بازدید 8743
از غنی‌سازی عربستان با همان سطح نظارت ایران، استقبال می‌کنیم

سخنرانی ظریف در دانشگاه نیویورک

وزیر خارجه ایران گفت توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ قبل از ۳۰ ژوئیه ممکن است
کد خبر: ۴۹۶۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶ 29 April 2015
وزیر خارجه ایران گفت توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ قبل از ۳۰ ژوئیه ممکن است

به گزارش فارس، سخنرانی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در دانشگاه نیویورک آغاز شد.

سازمان‌دهی این برنامه با مجری‌گری «دیوید ایگناتیوس» ستون نویس روزنامه «واشنگتن پست» را «بنیاد آمریکای نوین» و «مرکز همکاری بین‌المللی دانشگاه نیویورک» به عهده دارد.

وزیر خارجه ایران در ابتدا به سوالی درباره خصوص توقیف یک فروند کشتی تجاری با پرچم جزایر مارشال در آب‌های ایران پاسخ داد.

ظریف با بیان اینکه توقیف این کشتی موضوعی «قانونی» بوده و ارتباطی با مسائل یمن نداشته گفت که این کشتی به هشدارهای ایران بی‌توجهی کرد و نیروهای دریایی ایران آن را به سمت اسکله هدایت کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با بیان این اظهارات اطمینان خاطر داد که تهران به حفظ آزادی تردد دریایی در خلیح فارس متعهد است: «خلیج فارس، شاهراه ماست... ما به تردد دریایی در سطح بین‌المللی احترام می‌گذاریم. برای ما آزادی تردد دریایی در خلیج فارس، یک الزام است.»

«دیوید ایگناتوس» در ادامه سوالاتی را درباره مسائل مختلف مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح کرد که آقای ظریف به آنها پاسخ داد.

ظریف، توافق هسته‌ای را توافقی خوب و در راستای منافع تمامی کشورها توصیف کرد اما گفت مطمئنا این توافق، «بی‌نقص» نخواهد بود.

وزیر خارجه ایران تفاهم ماه گذشته بین ایران و گروه ۱+۵ در «لوزان» را «متوازن» خواند و افزود باید منتظر ماند و دید که آیا توافق نهایی احتمالی هم متوازن باقی می‌ماند یا خیر.

ظریف تصریح کرد مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ از روز پنجشنبه در سطح معاونان وزرای خارجه در نیویورک آغاز خواهد شد. به گفته وی، طرفین سپس روز دوشنبه رایزنی‌ها را در اروپا ادامه خواهند داد.

وی همچنین درباره چارچوب زمانی مذاکرات هسته‌ای ایران گفت که دو طرف به دنبال آن هستند که توافق را قبل از ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئیه به اتمام برسانند.

 وزیر خارجه ایران افزود: «نگارش متن را از فردا آغاز می‌کنیم. پرانتزهایی باقی مانده است، اما بر سر کلیات توافق وجود دارد.»

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اقدامات کنگره برای تشدید شرایط مذاکره با ایران گفت: «ما با دولت کشورهای مختلف از جمله آمریکا توافق می‌کنیم نه با کنگره یا قوه قضائیه آمریکا.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره مکانیسم‌های رفع تحریم‌ها گفت: «طبق آنچه ما تا الان می‌دانیم، در صورت توافق تا ۳۰ ژوئیه ما قطعنامه‌ای تحت فصل هفت شورای امنیت تصویب خواهیم کرد.»

وی اضافه کرد در صورت توافق، گامهای رفع تحریم‌ها احتمالاً چند هفته طول می‌کشد. ظریف گفت تمامی تحریم‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد، خواه این موضوع باب میل سناتور «تام کاتن» باشد یا نباشد.

محمد جواد ظریف درباره بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران هم با اشاره به اینکه ایران آماده اجرای پروتکل الحاقی است اضافه کرد بعضی از اعضای ان‌پی‌تی از اجرای این پروتکل «کراهت دارند» اما ایران برای تضمین شفافیت، حاضر به اجرای آن است.

وی خاطرنشان کرد ایران بعد از ژاپن که ۱۰ برابر ایران تأسیسات هسته‌ای دارد دومین کشوری بوده که در معرض بیشترین بازرسی‌های آژانس قرار داشته است.

ظریف به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا ایران از برنامه غنی‌سازی احتمالی عربستان، چنانکه مقامات این کشور ابراز کرده‌اند حمایت می‌کند یا خیر اینطور پاسخ داد: «در صورتی که همان سطح نظارت که بر برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد بر برنامه غنی‌سازی عربستان هم وجود داشته باشد نه تنها از آن حمایت می‌کنیم بلکه از آن استقبال می‌کنیم.» وی تصریح کرد این حق کشورها است که بر اساس ان‌پی‌تی به چرخه کامل سوخت دسترسی داشته باشند و عربستان هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی در ادامه به اظهارنظر درباره موضوع جنجالی بازگشت خودکار تحریم‌ها به فرض عدم پایبندی ایران به تعهداتش (snapback) پرداخت. ظریف گفت اگر قرار است کسی نگران نقض تعهدات باشد، ایران است که باید از عدم پایبندی آمریکا احساس نگرانی کند. ظریف تأکید کرد ایران به تعهداتش پایبند خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه با اشاره به اینکه اولین سخنران کنفرانس بازنگری «ان‌پی‌تی» در نیویورک بوده و به نمایندگی از ۱۲۰ کشور عضو غیرمتعهدها در این نشست صحبت کرده ادعای آمریکا برای معرفی خود به عنوان «جامعه بین‌الملل» را کم اهمیت جلوه داد.

ظریف گفت کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها از برنامه هسته‌ای ایران نگران نیستند بلکه دغدغه عمده آنها سلاح‌های کشورهای برخوردار «ان‌پی‌تی» (انگلیس، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه) است.

وی به انتقاد از عدم پایبندی کشورهای برخوردار از سلاح‌های هسته‌ای به تعهداتشان ذیل ان‌پی‌تی پرداخت و گفت آنها، به عنوان یکی از طرفهای این معامله در ۴۵ سال پیش به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند اما اکنون از کشورهای غیربرخودار انتظار پایبندی به تعهداتی فراتر از مفاد این پیمان‌نامه دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را دیگر نگرانی کشورهای غیرمتعهدها خواند و اضافه کرد: «خنده‌دار است که نتانیاهو روی ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای نشسته و به معلم اخلاق منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای برای دیگران تبدیل شده است.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار