بازدید 27346

تخریب چشمه‌های تاریخی باداب سورت

در نزدیکی روستای تاریخی اُروست واقع در شهر ساری قرار دارد. نمک ، آهک ، آهن و کانی های مختلف دیگر سبب تغییر رنگ این چشمه ها شده است . در سال های اخیر ناآگاهی و عدم اطلاعات کافی گردشگران، باعث تخریب جدی و غیر قابل برگشت چشمه ها و حتی طبیعت روستای اُروست شده است.
کد خبر: ۴۹۵۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 27 April 2015
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳۷
چرا اين منطقه زيبا تحت حفاظت و ايجاد سايتهاي توريستي قرار نمگيرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
اونوقت میگن چرا دولت پول نفت رو به ما نمیده ... بیا یکی دیگه از منابع طبیعی رو در اختیارمون قراردادن ببینید چی کار میکنیم ؟؟؟؟!!!!!
کجا سالم مانده!!!!!!!! تا ده سال دیگر طبیعت ایران نابود است.
خداروشکر لیاقت هیچی رو نداریم
اين چشمه از چشمه هاي مشابه در تركيه كه هر روز هزاران بازديد كننده دارد زيبا تر و وسيع تر است وبالطبع ميتواند براي ايران و گردشگري ان خيلي درامد زا باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
از مال ترکيه قشنگ تر نيست ولي اين جا هم خيلي زيباست و لازم است براي حفظ و استفاده بهتر آن تلاش کرد.
کجا سالم مانده!!!!!!!! تا ده سال دیگر طبیعت ایران نابود است.
یکی جلوی این ملت دیوانه و نا اهل رو بگیره. به هیچ چیز رحم نمی کنند. از تنگه واشی گرفته تا کویر مسیله (مرنجاب) هر جا پاشون برسه همه جوره از خجالتش در میان!
خواهش می کنیم حداقل اینها رو به کشورهای خارجی واگذار کنن چون اونها قدر این چیزها رو بیشتر می دونن.دیگه اجازه نمی دن هرکسی هروقت خواست در اینها تنی به آب بزنه تا مثلا در آینده تعریف کنه در چشمه سورت شنا کردم
کجاها داره تخریب میشه؟ منکه نفهمیدم
از دست این گردشگرای باکلاس و های کلاس به چه کسی پناه ببریم!
خوب توضیح بده چی کار کردن که خراب شده که بقیه انجام ندن
منهم به این موضوع فکر کرده بودم و خودم از نزدیک انجا را دیدم تمام زیبایی این مکان حوض های پلکانی طبیعی با بافت آهکی زیبا میباشد که با عبور مردم از روی اینها به مرور تخریب خواهند شد و زیبایی خود را از دست میدهند و با گذاشتن نرده و چند تابلو هشدار و احیانا نگهبان محلی میشود اینجا راکه یکی از 4 مورد مشابه خودش در دنیا میباشد حفظ کرد.در ظمن جاده این مکان خاکی بود که فقط با ماشینهای شاسی بلند میشد آنجا رفت.و میشود آنرا آسفالته کرد و احتمالا درآمد زایی خوبی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
نرده که گنده میزنه به ظاهر طبیعی چشمه ها!

اولا مردم باید توجه کنند و از شعور انسانی خود استفاده کنند.
ثانیا میراث فرهنگی باید علایم هشدار دهنده و آگاه کننده در این مکان قرار دهد.
اینقدر هم زیبا نیست ساری کجا سورت کجا مردم این منطقه در سمنان کار میکنند اب این منطقه مانند جاهای دیگر کم سده به توریست ربطی ندارد از وقتی اینها امدند بدبختی با خودشان اورنند
ممنون. لطفا تلفظ صحیح کلمه ی باداب سورت را بگویید.
لعنت خداوند بر ما
کلاً ما هرچی منابع طبیعی داریم سعی بر نابود کردنش میکنیم اونم توسط پولدارها!!!!!
خداییش قبول کنیم فرهنگ و لیاقت داشتن همچین چیزایی رو نداریم... هرجای باستانی و توریستی و جذاب که رفتیم تنها چیزی که از اکثر همطانامون دیدیم سلفی بود و شلوارک و دورهمی!!!. در حالیکه تو دست توریست‌ها و گردشگرای خارجی کتاب‌های تاریخچه همون اثر رو در حال مطالعه می‌بینیم.
مشابه این چشمه فقط در ترکیه و آمریکا وجود داره
در آنجا برای برای تردد در محوطه چشمه فقط از کفش ها و دمپایی های مخصوص(ابری) استفاده می شود
ولی متاسفانه در ایران شاهد تخریب فرسایشی این چشمه های زیبا هستیم
بعضی ها هم از رسوبات چشمه تخریب و یادگاری می برند
متاسفانه هیچ منعی برای تردد خودرو وجود نداره و خودرو مردم تا لب چشمه میتونه بره که خودش عامل مهم فرسایش و تخریبه
محصور کردن وایجاد فقط یک راه تردد ان هم بصورت پلکانی یا پل مانند می تواند یک پیشنهاد باشد وگر نه تا سه سال دیگر باید با ان خداحافظی کرد ...به همین راحتی
خوب چرا آگاه سازی نمیکنید
بی شخصیتی بیداد می کنه
ما مشکل فرهنگی در کل داریم، یعنی گردشگران ما وقتی که می شنود فلان جا زیباست، به هر دری می زنند و خودشان را می رسانند که گویی واجب دینی است و فردای قیامت از آنها سوال خواهد شد. ضمن آن که اهمیتی هم به بهداشت و طبیعت و محیط نمی دهند. همه اینها را باید کنار نرسیدن مسئولان شهری و میراث فرهنگی و گردشگری دانست که نتوانسته طرح های اشتغال زایی در این موارد اجرا کند، با سرمایه گذاری بخش خصوصی یا دولتی و فروش بلیط، غذا و تورهای مرتبط هم به کسانی شغل بدهد هم زیبایی را حفاظت شده در اختیار مردم قرار بدهد.
مراکز طبیعی هم باید مثل مراکز دینی محافظت بشه ولی متاسفانه ....
از همه مهمتر اينكه مسير رسيدن به اين چشمه ها از ساري به هيچ وجه مشخص نيست. فقط بايد قدم به قدم از ساكنينمحلي آدرس رو جستجو كنيم. نه تابلويي نه ... البته بهتره كه راهنمايي نگذاشتند وگرنه تا الان تخريب شده بود.
هنر نزد ایرانیان است و بس!!! البته هنر خراب کردن و تخریب کردن
تموم شد دیگه کسی نیست به داد مملکت برسه هر کس فکر جیب خودشه
کم ابی
الودگی هوا و کلا محیط زیست
این همه درد و مرض جور واجور
این همه مرض های عصبی
فقط ببرن و خودشون هم فرار کنن مثل اقای خاوری و امثالهم
عامل این عدم آگاهی ، عدم هماهنگی واحد ژئوتوریسم سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با سازمان میراث فرهنگی و کمبود یانبود باغ موزه های زمین شناسی در سطح کشور است . این عوامل باعث آگاهی عموم مردم نسبت به پدیده های زمین شناسی می باشد .
یک گزارش از غمپ آتشکده فسا که یک چشمه بزرگ و خیلی زیبا و باستانی بود ( زیر کوه خرمنکوه مسیر فسا استهبان) تهیه کنید ، بعد از چند سال عید امسال از اونجا عبور می کردم ، دیدم کف چشمه طوری لوله گذاشتند که حتی یک قطره آب خارج نشه ، و این چشمه چند هزار ساله برای سود جویی عده ایی کلا خشک کرده اند.
من جای دیریفت کشیدن ماشین رو این چشمه منحصر به فرد دیدم !! با ماشین میرن رو چشمه آتیشو کیابشونم همونجا به راه میندازن زباله هاشونم همونجا میزارن به شونم کلی خوش میگذره
کاش فقط راه میرفتن رو این سرمایه ملی
چند سال پیش از این چشمه دیدن کردم و برای حفاظت از اون پابرهنه وارد شدم ولی دیدم مردم با ماشین های شاسی بلند وارد حریم چشمه می شدن!!! از ماست که بر ماست
کسی میدونه چجوری میشه رفت اونجا؟؟؟
آدرسش رو کسی داره؟؟؟
لطفاً راهنمایی کنید.
یک زمانی ایران کشور زیبایی بود عکسا رو ببین پسر گلم .
نه واقعا این شکلی بود این کشور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
100 سال اینده
عید 94 رفتیم این چشمه رو ببینیم هرچه قدر به هموطنان عزیز داد میزدن که تو حوضچه ها نرند در کمال آرامش نگاهت میکردند وشالاپ شالاپ پاها ی مبارک رو میکوبیدن لب حوضچه ها اما نمیدونستن این حوضچه ها ط سالیان متمادی تشکیل شده وبا از بین رفتن لبه ی حوضچه ها آب داخلش جمع نمیشه ووقتی آب داخل حوضچه نباشه کل منظره ی چشمه به با فناست حتی یکی از محلیها که تذکر میداد با تشر گردشگر عزیز مواجه میشد که به شما چه ربط داره وایشون نمیدونست که نه تنها به ایشون بلکه به نسل بعد هم ربط داره بیملاحظگی امسال ماها اینها سرمایه های نسل بعد هم محسوب میشه نباید به خاطر گرفتن یک عکس سلفی همه میلیارد سال سرمایه ی نسل های بعد از خودمون رونابود کنیم حتی روی زمین این چشمه نباید کفش به پا داشته باشی چه برسه بری داخلش البته ناگفته نمونه که از ماست که بر ماست ازچشمه اومدیم پایین با چشمی گریون چون انتظار میره تا دوسال آینده اگه به این منوال بگذرونیم چشمه ای به نام باداپ سورت نداشته باشیم حالا که کسی به فکر نیست بهتر نیست خودمون اول ازهمه به فکر خودمون باشیم
ایران 10 سال دیگه نابود میشه اونم به دست خودمون
خداروشگر الان چند نفر از هموطنامون رفتن اونجا و سرمایه گذاری کردن تا بتونن جلوی این تخریب رو بگیرن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی