بازدید 15958

چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟

برای لحظه‌ای هزینه‌ای را که ماهیانه یا سالیانه برای اینترنت پرداخت می‌کنید در نظر آورید. حال تصور کنید ‌زمانی فرا رسیده که هیچ بهایی ‌برای ارتباط با اینترنت و بهره‌گیری از همه تسهیلات آن پرداخت نمی‌کنید. پرسش اساسی ‌این است، ‌آیا زمانی فرا می‌رسد که اینترنت برای بشر رایگان باشد؟ ‌اگر پاسخ مثبت است، این شرایط در چه صورتی فراهم خواهد شد؟
کد خبر: ۴۹۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 22 April 2015
چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟
برای لحظه‌ای هزینه‌ای را که ماهیانه یا سالیانه برای اینترنت پرداخت می‌کنید در نظر آورید. حال تصور کنید ‌زمانی فرا رسیده که هیچ بهایی ‌برای ارتباط با اینترنت و بهره‌گیری از همه تسهیلات آن پرداخت نمی‌کنید. پرسش اساسی ‌این است، ‌آیا زمانی فرا می‌رسد که اینترنت برای بشر رایگان باشد؟ ‌اگر پاسخ مثبت است، این شرایط در چه صورتی فراهم خواهد شد؟

به گزارش «تابناک» ایده اینترنت رایگان شاید یک ایده و طرز تلقی افراطی عنوان شود. بسیاری این ایده را مطرح کرده‌اند و خواستار یک ارتباط اینترنتی رایگان برای همه دنیا شده‌اند و دیگرانی در مقابل سعی در پاسخ‌گویی به این ایده داشته‌اند.

طی یک دهه گذشته هزینه ارتباط با اینترنت به واسطه پیشرفت تکنولوژی بسیار کاهش یافته ‌و این امر برخی را به این موضوع رهنمون کرده ‌که شاید زمانی فرا برسد که اینترنت برای همیشه به شکل رایگان در اختیار بشر قرار بگیرد.

چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟

هزینه‌های ارتباط اینترنتی

اکنون برقراری یک ارتباط اینترنتی برای مشتریان در بر دارنده هزینه‌ای است که البته از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. بسیاری از مشتریان اینترنت بدون در نظر داشتن اینکه این هزینه‌ها به چه دلیل است و چرا برخی از آن‌ها باید بهای بیشتری برای اینترنت نسبت به کاربران دیگر در سراسر دنیا پرداخت کنند، ماهیانه یا سالانه مبالغی را برای این ارتباط حیاتی کنار می‌گذارند.

برای مثال در ایالات متحده یک کاربر به شکل متوسط ماهیانه ۴۷ دلار برای یک ارتباط اینترنتی نا‌محدود بر پرداخت می‌کند. ارتباطی که سرعت دانلود در آن برابر با ۳۵.‌۲ مگابیت بر ثانیه خواهد بود؛ یعنی برابر با ۴. ۴ مگابایت بر ثانیه به شکل ثابت. در ایران برقراری یک چنین ارتباط نا‌محدودی با این سرعت ‌برای کاربران خانگی مقدور نیست و برای شرکت‌ها و نهاد‌ها نیز هزینه‌های گزاف میلیونی‌ دارد.

بخشی از این هزینه ناشی از وجود رقابت در بین ISP‌ها برای سرمایه گذاری بیشتر و جذب مشتریان بیشتر است و البته نباید از فعالیت‌های حاشیه‌ای که در همه کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده برای حفظ بازار ISP‌ها وجود دارد – همچون لابی‌های استراتژیک برای سهم بیشتر از پهنای باند – نیز غافل بود.

حال در برخی کشور‌ها نظیر رومانی یا سنگاپور این حاشیه‌ها چندان موضوعیت ندارند و همین ‌منجر به آن می‌شود که یک ارتباط اینترنتی نامحدود با سرعت دانلود ‌حدود ۷۱.‌ مگابیت بر ثانیه در رومانی تنها ۱۱ دلار ماهیانه هزینه‌ داشته باشد.

این موضوع یک پیام اساسی دارد: امکان کاهش هزینه‌های اینترنت وجود دارد؛ اما ضرورتا این امر به معنی رایگان شدن اینترنت نیست.

در حالی که ایده استفاده از اینترنت بدون ‌داشتن هزینه یک ایده خارق‌العاده است؛ اما حتی اگر این هزینه‌های جانبی را نیز از اینترنت حذف کنیم، هنوز موضوع اصلی بر سر هزینه نگهداری و تداوم کار سخت‌افزارهایی است که به عنوان زیر‌ساخت‌های وب عمل می‌کنند. برای رایگان کردن اینترنت نخست لازم است که هزینه‌های این سخت افزار‌ها به صفر برسد.

ایده فیس‌بوک: Internet. org


مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک همواره از مدافعان پرشور ارائه اینترنت به کاربرانی بوده ‌که قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند و در راستای این ایده نیز دست به کار شده و پروژه Internet. org را رقم زده است. این ایده بر این مبناست که کاربران قادر به دسترسی مستقیم به ۳۷ برنامه و ابزار آنلاین، از جمله فیس‌بوک‌ بدو نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای باشند.

برای رسیدن به این هدف زاکربرگ طرح همکاری با ISP‌هایی را از سراسر دنیا در سر دارد تا این خدمات را ‌رایگان از مسیر سرورهای خود عملی سازند تا هیچ هزینه‌ای بر گردن کاربران قرار نگیرد.

چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟

البته این ایده در برخی کشور‌ها از جمله هندوستان به سرعت مخالفانی را برانگیخت. استدلال این مخالفان این بود که یک چنین برخوردی با اینترنت منجر به نقض منشور آزادی اینترنت یا Net Neutrality خواهد بود؛ ایده‌ای که بر‌ این امر مبتنی است که همه اینترنت بی‌هیچ کم و کاست و ‌‌‌هیچ دخالتی آزادانه در دسترس باشد.

البته در برابر این مخالفت‌ها زاکربرگ عنوان کرده ‌که دسترسی به ۳۷ ابزار از جمله فیس‌بوک قطعا بهتر از عدم دسترسی کامل به اینترنت است.

آیا زمانی می‌رسد که اینترنت بی‌هزینه باشد؟


تا زمانی که نگهداری و استفاده از سخت افزار‌ها هزینه ‌دارد، اینترنت رایگان نخواهد بود. البته ارتباط وایرلس استثنایی بر این مورد است. برای مثال سازمان‌ها و نهاد‌ها می‌توانند با ‌یک Hotspot اقدام به عرضه اینترنت رایگان کنند؛ اما تنها تا زمانی که پهنای باند به آن‌ها اجازه دهد. به محض افزایش ترافیک اینترنت این سازمان‌ها نیز مجبور به بلاک کردن روتر‌ها با استفاده از گذرواژه خواهند بود تا تنها به مشتریان یا کاربران اصلی خود خدمات دهند.

چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟

ایده‌های دیگر اینترنت رایگان نیز نمونه‌هایی است که از پشتیبانی دولتی برخوردار هستند و از سوی دولت‌ها ارائه می‌شوند. خوب که دقت کنیم خواهیم دید ‌این اینترنت نیز چندان رایگان نیست، زیرا هزینه آن را مالیات دهندگان قبلا پرداخت کرده‌اند.

آن گونه که به نظر می‌رسد، هنوز زمان اینترنت رایگان فرا نرسیده است. شاید در آینده‌ای نه چندان دور پیشرفت‌های تکنولوژی هزینه‌های اینترنت را به قدری کاهش دهد که عملا اینترنت به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار گیرد؛ اما امروز قطعا آن زمان نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۳۷
شتر در خواب بیند پنبه دانه
هم اکنون در حال دانلود یک فایل ارسال شده از دفتر مرکزی شرکتمون هستم
سرعت دانلود 10 کیلو بایت بر ثانیه
اینجا ایران است صدای ما را.....!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
برادر اوضاعت خوبه, من از یکی از دانشکده های دانشگاه تهران ,دیروز یک فایل 300 کیلو بایتی رو با سرعت 2 کیلو بایت داشتم دانلود میکردم که وسطش اینترنت کلا قطع شد!
هر کس که اینترنت رو رایگان کنه چه ایرانی باشه چه گوگل امریکایی باشه قطعا هدفی داره و برای انسان دوستی و ... نیست که اینترنت رو مفتی بده و حتما پشت پرده این انسان دوستی خبریه . اما مساله اصلی اینجاست اینترنت پاک بی خطر هرگز وجود نخواهد داشت . و اینترنت پر سرعت هم برای ما ایرانی ها یک رویاست .
فعلا به اندازه پولی که می دیم اینترنت با کیفیت بدین، رایگانش پیشکش.
ای حرفا مال مملکت ما نیست...
الان اکثر کشورها اینترنت در حد رایگانه.. کجای کاری؟!!!!
یعنی باید منتظر رایگان شدن کلیه مفاسد باشیم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
اصلی در روانشاسی وجود دارد که می گوید انسان هرچه در ذهن بیشتر داشته باشد همه چیز را در رابطه با آن می بینید. یعنی مثلا اگر شدیدا گرسنه باشید احتمال زیادی وجود دارد که کتابخانه را کبابخانه ببینید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
معلوم میشه صبح تا شب باهاش چی کار میکنی :)
یا اینکه مغز تونو شستن :(
اینترنت ما که رایگانه !!!!!!!!!!
دل دنیا بسوزه !!!!!!!!!!
ماهانه 20000تومان برای یک مگابایت که عملا صد کیلوبایت هم سرعت نداره.
البته در ایران هیچ وقت چنین زمانی فرانخواهد رسید.
اگه برای همه دنیا هم رایگان بشه برای ما نمیشه ....
می خواهی مردم ایران را نا امید بکنی.
بهتون قول میدم اگه اینترنت هم رایگان بشه تو ایران قابل دسترس نیست!
باندهای پول پرست که بفکر استثمار مردمند نمی ذارند برای بالابردن اطلاعام مردم باید هم گسترش یابد هم مجانی
اقا ما نخواستيم مجاني بشه فقط سرعت چند مگ ببرين بالا تورو خدا
ایرانی به جیب خود می اندیشد آنها به خدمت به بشریت.
براي بشر شايد ولي براي ايراني ها نه چون يه سري هستند كه ميخوان از آب هم كره بگيرن بنابراين هر اتفاقي براي بشر بيفته اينا نميذارن براي مردم ايرن هم اتفاق بيفته ....
با وجود مخابرات ايران زهي خيال باطل.
اینترنت بی هزینه؟؟؟؟
ن اقا ما نت مفت نمیخواییم فقط سرعت و قیمت اینترنت رو ب نرخ جهانی کنین ما راضی هستیم....
ی کاری کنین که حداقل سرعت نت مون از افغانستان کمتر نباشه....
اینترنت رایگان یعنی فساد.

باید برای مبارزه و مقابله با رایگان شدن آن آماده باشیم و همین الان که پولیه اینترنت قطع بشه و بجاش فقط شبکه ملی اطلاعات با مطالب مفید در دسترس فقط بخشی از مردم مثل دانشجویان و خبرنگاران باشد.
تابی خوبی !!!!! اینترنت سرعت نداره بعد شما از قیمت و رایگان شدنش مقاله نوشتی!!!!!!! هر وقت نون رایگان شد نتم رایگان میشه
همه جای دنیا هم که رایگان بشه تو ایران نه سرعتش درست میشه نه مجانی میشه !
شتر در خواب بیند پنبه دانه......
اینترنت رایگان همین الان در کشور های اروپایی هست از جمله تراموا های وای فای دار که کاملا رایگان هست . از جمله هات اسپات های رایگان در مناطق توریستی ....
در اوکراین هم من برای 70 مگابایت بدون محدودیت حدود 10 دلار ماهی میدادم که همین هم به نظر من رایگان هست چون در مقابل هزینه ناچیز 10 دلاری هیچ محدودیت سرعتی و حجمی وجود نداره که توی خیلی از کشور ها همین هم رویاست !
یک مورد را فراموش کردید
ارائه دهندگان کاربردهای تحت وب(مانند گوگل و ...) برای آنکه دسترسی به کاربردهای تحت وب خود را تسهیل کنند هزینه اینترنت را می پردازند .
همانطور که برخی دولت اینترنت با کیفیت متوسط را برای آنکه از مزایایی امنیتی اتصال کاربران به اینترنت بهره مند شوند را به صورت رایگان در اختیار همه قرار می دهند.
اگراینترنت مثل GPS ماهواره ای و رایگان باشد این کار شدنی است.
وقتی می شه پول بیشتری گرفت. چرا نگیرند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
وقتی میشه با اینترنت رایگان بیشتر مشتری جمع کنی و پول درییاری چرا در نیاری؟
کل جهان هم رایگان بشه تو کشور ما هزینه اون دوبله سوبله گرفته خواهد شد شک نکنید
خوش به حال شما بنده که خط تلفنم پی سی ام است و مجبور وایرلس بگیرم برای سرعت 128 کیلو نامحدود دارم ماهی 31 هزارتومان پرداخت می کنم. به قول دوستمون هزینه مهم نیست بلکه کیفیت ارائه خدمات است. و شرکت های ارائه خدمات هیچ استانداردی برای QOS قائل نمی شوند. و میگن چی هست؟
من کجام، اینجا کجاست؟ فکر کنم حرف خارجی زدم!
همه اینترنت هم واس ماس. در آمدش هم واس اوناست
اقا به اندازه پولی که میدیم خدمات بدن ما رایگان نخواستیم.
عزیزانی که پیام دادن اینترنت یعنی فساد اولا شما خودتان هم دارید از اینترنت استفاده میکنید در ثانی دست خود انسان هست که چطور از تکنولوژی استفاده کند
الانم که مخابرات طرح نامحدودش رو برداشته...یه طرح بی معنی به ایم طرح منصفانه گذاشته......

فقط پول به جیب بزنه مخابرات..کاربرای نت هم کشک....

من کارم با نته....نصف پولی که درمیارم حالا باید بدم هزینه نت:|
ماها علمی با اتفاقات پیرامونمون برخورد نمیکنیم بر اساس نیاز و احساسمون با اونا برخورد میکنیم ، به خاطر همین هیچ پیشرفتی حاصل نمیشود ، مثلا یکی از چیزهایی که متاسفانه 70 درصد ایرانیان در خونه هاشئن دارن ماهواره اس ، ولی فقط با اون سریال نیگاه میکنن ، ماهواره ابزاریست که اگر به یه کامپیوتر وصل بشه چه بسیار کارهایی نظیر دانلود با سرعت بالا (روزانه تا 40 گیگا بایت ) و اینترنت رایگان میشه ازش استفاده کرد. ولی چی بگم ،امان از تنبلی و گذران وقت ،
فقط در یک صورت میشه اینترنت رو رایگان داد و اونم اینه که بشه از ورود کاربرا به شبکه استفاده ای تجاری برد که شرکت ارایه دهنده هزینه اینترنت رو اینجوری از طریق دیگه ای جبران کنه والا این همه دم و دستگاه برای ارتباط، کارمندان و ... هزینه بر هستش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر