بازدید 48482
گزارشی مصور از چادرنشینی یک خانواده پشت کمیته امداد؛

بار سنگین زندگی این خانواده را کودکی هشت ساله به دوش می‌کشد!

جنوب شهر، جایی در نزدیکی کارخانه پنبه و کمیته امداد امام خمینی (ره) شهر داراب. وارد کوچه که شدیم «عقیل» به استقبالمان آمد، از او خواستیم ما را به خانه‌شان ببرد تا با پدر و مادرش در مورد اهمیت تحصیل صحبت کنیم. او چادری را که پشت یک ساختمان مسکونی برپا شده بود، نشانم داد و گفت: مادرم آنجاست! باورش سخت بود که آن‌ها در چادر زندگی می‌کنند، ولی واقعیت داشت.
کد خبر: ۵۰۰۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴ 14 May 2015
این داستان «عقیل» است؛ کودکی هشت ساله که در آستانه ترک تحصیل بوده و مجبور است برای تأمین معاش پدر و مادر سن و سال‌دار و بیمارش کار کند؛ نپرسید «چه کاری؟» که نگفتنش بهتر است!

به گزارش «تابناک»، درست در‌‌ همان لحظه‌هایی که ما در کانون گرم خانواده خود، زیر نسیم خنک کولرهای آبی یا گازی روبه‌روی تلویزیون نشسته‌ایم، در همین حوالی عده‌ای از اینجا رانده و از آنجا مانده، در گوشه‌ای از شهر با سختی و مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند؛ هموطنانی که از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی محرومند و از بد روزگار به این حال و روز افتاده‌اند.

این آغاز گزارش «داراب آنلاین» از یک حاشیه نشینی دردناک در این شهر استان فارس است؛ حاشیه‌نشینی یک خانواده سه نفره که بزرگترشان پدری هفتاد ساله و از کار افتاده است که با مادری ۳۴ ساله و بیمار، روزگارشان در چادر برپا شده پشت کمیته امداد شهرستان گذران می‌شود و چشمشان به دستان پسری هشت ساله است که باید در مدرسه ‌باشد؛ اما اگر او به مدرسه برود، ‌چه کسی خرج روزمره زندگی‌شان را بدهد؟

در ادامه گزارش می‌خوانیم: تماس تلفنی یکی از معلمان آموزشگاه شهید زارع‌پور ‌در جنوب شهر داراب، خبرنگار ما را از زندگی اسفناک عقیل، پسر بچه هشت ساله دارابی مطلع کرد. معلمش می‌گفت، دو سال است که نامنظم به مدرسه می‌آید و بعد از تعطیلات نوروز ۹۴ دیگر به مدرسه نیامده، خانواده‌اش فقیرند و او امکان تحصیل ندارد.

به همراه معلم آموزشگاه به محل زندگی عقیل رفتیم؛ جنوب شهر، جایی در نزدیکی کارخانه پنبه و کمیته امداد امام خمینی (ره) شهر داراب. وارد کوچه که شدیم «عقیل» به استقبالمان آمد، از او خواستم ما را به خانه‌شان ببرد تا با پدر و مادرش در مورد اهمیت تحصیل صحبت کنیم. او چادری را که پشت یک ساختمان مسکونی برپا شده بود نشانم داد و گفت مادرم آنجاست! باورش سخت بود که آن‌ها در چادر زندگی می‌کنند اما واقعیت داشت. با دیدن وضعیت زندگی عقیل و خانواده‌اش تحصیل و درسش یادم رفت و ناخودآگاه به یاد تصاویر آوارگان جنگی افتادم!


پدر ۷۰ ساله این پسر بچه هشت ساله، سه سال پیش در اثر یک سانحه رانندگی دچار ضربه مغزی و آسیب جدی پا شد و دیگر قادر به کار کردن و تأمین معاش خانواده نیست. عقیل، حاصل سومین ازدواج این مرد با زنی ۳۴ ساله است که او نیز در اثر تصادف قادر به کار و کسب درآمد نبوده و هر دو زمین‌گیر هستند.

عقیل که به پدر و مادرش علاقه زیادی دارد و حاضر نیست حتی یک لحظه از آن‌ها جدا شود، برای تأمین هزینه‌های خانواده در کلاس‌های مدرسه حاضر نمی‌شود. او می‌گوید مدرسه را دوست دارم اما اگر نباشد خانواده‌اش هیچ درآمدی ندارند.

چند پتو و مقداری ظرف و ظروف تنها دارایی این خانواده است. آن‌ها بدون آب لوله‌کشی، سرویس بهداشتی و کولر، زیر چادر و در گرمای سوزان داراب روزگار می‌گذرانند و قطعا پرسه زدن یک پسر بچه هشت ساله برای کسب درآمد در خیابان‌های شهر و زندگی در آن وضعیت، مخاطرات زیادی دارد.

همسایه این خانواده سه نفری می‌گفت، عقیل علاقه زیادی به درس و مدرسه دارد و از استعداد زیادی برخوردار است اما چون مجبور است برای تأمین هزینه خانواده‌اش تلاش کند، نمی‌تواند در کلاس درس حاضر شود. سال تحصیلی گذشته به دلیل عدم حضور در مدرسه، کلاس اول ابتدایی را تجدید شد و امسال نیز احتمال تجدیدی و حتی ترک تحصیل او در این مقطع تحصیلی وجود دارد.

عقیل و مادرش هیچ پشتیبانی جز خداوند ندارند و چشم امیدشان به کمک‌های خیرین نیک اندیش و مسئولین است تا حداقل، سرپناهی برای تحمل گرمای سوزان تابستان و سرمای زمستان داشته باشند.

در صورت تمایل به کمک به این خانواده به اینجا بروید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴۴۹
انتشار یافته: ۵۹
کمک به نیازمندان وظیفه هر انسانی است اما در خصوص این خانواده سوال این است مگر کمیته امداد داراب این خانواده را شناسایی نکرده است و اینکه آیا حمایت از این قبیل افراد وظیفه کمیته امداد نمی باشدو اینکه طرح این موضوع در این سایت توهین به مردم شریف و انساندوست داراب نمی باشد یعنی در شهرستان داراب کسی از اوضاع این خانواده با خبر نیست پس خق همسایگی که این همه در دین ما نسبت به آتن تاکید شده است کجاست؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
بیاییم اول از خود شروع کنیم
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
...
من بعد از 50 سال عمر تازه فهمیدم که هر چقدر وضع مالی ما خوب می شود بیشتر از ادمهای مشکل دار دورتر و بی خبر تر می شویم و شاید هم از خداوند دور تر نمی دانم چه کنم فقط می تونم بگم مدت کوتاهی مغزم هنگ کرده . خدایا کمکم کن تا بتوانم کمکی هر چند ناچیز و کم باشد و بتوانم مشکلی را از دوش هر انسانی بردارم چه فقر مالی چه قر فرهنگی چه درد و عذاب جسمی و چه روحی و......
ما رکورد زدیم.
در تمامی عرصه ها
....
این پدر اول فکر اینجای کار را باید میکرد بعدا ازدواج ، واینکه زنی اختیار کرده که نصف سن خودش است.
کمک کنید این گونه مسائل از ریشه حل شود تا دختری با مردی که سن پدر بزرگش است ازدواج نکند ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
کودک هشت ساله ؛ پدر 70 ساله واقعا چرا؟؟؟
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
این پدر هم مثل کودکش فقیر بوده و تحصیل نکرده یعنی نسل قبل هم در حق اینها جفا کرده بوده
یه وقت کسی دلواپس این افراد نشه...
همه ما باید جواب بدیم روز قیامت
پاسخ ها
برگ
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
مسولان چه کاره اند؟
با سلام ،کمیته امداد جهت تحت حمایت قرار دادن امثال این خانواده مشکلی ندارد ومدیر امداد آن شهرستان از محل موردی ،وام کارگشایی،کمک خیرین می تواند مشکل را حل کند ،واقعا تعجب است که در این شهرستان ،این اتفاق جلو چشم امداد گران افتاده واقدامی نکرده اند ،من خودم مدیر یکی از کمیته های امدادهستم ،جهت مساعدت اینگونه افراد هیچ مشکلی نداریم ،چون کار سختی نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
یعنی شما برای اینها خانه می سازید؟ نوشته پدر و مادرش نمی توانند کار کنند و خانه و وسایل زندگی ندارند. یعنی کمیته امداد برای آنها خانه می سازند؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
وام كار گشايي هم حتما ضامن معتبر مي خواهد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
پس جرا کاری نکردید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
با سلام. اگه کار سختی نیست چرا هیچ کاری نکرده اند؟ حتمآ باید استشهاد تهیه می کردند که توان مالی ندارند؟ شما ها با پول صدقات چکار می کنید؟
عقیل جان درس خوبه نه به از دست دادن جان خانواده برو کار کن منت هیچکس را نکش
در جامعه فعلی همه تحصیلکردگان بیکارند وغرور مدرک انها را نمی گذارد کار کنند مگر دکترهای متاهل که اجبارا راننده تاکسی هستند و لیسانسه های بیکار که راننده فرغون و....من دو فرزند لیسانس دارم سنشان از 30سال گذشت ودولت انها را جذب نکرد حالا زن گرفته اند وبرای بقیه کار میکنند حرف دولتها همه شعاره
از چهره مردانه ات که امید خانواده هستی خیلی خوشم امد چهره عقیل به انسان امید میدهد نه شعارهای امید دولتی ها که همه را دارند نا امید میکنند
پاسخ ها
ناصح بی خبر
| Netherlands |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
عقیل هم الان پشت اینترنت رو صندلی تکیه داده نصیحت شما را به گوش جان می خواند و بکار می بندد!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
عقیل جان کار کن فقط مواظب خودت باش
امام خمینی رحمه الله در پیامی به مناسبت 22 بهمن سال 1363 خطاب به مسئولان ومدیران کشور می فرماید:

هر یک در هر مقام احساس ضعف در خود می کند، چه ضعف مدیریت و چه ضعف اراده از مقاومت در راه هواهای نفسانی، بدون جوسازی، دلاورانه و با سرافرازی نزد صالحان از مقام خود استعفا کند که این عمل صالح و عبادت است.
سومین ازدواج مرد هفتاد ساله با زن سی و چهار ساله!
چرا مرد هفتاد ساله که هیچ پشتوانه ی اقتصادی هم نداره می ره با زن سی و چهار ساله ازدواج می کنه و تازه یه بچه هم میاره؟! من نمیگم کمک نکنیم ولی تورو خدا برای نسل های بعدی کمی به خودمون بیایم...کمی روش زندگیمون رو عوض کنیم!
( شرف داشته باش سانسورش نکن تابی)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
این آقا 12 فرزند از دو همسر قبلیش داره اما در اثر تصادف الان حواس درستی نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
به نظر شما آن خانم 35 ساله حق داشتن فرزند را ندارد؟
نمایندگان جاعل امضاء بفرمایند پاسخگو باشند
گردانندگان کشور، کلاهشان را کمی بالاتر بگذارند.
خیلی خیلی دردناک بود
به خدا اگر در توانم بود یاریشان می کردم
ولی دردناکترین قسمت ماجرا آنجا بود که ....
چادر خانواده عقیل پشت ساختمان کمیته امداد قرار دارد!!!!!!
اگر کمیته امداد به این خانواده هم یاری نرساند پس اینهمه پول صدقات مردم کجا می رود؟؟؟؟؟؟
تابناک مثل همیشه شهامت داشته باش و این نظر را منتشر کن!!!
ازدواج سوم ، هفتاد سالگی و فرزند 8 ساله ، هر چی می کشیم از بی فرهنگیه . جالبه در نهایت فقر ، از فرزندآوری غافل نمی شوند .
پاسخ ها
بهرام
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
... اما اون بچه چه گناهای کرده؟
یعنی کمیته امداد چادر عقیل راندیده یاکمیته امداد خودش هم بکمک نیازدارد?
چون مطمئن نیستم کمک من بدستشان میرسد از کمک معذورم ولی از دولت میخواهم فکر کند یک اختلاس ۵۰ میلیونی دیگر رخ داده و ان پول را به این خانواده بدهد
امضاء نماینده ناموس اوست
مگه تورم پایین نیامده؟!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
مگه يارانه شون رو قطع كردن كه به اين روز افتادن
سلام
خدا خیزتون بده که لینک کمک گذاشتید
فقط اگر ممکنه لینک رو یکم بزرگتر و با رنگ قرمز مشخص کنید که بیشتر درد دید بیاد.
ممنون
مگه داریم ؟؟؟؟؟؟ امکان نداره این که انگلیس من چند وقت پیش رفته بودم
حاجی کعبه اینجاست
اين خانواده حتما كس و كاري و چيزي در روستاها دارند و بيخود راهي شهر شده اند. اين پير مرد لابد فرزندان ديگري هم دارد. و بلاخره كار حمايت از اينها بنياد مستضعفان و تامين اجتماعي و بهزيستي و كميته امداد است . مردم سهم خودشان را در غالب مالياتها و عوارض و صدقه و ذكات فطر و خمس و هزار جور ديگر پرداخته اند. حالا به اين بد بختها نرسيده برويد يقه دزدان را بگيريد تو را به خدا چاپ كنيد.
پاسخ ها
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
بابا جون نمی خواهی کمک کنی دیگه حرف مفت نزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
ما به عنوان انسان موظف به کمک به همنوع نیازمند هستیم.
این بچه چه طوری می تونه خرج 3نفرو تامین کنه بیچاره
مبلغی ناچیز واریز شد
پاسخ ها
بوق
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
باید فکر اساسی کرد.
عجب عجب!
برویم دور دور!
برویم اختلاس!
قابل توجه چپاول گران و رانت خواران محترم وحامیانشان!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از خواندن این گزارش عمیقا ناراحت شدم پس کمیته امداد و بهزیستی در این مملکت چکار میکنند؟ حداقل علما بفریاد این گونه افراد برسند.
اقایونی که جمعیت زیاد میخوان رسیدگی کنن این یکی از افراد جامعه هست که زیاد شده
چه کسی در جامعه ما وظیفه خود را انجام میدهد
ایا کسی هست که مرا یاری کند
کجایند مردان بی ادعا
معلوم شد سایت خوبی هستید که عقیل را دریافتید واز اون بر ایران به فکر دانش اموزان این شهرستان هستید
بابا خجالت بکشید .پس کجاست کمیته امداد.تا کی باید به همسایه برسیم
عجیبه! در کنار چادرشان صندوق کمیته امداد نصب نکرده اند!
میشه گفت ما شیعه علی ع هستیم ؟ بخدا درد داره تا کی ...
به خدا اشکم درامد
درود بر کمیته امداد و بهزیستی شهرستان داراب استان فارس انشاالله در کتاب کینس نام شما درج خواهد گردید/.
این مقاله پیوست می شود به عزیزان اختلاسگر و نمایندگان دلواپس ..
شهدا شرمنده ایم....................
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها