بازدید 79241

بیکارترین رشته‌ ها در ایران کدامند؟

بیشترین بیکاران در رشته های کامپیوتر، صنعت و فناوری، معماری و ساختمان، محیط زیست، کشاورزی، جنگلداری و شیلات هستند.
کد خبر: ۴۹۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ 20 April 2015
بیشترین بیکاران در رشته های کامپیوتر، صنعت و فناوری، معماری و ساختمان، محیط زیست، کشاورزی، جنگلداری و شیلات هستند.

 به گزارش مهر، مهم ترین معضل فعلی کشور در بخش اشتغال و بازار کار؛ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است که عموما پس از فراغت از تحصیل و آماده شدن برای ورود به عرصه کار و تولید با مشکلات جدی مواجه می شوند. در شرایط فعلی، مسائل مربوط به بیکاری تقریبا در تمامی رشته های دانشگاهی حتی در مهندسی و پزشکی نیز وجود دارد.

دو دهه پیش که خانواده ها فرزندان خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور تشویق می کردند هرگز فکر نمی کردند که در آینده ای نه چندان دور، تحصیلات دانشگاهی به معضلی برای ورود جوانانشان به عرصه اجتماع تبدیل خواهد شد.

کارشناسان معتقدند دانشگاه همانقدر که می تواند به افزایش دانایی ها و آگاهی افراد کمک کند به همان میزان نیز می تواند شدیدا ذائقه جوانان را برای کار تغییر دهد به نحوی که اغلب جوانان پس از طی دوران تحصیل خود برای ورود به بازار کار و پذیرش پیشنهادهای شغلی با مشکل مواجه می شوند.

آنها فکر می کنند که تنها در رده های مدیریتی و مشاغل پشت میزنشینی باید وارد شوند و اساسا اگر قرار بود وارد مشاغل ساده، فنی، مهارتی و کارگری شوند راه دانشگاه را در پیش نمی گرفتند؛ بنابراین قالب شدن این دیدگاه در بین جوانان دانشگاه رفته، باعث می شود تا معضل بیکاری آنها به بزرگترین مسئله داخلی دولت تبدیل شود.

معضلی به نام بیکاری تحصیل کرده ها

از سویی، کارشناسان بازار کار و کارفرمایان می گویند آنچه که جوانان از دانشگاه ها می آموزند منطبق بر نیازهای روز بازار کار کشور نیست و اساسا چنین نگاهی که شاید لازم باشد برای دوره ای پذیرش دانشجو در برخی رشته ها به دلیل اشباع بازار متوقف شود، وجود ندارد.

دانشگاه ها سالیان متمادی است که با ایجاد رشته های گوناگون مرتبط و بدون ارتباط با بازار کار کشور در حال تشویق جوانان به ورود به عرصه های تحصیلی هستند بی آنکه لازم بدانند پژوهشی کاربردی انجام دهند تا مشخص شود آیا واقعا امروز تحصیلات آکادمیک توان رفع نیازهای بازار کار کشور را دارد و یا خیر؟ همچنین این پرسش باید جواب داده شود که تا چه زمانی لازم است دانشگاه ها در تمامی رشته ها دانشجو تربیت و به صف بیکاران اضافه کنند، بدون اینکه لحظه ای برای کار آنها فکری شده باشد؟

به عقیده کارشناسان، نگاه کسب درآمد دانشگاه ها از پذیرش دانشجو و فرار از پذیرش هرگونه مسئولیت درباره اشتغال و پس از تحصیلات دانشگاهی افراد باعث شده تا امروز دست کم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از خروجی دانشگاه ها تجربه تلخ بیکاری را بچشند.

وزارت کار در تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و بیکارترین رشته های دانشگاهی کشور اعلام کرد: جامعه فارغ التحصیل یا در حال تحصیل سرمایه انسانی هر کشوری محسوب می شود. امروزه منطبق نبودن رشته های تحصیلی با نیاز بازار کار یکی از مشکلاتی است که گریبان بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی را گرفته است.

در یکی دو دهه اخیر جامعه با گرایش روزافزون جوانان برای ورود به دانشگاه ها مواجه بوده و این روند همچنان ادامه دارد. این مساله به حدی رسیده که امروز در بسیاری از رشته های دانشگاهی که جوانان از آنها فارغ التحصیل می‌شوند، بازار کاری وجود ندارد و به اصطلاح بازار کار بسیاری از رشته اشباع شده است.

۵.۷ میلیون نفر درس خواندند تا مدرک بگیرند

باقی ماندن این شرایط درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و بی توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارت های شغلی مورد نیاز بازار کار، باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی که انتظار می رود باید در وضعیت مناسبی باشد، بیش از سایر گروه ها در کشور باشد.

بنابراین یکی از دغدغه های کنونی کشور افزایش فارغ التحصیلان و دانش آموختگان آموزش عالی و جذب آنان در بازار کار است. در این میان، از یکسو خیل عظیم دانش آموختگان دانشگاه ها در کشور و رشد قابل توجه آنان و از سوی دیگر ناسازگاری مهارت های گروهی از آنان با فرصت های شغلی موجود، این احتمال را تقویت کرده که این ظرفیت و فرصت بزرگ، تبدیل به تهدیدی بزرگتر شود.

در همین راستا با نگاهی به نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی مهم ترین سوالی که به ذهن می رسد این است که دانش آموختگان چه رشته هایی بیشترین درصد بیکاران جامعه را تشکیل می دهند؟

از حدود ۱۱.۲ میلیون نفر جمعیت دارای تحصیلات عالی و یا در حال تحصیل در کل کشور، متاسفانه ۵.۷ میلیون نفر (۵۱.۴ درصد) غیرفعال هستند. به عبارت دیگر بیش از نیمی از جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دانشگاهی هیچ نقشی در تولید ندارند. همچنین ۴.۴ میلیون نفر (۳۹ درصد) شاغل و ۱.۲ میلیون نفر (۹.۲ درصد) بیکار هستند.

۶ گروه از بیکارترین رشته های تحصیلی

در سال ۱۳۹۲ حدود ۵.۹ میلیون نفر جمعیت دارای تحصیلات عالی و یا در حال تحصیل را مردان تشکیل داده اند که متاسفانه ۲.۳ میلیون نفر (۳۹.۰ درصد) از آنان غیرفعال هستند. همچنین حدود ۵.۱ میلیون نفر جمعیت دارای تحصیلات عالی و یا در حال تحصیل به زنان اختصاص دارد که از این جمعیت نیز حدود ۳.۴ میلیون نفر جمعیت غیرفعال (۶۵.۶ درصد) بوده اند.

نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل در سال ۱۳۹۲ برای گروه مردان و زنان در کل کشور ۱۸.۹ درصد برای گروه مردان ۱۲.۸ درصد و برای گروه زنان ۳۱.۳ درصد بوده است. بیشترین نرخ بیکاری در گروه مردان در بین گروه های عمده رشته تحصیلی، به ترتیب مربوط به رشته های تحصیلی علوم کامپیوتر (۲۲.۳ درصد)، صنعت و فناوری (۲۱.۸ درصد) و معماری و ساختمان سازی ۲۰.۸ درصد است.

همچنین نرخ بیکاری در گروه زنان در بین گروه های عمده رشته تحصیلی، به ترتیب مربوط به رشته های تحصیلی حفاظت محیط زیست ۵۷.۷ درصد، کشاورزی، جنگلداری و شیلات ۵۶.۲ درصد و معماری و ساختمان سازی ۵۵.۵ درصد بوده است.

بر اساس این نتایج، بیشترین نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دانشگاهی به ترتیب به استان های لرستان ۲۹.۵ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۲۷.۸ درصد و فارس ۲۷.۱ درصد اختصاص دارد. همچنین کمترین نرخ بیکاری مربوط به استان هرمزگان ۶.۲ درصد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۹
انتشار یافته: ۵۲
من سال 73 که کنکور دادم با رتبه 800 به زور کامپیوتر قبول شدم. الان تو دانشگاههای آزاد و پیام نور هر روستایی این رشته وجود داره و کسایی که درصدهای منفی دارند هم قبول می شوند. واقعا تاسف انگیزه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
مشکل اصلی مدک گرایی و دکاتشه که سود خوبی داره هم کنکور هم کلاسای کنکور هم فروش کتاب و مدرک و...هیشکی به فکر فنی حرفه ینیس کشوری مث آلمان الان با فنی حرفه ی داره کار یاد مردمش میده وصنعتشو پیش میبره مام شدیم دکتر ومهندس بی سواد
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
من ارشد کامپیوتر نرم افزار هستم و ده سال است برنامه نویسی انجام می دهم. به جرات میگویم که سخت ترین رشته برنامه نویسی است چرا که دانسته های شما و تجربیات شما طی شاید 2 سال دیگر ارزش خاصی ندارد و تکنولوژی عوض شده است. از طرف دیگر مردم قدرت درک سختی کار نرم افزار را ندارند چون به سی دی ویندوز 1000 تومانی عادت کرده اند. در ایران بیکار ترین هستیم و در خارج از ایران پر درآمد ترین خواهیم بود. حالا اگر امکان رفتن نداشته باشیم یا اصلا دوست نداشته باشیم که کشورمون را ترک کنیم چه کسی مسئولیت اینهمه اختلاف بین داخل و خارج را به عهده می گیرد و چه کسی پاسخگوی بیکاری ماست؟ برنامه نویسان جزو نخبه ترین ها هستند اما خیلی مظلوم واقع شده اند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
تاسف انگیزه نه
تاسف برانگیز
حالا نه که واسه فارغ التحصیل رشته های دیگه کار مثل نقل و نبات فراوونه!!!؟؟؟
حفاظت محیط زیست ۵۷.۷ درصد

قابل توجه سازمان محترم که می گوید حل مشکل گرد و غبار 10 سال زمان میخواهد ولی کارشناسانش بیکارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
نگهبان ساختمون ما فارغ التحصیل محیط زیست بود!!
فرغ التحصیل سال های دور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
مشکل فقط تعداد فارغ التحصیلان نیست. متاسفانه طی سالهای اخیر بخصوص از اوایل دهه 80 به بعد همزمان با افزایش کمی دانشجویان سطح کیفی دانشگاهها و فارغ التحصیلان بشدت افت نموده که این مشکل بخصوص در دانشگاههای غیر دولتی بسیار حاد میباشد. لذا با فرض بکار گرفتن و کاریابی همه فارغ التحصیلان بدلیل افت کیفی سطح دانش گره هیچ مشکلی حل نخواهد شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
هر بار میرم سازمان برای تحقیقی که پروژه اش یکسال پیش اوکی شده، میگن بودجه نداریم. پول نداریم
جالبه اون همه اتاق اون همه کارمند . تقریبا بیشتر اوقات بیکارن یا تو اینترنت میچرخن یا بازی میکنن. به چشم دیدم که میگما.

کارمنداشون کار تحقیقی نمیکنن، صرفا استخدام شدن و حقوق میگیرن. ما کارشناسا هم این بیرون بیکاریم یا شغلای غیر رشتمونو گاهی انجام میدیم . به هر حال زندگی خرج داره دیگه. ازدواجم که هیچی. کلا ازش گذشتم
زندگی کردن سخت شده...یعنی زنده موندن سخت شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
یه بنده خدایی سالها قبل می گفت ما برای زندگی کردن برنامه میریزیم و اروپا و آمریکا برای زنده ماندن.
چی میخواستیم چی شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
اتفاقا زنده موندن سخت نیست. ی نون بخور و نمیره میشه جورش کرد. اما هممون فقط زنده ایم. زندگی کردن آرامش، آسایشآ امنیت و شادی میخواد و امید به اینده. ماها فقط زنده ایم. زندگی نمیکنیم.

من که دیگه میانسال شدم، تمام عمرم پای امید به آینده رفت. و هر روز هم سیاه تر از روز قبل. 10 سال طلایی زندگیم نابود شد
بایستی اصلاحات زیر در نظام اموزش عالی صورت گیرد.
1-افزایش ظرفیت رشته پزشکی و رشته های خدمات درمانی
2-کاهش شدید ظرفیت در رشته های علوم انسانی فنی مهندسی کشاورزی و محیط زیست علی الخصوص در دوره تحصیلات تکمیلی
3-برچیدن دانشگاه های بی کیفیت و تبدیل انها به شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی
4-نظارت شدید بر جذب دانشجو در دانشگاه پیام نور غیرانتفاعی و ازاد در مقطع ارشد و دکترا
مهندس کامپیوتر اگه مهندس باشه بیکار نمیمونه
تنها در تبریز 3700 کارشناس حقوق برای وکالت ثبت نام کردند که فقط 120 نفر قبول شدند یعنی 3580 نفر بیکار موندند
تو دانشگاه ها هیچی یاد نمیدن در نتیجه نیروی متخصصی وجود نداره که ازش بهره بگیرن
آخرشم ختم میشه به این نرخ بیکاری بین تحصیل کرده ها
مدرک خالی بدون تخصص رو معلومه که کسی نمی پذیره
اصلا از اين حرفا نيست
من فوق ليسانس شيلات گرفتم
براي جستجوي كار كه اوضاع خرابه حرفشو نزنيم بهتره
ولي ميرفتم به صاحبان مزارع تقاضا ميدادم كه براي كسب تجربه عملي اجازه بدن در مزرعشون مشغول شم (كارگري)
ولي هيچ كس قبول نكرد
روشمو عوض كردم گفتم ديپلم هستم يك دوره هم تو فني حرفه اي هم گذروندم براي كسب تجربه اجازه بديد وارد مزرعه شم ( بدون حقوق و مزايا)
يك نفر قبول كرد اونم هر روز قبلش بايد بهش زنگ بزنم تا اجازه بده برم مزرعش
خلاصه از اين حرفاي شعار گونه كه دانشگاهي ها ميخوان مدير شن نديد
كه مثل باقي شعاراتون فقط براي سلب مسئوليت از خودتونه
در عوض آموزش عالی هر سال ظرفیت این رشته ها را افزایش میده.
ملت هم که همه حول هستند، فکر کردن مدرک که بگیرن یه کار جور میشه.
جمعش کنید بابا تا نزدم همتونو بترکونم.
اه. حالم به هم خورد.
مدرک مهم نیست باید اموزش برای کار مثل فنی و حرفه ای جدی گرفته شود بودجه اندک فنی حرفه ای نشاندهنده ی رضایت دولتمردان و سیاستمداران از وضع موجود است به جای این امار ها ایا بهتر نیست از این افراد سوال کنید که چگونه به موفقیت برسند ایا بهتر نیست با این افراد تعامل کرد ایا کسی که درس خوانده و بچه همین سرزمین است لیاقت ندارد که از ایشان پرسیده شود که چکار باید کرد این جمعیت را اگر در یک شهر قرار دهید به دومین شهر بزرگ ایران تبدیل می شود ایا برای هر روستا و دهستانی نمایندگانی باید باشد ایا برای هر اقلیتی باید نمایندگانی باشند اما این دسته به هیچ عنوان نماینده نداشته باشند قضیه این افراد مثل پول در اقتصاد ایران شده که به هر بازاری رو می اورد بازار متلاطم می شود و به قول خودتان حباب ایجاد می کند ایا بهتر نیست که این افراد که سالها تحصیل کرده اند را جز ادم حساب کنید و فقط یک خبر الکی نزنید اگر این افراد مدیریت شوند ان هم از درون خودشان با یک تعامل مناسب با دولت و سیاستمداران چه اتفاق بدی خواهد افتاد از وضع کنونی بدتر خواهد شد بهتر است اگر وجدانی داریم به جوانان سرزمین خودمان اهمیت دهیم و مثل یک عده که در هزاران کیلومتر دور تر بسر می برند با ایشان برخورد نکنیم و چه زود دیر می شود چند ده سال دیگر این جمعیت پیر خواهد شد و هیچ چیزی عاید کشور نخواهد شد.
بابا اینقد بازار کار بازار کار نکنید، یه جوری میگن "تحصیلات دانشگاهی منطبق با بازار کار نیست" کسی ندونه فک میکنه چه بازار کاری داریم تو کشور.
بازار کار ایران اصولا نیازی به تحصیلات نداره استاد نگو منطبق نیست، چطور منطبق با بازار کار خارج هست (منظور تحصیل کرده هایی که میرن خارج واسشون هم کار ریخته اونجا)، مگه بازار کار اینجا چیه؟ فرش فروشی، پسته فروشی، مبل، میوه فورشی، واردات انواع وسایل از خودرو گرفته تا لوازم صوتی تصویری و غیره، اینا شد بازار کار ما
فکر نکن اون 4تا شرکتی که از صدقه سر نفت یا خودرو، یکم توش تحصیلات لازمه (که اونم همش وارداته) فکر نکن به اونا میگن بازار کار، 4تا تکنسین واسه اونا زیاده، برو نگاه کن تو ایران خودرو، مپنا که دیگه بزرگترینشه، ببین تحصیلات میخواد؟(همش واردات) بعد بیا حرف بزن
یعنی به نظر کارشناس شما من که فارغ التحصیل رشته مهندسی معماری با معدل 17 هستم باید برم در کنار کسی که حتی نمیتونه اسمشو بنویسه کارگری کنم؟؟؟؟؟
نه من ترجیح از اینجا برم توی کشوری که قدر منو بدونه.
بیکارترین رشته ایران فلسفه........
جوانی بیست ویک ساله افغانی بدون سوادوبدون شناسنامه وپاسپورت نگهبان ساختمان نیمه سازباحقوق ماهیانه یک ملیون وسیصدهزارتومان درتهران است وفارغ التحصیل پزشگی دربدواستخدام چقدرحقوق میگیرداین مقایسه عمق فاجعه رانشان میدهد.ازهم گسیختگی کلی امورجوانان
رشته معدن از قلم افتاده
به عنوان یک مهندس نرم‌افزار عرض می‌کنم که فرصت اشتغال در رشته نرم‌افزار در جامعه ما زیاد است؛ من در چند شرکت کار کردم که همگی شدیدا دنبال نیروی کار بودند و هستند ولی پیدا نمی‌کنند.
ایرادی که وجود دارد این است که این خیل فارغ‌التحصیلان متأسفانه عموما کمترین اطلاعات به درد بخوری را یاد نمی‌گیرند. هم دانشگاه مقصد است و اطلاعات چندان مفیدی نمی‌دهد، هم خود اکثر دانشجویان که از همان اول تنبلی می‌کنند و درسهای اولیه برنامه‌نویسی را که مهمترین هستند و تنها با همین می‌توانند کار پیدا کنند، از اول می‌پیچانند و تا آخر هیچ یاد نمی‌گیرند.

در یک کلمه بگویم که بازار کار برای فارغ‌التحصیلان «کاربلد» کامپیوتر، کاملا پذیرا است.
اینکه مهارت ها با بازار کار مطابقت نداره تقصیر فارغ التحصیل نیست بلکه مسلما سیستم آموزشی کشور ایراد داره ... ضمنا فارغ التحصیلان دنبال مدیریت و پشت میز نشینی نیستند بلکه سطح دستمزد در کارهای فنی اینقدر پائینه که اصلا اشتغال در شغل تخصصی بصرفه نیست ... همچنین اگه یه سر به موسسات آموزشی تخصصی و فنی مراجعه کنین می بینین که این فراغ اتحصیلان بی چاره حتی مهارت های روز رو هم آموزش می بینن اما هیچ تاثیری در اشتغالشون نداره .. اصلا همه اینا رو بیخیال .. اصلا بهتره بپذیریم که بازار کار اینقدر خیلی سطح پائینه که اصلا کسی نیازی به تحصیلات نداره .. خدائیش چند در صد آموزش های دانشگاهیمون توی محیط کار استفاده می شن ؟ ..
من خودم رشته ام نرم افزاره،شیش ماهه دنبال دو نفر مهندس نرم افزار برا شرکت می گردیم،صدبار هم آگهی دادیم.
هرکی میاد یا حال کار نداره یا ذره ای سواد!
اگه یکم تخصص یاد این بچه ها میدادن بیکاری حداقل توی رشته ما اینقدر نبود.

مشکل بی حالیه بیشتر تا بیکاری!
اززیست شناسی غافل شدید
متاسفانه دلیل بیکاری ، بی سوادی است. صرف دانشگاه رفتن و خرید پروژه از بیرون و تحویل ایتاد دادن که نشد درس خوندن.
مهندسان ما فقط علاقمند در بخش طراحی هستند. آچار بگیرن دستشون کثیف میشن ، دیگه نمیگن مهندس ، میگن تکنسین، اینم که خیلی زشته!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
نه والا. من مدیر آی تی بودم. دیوار هم دریل کردم. پیچ و مهره هم بستم و باز کردم. همکارام میگفتن تو خودت یپا مرد هستی

البته، اینچنین زندگی تما شد و من همیشه مرد بودم تا دختری جوان
الان ازدواج و مسکن و کار برای جوانان معضله و کابوسه، چرا باز میگن بچه زیاد بیارید؟ مگه همین هایی که الان هستن کیفیت زندگی شان خوب است ، آیا آینده ی بچه هایی که به دنیا بیایند بهتر میشود؟ جوون الان نمیتونه ازدواج کنه و تازه بتونه ازدواج کنه نمیتونه ادامه بده چطور باید به فکر بچه دار شدن باشه؟ و چرا باید بچه ای به وجود بیاد که اینده اش روشن نیست؟
مدتهاست شرکت ما به دنبال استخدام نیروی کاری در رشته کامپیوتر است که بتواند کار عملی در حوزه برنامه نویسی با حد اقلی از استانداردها انجام دهد، متاسفانه حتی یک نفر هم نیست، مشکل بیکاری این افراد ندانستن و نداشتن تخصص به درد بخور است وگرنه در بازار کامپیوتر کار فروانی وجود دارد
این آمار فقط یک خبر است در درستی اش خیلی باید شک کرد. از رشته های علوم انسانی هیچی ننوشته. الان بیشترین درصد بیکاری در اون رشته هاست.
به خدا الان از کاریابی میام
ایسانس گرفتیم نشستیم خونه
خجالت میکشم تو خونه ام
کاریابی میگفت شهرک صعنتی تقریبا غیر فعال شده همه کارخونه ها خوابیده
جواب ما جوان های افسرده و بی کار رو کی میخاد بده؟کسایی که واسه افزایش جمعیت تشویق میکردن الان کجان؟
نخواسته تحریممان کردند و نخواسته وادار به مقاومت
بخدا خیلی نا امیدم خیلی
شما باید بنویسید بیکارترین افراد تحصیلکرده ها هستن نه اینکه بیکارترین رشته ها.بنده لیسانسم.افراد تنبل کلاسمون الان تو بازار آزاد میلیاردر شدن و من همچنان دنبال یک شغل با حقوق کم میگردم که اونم شکر خدا پیدا نمیشه.
اونایی که پول دارند فرار مغزها میکنند؟ مایی که نداریم باید بسوزیم و بسازیم. انگار هر چی بدبختی و بدبیاری هست همش واس ماست.
اینجانب دانشجوی انصرافی رشته تجهیزات پزشکی هستم و با سابق 10 سال کار در یک شرکت مهندسی بعد از تحریم بیکار شدم وبه علت بیماری روان نتوانستم کار مناسبی پیدا کنم و بعد از مصاحبه
هاو ارسال رزومه کاری توانستم به عنوان فروشنده یک شرکت کار پیدا کنم از حقوقم راضی هستم و با مشورت مدیر عامل حتی 1.5برابر سایر کارکنان حقوق دریافت میکنم
از فرمانبرداری از کسی که حتی دیپلم ندارد عذاب میکشم
بی برنامگی دولت ها در افزایش نرخ بیکاری دانش آموختگان تاثیر زیادی دارد. لطفا یا دانشجو نگیرید یا اگر هم می گیرد بسترهای شغلی مناسب برای آن ها در نظر بگیرد.
من دانشجوی دکتری منابع طبیعی هستم، بهترین رتبه دکتری رو آوردم، هر روز تاسف میخورم، نه سازمان جنگل ها نه سازمان محیط زیست ما رو جذب نمیکنه، موقعی که درخواست کار میدم میگن بایست از طریق آزمون قبول بشی و مشغول، حالا نه آزمونی برگذار میشه، به خدا همش زیر به زیر نیرو میگیرن، از طریق رانت و رابطه فامیلی و قبیله ای، به خدا ما عاشق طبیعتیم ولی روز به روز طبیعتمون به دلیل ندانم کاری این افراد از بین میره. باتشکر
متاسفانهاغلب رشته های تحصیلی در دانشگاه به گونه ای تدریس شده که فرد پس از فارغ التحصیلی نمی تواند مستقل و بدون نیاز مندی مادی به کاری مشغول شود همچنین در مراکز آموزشی اداره کار نیز اغلب رشته هایی تدریس عملی می شود که در بازار اشباه شده اند و از رشته های جدید خبری نیست و اگر هم وجود دارد خیلی اندک است.
متاسفانهاغلب رشته های تحصیلی در دانشگاه به گونه ای تدریس شده که فرد پس از فارغ التحصیلی نمی تواند مستقل و بدون نیاز مندی مادی به کاری مشغول شود همچنین در مراکز آموزشی اداره کار نیز اغلب رشته هایی تدریس عملی می شود که در بازار اشباه شده اند و از رشته های جدید خبری نیست و اگر هم وجود دارد خیلی اندک است.
یعنی برایرشته تاریخ و ادبیات عرب کار وجووود داره؟
من شاید جزع انگشت شمار متخصصین شهرسازی در شهر جم استان بوشهر هستم با لیسانس معماری و فوق لیسانس شهرسازی و 2 سال سابقه کار در مشاور و بومی استان هم هستم ولی متاسفانه بیکارم به شهرداری راه و شهرسازی آموزش و پرورش فرمانداری و ....... مراجعه کردم هیچ کدوم نخواستند همکاری کنم ففط صرفا چون جمی نیستم !!!!
در نظر داشته باشید که شهردار اینجا تازه دانشجو کاردانی یا کارشناسی رشته معماری دانشگاه آزاد شده

حالاببینید چقدر پارتی بازی مهمه که شاید تنها متخصص شهرسازی این شهر بیکاره!!
بنظر من علوم پایه ها یعنی زیست ریاضی زمین فیزیک و شیمی بیکارترین هستند حتی در مقطع ارشد . و من متاسفانه فوق زیست دانشگاه تهران خوانده ام ...اشتباه محض ...
در استان هرمزگان به این خاطر کم است که کمتر دنبال تحصیل می روند. بگفته مقامات این استان جوانهای انجا ترجیح می دهند وارد بازار پرسود قاچاق کالا و سوخت شوند تا وقت خود را در کلاسهای درس هدر بدهند.
اينكه گفته مي شود فارغ التحصيلان به دنبال پست هاي مديريتي و پشت ميز نشيني هستند سخن صحيحي نيست. بسياري از تحصيل كرده هاي دانشگاهي در حال حاضر در ساده ترين شغل هاي خدماتي اشتغال دارند و از مشكلات اقتصادي و نبود برنامه هاي حمايتي علي رغم طي كردن دوره تحصيلات عالي و عدم دادن امتيازهاي اجتماعي به آنها رنجور و سرخورده هستند.
وقتی تورم ما در جهان سومه خب کو چکترین عامل بوجود آمده از تورم بیکاریه من خودم لیسانس صنایع غذایی 28 ساله وبیکار و متاهل هم هستم بخدا نابودیم نابود
دانشگاه باید کارآفرین تولید کنه وگرنه باید با بولدوزر خرابش کرد. فارغ التحصیل دانشگاه اگر کارآفرین باشه خودش نه تنها برای خودش بلکه برای دیگران هم کار ایجاد می کنه و منتظر نمی شینه تا یکی بیاد استخدامش کنه.
آخه هر کی از رشته اش قهر میکنه پا میشه میاد دنبال کامپیوتر.

چون بازار کار به چیزایی که تو دانشگاه درس دادن کاری نداره، همه اش دوره گذروندن های بیرون و کتاب خوندنه. دست تو این کار زیاده. 37 سالمه. دیگه کار گیرم نمیاد. اونی که زیاده جوون تر هایی با سابقه کمتر و حقوق پایینتر.
به من میگن سابقه کارت به درد ما نمیخوره. حقوقی بهم پیشنهاد میدن که 6 سال پیش میگرفتم. بیکار نشستم تو خونه. شیرینی خونگی میپزم :)
چرا معاونت تحقیقات و برنامه و بودجه آماری از نیاز جامعه در رسته های مختلف نمی گیرد و کشور را دچار ناملایمات بیکاری می کند.؟بالا بردن مدرک علمی ولی بدون بارعلمی دردی از جامعه را حل نمی کند بیایید نیاز جامه را کاربردی کنیم و 20 درصد سازمان هارا به مدارک بالای دانشگاه تبدیل کنیم سیستم حقوق کشور بسیار تاسف آور است.
مدرک فراوان و راحت سواد هیچ
بسیار جای تاسف است برای شرایطی که برای جامعه ما درست شده اخه ما جوونها با تحصیلات عالی دانشگاهی باید به کی اعتراض کنیم مگه چه قدر زنده ایم که همش باید حرص بخوریم. این زندگی نیست مرگ تدریجیه. باید در دانشگاهها را بست که از همون اول جوونها در سن 18 سالگی بدونن دنبال چی برن نه اینکه کلی از عمرشون رو در دانشگاه تلف کنند. کشور چین رو نگاه کنید هیچ نوع منابع زیرزمینی نداره با یک میلیارد و پانصد میلیون نفرجمعیت یک نفر بیکار نداره ولی ما در کشوری زندگی میکنیم که پر از معادن طلا و منابع زیرزمینیه ولی همه از فرط بیکاری افسرده و بدبخت هستیم کی جوابگوی شرایطی است که برای ما درست کردند؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار