بازدید 5667

طلا: مسئولان وزارتخانه اجتماعی، امنیتی هستند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کارگران معدن که باید در روز 6 ساعت کار کنند روزانه 12 ساعت کار می‌کنند و حقوق آنها با تاخیر پرداخت می‌شود، بازرس وزارت کار چرا به وظایف خود عمل نمی‌کند.
کد خبر: ۵۰۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲ 19 May 2015
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کارگران معدن که باید در روز 6 ساعت کار کنند روزانه 12 ساعت کار می‌کنند و حقوق آنها با تاخیر پرداخت می‌شود، بازرس وزارت کار چرا به وظایف خود عمل نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین طلا در صحن علنی مجلس و در جریان سؤال از وزیر کار گفت: بر اساس آخرین آمار رسمی اردیبهشت ماه 94 منتشره از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 93 به 30 هزار و 30 مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که این آمار در مقایسه با سال قبل 2.7 درصد افزایش داشته است و به این معناست که به طور متوسط روزانه 82 نفر از کارگران دچار حوادث شغلی می‌شوند.

وی افزود: در سال 93، هزار و 891 نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند و این یعنی به طور متوسط روزانه 5 نفر در این ارتباط جان خود را از دست دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بر اساس اعلام سازمان جهانی کار هر کارگری که از بین می‌رود7 هزار و 300 روز کار از دست می‌رود. اگر ما (JVP) کشورمان را 400 میلیارد دلار صرف کنیم 45 هزار میلیارد تومان ضربه‌ای است که از ناحیه بیماری‌های شغلی و حوادث به ما تحمیل می‌شود و سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده در سال 93 پانصد میلیارد تومان بابت مستمری‌بگیران این حوادث پرداخت کرده است که البته این در مقایسه با آسیبی که به دیگر کارگران وارد می‌شود هیچ نیست.

طلا خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم کار معدن متوقف شود اما می‌گوییم به استناد ماده 391 آئین‌نامه معادن که خود شما (وزیر کار) آن را ابلاغ کرده‌اید باید اگر معدنی با سیستم تهویه و روش طبیعی کار می‌کند بسته شود چرا این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: کارگری معدن جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و کارگران معدن باید روزانه 6 ساعت و در هفته 36 ساعت کار کنند که روزانه 12 ساعت کار می‌کنند. حقوق‌های آنها پرداخت نمی‌شود و پایین است. بازرس شما کجاست؟

نائب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: طبق اعلام آقای وزیر 56 معدن خطرناک وجود دارد که باید این 56 مورد به دادگستری و دادستانی اعلام می‌شد نه به وزارت صنعت که این اقدام فرافکنی است.

طلا خاطرنشان کرد: سال 92 ، هزار کارگر ساختمانی دچار ضایعه نخاعی شدند. 7 و 15 اردیبهشت 94 تعدادی از کارگران در پالایشگاه امام خمینی(ره) فوت کردند. آیا ما هنوز باید شاهد موضوعات اینچنیین در شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌بی‌سی و من و تو باشیم که چهره رحمانی اسلام را مخدوش می‌کنند؟

وی افزود: حرف ما این است که بازرس کار نباید منتظر وقوع حادثه باشد بلکه باید اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود داشته باشد. بازرس کاری که به دستور مقامات بالاتر خود کمک می‌گیرد و بازرسی که در جای دیگری مشاوره بیمه است و کارشناس رسمی دادگستری است و پول‌های کلان می‌گیرد به وظیفه خود در حوزه کار و کارگر عمل نمی‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کسی که به عنوان بازرس کار خود متهم در ایجاد حوادثی به علت عدم پیشگیری است متاسفانه در اینجا چگونه می‌تواند تقصیر حوادث را مشخص کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بیان و اعلام آمار،‌ مرکز آمار ملاک است،گفت: با توجه به آمارهای موجود چگونه شما می‌گویید مشکلات کاهش یافته است، آقای ربیعی امروز 45 درصد صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش یافته یعنی اگر حادثه کم شده به این دلیل است که کارگر کاهش یافته نه اینکه اقدامی انجام شده است.

وی اضافه کرد: شما به موضوعی اشاره کردید اما باید بدانید مطلب مطرح توسط شما مربوط به یک مسئول اداره بوده نه معاون وزیر، من شب گذشته با آن رئیس اداره سخن گفتم که گفتم شما آمارها را از کجا آورده‌اید؟ همین مدیر تاکید کرد که آمارهای ما با مرکز آمار متفاوت است و پذیرفت که باید آمار مرکز آمار را پذیرفته و آن را مبنا قرار دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بحث بازرسان کار اظهار داشت: آقای ربیعی! من از شما تعجب می‌کنم ولی اگر می‌خواهید من برای شما آمار تطبیقی در این زمینه می‌آورم. در آمریکا 127 میلیون نیروی کار وجود دارد و برای این تعداد 2 هزار و 178 بازرس فعال است. در ژاپن 58 میلیون نیروی کار وجود دارد که برای آن 3 هزار بازرس وجود دارد. در فرانسه این رقم برای کارگران 27 میلیون و برای بازرسان هزار و 330 نفر است. حال در چنین شرایطی ما 12 میلیون کارگر داریم و برای این کارگر 800 بازرس وجود دارد. یعنی ما به ازای به هر 15 هزار نفر یک بازرس فعال است، شما اخیرا اعلام کرده‌اید می‌خواهید 10 هزار بازرس جدید جذب کنید مگر قرار است گشت ارشاد راه بیندازید.

طلا با اشاره به آمار اعلام شده از سوی وزیر کار درباره حوادث مرگبار کارگران خاطرنشان کرد: در کشور ما 16 درصد در 100 هزار آمار حوادث داریم.

وی در بیان دیگر موارد مورد سؤالش از وزیر کار به آسیب‌های نخاعی کارگران اشاره کرد و اظهار داشت: خانه صنعت و معدن طی نامه‌ای به شما اعلام کرد که وضعیت کارگران معادن ذغال‌سنگ در بدترین شرایط ایمنی است؛ اداره کار کرمان شما نامه نوشته که طی یک بررسی اعلام کرده وضعیت معادن در اغلب موارد با مقررات پیش‌بینی شده فاصله زیادی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس از وزیر کار پرسید که چرا تشکل‌ها به شما نامه داده‌اند؟ و در توضیح بیشتر گفت آقای ربیعی! معاون جنابعالی به عنوان رابط کار به جای آنکه به وضعیت کار رسیدگی کند، راه افتاده است در این طرف و آن طرف علیه نمایندگان توطئه می‌کند. در گزارش تهیه شده دستاوردهای سفر و تعهدات ایجاد شده برای طرفین درج شده در این بخش التزام تشکل‌های کارگری به حمایت از مقام عالی وزارت مقابل رفتار نمایندگان آمده است. این معاون آقای وزیر تشکل‌ها را علیه نمایندگان سامان می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس این سؤال را مطرح کرد که چرا مقامات وزارت به جای حل مشکلات مردم و کارگران علیه نمایندگان اقدام می‌کنند؟

«روز گذشته که ما حاضر نشدیم سؤال خود را پس بگیریم یکی از رسانه‌ها که 227 خبر حادثه از ابتدای سال مخابره کرده طی خبری ضمن بیان تهمت‌هایی نوشته که یک منبع آگاه اعلام کرده است که نمایندگان طراح سؤال به دلیل در خطر دیدن منافع خود سؤال را دنبال می‌کنند، حال آقای ربیعی من از شما درخواست می‌کنم کسانی که منافع‌شان در خطر است را نام ببرید».

طلا از همکاران خود خواست به فیلم پخش شده در صحن علنی مجلس توجه کرده و سپس بر اساس وظیفه قانونی و شرعی خود درباره سؤال نظر دهند.

به گزارش فارس فیلمی از مشکلات کارگران معدن و برخی از حادثه‌دیدگان کار در معادن در صحن علنی مجلس پخش شد که طی آن کارگران برخی از مسائل و مشکلات خود را بیان کردند.

نماینده مردم تهران پس از اتمام نمایش فیلم خطاب به وزیر کار گفت: آقای ربیعی! دیدن این فیلم‌ها دل انسان را به درد می‌آورد. نماینده شما به قزوین رفت اما یک کلمه نگفت اقدامی در جهت بالا بردن ایمنی کارگران انجام دادم بلکه تعهداتی از کارگران و تشکل‌ها گرفت که علیه نمایندگان عمل کنند.

طلا اضافه کرد: شرکت دخانیات را به شما دادند و به دلیل برخی اهمال‌کاری‌ها این شرکت دچار مشکل است و با این وضعیت 7 هزار و 500 شغل به هوا می‌رود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بخشی از مجموعه سیستم امنیتی وارد یک وزارتخانه اجتماعی شده است، گفت: یک وزارت اجتماعی از وزیر و معاونانش و برخی از رؤسای ادارات امنیتی شدند و نتیجه این عملکرد وضعیت فعلی می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی