بازدید 24810
خوانده می‌شوید؛

آیا کوچ اجباری میلیون ها ایرانی برایتان نگران کننده است؟

تا چه اندازه هشدارهایی را که درباره بحران آب منتشر می‌شود، ‌قبول دارید و درست می‌دانید؟ آیا رقم خوردن و شدت گرفتن بحران آب برای شما هم نگران‌کننده است؟ راه مقابله با این نگرانی چیست؟ این خبر با نظرات شما تکمیل خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰ 18 May 2015
آیا بحران آب برای شما هم نگران کننده است؟بحران آب آنقدر شدت گرفته که برخی معتقدند جنگ آب آغاز شده و بعضی از کوچ اجباری چند ده میلیون ایرانی در اثر آن سخن می‌گویند ولی برخی در جواب امثال ایشان، هشدارهایشان را به جوک سال تشبیه می‌کنند تا ظاهر ماجرا به جنگ کلامی شباهت پیدا کند، ولی نیم نگاهی به حال و روز آبگیرها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، کافی است تا دریابیم ‌چه خطری بیخ گوشمان نشسته است.

با ‌وجود این، اگر به تصمیمات مسئولان نگاهی دقیق‌تر بیندازیم، درخواهیم یافت که هرچه شرایط بحرانی به نظر می‌رسد و کاهش بارندگی‌ها حکایت از تشدید کم‌آبی و بحرانی تر شدن اوضاع آب دارد، هیچ واکنش خاصی رقم نخورده و تنها وعده هر ساله قطع آب مشترکان پر مصرف تکرار شده است.

این در حالی است که بسیاری مصرف بالای آب در بخش کشاورزی را مهمترین دلیل کمبود این مایع حیاتی در کشور می‌خوانند و به این اشکال، استفاده بی رویه از روش ‌های مهار آب مانند سدسازی و توجه حداقلی به اصول صرفه جویی آب در اقلیم گرم و خشک کشورمان را می‌افزایند تا دست آخر با توجه به سکوت مسئولان به وجود این اشکالات، نگرانی‌شان از کمبود آب در آینده دو چندان شود.

«خوانده می‌شوید» امروز به همین موضوع اختصاص دارد.

* تا چه اندازه هشدارهایی را که درباره بحران آب منتشر می‌شود، قبول دارید و درست می‌دانید؟

* آیا رقم خوردن و شدت گرفتن بحران آب برای شما هم نگران کننده است؟ راه مقابله با این نگرانی چیست؟

* نظرتان درباره آمادگی مسئولان برای مقابله به مشکلاتی مانند خشکسالی چیست؟ آیا پیش‌بینی و پیشگیری مناسبی صورت گرفته است؟


نظرات ارسال شده تا ساعت ۲۰ منتشر خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۴۱
انتشار یافته: ۱۴۱
کلاً من از قبل قصد مهاجرت داشتم... با وجود قضیه ی آب و خشکسالی مصمم تر شدم...
جداً الان یکی از دلایل مهمم حفظ سلامتی خودم و خانواده م هست... خشکسالی، الودگی هوا، آلودگی صوتی، سرطان و...

راهکار هم فقط فقط فقط و فقط کنترل و سر و سامون دادن به آبیاری های ویران کننده ی کشاورزی... و لا غیر...
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
شما راحت باش کشور هایی هستند که آبش هنوز تمام نشده برو آنجا کاش تمام مشکلات با مهاجرت حل میشد آیا کسی که سفر میکن فرهنگ مصرفش را در جای قبلی جا میگذارد؟
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
به مهاجرت اعتقادی ندارم اما نظر شما در مورد سروسامان دادن به آبیاری کشاورزی کاملا درسته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
حسن آقا در کشورهای پیشرفته مجبورشان میکنند که درست مصرف کنند!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
96 درصد مصرف آب مربوط به مصارف غیر خانگی مانند کشاورزی و صنعت میشود. پس لطفا مخاطب خود را خانواده ها قرار ندهید. انقدر مسئولین ما بی تدبیرند که درک نمیکنند اگه همه مصارف خانگی هم قطع شود فقط 6 درصد مصرف کاهش می یابد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
باید با یک برنامه قاطع و سریع جلوی برداشت آب با استفاده از چاه های عمیق گرفته شود.!!! باید با استفاده از زور و قانون این مهم صورت پذیرد بخاطر اینکه با حرف خوش کسانی که منافع دارند به هیچ عنوان حاضر نخواهند شد که از منافعشان بگذرند!!!!!!
همه ما اکثرا متوجه مشکل بی آبی هستیم و بسیار نگرانیم.و تنها کاری که از شهروندان بر میاد صرفه جویی در حد توان هستش چون هیچ اعتمادی نداریم که مسئولان به طور جدی پیگیر این مشکل اساسی باشند.
لطفا تابناك عزير اين مسئله را از مسئولان پيگيري فرماييد:
حدود 30% آب شرب لوله كشي به علت فرسودگي سيتسم آبرساني هدر ميرود چرا اقدامي نميكنند؟!
كسي منكر صرفه جويي نيست ولي مسئولان گزارش دهند كه چرا اقدامي جهت رفع اين مشكل نميكنند؟
برای من مهمه و به وسع خودم سعی میکنم صرفه جویی کنم. ولی واقعا مشکل تو آب شرب نیست. مشکل تو بخش کشاورزیه که متاسفانه کسی هم به فکر بهینه سازی اون نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
کشاورزی و صنعت
جواد محسنی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
درسته دوست من. من دقیقا نظر شما رو دارم. من خودم یه کشاورز و باغدار هستم. ما در حال تاراج منابع زیرزمینی آب هستیم. در شهر ما نیشابور ، همه کشاورزان و باغداران در حال تاراج منابع آب هستند. اینجا جایی است که اولین چاه عمیق در عمق 16 متری به آب رسیده ولی در سال گذشته به شخصه شاهد بودم که چاه عمیق حفر شده توسط مهندسین آستان قدس رضوی در عمق 170 متری به آب نرسید. ما به کجا می رویم و چکار می کنیم؟ من سال گذشته یک سوم درختان خودمو بخاطر کم آبی از دست دادم. میدانید یعنی چه؟ قلب آدم جریحه دار می شود.ولی وقتی به این فکر می کنم که ما چقدر بی محابا در حال نابودی محیط زیست هستیم و اصلا هم برایمان هیچ چیز مهم نیست شرمنده می شوم. مشکل من تنها نیستم . مشکل سیستم کشاورزی غلط و بسیار غلط است. آبیاری غرقابی و هدر دادن آب فقط بخشی از مشکل است. سم پاشی های نابجا و کود دادن های کورکورانه بدون آنکه حتی یک بار از خاک باغ ها نمونه برداری شده باشد و ... را هم بیفزائید. مهندس های محترم کشاورزی ما حتی نمی توانند یک باغچه یونجه را به ثمر برسانند.
که دست آخر چی برداشت کنیم؟ اگر از باد و توفان و سرمازدگی و تگرگ و آفات متعدد و... به سلامت عبور کنیم و اگر میوه ای به ثمر برسد ، تازه سود آن به دلالان محترم میرسد و انگار نه انگار باغدار بیچاره یک سال عمرش را برای این گذاشته است.
باور کنید اگر تمام چاه های عمیق در مناطق بحرانی پلمب شود و به جای آن معادل سودی که کشاورز و باغدار بدست می آورد ، یک جا به آن ها پرداخت شود و در این تاراجکده به کلی بسته شود و همه را مجبور شویم از خارج وارد کنیم ، مثل عراق و جاهای دیگر ، باز هم چیزی از دست نداده ایم.
تابناک عزیز لطفا منتشر کن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
مشکل اینه که برای تولید هر کیلو هندوانه که با قیمت 700 تومان برای اعراب خلیج فارس میفرستیم 250 لیتر آب شیرین مملکتمان را حرام آن شکمبارگان طرفدار داعش میکنیم و تازه برایمان ناز هم میکنند!!!! مشکل از سیاست های کشاورزیست که هنوز عرضه نداریم دست چارتا واسطه رو قطع کنیم که قیمت میوه شب عید رو تعیین نکنن و یکشبه 2 برابر کشاوزز بدبخت سود نکنن. 93 درصد آب سهم کشاورزیست باید اونجا رو سروسامون داد
1-بحران آب جدیست.
2-همیشه بحران ها با پیشرفت علم و تکنولوژی و پرداخت هزینه پشت سر گذاشته می شود،پس خیلی نباید نگران بود.
3-مسئولین در ایران همیشه بعد متحمل شدن تلافات و هزینه های بسیار بفکر مقابله با مشکل می افتند.
به قول پروفسور کروانی مردم ایران فرهنگ استفاده از آب را میدونن که تونستند قرنها در اقلیم خشک زندگی کنند
مشکل اصلی کارخانه های بی مصرف و آب حدر کن و کشت محصولات پرمصرف و آبیاری سنتی می باشند که 30 سال پیش باید اصلاح میشد و...
الان دیگه صرفه جویی جواب نمیده و باید به فکر انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس بیفتیم
کاری که عربستان و کویت و .... الان دارن میکنن و سرمایه گذاری خیلی خوبی کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
پروفسور کردوانی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
هدر
باسلام مشکل اصلی ماهم فرهنگ غلط مصرف دربین مردم هست وهم سیستم عقب مانده دولتی در زمینه مدیریت مصرف، تولید وخیلی بخشهای دیگه در سازمان اب وبرنامه ریزی.تا زمانی کارکارشناسی اصولی چه درزمینه مدیریت تولید ومصرف وانتقال وسدها انجام نشود وضعیت ازاین نیز بدتر خواهد شد.بنظرمن حداقل چهل درصد اب مقرفی شهری وتصفیه شده مازیر خیابانها بااتصالات غلط وغیراستاندارد ازبین میرود دوم مدیریت برمصرف مردم چه شهر چه روستا،امروز اکثر کشورهای صنعتی مصرف اب استحمام وشستشوشون از اب خوراکی کلا جداست .فرهنگ غلط مردم مادر زمینه اسراف اب ،چه در حمام طرف شستن ،ماشین شویی،فرش شویی وخیلی موارد دیگر .ومتاسفانه بااین اوضاع امیدی به بهبود نیست
پاسخ ها
پارسا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
سلام
کمتر از ده درصد مصرف آب کشور ما توسط مردم جهت شست و شو و آشامیدن و ... استفاده میشه و بخش زیادی از مردم هم صرفه جویی میکنن اینطور نیست که همه اسراف کار باشن با این وجود اگر فرض بر این باشد که همه مردم صرفه جویی کنند خیلی خوشبینانه تنها پنج در صد به جلوگیری از هدر رفت آب کمک خواهد شد .
مشکل اصلی ما بخش کشاورزی و صنعت هست که بیش از نود درصد از آب کشور رو مصرف میکنند .
با یک مقایسه سطحی میتوان فهمید که ارزش مقدار محصول به دست آمده در مقابل آب استفاده شده برای آن بسیار ناچیز است (ریالی)
چه برسه به اینکه ارزش آب خیلی بیش از اینهاست .
مسئولیت مستقیم بحران ایجاد شده آب دولت است به خاطر ضعف مدیریتی و آموزشی در خصوص نحوه استفاده از آب طی سی سال گذشته .
این بحران آب وسیله ای برای فریب مردم است که یارانه شان را ندهند، بحرانی وجود ندارد، من تا حالا نشده شیر آب خونه یا حمام را باز کنم و آب نباشد. همیشه آب هستش و خیلی هم خوب و پر فشاره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
همه چیز رو که به مسخره نمیشه گرفت.آقای بامزه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
محمد جعفر خیلی بی مزه ای
جواد محسنی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
چندتا کامنت بالاتر رو بخون محمدجعفر بامزه تا بدونی با اشک دارم مزه پرانی های جنابعالی رو میخونم.
بردات بی رویه آب توسط کشاورزان و قیمت پایین برق چاههای کشاورزی عامل اصلی خشکسالی و زلزله های اخیر است.
كلا ايران كشور شكي است
سومديريت و روش هاي قرون وسطايي شهرداري در جذب آبهاي روان و كشاورزي سنتي نيز مزيد بر علت شده است تا اين بلاي به مراتب مضر تر از بلاياي طبيعي همچون زلزله به لطف مسئولين ريبانگير مردم شود
این بحران آب وسیله ای برای فریب مردم است که آنرا گران کنند
بابا کشاورزی و باغداری سنتی و حتی مدرن رو تعطیل کنید.
به خدا وضعیت قرمز
اگه الان نفت بدیم و محصولات کشاورزی وارد کنیم خیلی بهتر از اینه که چند سال آینده نفت بدیم و آب وارد کنیم!
خدا شاهده آینده با مشکل شدید بی آبی مواجه میشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
خب دوست عزیز فکر کردید که با این طرحتون چند میلیون نفر رو بیکار میکنید چه مصیبت های تازه بر مصیبت های قبلی اضافه خواهد شد؟مثلا کسی که سالها کشاورزی کرده در حال حاضر در کدام کارخانه صنعتی ما میتونه مشغول بکار بشه و اصلا شغل جایگزینی برای اون فرد داریم...بهترین کار صنعتی کردن کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آب هستش
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
اگه نفت دادیم و غذا ندادند چی؟ کدوم عاقلی به لحاظ غذایی خودشو وابسته به دشمنانش می کنه؟
بله نگران می شم وقتی میبینم کشاورزان عزیز از ته مانده های آب یک سراب چطور استفاده میکنن و به تاراج می برنش. وقتی که قشنگ ترین سراب استانم به لجن زار تبدیل شده.اگر چشم بینا داشته باشم باید نگران بشم. وقتی که خوراک هر روزم گرد و خاکه و دریغ از ذره ای بارندگی.نگرانی که سهله باید خون گریه کنیم
به نظر من تنها مشکل عدم استفاده بهینه از آب در کشاورزی می باشد . هنوز خیلی زمینها غرقابی هستند. برای خیلی محصولاتی که نیاز نداریم یا میتوانیم وارد کنیم آب زیادی مصرف می شود.
در مورد مصرف خانگی که من مطمئنم ما اسراف نمی کنیم چون اولا درصد ورود آب به منازل خیلی کم است ثانیا در اکثر جاها سیستم فاضلاب هست که قریب 95 درصد آب دوباره به سستم کشاورزی برمی گردد. در شهر ما که لااقل اینجوریه . پس ما اسراف کار نیستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Ireland |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
کولر آبی دارید؟ اگر دارید که اصراف کارید!
فرش هایتان را هر سال در حیاط یا توسط قالی شویی می شویید؟ پس اصراف کارید! خودرویتان را با شیلنگ می شویید؟ پس اصراف کارید! باغچه تان را در روشنایی روز و با آب لوله کشی آبیاری می کنید؟ پس اصراف کارید! استحمام شما بیش از 10 دقیقه طول می کشد؟ پس اصراف کارید! ظرف ها را به طرز درست آبکشی نمی کنید؟ پس اصراف کارید! ماشین لباسشویی را نیمه پر روشن می کنید؟ پس اصراف کارید! شیر آب را باز می گذارید تا آب برود و خنک شود؟ پس اصراف کارید! سیستم سیفون سرویس بهداشتی شما بهینه سازی نشده؟ پس اصراف کارید! محصولات کشاورزی که مصرف می کنید با سیستم آبیاری سنتی عمل آمده؟ پس اصراف کارید!
اصلا کلا همتون اصراف کارید مگر اینکه خلافش ثابت بشه.
ناشناس
| Ireland |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
اسراف!
خودم تصحیح می کنم تا کسی ایراد نگرفته!
نه اصلا مهم نیست برام
دیگه هیچی مهم نیست
امیدوارم زودتر آب تموم بشه هممون بمیریم و از این وضعیت اسفناک که اسمشو گذاشتیم زندگی خلاص بشیم
الهی آمین یا رب العالمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
واقعا نمی دونم به این نظر باید مثبت بدم یا منفی!!!
فعلا هیچ اراده سیاسی برای حل مشکل آب وجود ندارد بسیاری از مشکلات موجود ناشی از تصمیمات اشتباه سیاسی در حوضه های مختلف بوده از جمله در خصوص آب کشاورزی اکنون هم تصمیمات سیاسی نیاز است بعد می توان با مدل های مختلف وبا وجود کارشناسان توانمند کشور بر اساس طرح جامع وآمایش سر زمینی مشکل را بتدریج مهار کرد. کیانی
کلا ایران از هر لحاظ (اقتصادی و فرهنگی و...)در حال نابود شدن است و ملت در خواب خرگوشی .
باسلام
اینکه بعنوان یک شهروند مسئول هستیم و باید رفتار مصرفی صحیحی داشته باشیم درست است. اما مهمتر از آن مدیریت کلان منابع آن است که این خارج از اختیار شهروندان است. برای نمونه بیان می شود که که 90 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی مصرف می شود و از 10 درصدی که در بخش صنعت و شهری مصرف می شود 20 تا 30 درصد آن در شبکه های انتقال اتلاف می شود. اینها مسائلی است که نیازمند سیاست گذاری و تغییر شیوه آبیاری، کشت یا تغییر محصول و یا بازسازی شبکه انتقال دارد. مضافا اینکه ما هنوز در کشور به یک وحدت رویه و کلمه نرسیده ایم دیشت در اخبار آمده بود که که یک موسسه تحقیقاتی داخلی معتقد است که "اساسا طرح موضوع کم آبی یک سیاسی کاری است برای کم کردن تولید محصولات کشاورزی داخلی و در عوض آن ورود محصولات غذایی و کشاورزی از خارج" با مرور این اخبار نتیجه می گیریم که هنوز در داخل کشور به یک رویه واحد نرسیده ایم. اما آنچه که مشخص است میزان مصرف در کشور بالا رفته و فشار بر سفره آبهای زیرزمینی زیاد شده از طرف دیگر بارندگی نیز کم شده است. جواب این معادله ساده است ما با کم آبی مواجه هستیم.
یکی از بزرگترین مشکل آینده ما بحران آب هست و به نظر من تنها راه چاره درست مصرف کردن هست . ای کاش رسانه های ما بجای این همه تبلیغات پفک و ... کلیپ های فرهنگ استفاده صحیحی از آب رو پخش میکردن تا در دل مردم جای میگرفتن و نهادینه میشدن . این رفتار مسئولین و رسانه نشان از اهمیت بحران اب نمیده . امیدوارم اگه واقعا برای مسئولین این قضیه مهمه ، جهت گیریشون را عوض کنن
خودم که زمان جنگ به دنیا اومدم و بزرگ شدم، الانم که با بیکاری و هزار مشکل دیگه دست به گریبانم؛ در فکر مهاجرت هستم و بعد تشکیل خانواده ، نمیخوام که بعد از اینهمه مشکل با بی آبی هم سرو کله بزنم
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
شما هم بفرما ان شا الله مشکلاتت در یک مملکت آبدار حل شود
قطعا جنگ آینده ج.نگ آب خواهد بود
بحران اینترنت را ندیده گرفتیم و چسبیدیم به یک خیال و توهمی به اسم بحران آب،


بحران این روز ها، بحران اینترنت و عدم فیلترینگ درست است، چرا سایت های گوگل و یاهو با این حجم مطالب نادرست هنوز فیلتر نمی شوند، آب کیلویی چنده، گوگل را فیلتر کنید.
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
سر کاری بود؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
خخخخ دمت گرم
بابا این بنده خدا شوخی کرده چقدر منفی دادین!!!
همه میدونیم عمده مشکل کم آبی برمیگرده به بخش کشاورزی. من شخصا تو خیلی از روستاها دیدم که تو اکثر خونه ها چاه عمیق واسه کشاورزی حفر کردن و بی رویه ازش برداشت میکنن. سه تا راه حل واسه حل بحران بنظرم میرسه
1- باید نظارت رو بخصوص در روستا ها و مناطق کشاورزی برای پلمپ کردن چاههای غیر مجاز اجرایی کنیم

2- دولت بیاد به کشاورزا که واقعا با این وضعیت اقتصادیشون قادر به قطره ای کردن زمینهاشون نیستن ""وام نه """ تجهیزات آبیاری قطره ای با قیمت مناسب و یا بصورت قسطی بده و مجابشون کنه طی یه زمان مشخص تمام زمینشونو مجهز به آبیاری قطره ای کنن

3- پروژه های آب شیرین کنی که مپنا دنبالشه توسط دولت حمایت شه تا شاید بتونیم آب دریاهارو شیرین و به مناطق بحران زده برسونیم
قطعا براي مقابله با خشكسالي ويا بهتر بگم كم آبي بي ترديد هم مردم نقش دارند و هم دولت. متاسفانه غالب مردم بي اهميت هستند و اساسا محيط زيست و پاس داشت آن توسط مردم جايي در فرهنگ امروزي ما ندارد. شما ببينيد چطور براحتي يك راننده و يا سرنشين خودرو آشغال را به خيابان ميريزند. انگار به انگار اگر هم اعتراض كني و يا راهنمايي بخواهي بكني اگر شانس بياوري كه نزنند حداقل مسخره ات ميكنند. تخريب محيط زيست در ايران توسط خود مردم بيداد ميكند. حقيقتا هواي آلوده-كمبود آب براي بسياري از مردم موضوعاتي فاقد اهميت هستند.متاسفانه رابطه دولت و مردم هم يك رابطه قابل اعتماد و مطلوب نيست. مردم كار خود را ميكنند. از طرفي مديران دولتي هم بيشتر در فكر حفظ يا ارتقا پست خود هستند. مديري كه بفكر گسترش و حفظ ارتباطات خاص با افراد با نفوذ هست و صرفا به منافع شغلي خود فكرميكند نمي تواند براي اين مشكل حياتي برنامه داشته باشد. در نتيجه مطمن هستم با توجه به فرهنگ و شخصيت مردم و ضعف مديريت دولتي اوضاع اگربدتر نشود بهتر نميشود. متاسفانه حلقه مديريت كشور صرفا دسته يك طيف خاص است و هيچ احساس خطر و يا رقابتي براي بقا شغل خود ندارند. لزوما اين است كه مي بينيم. حقيقتا برد وباخت يك تيم فوتبال بمراتب بيشتر از مسايل محيط زيست نزد مردم ارزش دارد. شما نگاه كنيد احترام به محيط زيست بايد از مهد كودك ها و دبستانها با جديت و با برنامه دنبال شود والبته با مربيان و آموزگاران لايق و با انگيزه . نه با يك مربي و معلمي كه تمام فكر و ذكرش پيش مشكلات و گرفتاري شخصي و كمي حقوق و مزايا است . صرفا جهت بيكار نبودن به انجام شغل شريف معلمي مشغول شده اند كه تا بعد چه كنند و چه شود.
داستان صرفه جویی در بخش خانگی، داستان کله پاچه مورچه است.
بنا بر آمارهای منتشر شده حدود 6 درصد مصرف آب در بخش خانگی است که البته حدود 30 درصد از آن در شبکه لوله کشی هدر می رود، یعنی آنچه که واقعا مصرف می شود خدود 4 درصد است و در حرف های مسئولان همواره این اختلاف 2 درصدی به دلیل هدر رفتن آب در شبکه لوله کشی سانسور می شود.
گاهی اوقات برخی مسئولان خواهان صرفه جویی 10 درصدی در بخش خانگی شده اند که می شود فقط 0.4 درصد مصرف آب کشور که اثر خاصی در مصرف کلی آب ندارد. در حالی که اگر همین کاری در بخش کشاورزی انجام شود 9 درصد از مصرف آب کم می شود، یعنی 25 برابر حالت قبل.
مهمترین مشکل در بحران آب، قدیمی بودن آبیاری زمین های کشاورزی است که حدود 70 درصد آب کشور از این طریق هدر میرود. با بهینه کردن سیستم آبیاری کشاورزی برای محصولات استراتژیک کشاورزی مانند گندم و واردات کنترل شده محصولات کشاورزی غیر استراتژیک میشه جلوی هدر رفت آب رو گرفت.
هیچ وقت خبر خوشحال کننده ای در ایران نمیشنویم!!
مهمترین مشکل در بحران آب، قدیمی بودن آبیاری زمین های کشاورزی است که حدود 70 درصد آب کشور از این طریق هدر میرود. با بهینه کردن سیستم آبیاری کشاورزی برای محصولات استراتژیک کشاورزی مانند گندم و واردات کنترل شده محصولات کشاورزی غیر استراتژیک میشه جلوی هدر رفت آب رو گرفت.
خودم که زمان جنگ به دنیا اومدم و بزرگ شدم، الانم که با بیکاری و هزار مشکل دیگه دست به گریبانم؛ در فکر مهاجرت هستم و بعد تشکیل خانواده ، نمیخوام که بعد از اینهمه مشکل با بی آبی هم سرو کله بزنم
مشکل آب در بخش شرب نیست. طبق اظهار نظر استاندار کرمان در استان کرمان، 95 درصد مصرف در بخش کشاورزیت و مابقی در شرب و صنعت هستش پس کاری از دست مردم بر نمیاد مسئولین هم که در خواب نازند
خشکسالی بسیار جدی و نگرانکننده است من که مدام در طبیعت رفت و آمد دارم متوجه این خشکسالی کم آبی هستم ولی مردم کلا بی خیالند ولی میزان مخازن آبی کشور کفاف نیاز کنونی جمعیت را نمی دهد و مسئولین نیز کار خاصی انجام نمی دهند و شاید وضعیت را بدتر می کنند وضعیت نیز در حال بحرانی شدن روز به روز است.
راه حلها:
1: کنترل جمعیت
2: بهینه سازی مصارف شهری و کشاورزی و صنعتی
3: ایجاد تصفیه خانه ها و ذخیره آب
4: ایجاد لوله های انتقال آب از کشورهای پر آب مانند هند و شمال پاکستان
5: تقویت سفره های زیر زمینی
5: باروری ابرها
مشکل آب جدیست خیلی جدی........
به مردم میگن تو آب صرفه جویی کنید!
خوب مردم چه کار کنن حموم نرن؟
آب رو آغا زاده هایی اصراف می کنن که تو خونشون استخر دارن
آقایون داداشام
این صحبت ها فاتیده ندارد وقتی قرار نیست محله های مسئول نشین مانند ...... مشکل فشار آب داشته باشد پس قرار نیست مشکلی از من و شما توسط مسئولین حل گردد
وقتی بیشترین و اولین بازار مصرف تصفیه کننده اب کارمندان سازمان آبفا هستند پس خود بخوان حدیث.......
این هشدار ها درست هستند

بله بحران آب نگران کننده است. هم اکنون آب شرب سالم نیز محدود و دارد کمیاب می شود و از چاه هائی بهره برداری می شود که در معرض آلودگی قرار دارند. بهترین آب دنیا را یک روز تهرانی ها داشتند ولی هم اکنون میزان نیترات آن بسیار بالاست. وقتی می گویند میزان نیترات آب تهران بالاست یعنی آب از طریق چاه های دشت تهران تامین می شود و و به نوبه دشت تهران از طریق چاه های جذبی فاضلاب های مسکونی تغذیه می شود!

سر منشاء آب های شرب شهرها و روستاهای کشور شناسائی و از هر گونه ساخت و ساز و توسعه کشاورزی ممنوع و جلوگیری شود و موارد آلوده کننده حذف شوند.
هرگونه برداشت اضافی آب و هر گونه عملیات سد سازی، ذخیره آب و حتی تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب بایستی در ابتدا مطالعه شود آبی که جریان طبیعی آن را بهم می زنیم در پائین دست خود آیا اثرات مخرب ندارد؟
لازم است در اول هر شرح خدمات برای مطالعات پروژه های آبی توسط وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی و راه و شهرسازی، حتما مطالعات اثرات ثانوی تغییر مصنوعی جریان آب از حالت طبیعی مد نظر،اجباری و در الویت قرار گیرد. به فرض اگر اجازه توسعه ساختمان های مسکونی را می دهیم، آیا برای تامین آب آن اقدام شده است؟ آیا پروژه تامین آب مناطق مسکونی به حقابه انسانی و زیست محیطی خود اثرات سوء ندارد؟

خیر. برای خشکسالی آمادگی نداریم. حجمی سازی برداشت آب از چاه ها (مثل کارت هوشمند سوخت هر خودرو، بیش از سهمیه برق موتورپمپ قطع شود) و پلمپ چاهای غیر مجاز، کاشت الگوئی گیاهان کم مصرف، پربازده اقتصادی و گلخانه ای توسط جهاد کشاورزی و ترویج آن به کشاورزان و توسعه شیرین سازی آب شور با انرژی خورشیدی می تواند مد نظر قرار گیرد. یکی از کارهای مهمی که در کشور باید انجام شود این است که مالکیت کشاورزی از مدیریت و بهره برداری جدا شود. زمین و آب دست مالکی است که بهره برداری زیادی نمی تواند داشته باشد و خرده مالکی نیز مزید بر علت است. راهکار این است که با مالکان توافق شود که سود و عایدی هر سال شما را تضمین می کنیم و می پردازیم ولی آب و زمین شما در اختیار چند مهندس باتجربه و رتبه دار از نظام مهندسی کشاورزی قرار گیرد. تا با کاشت محصولات اقتصادی و کم مصرف آب کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی تبدیل شود....
مهمترین مشکل کشور ما بحران انرژی هستش که آب هم یکی از اونهاس که مورد بی مهری مردم قرار گرفته. یکی از علتهای مصرف اب فرهنگ مردم نیستش. مشکل اصلی تراکم شهری و شهرسازی های غیر اصولی و بی پایه و اساسه که کشور باهاش روبروست.
بهتر بجای اینکه صدامونو تریبون کنیم یه راه حلی عملی ایجاد کنیم نه حرف های بی اساس و فراموش شونده.
در ضمن مصرف اب کشاورزی مشکل از مردم نیس چون این مردم سال های زیادی هس که به این روش کشاورزی و محصول میکارن. این وظیفه دولته که با پشتوانه مالی و سیاسی خوب تمام کشاورزارو اموزش و تجهیزات مدرن کشاورزی با بازدهی بالا ایجاد کنه.
فقط کشور ما نیتز به اراده سیاسی و حمایت از مردم داره
وزارت نیرو فقط میداند که باید نظر پیمانکاران را تامین کند وسد بسازد ،این دستور مستقیم باند مافیای پیمانکاری است ،دردنیا سد سازی ممنوع شده ولی درایران دست بردار نیستند ،حتی در صورت نبود اعتبار قرضی کار میکنند وسدی را بیریالی دریافتی به پایان میرسانند چون بعدا تعدیلش را میگیرند ،در دنیا سبک سد سازی زیر زمینی توسعه داده میشود که ما تجربه انرا در سیستان وبلوچستان در( چاه نیمه )داشتیم وجواب داد ،این پیمانکاران کشور را عرصه سود جویی خود کرده اند ،اب کارون به زاینده رود ،اب زاینده ّبه یزد کارون به هفت تپه کارون اکنون عقب نشینی کرده واب شور وارد خرمشهر وابادان شده ،اب کردستان به کرمانشاه وزنجان ودشت قزوین ،اب ارس به تبریز واب تبریز به ....مسئولین هیچ کار علمی نکرده اند تعدادچاههای بدون مجوز را چرا کلا مهروموم نمیکنند ،سدها را باز گذاشته ااند 90 درصد اب سدها صرف کشاورزی غرق ابی میشود ،محصولاتشان هم از بس نیترات زیاد دارد برگشت میشود داخل ومردم نوش جان کرده وامار سرطان وام اس سایر بیماریها را بگیرید ،سد را بهروی کشاورزی غرق ابی ببندید ،فاضلابها را تصفیه کنند واز الودگی محط واب باز یافت را به کشاورزی مدرن بدهید ،با انتقال اب فقط اکو سیستم بهم میخورد وفاجعه ببار میاورد سدها را خراب کنید بگذارید طبیعت خود تعادل را برقرار کند انسان مخرب است وزارت نیرو ضد طبیعت است شما کوه های درجوار سدها را ببینید تا عمق فاجعه را دریابید از همان تهران سدلار که اب فرارکرد در اثر مطالفات غلط ،سد لتیان شد منبع فاضلاب ویلا نشینها ،زاینده رود فاضابش هم خشک شد ،طالقان همان بلای لتیان را دارد ،سیاه بیشه فاجعه تخریب طبیعت است وساختش فقط یک جاه طلبی دوره شاه بوده درسال 46 وصد برابر نیروگاه سیکل ترکیبی هزینه داشته وووو
فقط بايد جلوي مصرف بي رويه و بي اصول آب در بخش كشاورزي گرفته شود. كشاورز ما براي يك كيلو گندم شايد 50 ليتر آب مصرف ميكنه.
چیزی که زیاده .....
پس چرا نگران کمبود آب باشیم؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
آقا. اصل کار اون سه نقطه بود.
من که به شما نگفتم. چرا حذفش کردی؟
منظورم این بود که با وجود اینهمه آدم نادون، مسلمه که کسی به فکر کمبود آب نیست.
به نظرمن هشدارهادرموردكم آبي نه تنهاجدي هستند بلكه بايد بيش از اين گفته شوند.متاسفانه هر دولتي كه آمده ترجيح داده است اين موضوع را به دولت بعدي واگذاركند.
درموردسوال دوم بايد بگويم قضيه بسيارنگران كننده است .يكي از راه حلها تصفيه آب درياها وانتقال آن به نقاط داخلي كشور مي باشد.هزينه بر است اما درنهايت هيچ چاره ديگري نخواهدبود.راه حل ديگر صرفه جويي بخصوص دربخش كشاورزي مي باشد
مسئولين هيچ آمادگي براي مقابله با اين بحران كه بزودي كل كشور رادربرخواهدگرفت ندارند .اگر آمادگي داشتند ازاكنون به فكر راه حل وآماده سازي زيرساختها مي بودند.
تا حالا دقت کردین هر چیز ارزشمندی که داریم؛با دست های خودمون داریم نابودش میکنیم.
از فرهنگمون گرفته تا محیط زیست و منابع آبی. حتی خودمون رو هم داریم نابود میکنیم
بودجه فرهنگی حدود 6000 میلیارد تومن، بودجه سازمان محیط زیست حدود 190 میلیارد تومن!

این یعنی اینکه مسئولین کشور دغدغه محیط زیست ندارند.
همه به کشاورزی گیر میدن در حالی که از ارکان واقعی اقتصاد ایران (البته بعد از نفت) هنوز هم کشاورزی هست. میدونین چند میلیون ایرانی مستقیم با این بخش در گیر هستن و همه هم به نوعی غیر مستقیم. در حل هر مشکلی باید همه ابعاد را در نظر گرفت کاری که در مملکت ما چون همه احساس کارشناس بودن دارند کمتر صورت می‌گیرد.
با این روشی که مسئولان در پیش گرفته اند هیچکس بحران آب را باور نمیکند.درجایی که شرکت ها و سازمان های دولتی برای شستن محوطه ادارات خود آنگونه آب را هدر می دهند هرکس هم ببیند و یا در باره بحران آب بشنود باور نمی کند.چراکه همین مسئولینی که داد بحران سر می دهند خودشان در خط مقدم اسراف و هدر دادن آب هستند.من خودم درمسیر اداره چندین بار تاکنون دیده ام که سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل وابسته به شهرداری چه آبی را برای شستن حیاط اداره هدر میدهد.درجواب اعتراض هم می گوید آب چاه است.درحالی که بیش از نیمی از آب شرب مردم از همین چاه ها تأمین می شود.گرچه می دانم نه شما و نه قالیباف و نه هیچ مسئول دیگری رسیدگی نخواهید کرد با این حال گفتم که مدیون نباشم.
همه در مورد آب صحبت مي كنند ولي كسي كه به فرآورده هايي كه در توليد آن آب به كار رفته شده و ما به صورت فوق افراطي در آنها اسراف مي كنيم صحبتي نميشه اگه ميزان حيف وميل مواد غذايي را 20 دردصد كاهش بديم حجم بساير زيادي در مصرف آب صرفه جويي ميشه به طور مثال ميوه ها رو به صورت دانه اي خريد كنيم . دور ريز مواد غذايي خام رو به صفر برسونيم مواد غذايي پخته شده را حتي الامكان فريز كرده و استفاده نماييم .در بشقابهايمان به ميزان كافي غذا ريخته تا ته بشقاب غذاي اضافي نماند . در توليد تمام وسايل و كالهاي مصرفي آب به كار رفته حتي الامكان حجم كالاهاي غير مصرفي به خصوص فرآورده هاي پلاستيكي كه آسيب جدي به محيط زيست مي زنند رو كم كنيم . يك پيشنهاد ديگ هم دارم وقتي هندونه مي خريد و نمي دانيد با بقيه آن چكار كنيد مي توانيد آن را برش زده و براي همسايه تان ببيريد .
سوال شما این بود
" آیا بحران آب برای شما هم نگران‌کننده است؟ "
راستش گاهی اوقات نگران میشم ولی وقتی میبینم کارگر شهرداری اب رو روی چمنها گداشته به حدی که اب اومده تو خیابون .ته دلم قرص میشه و با خودم میگم نگران نباش حالا حالا ها اب داریم
کسانی که از جک بودن مسئله خشکسالی حرف می زنند واقعا خود را به خواب زده اند
فقط شش درصد آب مصرفی مربوط به مصارف خانگی و نودودو درصد کشاورزی و دو درصد مربوط به صنعت است لذا از دست مردم کاری بر نمی آید . مردم اگر حتی مصرفشان را نصف کنند فقط سه درصد صرفه جویی میشود که رقمی ناچیز است
با سلام و ادب!
دولت و نمایندگان مجلس مسبب اصلی پدید آوردن چنین شرایطی هستند بیش از 80 درصد کشاورزان بی سواد یا کم سوادند
کشاورزان به سود و قوت لایموت فکر می کنند نباید انتظار داشت از کشت هندوانه با سود آنی دست بکشند
سیستم های آبیاری تحت فشاری که تبلیغ می کنند با نظارت لازم و کافی طراحی و اجرا نمی شود
کشاورزان رغبتی به این روش ندارند
کشاورزان آموزش قبل حین و بعد از اجرای آبیاری تحت فشار نمی بینند
و این یعنی اتلاف منابع بلاعوض و تسهیلات بانکی؟!
طراحان و مجریان اغلب با یک نرم افزار و داده هایی که در اختیارشان قرار داده می شود طراحی و اجرا می کنند این روش غلط است علمی و میدانی نیست
در کشاورزی تغییرات بافت خاک و ده ها عامل دیگر در طراحی شبکه آبیاری تحت فشار می بایست لحاظ شود و این یعنی تحقیق میدانی و جمع آوری داده ها از روی هر قطعه زمین و این مهم در حال حاضر انجام نمی شود
شرکت های لوله کشی ساختمان در بیشتر موارد بجای متخصصین آبیاری تحت فشار مجری و پیمانکارند و این یعنی فاجعه یعنی کاهش کیفیت یعنی کاهش عمر شبکه تحت فشار و در نتیجه تنفر کشاورز از این روش!
در حال حاضر بازدهی آبیاری به روش های مرسوم در ایران کمتر از 30 درصد است و این یعنی هدر روی 70 درصد آب در بخش کشاورزی!
در اینکه فرهنگ مصرف خانگی نداریم باید پذیرفت! وقتی در خانه صرفه جویی نکنیم در زمین کشاورزی با آن همه حجم آب رایگان هیچ میلی به صرفه جویی نداریم
تبخیر پشت دست صدها وحشتناک است سالیانه بیش از 5 میلیارد متر مکعب!
وزارت نیرو فقط سد ساخته است حوزه آبخیز را بحال خود رها کرده است
فرساایش بیداد می کند
در حوزه دریاچه سد کارون 3 بیش از 200 هزار اصله درخت بلوط نابود شد دریغ از کاشت یک نهال بلوط توسط این وزارتخانه!
وزارتخانه نیرو مدیریت ناصحیح و توسعه یکجانبه نگرانه خود در حوزه سد سازی را پاسخگو باشد آنها فقط سد ساختند چون سود سرشاری برای از محل اجرای پروژه نصیبشان می شد و سودی که بخاطر برق برای دولت!
بنا براین تقصیر را گردن کشاورزان انداختن توسط دولت بخاطر ناکارآمدی متولیان دولتی در این بخش بوده است!
وقتی جریان طبیعی رودخانه ها را سد می کنیم یعنی دست بردن در طبیعت و جریان آبزای طبیعت!
هر وقت شجاعانه پذیرفتند اشتباه کرده اند مردم هم به کمک می آیند!
کشاورزان باید آموزش داده شوند آموزش و ترویج وزارت خانه عریض و طویل جهاد کشاورزی ضعیف است!
آب در کشاورزی هدر می رود و در پشت سدها! قبول کنیم و باور کنیم که موضوع انتقال آب بین حوزه ای پیش از این ماجرای رو به بحران، بخاطر سودجویی های صنعتی بوده است و نه آب شرب !
ظرفیت برخی کارخانه ها ی فولاد دو برابر و گاه بیشتر شده است و این یعنی مصرف و انتقال آب بیشتر و ....
تندرست باشید زنده باد ایران عزیز همیشه وقت با کمک همه
الگوي اشتباه مصرف مردم ما تاثير انچناني تو كاهش ذخاير اب شيرين نداشته.مشكل رو بايد از تاجر هايي كه به علت تجارت پر سود گندم خودكفايي كشور رو از گندم در اوردن و براي سود شخصي گندم وارد كردن.....كشاورزي ما هم جاي كشت ديم رفت تو كاشت خيار و گوجه و ....كه نه شاخص توسعه يافتگي كشاورزيه و از طرفي به اب زياد نيازه داره تازه سيستم ابياري ها هم كه مشكل داره ...اين همه مهندس كشاورزي بيكار بيايد بالاسر هر هكتار ي مهندس كشاورزي بذاريد تا اين اشتباهات اصلاح بشه...بايد زمين ها كشاورزي متراژش بره بالا تا بشه با الگويه بهتري و ثابت تري ابياري بشه كه اين مشكل از زمان اصلاح اراضي به وجود اومد...ميشه با تصفيه فاضلاب هم اب كشاورزي رو تامين كرد هم چرخه كار رو رونق داد.زياد شد نظرم رو در مورد صنعت نتونستم بنويسم.
مشکل اساس عدم درک معضلات و یا عدم توانایی مسولین است . به عنوان مثال بودجه بهینه کردن شبکه آب شهری ، مدرن کردن مصرف کشاورزی و صنعتی آب ، کنترل برداشت های غیر قانونی آب را مقایسه با بودجه فرهنگ کنید که اصلا مشخص نیست با هزینه آن چه دست آوردی داشته ایم
جا داره که مصاحبه آقای دکتر کلانتری ،که با یکی از روزنامه ها انجام شد و در بعضی از از سایتها هم انعکاس یافت ، برای تمام مردم و مسوولان دوباره منتشر شود، شاید مسوولین و نمایندگان ملت در تصمیم گیریها و برنامه ها کمی عنایت و دقت بیشتری به خرج دهند.
همه از كشاورزي گفتند
ولي كسي نگفت چرا توكشورهاي ديگه هر فرد روزانه 120 ليتر مصرف ميكنه ولي ما 250 و البته تو شهر تهران هر نفر 300 ليتر
ما كلا قدر انرژي رو نميدونيم
و فقط با زور ميشه ما رو ياد داد به نظر ميايد
مبلغ قبض گاز با آب بايد عوض بشه
چرا هر روز هنوز خيلي ها با آب دارند ماشين يا پاركينگ ميشورند؟؟
تا 30 سال آينده مناطق نيمه خشك جهان خشك ميشوند
و مناطق سرد تبديل به مرطوب ميشوند
اولين معضل گرم شدن زمين گاز گلخانه اي است
ايارن بدون اينكه يك كشور صنعتي باشه رتبه 10 تو توليد اين گاز رو داره
اون هم فقط به خاطر مصرف سوخت فسيلي هست هر شهروند يك ماشين؟؟؟
ژاپن طي دو ماه گذشته مصرف بنزينش كمتر از مصرف شارژ ماشين هاي برقي شد
اول هر كسي از خودش شروع كنه لطفا
اینا با این مدیریتشان مثل خیلی چیزهای دیگر ایران را هم تبدیل به عربستان و بیابان کردند .
جالبه كه با اين وضعيت بحرانى آب ، بازهم مبلغ قبض آب يك خانه خالى، يك پنجم قبض گازش ميشود
نگرانی بسیار بالا و مساله جدی است.اما نگاه مسولان به این بحران به هیچ عنوان بلند مدت و کلی نبوده و سیاست های مدیریت بحران برای کوتاه مدت و دوره ی مدیریتی شخص مدیر است.
راه مقابله به نظر من فرهنگ سازی مصرف درست و شناساندن مشکل خصوصا در مدارس و سپس رسانه ها.2.ممنوعیت کشاورزی در اکثر استان ها خصوصا میوه های جالیزی و پر مصرف اب.3. استفاده از تکنولوژی روز در صنعت برای بهینه کردن مصرف من جمله در صنعت ساختمان،همانطور که لامپ کم مصرف یارانه ای عرضه شد شیر الات جدید یارانه ای توزیع شود.4. مدیریت فاضلاب و استفاده ی مجدد از اب
اهل فن می دانند ما در ایران علیرغم قرار داشتن در منطقه خشک و کم آب ، بحران آب نداریم . مشکل ما بحران مدیریت منابع آب است. به موضوعات مهم مثل مدیریت تقاضا ، مدیریت مصرف و مدیریت فناوری بها داده نمی شود و از تراز واردات و صادرات آب مجازی اطلاع دقیقی نداریم. از افراد صاحبنظر و باهوش نیز در اداره امور استفاده نمی کنند. وزارت نیرو هم سال به سال دریغ از پارسال شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
کاملا موافقم متاسفانه کشور از سوء مدیریت در زحمت و رنج است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
چرا برای فوتبال آدم از خارج می آورند ولی برای آب نه؟
در منطقه هشت بندی شهرستان میناب قطب کشاورزی استان هرمزگان هیچ اقدامی برای جمع آوری آب های سطحی که در اثر بارش های فصلی از هشتبندی خارج می شوند نشده است زیرا در کنار برداشت آب از سفره های زیر زمینی باید دولت طرح های آبخوانداری و آبخیزداری را در هشتبندی توسعه دهد تا سفره های زیر زمینی منطقه تقویت شوند
متاسفانه مسئولان دم از خشکسالی می زنند ولی ساده ترین راه برای مقابله با آن یعنی مهار سیلاب های فصلی در هشتبندی هرمزگان انجام نمی دهند و بعد به کشاورزان می گویند کشت نکنید و بروید کنتور های حجمی بر روی چاه ههای آب خود نصب نمایید.
بحران آّ در هشتبندی هرمزگان جدی است و بسیاری از چاه های منطقه یا خشکیده اند و یا با کمبود آب روبرو هستند نبود آب در هشتبندی هرمزگان یعنی بی کاری 50 هزار نفر جمعیت ثابت و مهاجر این منطقه نبود آب یعنی عدم تولید محصولات خارج از فصل کشور نظیر گوجه فرنگی، خیار سبز، لوبیا، فلفل، هندوانه و پیاز نبود آب یعنی بیکاری و مهاجرت مردم هشتبندی هرمزگان به حاشیه شهرها و ایجاد مشکلات اجتماعی در این شهرها
نبود آب در هرمزگان و به ویژه منطقه کشاورزی خیز هشتبندی یعنی گسترش قاچاق و مشاغل کاذب
یک سوال چرا مسولین سی یا چهل سال پیش سازمانهای حفاظت محیط زیست و سازمان اب کشور اجاز نمی دادند کسی حتی یک بوته خار و یا یک حلقه چاه و حتی یک قلاده خرگوش در صحراها و کوهها و بیابانهای خشک یا نیمه خشک کشور بکند و شکار کند اما در سالهای اخیر در این زمینه اینقدر کم توجهی شده است هرجا کی می رویم چاه ابی کنده شده به اسم خودکفایی کشاورزی اما به رسم نابودی منابع محدود ابی که ذخیره شدن انها قرنها طول می کشید .این موضوع از دید منافع ملی کشور قابل تامل است و نه چیز دیگری
1- در بخش خانگي آب را كوپني كنند به تعداد افراد ساكن در هر خانه مقدار مشخصي با تانكر توزيع كنند علاوه بر سهميه در منازلي كه مريض يا نوزاد وجود دارد مقدار بيشتري آب داده شود.

2- در بخش صنعت تمام واحد هاي توليدي يا شهرك هاي صنعتي تصفيه خانه احداث كنند و از آب باز يافتي استفاده كنند.

3- در بخش كشاورزي براي كشاورزان و باغداران تسهيلات بلند مدت بدون بهره براي سيستم هاي نوين آبياري داده شود.

4- در بخش اجتماعي امكانات به طور عادلانه در تمام كشور توزيع شود و دولت كاري كند پديده مهاجرت به كلان شهرها به حداقل برسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
بهتره به جای دادن تسهیلات وزارت کشاورزی خودش تمام مزارع را آبیاری قطره ای یا هر روش بهینه دیگری کند و هزینه اش را به اقساط از کشاورز بگیرد. بانک را تو رو خدا وارد نکنید که نوندونی براشون بشه. استخرهای منازل و ویلاهای از مابهتران رو هم تعطیل کنند.
با سلام به عنوان یک کارشناس در این حوزه می گویم:
بحران کاملا جدیست اما قابل حل می باشد و حل بحران آب دو محور اصلی دارد 1- استفاده از فن آوری های روز در آبیاری و کشاورزی 2- استفاده از روش "اسمز معکوس" و "پرت حرارتی نیروگاهها" برای استفاده از آب دریا (مانند اکثر کشورهای عربی)
اتفاقا موارد فوق خیلی هم بار مالی ندارند و با مشارکت با بخش خصوصی از طریق وام کم بهره و خرید تضمینی محصولات کشاورزان کم مصرف در زمینه آب ، تا حد زیادی مشکل حل میشود
ما بحران کم آبی نداریم بحران زیر زمین داریم . یه مطلب بزنید با تیتر بحران زیر زمین خطرناک تر از بحران آب در ایران تا آدرس درست بدید در مورد کم آبی .
مشکل ایران نشست دشت ها هست و اینکه زمین به اندازه قبل آب جا برای نگهداری آب نداره
كشوري كه تعهد مهمتر از تخصص است همين مي شود !
تابناک اکثر این نظرات باز تعریف صورت مسئله است در ۴۰ سال پیش میزان بارندگی ایران سالیانه ۲۷۰ میلی متر بود و جمعیت کمتر از ۳۰ میلیون الان ۲۴۰ میلی متر و جمعیت ۸۰ میلیون خوب ما چکار کردیم اول سدهای بزرگ ساختیم بعد ابگیر ساختیم و بعد انتقال آب بین حوزه‌های ابریز را عملیاتی نمودیم و همزمان زمین را سوراخ و چاه زدیم و بعد هم به روشهای آبیاری تحت فشار روی آوردیم الان فهمیدیم این کارها راه حل مشگل آب کشور نبوده و فقط بحران را با تاخیر روبرو کرده خوب اگر الان برگردیم به ۴۰ سال پیش 'هیچ یک از این کارها را حداقل به شکل افراطی نمی‌کنیم ' پس مشگل آب باید اصولی تر و ریشه ای تر حل گردد اشتباه در مورد آب همیشه این بوده که ما به فکر حل مشگل عرضه آب بودیم ولی طرف دیگر این معادله تقاضای آب است که مسئولین هیچ وقت به آن فکر نکردند آب برای کشاورزی باید تامین شود ولی آیا محصولات تولیدی آن کشاورز از مرحله برداشت تا مصرف حداقل باید ۴۰ درصد ضایعات داشته باشد '' یعنی ۴۰ درصد اب ما تبدیل به زباله میشود 'این موضوع اصلا ربطی به کشاورزان ندارد آنها آن کاری را انجام داده و میدهند که باید 'وقتی ما میدان تره بار داریم خوب کشاورز هم محصولش را باید انجا عرضه نمایید مشگل آب براحتی قابل حل است و میتوان از آن در جهت توسعه اقتصادی استفاده نمود ' ظرف ۲ سال 'کشور میتواند کل خاور میانه را تغذیه نمایید ' این اسیب شناسی باید ما را زینهار دهد که مبادا باز به شکل افراطی بخواهیم از طریق هسته ای مشکل آب را حل نماییم ' ۸۰ درصد مشگل اب فقط از طریق مدیریت تقاضا حل میشود ۲۰ درصد نیز از طریق تولید و نگهداشت و هدایت آب حل میگردد این تاسف اور است که آب ۵سد امیرکبیر و لتیان و لار و طالقان و ماملو به تهران میرسد و نتوانستیم آن را به دشت زرخیز ورامین برسانیم این تاسف فقط سهم آن ۲۰ درصد است برای آن ۸۰ درصد هیچ کار نکرده ایم کمبود آب فرصت صلایی توسعه اقتصادی کشور است
باسلام
پیشنهادمیگردد
1)خط لوله انتقال آب ازخلیج فارس به شهرهای اصفهان،یزد،کرمان وبیرجندوزاهدان کشیده شودکه اینکارعلاوه بر آب آشامیدنی مناطق مذکور باعث افزایش رطوبت منطقه کویروافزایش بارندگی دردرازمدت خواهدبود
2)کاشت گیاهان کویری که ازجاری شدن شن وماسه ها جلوگیری خواهدکرد
با سلام پدرمن 70سال است که دراسترک جوشقان کاشان کشاورزی دارد وازاب قنات بصورت غرقابی زمینهایش رااب میداده 2سال پیش برای قطره ای درخواست وام نمود انقدر گربه رقصاندند که ایشان پشیمان شد دربالادست این فنات درجوشقان 3حلقه چاه عمیق وحدود70 حلقه چاه درمنازل مردم بصورت غیرقانونی وغیر شرعی حفر نموده اند هیچ نظارتی نیست وباعث خشکی قنات کودن میشود
توی این جمعیتی که کوچ میکنند حتی 1 مورد پزشک هم پیدا نمیکنید چون اینجا با وجود ضعف علمیشان 7 برابر آمریکاییان حقوق میگیرند و یک صدم آنها مالیات نمیدهند و مسولیتی برای اشتباهاتشان نمیپذیرند و ارج و قربشان هم الا ماشالاست. این جماعت غیر از معدودیشان را نباید جز نخبگان به حساب آورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
بیا تا 100 تاشو برات بشمرم
بحران آب وجود دارد و از بحران پنهان به بحران آشکار تبدیل شده است. علاوه بر آب تجدید پذیر از حجم ذخیره هیدرولیکی منابع آب زیر زمینی هم برداشت شده و تعدل هیدرولوژیکی بهم خورده وضعیت منابع آب در شرایط بحرانی قرارداده است. در این شرایط لازم است :
الف) برداشت و مصرف بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب کشور ( بالغ بر 92 درصد آب استان بوشه در بخش کشاورزی) محدود به درصدی از آب تجدید پذیر گردد. حداقل 25 تا 30 درصد نسبت به شرایط برداشت فعلی کاهش داده شود.
ب) شیوه های آبیاری نوین بخصوص آبیاری قطره ای در سطحی وسیع و گسترده اجرا به قسمی که ظرف 5 سال تمامی باغات و ظرف 10 سال تمامی زراعت به روش آبیاری نوین تبدیل شود.
ج) به هیچ وجه اجازه توسعه سطح زیر کشت در هیچ یک از دشت های کشور داده نشود. تغییر شیوه آبیاری منجر به افزایش سطح زیر کشت نشود و آب صرفه جویی شده حاصل از افزایش راندمان و یا اصطلاحا کاهش تبخیر به عنوان تعادل بخشی منابع آب استفاده شود.
د) تمامی چاههای کشاورزی و شرب و صنعت و کاناهای آبیاری به تجهیزات مدرن اندازه گیری حجم آب تجهیز شوند. تحویل آب به مصرف کنندگان در حد پروانه و مجوزهای تعدیل شده به صورت حجمی صورت گیرد. با برداشت کنندگان مازاد بر سهمیه تعیین شده با اشد مجازات قانونی و محرومیت از خدمات اجتماعی برخورد شود.
ه) کشت های مکانیزه ، گلخانه ها و کشت های هیدروپونیک توسعه داده شود. برای احداث گلخانه یارانه داده شود. مانند یارانه تغییر شیوه آبیاری. به دارندگان مجوز بهره برداری از آب یارانه احداث گلخانه داده شود و کشت سطحی و در فضای آزاد آنان قطع و حذف گردد.
و) ادبیات رایج ارزیابی مصرف آب اصلاح شود. بهره وری آب جایگزین راندمان و.. گردد. به ازای یک واحد آب مصرفی چه مقدار محصول تولید شده و چه مقدار ارزش افزوده ایجاد نموده است. بعبارت بهتر اینکه بهره وری فیزیکی و بهره وری اقتصادی مبنای برقراری روابط فیمابیا وزارت نیرو جهاد کشاورزی و همچنین رابط بین جهاد کشاورزی و مصرف کننده آب گردد. با کسانی که از متوسط بهره وری کشور در هر نوع محصولی کمتر تولید نمایند برخورد قانونی شود.
ز) جهاد کشاورزی با کشاورزان قرارداد منعقد نماید. سطح زیر کشت مشخص و حجم مجاز برداشت و مصرف مشخص و معین سایر نهاده های تولید و نهایتا مقدار محصول تولیدی
ح} بدون هرگونه تساهل و تسامح و گذشتی با چاههای غیر مجاز برخورد و همه آنها پر و مسلوب المنفعه شوند. برای جایگزین شغل و امرار معاش مالکین چاههای غیر مجاز که فاقد شغل و در آمد مشخص می باشند در قالب شرکت شهرک های کشاوری ، مجوز احداث گلخانه صادر شود. هر 10000 متر مربع گلخانه برای 4 نفر ایجاد اشتغال مستقیم و درآمد مکفی ایحاد خواهد کرد. اگر 20 درصد از حجم آب صرفه جویی شده ناشی از بستن چاههای غیر مجاز و فاقد پروانه به شهرک های کشاورزیو مجتمع های گلخانه ای اختصاص یابد مشکل تامین آب آنان مرتفع و 80 درصد مابقی صرف تعادل بخشی منابع زیر زمینی شود.
ط) تشکل های آب بران، شورای هماهنگی دشت و سازمان مردم نهاد در هر دشت آبی ایجاد و زمینه حضور و مشارکت مردم و بهره برداران در مدیریت منابع آب فراهم گردد. این مهم به یک باور تبدیل شود نه لق لق زبان و هراس از برون سپاری فعالیت و واگذااری امور به بهره برداران. مردم بهتر از سیستم های دولتی زبان همدیگر را می فهمند.
ی) با فوریت سند توسعه پایدار بخش کشاورزی ، الگوی کشت هر دشت تنظیم و به عنوان یک سند راهبردی ابلاغ و مجدانه به منصه عمل برسد.
ق) بازچرخانی و استفاده چند باره از آب در دستور کار قرار گیرد. از پساب فاضلاب گرفته تا آب مورد استفاده در فرایندهای ساده و پیچیده صنایع خرد و درشت.
ر) قیمت آب اصلاح گردد. افزایش تصاعدی فیمت آب. قیمت آب برای مصارف بالاتر از الگو در همه کاربری های کشاورزی ، شرب و صنعت حداقل قیمت نمام شده آزاد باشد.قرار نیست یارانه مملکت صرف بریز و بپاش مسرفین گردد.
ش) حتی الامکان آب شرب و بهداشتی در شهرها و روستاها و مهمتر از آن آب فضای سبز شهری از شبکه آب شهری تفکیک گردد.
س) با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و خرید تضمینی نسبت به کاهش هدر رفت آب در شبکه های شرب شهری و روستایی اقدام شود. جرایم اخذ شده از مازاد مصرف در بخش های مختلف صرف این مهم گردد.
یک نکته هم در باره کوچ اجباری ضروری است این کوچ که یکباره رخ نمی دهد ظرف مدت ۲۰ سال مردم ارام ارام از حوزه های خشک به حوزه های تراب مهاجرت و از جوانها که هیچ امیدی ندارند شروع میگردد و ظرف ۲۰ سال میانسالها و پیرها فوت کرده و آن حوزه خشک متروکه میگردد ' بیسوادی و بی مهارتی فنی و اجتماعی هم گریبان افراد مهاجر را میگیرد و انواع آسیبهای اجتماعی را به ارمغان میاورد مسایل یک کشور همه باهم مرتبط است و باید با نگاه سیستمی مطالعه و عارضه یابی شود ولی فعلا که کسب قدرت در دولت و مجلس شده هم و غم مسئولین '
آن روزی که گفتید زمین از ان خداست و اب هم. یادتان است. ............. و خدا میداند با به هدر دادن چند ده متر مکعب اب یک کیلو گندم تولید شد!؟ چه بیااد داشته باشید و چه نداشته باشید یادتان باشد ظرف ده سال اینده باید برای هر بشکه اب یک بشکه نفت بدهید. گندم برای ایرانیان که قوت اصلی شان است یک کالای استراتژیک است. و ممکن است در گیر و دار های سیاسی و تحریمها در راستای تهیه ان کشور دچار مشکل شود. البته این به ان معنا نیست که تولید گندم با این شرایط ادامه یابد. دولت باید اقدام به ساخت سیلو و ذخیره برای مدت طولانی کند وکشاورزی های پر مصرف را در هر شرایطی و برای هرکس تعطیل کند. و در دراز مدت با تغییر شیوه کشاورزی از غرقابی به تحت فشار د ر حد تامیت متعادل اب به کشورزان اجازه کشت دهد.
جنمایندگان مجلس در این موارد چرا ساکتند و منفعل.چرا دراین مورد مهم لوایح دو فوریتی نمیدهند.شاید هنوز اهمیت موضوع را درک نکرده اند یا مسایل مهمتری هست بهرحال وضعیت آب قرمز است . به نظر من مردم در مصرف خانگی خوب مدیریت میکنند و حساسیت موضوع را بخوبی درک کرده اند ولی مناسفانه مشکل اصلی مصارف بیرویه کشاورزی در مناطق مختلف است مثل منطقه ما که یک تلمبه مزرعه برنج که شبانه روز روشن است و به اندازه کل مردم منطقه آب مصرف میکند.
90درصد اب کشور برای کشاورزی استفاده میشه و 8درصد برای مصارف صنعتی و 2درصد صرف مصارف خانگی میشه،متاسفانه به دلیل اینکه کشاورزان بهایی برای مصرف اب نمیپردازند و ترس دولت از اینکه کشاورزان با پرداخت بهای اب و مالیات این عرصه خالی کنند همیشه با کشاورزان کنار امده، و متاسفانه هرگاه تسهیلاتی برای مدرن کردن کشاورزی به کشاورزان پرداخت شده به علت نبود نظارت مانند دیگر جاها در جای دیگری خرج شده .
تو دنیای امروز همه کس همه کاری میتونه بکنه. فقط بحث پول اون کاره. دانش و تجهیزات رو میشه به راحتی تهیه کرد. در بحث آب هم دولت اگه جیب پر پول داشته باشه، میتونه به راحتی تجهیزات و فرهنگ آبیاری بهینه رو در سطح کشور به کشاورزان با یارانه بفروشه و نهادینه کنه. به همین راحتی.

اما وقتی..... پولی نداره، و همون چندرغازی رو هم که داره خواسته یا ناخواسته صرف کارهایی میکنه که برای آدم با سلامت روانی تعریف کنی کمتر از پنج دقیقه نمیخنده، چه بحران آبی میخوای حل بشه؟ دوستی تو کامنت اشاره کردن که فعلاً پولها رو بدین برای فیلتر کردن اینترنت، مابقیش رو هم به دستگاه پارازیت انداز رو ماهواره، چیزی هم اگه موند بدین روسیه گفتن یه کم دیگه پول میخوان واسه راه اندازی بوشهر. قول دادن دیگه این بار بار آخریه که پول میگیرن.

پول صرف جاهای خنده دار تری هم میشه که همه میدونن اگه چاپ میشد می‌نوشتم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
دمت گرم!!
هنوزم در شهرهاي پر باراني مثل استان خوزستان و لرستان آبياري صورت سنتي و به مدل هزار سال پيش ( كرت ) انجام ميشه .
بايد بودجه كافي جهت تغيير آبياري به باراني و قطره اي و به اجبار انجام شود
2 آب سدها كه ميگن 95 درصد آبها توسط كشاورزي مصرف ميشه درست نيست آب سدها هاي تهرانم و شهرستانها فقط مصرف شهري دارد نه كشاورزي
3- نيروگاههاي آبي بايد خاموش شوند سالها از طريق نيروگاههاي بخار برق توليد كرديم و به قيمت ناچيز به كشور هاي همسايه فروختيم چرا فقط جلوي كشت هندوانه و صادراتش رو ميگيريم بايد جلوي صادرات برق هم گرفته شود و نيرو گاههاي بخار و آبي خاموش شود
4- ميليونها نفر در اين كشور بصورت مستقيم و غير مستقيم درامدشان وابسطه به كشاورزي است ما كشور صنعتي نيستيم
اگر كشاورزي از بين برو صنايع ديگر هم نابود ميشود . به عنوان مثال درصد بالايي از توليد خودرو ها توسط كشاورزان خريداري ميشود تصور كنيد اين خريد به علت ورشكستگي كشاورزان متوقف شود آيا صنعت خودرو سازي هم تعطيل نميشود؟؟؟؟ والي صنايع ديگر

5-بايد بهاي آب مصرفي شرب بسيار گران شود چندين برابر گاز و برق تا مصرف اب كاهش يابد حتي اگر شده متري 500 تومان هنوزم ديده ميشه اشخاصي با شير آب ماشين ميشورند
6- ابرهاي زمستاني وپاييز بارورشوند چرا كه اين ابرها توسط سيستم هارپ تخليه بار ميشوند
موضوع کم آبی نگران کننده است و نیاز به جدیت و پیگیری مداوم دارد اما تاریخ دهه های اخیر نشان میدهد که مسولان فقط شعار میدهند و دغدغه ای به نام آب برای آنها جدی نیست.نمونه برای اثبات ادعا و شعار های بی نتیجه بسیار است:
1-شعار دادند ارتقاء فرهنگ کار اما تغییری ندیدم
2-شعار دادند اصلاح الگوی مصرف اما خبری نشد
3-گفتند اصلاحات اما اصلاح و بهبودی ندیدیم
4-گفتند حمایت از تولید داخلی ولی ایران شد یکی از استانهای چین
5-دائم گفتند مبارزه با فساد اما فساد بدتر هم شد
حالا هم موضوع آب در کنار همه شعارها فقط روی کاغذ یا در رسانه ها خواهد ماند
در طول 35 سال چه بر سر اب امد فقط مسولین باید جواب دهند با طرحها و برنامه های واقعا مضحک
بحران آب جدی تر از آن است که افکار عمومی در حال حاضر به آن فکر می کنند و یا به عبارت دیگر به آن فکر نمی کنند . به طوریکه جامعه دانشگاهیان استانی مهم ترین خواسته خود از رئیس جمهور را احیای دانشگاه قدیمی و استاندار وقت استانی ، آسیائی شدن یک تیم فوتبال را مهم ترین خواسته مردم در آغاز سال می داند . تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.....که این هنوز از نتایج سحر است . برای حفظ قطره های آب در گذر لحظه های زمان ، همه با هم :
دست در دست هم نهیم به مهر
میهن خویش را کنیم آباد انشا ا....
مشکل اب شرب مردم نیست مگه چند درصد اب شرب رو مردم مصرف میکنن که با صرفه جویی مشکل کم ابی حل بشه.من مخالف صرفه جویی نیستم و باید صرفه جویی کرد ولی این مسئولین نامدیر و ناکارامد فقط با شعار صرفه جویی و قطع مشترکین پر مصرف فقط میخوان مشکل قط اب و نارضایتی شهروندان رو در زمان مسئولیت خودشون رفع کنن و گرنه براشون مهم نیست که ما به صورت ریشه ای دچار مشکل کم ابی هستیم.اینا فقط میخوان در دوره خودشون نارضایتی ایجاد نشه و گرنه با یه سرچ ساده تو نت متوجه میشیم که بیشتر قسمت اب در بخش کشاورزی و صنعت که بالای90 درصد مصرف اب شیرین رو به خودش اختصاص داده مصرف میشه.متاسفانه حل مشکل کم ابی در کشور ما که قطعا در اینده ما رو دچار بحران های شدید میکنه فدای سیاسی کاری و جناح بازی و ضعف شدید مدیریتی مسئولین شده
یادمان هم باشد که استعمار و ندانم کاری چه بر سر این مملکت آورد در سال ۴۲ زمینهای ۱۰۰۰ هکتاری خرد شد در سال ۵۷ هم زمینهای ۱۰۰ هکتاری به جریب تبدیل شد یادمان باشد که افغانها هم چاه نیمه های زابل و هامون را خشک کردند و ترکها و عراقیها جلگه خوزستان را و تونلها و راهها و پلها مسیرهای طبیعی جریان طبیعی اب را ازبین بردند ولی عدو سبب خیر شده اگر قدرش را بدانیم و از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم
سلام خسته نباشید
ازمسیولین زیادتوقعی نیست منظورم متولیان تقسیم آب دربخش کشاورزیه چون. ....
پیشنهادمیکنم مطبوعات بیشترتبلیغاتشون رو دربخش کشاورزی بیارن
مجتمع فولاد مبارکه اصفهان 14 مترمکعب بر ثانیه مصرف آب دارد که تقریبا حدود دبی آب رودخانه زاینده رود اصفهان در حالت کم آب است!!! چرا باید چنین کارخانه ای در مرکز ایران اینقدر آب را هدر دهد؟!!! این طرح قرار بود در زمان قبل از انقلاب در بندر عباس اجرا شود که متاسفانه در اصفهان اجرا شد و به غیر از آلودگی هوا و آب برای ما اصفهانیها هیچ سودی نداشته است!!!!
بی هیچ تعارفی
راهکار قطع آب مشترکین پر مصرف و مسرف است.
اقا ما اخر یا از سرطان یا تصادف با پراید یا زیر شدن توسط پورشه ی بچه پولدار یا ریز گرد یا تو ی دعوا خیابونی سر پارک ماشین یا تو یکی از بیمارستان ها یا ............
در نهایت بر اثر خشکسالی خواهیم مرد فرقی نداره خلاصه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
بیمارستان حاشیه!!!!
انتقال آب از زاینده رود به استان یزد 13.6 مترمکعب بر ثانیه است که این آب نه فقط برای آب شرب مردم یزد بلکه برای صنایع کیک سازی و خیار یزدی مورد استفاده قرار گرفت!!!! جایی که آباد بود را خشک کردیم و در کویر خیار میکاریم!!!!!!
نيروگاههاي آّي بخار بايد تعطيل شوند اين نوع نيروگاهها در كشورهاي صنعتي و پيشرفته از رده خارجند حتي با وجود اون همه آب و بارندگي در اروپا
آب رو از زمكين بيرون ميكشيم و برقشو با قيمت ناچيز به كشور هاي همسايه ميفروشيم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
زوق و شادي هم ميكنيم كه برق صادر كرديم

بهاي آب مصرفي در شهر ها بايد چندين برابر گاز و برق باشه تا منجر به كاهش مصرف بشود

در شهرستانهاي پر باران هنوز مثل هزار سال قبل آبياري مشود به اجبار هم كه شده بايد باراني يا قطره اي شوند
من 35سا لمه اهل مازندران.یادم هست بچه که بودم زمستونا 2یا3 بار برف سنگین میاومدو بهار وپاییز رودخونه ها سیل میامد وپر آب بودند الان برف در دشت مازندران به ندرت می بارد و از سیل نیز خبری نیست بس که بارش باران کم جون و بی رمق هست اینو حداقل یادم هست وبنابراین مساله بحران را کاملا درک میکنم
اين كه ميگوييم 95 درصد اّب در بخش كشاورزي مصرف ميشه درست نيست
در شهرهايي مثل تهران آيا آب سد ها در بخش كشاورزي مصرف ميشه ؟؟
مسلما خير اما مصرف آب در شهرها سه چهار برابر متوسط جهاني است
بايد موادي اتخاذ شود تا مصرف آّب در شهر ها هم كاهش يابد يا با گران كردن يا كوپني كردن آب
در بخش كشاورزي هم كه نيمي از جمعيت كشور بطور مستقيم يا غير مستقيم در اين بخش شاغل هستند بايد بر نوع كشت و محصولات كنترل شديد انجام شود
اقا ما اخر یا از سرطان یا تصادف با پراید یا زیر شدن توسط پورشه ی بچه پولدار یا ریز گرد یا تو ی دعوا خیابونی سر پارک ماشین یا تو یکی از بیمارستان ها یا ............
در نهایت بر اثر خشکسالی خواهیم مرد فرقی نداره خلاصه
به آمار مصارف درتولیدمحصولات کشاورزی وصنعتی اشاره شده بود . مثلا50لیتر آب برای یک کیلو گندم یا 250لیتر برای یک کیلوهندوانه . آیا میدانید برای زاینده رود باید به سوگ این بنشینیم که بخش قابل ملاحظه ای از آن برای تولید برنج (بصورت غرعابی ) مصرف شده ویا مثلابرای تولید یک کیلو آهن درکارخانجات فولادسازی 11000 لیتر آب مصرف میشود ؟؟
به راستی کدام منطقی میگوید که کارخانجات فولاد سازی در کنار منابع آب شیرین احداث شده وتوسعه یابند و حالا که به خشکی زاینده رود رسیده ایم از خلیج فارس آب مورد نیاز را تامین کنیم . ( اظهارات چندی پیش مسوول امور آب اصفهان )
با سلام
من روز چهارشنبه ، به مسجد میدان انقلاب رفتم تا نماز بخوانم. برای گرفتن وضو به طبقه زیرزمین رفتم که به شدت صدای آب می آمد.
رفتم تک تک دستشویی ها را چک کردم، دیدم لوله آب شکسته و آب زیادی فوران می کرد.
معلوم بود اتفاق خیلی وقت است افتاده، چون آب کامل جمع شده بود، رفتم به مسئول مسجد اطلاع دادم، که بنده خدا یک پیرمردی بود و گفتند کاری از من برنمی آید.................
تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
باید از تکنولوژی کشورهایی که تجربیات موفق در استفاده از شیرین کردن آب دریا دارند استفاده کرد و تفکیک آب شرب از غیر شرب و جلوگیری از هدر رفتن آب به هر علت ، در دستور کار دولت قرار کیرد
زمین شناس شرکت ملی نفت ایران هستم و به مناسبت نوع کارم به بسیاری از جاهای دور افتاده جنوب کشور و فارس رفت و آمد دارم.15 سال پیش با یک پاترول به اعماق کوهها و بیابانها می رفتیم و نگران خرابی ماشین و ماندن در راه نبودیم و مطمئن بودیم در نزدیکی یک آبادی قرار داریم اما اکنون با دو تا رونیز به اعماق کوهها و دشت ها می رویم چرا که دیگر مثل سابق ، آبادی در میان بیابانها وجود ندارد و ما مجهز به بی سیم شدیم تا زودتر به نجات ما بیایند!!!!
بحران آب هیچ راهی نداره بجز کاهش جمعیت
از قدیم میگفتند پیشگیری بهتر از درمان و کم هزینه تر است متاسفانه ما دقیقا" برعکس عمل میکنیم و چنان به به به گفتن و دروغ و تمجید و تعریف معتاد شده ایم ...
با این وضعیت مایع حیات ، چرا مردم را تشویق به بچه دار شدن میکنید کی پاسخ گوی شرایط سخت مردم است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کفر نعمت از کفت برون کند. اسراف و سوء مدیریت هم یک نوع کفر نعمت است
این کشور برای 25 ملیون نفر آب دارد،این اسرار بر افزایش جمعیت برای چیست؟!!! اگر منظور از افزایش جمعیت افزایش قدرت است که مسلما اینچنین نیست بخاطر اینکه کشورهایی مثل بنگلادش،پاکستان،....جمعیت 200 ملیونی دارند ولی در فقر و بدبختی زندگی میکنند!!! ما هنوز نمی دانیم که کیفیت از کمیت برتر است!!!!
من دانشجو هستم . اول قصد اپلای نداشتم و معتقد بودم که کشور برای ما هزینه زیادی کرده تا به یه درجه ی علمی و فنی برسیم و بتونیم به کشورمون کمک کنیم . اما از وقتی که بحران اب جدی شده به خصوص در مناطق جنوبی و از طرفی هیچ کس دلسوزی در این امر نداره از مسئولین بگیر تا کشاورز ها و باغدار ها به این نتیجه رسیدم که تا اون جا که می تونم سعی کنم تا بتونم از یه دانشگاه خارجی پذیرش و حتی از اون کشور اقامت بگیرم . نظر من برای اباد کردن کشورم با دست ها و ذهن هایی که سال ها صرف پرورش اون ها شده هیچ تغییری نکرده.
اما ساختن وقتی معنی میده که تا 20 سال دیگه اصلا کشوری وجود داشته باشه! که با این وضع فکر نمی کنم که غیر از نابودی سرنوشت دیگه ای در انتطارمون باشه.
هر وقت بارون مياد بعضي خيابان هاي كرج به رودخونه تبديل ميشه خوب نميتونن اين آب رو هدايت و جمع كنن؟ نميتونن كشاورزي سنتي رو به قطره اي تبديل كنن؟ نميتونن گياهان با مصرف آب كمتر رو جايگزين پر مصرف ها كنن؟مشكل سوء مديريت هست وگرنه اگر مردم يزد در وسط بيابان صدها سال زندگي كردن مردم شهرهاي كوهستاني كه بيشتر شهرهاي كشور هم همينطورن قاعدتا نبايد مشكلي داشته باشن
اگر اسم مسولین رو بزاریم بی مسولین همه چیز درست میشه
سر سوزنی واسم مهم نیست اسم این نکبتی رو که گذاشتیم زندگی زودتر تموم بشه شرف داره به این که ذره ذره از تنمون در بیاد هر روز با یک بدبختی و فلاکتی دست به گریبانیم، در ضمن دنیا هم از شر وجودمون راحت میشه،...
فقط باید برای خودمون متاسف باشیم با این همه ثروت
روز جمعه در کوههای دربند بودم. پسربچه ده ساله ای همراه خانواده اش بود و قوطی های رانی را پس از مصرف برای تفریح به این طرف و آن طرف پرتاب می کرد. دریغ از یک اخم یا واکنش پدر و مادر!

از ما که گذشت و نسل ما را باید تحمل کرد اما لازم است که فرزندانمان برای قانونمداری، دوستی با محیط زیست، مصرف درست و مسئولیت پذیری اجتماعی آموزش ببینند.
تمام آبهای زیر زمینی شهر من در صنعت گاز مصرف می شود آب تمام قنات خشک شد باغهای زیبای شهرم خشک شد مرا مجبور به مهاجرت می کنند دست خودم نیست. بینوایی از جم نگین سبز جنوب بوشهر
شعار شعار شعار شعار شعار .........
اصلا نگران نیستم ، چون دیگی که برای ما نمی جوشه ، توش ......... بجوشه .
اصلا مگه فقط باید مردم صرفه جویی کنند ؟ پس مسئولین کجایند ؟
کشور های کم آب تر از ما هم هستند ، اما با مدیریت صحیح نیازی به کوچ ندارند .
اون کسانی که شبانه روز برای افزایش جمعیت تبلیغ می کنن برن صرفه جویی کنن. چرا ما خودمون رو به زحمت بندازیم؟
در اروپا تشویق به استفاده از ماشین ظرفشویی ه و تخفیف ویژه و وام می دهند زیرا ماشین هفده برابر کمتر اب صرف می کند در ایران برای شستن یک لیوان ده لیتر اب مصرف و به هدر می رود.
تغییر مدیریت و آموزش مصرف .
سلام
همه نظرات دوستان محترم، من اهل خوزستانم و آلودگی هوا (ریزگردها) به قدری فشار روحی، روانی و بیماری های تنفسی رو در محیط زندگیم زیاد کرده که اگر بخاطر کارم نبود یک روز هم توی خوزستان نمی موندم
بیچاره روستائیان که در آینده ای نزدیک باید آب کشاورزی خود را در اختیار شهرهای پرجمعیت قرار دهند تا فضای سبز شهریها بی آب نماند.
این آنها همه از دستاوردهای بی نظیر ماست ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان