بازدید 13781
خراسان رضوی رکورد زد؛

کشتار ششمین قلاده پلنگ در سال 94

علت مرگ این پلنگ اعلام نشده اما با توجه به اینکه لاشه در نزدیکی روستا و در حاشیه جاده منتهی به روستا کشف شده است، عده ای از مردم محلی، شلیک با اسلحه شکاری و عده ای دیگر استفاده از طعمه مسموم را دلیل مرگ این حیوان عنوان کرده اند.
کد خبر: ۴۹۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴ 25 April 2015
به فاصله دو روز از انتشار خبر کشتار یک قلاده پلنگ ایرانی در حاشیه روستای چشم آزاد در شهرستان تربت جام، خبر می‌رسد که یک قلاده پلنگ دیگر در استان خراسان جنوبی کشته شده تا این استان در پلنگ کشی در سال 94، رکورد زده باشد.

به گزارش «تابناک»، بر اساس گزارشات موثق دریافتی از همیاران محیط زیست، روز سیزدهم فروردین ماه سال جاری یک پلنگ ایرانی در نزدیکی روستای چهچهه واقع در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه در شهرستان سرخس خراسان رضوی از بین رفته است.

پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران با اعلام این خبر نوشت: لاشه این پلنگ در حاشیه جاده منتهی به روستا توسط مردم مشاهده شده و موضوع به اداره محیط زیست شهرستان گزارش می‌شود.

با اطلاع موضوع به اداره محیط زیست، بلافاصله نیروهای اجرایی و کارشناسان در محل حاضر شده و لاشه پلنگ به  اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی منتقل می شود.

علت مرگ این پلنگ اعلام نشده اما با توجه به اینکه لاشه در نزدیکی روستا و در حاشیه جاده منتهی به روستا کشف شده است، عده ای از مردم محلی، شلیک با اسلحه شکاری و عده ای دیگر استفاده از طعمه مسموم را دلیل مرگ این حیوان عنوان کرده اند.


عجیب اینجاست که می‌بینیم با وجود گذشت حدود ۲۰ رو از این حادثه، هیچگونه اطلاع رسانی در این زمینه از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی صورت نگرفته است!

بطور حتم جلوگیری از انتشار اینگونه اخبار توسط ادارات کل، نه تنها کمکی به حفاظت از گونه های جانوری ارزشمند نخواهد کرد، محدود شدن دسترسی به  اطلاعات و عدم انجام تحقیقات درخصوص دلایل مرگ و دستیابی به سایر اطلاعات مورد نیاز، تصمیم گیری صحیح و منطبق با شرایط موجود به منظور حفاظت از باقیمانده جمعیت گونه های نادر را غیر ممکن ساخته و گونه های ارزشمندی همچون پلنگ ایرانی را با سرعت بیشتری به نابودی نزدیک می کند.

اطلاع رسانی شفاف و به موقع در اینگونه موارد موجب می شود تا صاحب نظران، مدیران دستگاه های مختلف، قانونگذاران، مردم عادی و جوامع محلی با درک بهتری نسبت به شرایط و آگاهی از حساسیت های موجود، در حفاظت از گونه های در خطر انقراض، زیستگاه ها، طعمه ها و غیره تلاش نموده و با سازمان محیط زیست همکاری کنند.

گفتنی است پس از کشتار بیرحمانه یک پلنگ در بردسیر کرمان، مرگ پلنگی دیگر در کازرون بر اثر برخورد با خوروهای عبوری ، مرگ یک پلنگ در ارتفاعات پشتکوه فارس بوسیله طعمه مسموم و کشتار یک پلنگ در شهرستان ایوان در استان ایلام و مرگ پلنگی دیگر در تربت جام، این ششمین پلنگی است که طی کمتر از ۳۰ روز و از ابتدای سال جاری در نقاط متخلف کشور از بین می‌رود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۲
مثل اینکه بعضی ها کمر به نسل کشی پلنگ ها بستن .....

مسئولان با وجدان ، هم اکنون نیازمند یاری شما هستیم نه چند سال دیگه .
ظاهراً طبيعت تصمصم گرفته پلنگ ايراني را هم مثل شير و ببر ايران به داستان ها ببرد !
تعداد پلنگهای کشته شده مطمئن باشید بیشتر از این حرفاست. اینها اونهایی هستند که دیده میشن و گزارش میشن. وای بر ما...
فرهنگ هم خوب چیزیه اما ما نداریم. البته هزار موسسه و ارگان متولی فرهنگ داریم!!!!!!!!!!!!!!
روحانی و دولت عزیز خوابید آیا؟
خبر وتصویر یکی از سایت ها درمورد خورده شدن یک روستایی بدست پلنگ ها را هم لطفا منتشرکنید تا بعضی ها زیاد هم در طبل حمایت از حیوانات وحشی نکوبند.
اگر مسولین توانایی حل مشکل محیط زیست و کشتار فجیع حیوانات و تخریب مراتع،جنگل و ... ندارند شاید بهتر باشد آن را بع یک ارگان یا نهاد بین المللی بسپارند. تا کی شعار !!!
آخرعاقبت توجه بیش از حد.
کسی که به حیوانات رحم نمیکند مثلاما به انسانهاهم رحم نمیکند زیراقساوت قلب دارد....
پس چرا هیچ نهادی یا هیچ شخصی پیشقدم برای دستگیری عوامل ان نمیشود؟ چرا کسی اهمیت نمیده؟
بعد میگیم چرا طبیعت با ما قهره؟
چرا اسمونمون سیاهه؟ چرا زمینامون خشکه؟
خب تعادلو که بهم بزنی همین میشه دیگه
اما کو چشمی که ببینه؟؟
برای مسوولین محیط زیست متاسفم
اگر پلنگي به شما حمله كرد چه مي كنيد مي گويد بفرمائيد تسليم؟ اگر راست مي گويي به جنگل برو بدون آنكه سلاحي داشته باشي
شکارچیان اگر به جای پلنگ هر کدوم یه معتاد شیشه ای رو می زدن مملکت گل و بلبل می شد
متاسفانه پارسال نیز در تربت جام یک قلاده پلنگ به دست چوپانان کشته شده بود این نیز دومی !!!
ضمنا در منطقه کوهستانی کله مل تربت جام جانوران وحشی از گشنگی رام شدن !!! شخصا شاهد نزدیک شدن حدود 2 متری جانوران درنده بودم !! کوهنوردان طبیعت دوست داشتن خوراک مرغ پخش میکردن !
ماشالا بچه ها کمر همتو بستن امسال سال94 ديگهنسل پلنگو ور بندازن به اميد خدا، هند نزد ايرانيان است و بس
چطور برای کشته شدن پلنگ های نازنین تظاهرات نمی کنند تا محیط زیست اقدام کند
افسوس و صد افسوس
نمیدانم چند قلاده دیگر باقی مانده
پلنگ نگو.گربه هاى بى عرضه.
نگذارید پلنگ ایرانی هم به سرنوشت ببر مازندران و شیر ایرانی دچار شود!!!
جدا فکر میکنم اطلاع رسانی پیوسته تابناک از کشتار پلنگ ها بتواند در جلوگیری از انقراض نسل پلنگ ها نقش داشته باشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان