریند. وی به عنوان فرمانده نیروهای مسلح عراق تأکید کرد که الشحد الشعبی سهم بزرگی در آزادی مناطق مختلف از جمله جرف النصر (جرف الصخر)، آمرلی، تکریت، جنوب سامرا، استان دیالی و سایر نقاط که در اشغال داعش بوده است، دارد.

*****

این در حالی است که آمریکا همچنان به رویکردهای سابق خود در قبال داعش در عراق و سوریه پایبند است و حتی اقدامات خود را در مسیر قبلی تشدید می کند. به نوشته «النشره»، نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش گفته، کشورش از معارضان سوری که تحت آموزش آمریکا هستند، پشتیبانی هوایی می‌کند. ژنرال جان آلن، نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش تصریح کرده، ایالات متحده از مخالفان مسلح سوری ـ که تحت آموزش نیروهای آمریکایی هستند ـ پشتیبانی هوایی ‌خواهد کرد. وی با اشاره به آمادگی 4500 شبه نظامی برای آموزش دیدن مدعی شد که حمایت هوایی آمریکا از مخالفان مسلح ضامن پیروزی آنها خواهد بود. آموزش این مخالفان از یک ماه قبل در اردن توسط آمریکایی‌ها آغاز ‌و سپس در ترکیه نیز مراحل آموزشی برای تروریست‌ها در سوریه در نظر گرفته شد.

*****

گفت و گوی شش ساعته وزرای خارجه ایران و آمریکا درباره موضوع هسته ای، از جمله دیگر موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گاردین» می نویسد یک ماه مانده به پایان ضرب الاجل هسته ای، دیپلمات های ارشد ایرانی و آمریکایی در ژنو گرد هم آمدند تا برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و پایان دادن به اختلافات در موضوع هسته ای با یکدیگر به گفت‌و‌گو بپردازند. در همین راستا، کری و ظریف، شش ساعت با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته، کری و ظریف گفت‌و‌گویی «کامل و جامع» داشته اند. وی از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرده است. گاردین در ادامه به برخی مباحث احتمالی مطرح در این گفت و گو اشاره کرده است.

*****

در این میان، برخی انتقادات به رویکردهای آمریکا در قبال مذاکرات هسته ای ایران در میان مطبوعات و رسانه های بین المللی به چشم می خورد. در این راستا، خبرگزاری «اسپوتنیک» می نویسد، دیپلماسی هسته‌ای باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران، موجب شده ‌بسیاری از مفسران درباره اهداف واقعی دولت آمریکا از پیگیری این پرونده متحیر بمانند. برداشتن تحریم‌های غرب علیه این کشور موضوع مهمی است؛ اما واشنگتن درباره این مسأله موضعی صریح ندارد و می‌گوید: توافق هسته‌ای صرفاً به کاهش تدریجی تحریم‌ها منجر خواهد شد که احتمالا در یک بازه زمانی ده‌ ساله روی خواهد داد. به عقیده این خبرگزاری، هدف اصلی آمریکا از این رویکردهای ضد و نقیض، بازار‌گرمی برای فروش بیشتر تسلیحات خود به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است.

*****

در میان دیگر موضوعات، اقدام روسیه در تحریم شماری از مقامات غربی و اعلام ممنوعیت سفر آن ها به خاک روسیه، مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «نیویورک تایمز» ضمن بیان اینکه روسیه ده ها مقام اروپایی را از ورود به خاک خود منع کرد، می نویسد، این کار یک واکنش تلافی جویانه به اقدام اتحادیه اروپاست که برخی از مقامات و همچنین تجار روسی را که گفته می شود حامی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه بوده اند، ‌از ورود به کشورهای اروپایی منع کرده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأیید اینکه فهرستی 89 نفره از مقامات اروپایی وجود دارد که روسیه آن ها را از سفر به خاک خود منع کرده، اظهار داشته، اتحادیه اروپا از مبنای قانونی و یا رویه های تصمیم گیری مسکو در این زمینه اطلاعی ندارد.

*****

در نهایت، در ادامه مطالب مربوط به تشدید تنش ها میان چین و آمریکا بر سر دریای جنوبی چین، خبرگزاری فرانسه اظهارات یک مقام نظامی ارشد چین را بازتاب داده که ادعاهای آمریکا در این موضوع را رد کرده است. به نوشته این خبرگزاری، چین روز یکشنبه درخواست تحکم‌آمیز آمریکا را برای پایان دادن به عملیات توسعه جزایر در دریای چین جنوبی رد کرده و حاکمیت بر این جزایر را حق مسلم خود دانسته است. سون جیانگو، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش چین در کنفرانسی در سنگاپور، که مسئولان بلندپایه نظامی کشورهای مختلف در آن حضور دارند، تنش‌ها در دریای چین جنوبی، بزرگراهی دریایی که گمان می رود دارای ذخایر قابل توجهی نفت و گاز باشد، را کم اهمیت شمرد. وی در پاسخ به اظهارات دیروز اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت: چین با ساخت این جزایر نیمه مصنوعی در مجمع الجزایر اسپراتلی، قوانین و معیارهای بین المللی را نقض نکرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
معلوم نيست اين امريكا به همه جا كار داره،چين دوست داره تو درياش جزيره بسازه به تو چه؟
پرسش اینجاست که چرا آمریکا در این زمینه به امارات متحده عربی، که دهها جزیره مصنوعی زده . و با یجاد آبهای سرزمینی جدید از منابع زیر دریایی آنها به شعاع 12 کیلو متر استفاده می کند، هشدار نمی دهد؟!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار