بازدید 13208

باهنر باید در رفتار سیاسی خود تجدید‌نظر کند تا نائب رئیس بماند

در حالی که به نظر می‌رسد، علی لاریجانی باز هم در این انتخابات بدون تجربه رقابتی سخت بتواند رأی اکثریت مجلس را کسب کند، جدال اصلی بر سر کرسی‌های نواب او خواهد بود؛ نوابی که جایگاهشان هم در فراکسیون اصولگرایان خواهان زیادی دارد.
کد خبر: ۵۰۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰ 13 May 2015
باهنر باید در رفتار سیاسی خود تجدید‌نظر کند تا نائب رئیس بماندباهنر باید در رفتار سیاسی خود تجدید‌نظر کند تا نائب رئیس بماندتغییرات در ترکیب هیأت رئیسه مجلس حتمی است؛ این نظر بیشتر نمایندگانی است که اکنون منتظرند ‌ببینند روز پنجم خرداد، صاحبان کدام یک از کرسی‌های دوازده‌گانه هیأت رئیسه مجلس تغییر می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، هنوز دو فراکسیون اصلی مجلس ‌جلسات رسمی خود را برای شناسایی نامزد‌هایشان در این انتخابات تشکیل نداده‌اند، اما نامزدهای حضور در ترکیب هیأت رئیسه منتظر آن جلسات نیستند و از هم‌اکنون رایزنی‌های اولیه را کلید زده‌اند. در حالی که به نظر می‌رسد، علی لاریجانی باز هم در این انتخابات بدون تجربه رقابتی سخت بتواند رأی اکثریت مجلس را کسب کند، جدال اصلی بر سر کرسی‌های نواب او خواهد بود؛ نوابی که جایگاهشان هم در فراکسیون اصولگرایان خواهان زیادی دارد.

محمدرضا باهنر اما روی صندلی‌ نشسته که شاید حفظش برای او در سال پایانی مجلس نهم، بیش از گذشته زحمت داشته باشد. یک سال پیش و با رأی ضعیف رهروانی‌ها در جلسه داخلی‌شان به باهنر، او حتی تا آستانه حذف از لیست نامزدهای نهایی هم پیش رفت. آن زمان در رأی‌گیری داخل فراکسیون، تنها کنار کشیدن تاجگردون، باعث شد تا باهنر‌ نامزد فراکسیون رهروان به صحن علنی معرفی شود.

در انتخابات هیأت رئیسه نیز تنها اختلاف ده رأی باعث شد تا باهنر بتواند الیاس نادران را پشت سر بگذراد و صندلی خود را در هیأت رئیسه حفظ کند. اما گویا امسال باهنر رقیب جدی‌تری در فراکسیون دارد و به احتمال زیاد، کاظم جلالی، رقیب بعدی باهنر خواهد بود؛ این موضوعی است که از سوی یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده ‌و وی نام کاظم جلالی را به سمت کاندیدای نواب رئیس مطرح کرده است.

اما باید گفت، به نظر می‌رسد، نفوذ بیشتر کاظم جلالی در فراکسیون رهروان به نسبت غلامرضا تاجگردون می‌تواند بارقه‌های یک رقابت سخت‌تر را برای محمدرضا باهنر پدید بیاورد.

محمد باقری بناب در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: هم‌‌اکنون ‌باید پرسید ‌آیا هیأت رئیسه‌ای که از یک سال پیش انتخاب شده و ‌فعالیت می‌کند، مطلوب دولت هست یا خیر؟ در پاسخ ‌باید گفت، این مهم صد‌در‌صد‌ خواسته‌های نمایندگان را فراهم نکرده ‌و می‌توانست بهتر و کار‌آمد‌تر از این‌ها باشد.

این نماینده با اشاره به برخی ‌نا‌هماهنگی‌های موجود در هیأت رئیسه گفت: متأسفانه مجلس آن گونه که باید اداره ‌نمی‌شود و حتی ‌گاه برخی از نائب‌ رؤسا‌ و یا حتی دبیران ‌برخی اختلاف نظر‌ها در مجموعه دیده شده است، که این‌ها باعث شده ‌هیأت رئیسه نتواند ‌مجلس را به نحو شایسته‌ای اداره کند.

باقری گفت: با توجه به اینکه امسال سال آخر مجلس نهم است، و انتخابات هیأت رئیسه هم نزدیک است، احتمال دارد تا برخی تغییرات در ترکیب هیأت رئیسه روی دهد، اینکه چه کسی عوض خواهد شد و یا چه کسی عضو جدید هیأت رئیسه می‌شود زیاد مهم نیست. چیزی که مهم است اینکه ‌به مطالبات رهروان و بحث‌هایی که در فراکسیون می‌شود، جامه عمل پوشانده شود.

وی گفت: سال گذشته‌ ما چیزی درباره این موضوع ندیدیم و تقریبا هیچ یک از خواسته‌های نمایندگان عضو رهروان محقق نشده است، این موضوع باعث شده ‌که فراکسیون رهروان از برخی ‌نواب و دبیران گلایه‌هایی ‌داشته باشند؛ اما اینکه چه کسی جانشین خواهد شد، به نظر می‌رسد ‌گمانه‌زنی رسانه‌ای است و از کسانی هم مانند باهنر و جلالی که در حال حاضر مطرح هستند یک‌گمانه زنی است.

این نماینده گفت: ‌به نظر می‌رسد ‌آقای باهنر هم باید در این مدتی که نائب رئیس بودند، کمی بیشتر هوای اصولگرایان رهروان را می‌داشتند، همچنین باید ‌ثبات مدیریتی بیشتر‌ی در اداره مجلس ‌باشد. آن گونه که‌ در خصوص مسائل کلان مملکتی از وی انتظار داشتیم،‌ محقق نشده و باید در این موارد تجدید نظر اساسی داشته باشد و رفتارهای سیاسی خود را اصلاح کند، تا بتوانیم در سال آخر از ایشان استفاده کنیم. در غیر این صورت شاید این تغییرات انجام شود.

این نماینده در پاسخ به اینکه آیا باهنر باعث ناهماهنگی‌های مجلس است، گفت: این حرف من نیست و ‌شخص خاصی را نمی‌گویم، اما در هیأت رئیسه افرادی هستند که باعث ایجاد ناهماهنگی شده‌اند. باهنر با توجه به اینکه یکی از اعضای هیأت رئیسه است، می‌توانست کمک‌کننده باشد و باعث کمتر شدنش باشد.

این نماینده گفت: مثلا در همین بحث اخیر که شواری عالی فن‌آوری اطلاعات، یا شورای عالی فضای مجازی که چند روز پیش مطرح بود، هیأت رئیسه باید این کار تخصصی را مدیریت می‌کردند، در حالی که بحث به مجادله‌های سیاسی کشید، حال آنکه باهنر می‌توانست فضا را کنترل کند، تا تنیجه مطلوب به دست آید. به هر حال به دلیل موضوعاتی نظیر این در زمانی که برخی ‌نواب جلسه را اداره می‌کنند، بحث‌های سیاسی باعث از حاشیه رفتن موضوعات اصلی می‌شود و این آسیب جدی را به دنبال خواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل