بازدید 38425
جانشین فرمانده کل سپاه در مصاحبه با المیادین مطرح کرد؛

«انصارالله» موشک دور برد دارد و می‌تواند وارد شهرهای سعوی شود

انصارالله پیش از حمله عربستان به یمن، ۵۰ درصد کشور را در اختیار داشت و امروز ۹۰ در‌صد آن را تحت کنترل خود در‌‌آورده است. حملات هوایی علیه یمن دستاورد و نتایج سیاسی نداشته ‌و ائتلاف علیه این کشور نیز در سطح سیاسی آسیب پذیر و ضعیف است به اضافه اینکه هدف راهبرد انصار‌الله ایجاد بی‌ثباتی در باب المندب نیست.
کد خبر: ۴۹۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶ 17 April 2015
جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: ارتش عربستان تجربه جنگ ندارد و از ساختارهای محدود برخوردار است؛ اما انصارالله دارای توان موشکی و توان زرهی بوده و از آتش توپخانه برخوردار است.

به گزارش «تابناک»، سردار سرتیپ «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه فاش کرد که انصار‌الله توانمندی موشک‌های دور برد را در اختیار دارد و یمنی‌ها می‌تواند به سرعت وارد شهرهای سعوی شوند.

جانشین فرمانده کل با بیان اینکه انصار‌الله توانمندی موشک‌های دور برد را در اختیار دارد و یمنی‌ها به سرعت می‌توانند به سرعت وارد شهرهای سعوی شوند، افزود: جنگ علیه یمن چشم اندازهای طولانی دارد و عربستان وارد باتلاقی خواهد شد که در آن غرق می‌شود.

وی در گفت‌و‌گو برنامه «سخن ۲۰۱۵» شبکه المیادین اظهار داشت: گزینه‌های متعددی در یمن برای رویارویی با عربستان وجود دارد وچه بسا عربستان با حمله به یمن در صدد سرپوش گذاشتن بر بحران‌های داخلی است.

ارتش عربستان، سنتی و فاقد مهارت است


سلامی با اشاره به اینکه جنگ علیه یمن منطقه را به سمت آشفتگی و اختلال امنیتی در سطح منطقه‌ای سوق می‌دهد، افزود: ارتش عربستان ارتشی سنتی و فاقد مهارت است و حمله آن به یمن از چهره واقعی عربستان پرده برداشت.

وی یادآور شد که انصارالله پیش از حمله عربستان به یمن، ۵۰ درصد کشور را در اختیار داشت و امروز ۹۰ در صد آن را تحت کنترل خود در آورده است.

جانشین فرمانده سپاه در ادامه گفت: حملات هوایی علیه یمن دستاورد و نتایج سیاسی نداشته است و ائتلاف علیه این کشور نیز در سطح سیاسی آسیب پذیر و ضعیف است به اضافه اینکه هدف راهبرد انصار‌الله ایجاد بی‌ثباتی در باب المندب نیست.

نیروی دریایی ایران آماده واکنش به هر گونه اشتباه است


سردار سلامی تأکید کرد ایران توان دریایی دارد که می‌تواند در صورتی که کسی در محاسبات راهبردی خود با آن به خطا برود، واکنش نشان دهد.

وی افزود: به هیچ کس اجازه نخواهیم داد به کشتی‌ها ما در دریای سرخ تعرض کند و به آن با قدرت پاسخ خواهیم داد».

سردار سلامی همچنین با تأکید بر اینکه حوادث جاری یمن ناشی از شکست‌های راهبردهای آمریکا در منطقه است، متوسل شدن عربستان به جنگ زمینی در یمن را بعید دانسته و گفت: با توجه به اینکه عربستان ارتش سنتی در اختیار دارد که در برابر یگان‌های کوچک ارتش یمن و و نیز مقاومت مردمی شکست خواهد خورد، متوسل شدن به جنگ زمینی در یمن بعید به نظر می‌رسد.

سردار سلامی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با اشاره به اوضاع عراق، تصریح کرد: ارتش و نیروهای دفاع مردمی عراق همچنان عزم خود را برای آزادی موصل جزم کرده‌اند و در حال پیشروی هستند.

وی در مورد مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+ ۵ اظهار داشت: باید بلافاصله پس از امضای توافق هسته‌ای، تحریم‌ها علیه ایران لغو شود.

سردار سلامی همچنین تأکید کرد که تهران اجازه نخواهد داد که بازرسان بین‌المللی وارد مراکز سامانه‌ای دفاعی آن شوند.

وی فاش کرد که تهران هنگامی که موشک‌های اس‌۳۰۰ از روسیه دریافت نکرده بود، سامانه دفاعی هوایی ویژه‌ای را تولید کرد.

سردار سلامی همچنین اظهار داشت: شورای امنیت سازمان ملل از ابرقدرت‌ها علیه مستضعفان حمایت می‌کند و ایران بین شیعه و سنی تفاوتی قائل نیست و از مقاومت در فلسطین حمایت کرده و تأکید درا که جهاد باید به سمت آزادی فلسطین در حرکت باشد.

وی همچنین تصریح کرد که در اتهام زنی علیه ایران مفهوم دوست و دشمن به هم آمیخته شده است.

متن کامل این مصاحبه در زیر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد


متاسفانه جهان اسلام و به ویژه جهان عرب شاهد شکل گیری یکی از مقاطع تاریخ خود است. هجوم نظامی بی‌دلیل و بدون توجیه رژیم آل سعود به یمن و تشکیل یک ائتلاف عربی برای حمله به یک کشور مظلوم و مستضعف جزء ناگوار‌ترین حوادث تاریخ اسلام است. این تاسف برانگیز است که یک کشور عرب محوریت تهاجم به یک کشور عرب مسلمان دیگر را به عهده بگیرد. شاید افکار عمومی برای حال حاضر، آینده و تاریخ قضاوت سختی را در مورد این اقدام انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ریشه‌ها، اهداف و انگیزه‌های این اقدام تاثر برانگیز عموماً به حوادثی مربوط می‌شود که در برهه اخیر در جهان اسلام رخ داده است. نتایج حاصل از حوادث سال‌های اخیر از جمله نتایج حاصل از بیداری اسلامی در این زمینه موثر بوده است. همچنین بن بست‌های ایجاد شده و ناکامی‌های بوجود آمده در سال‌های اخیر در سیاست‌ها و راهبردهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه نیز در مسأله حمله به یمن موثر بوده است.

شما به خوبی می‌دانید آمریکایی‌ها سال هاست به دنبال ایجاد یک خاورمیانه جدید هستند و به دنبال آن هستند که یک نظم جدید در منطقه خاورمیانه بوجود آورند اما با وجود همه این‌ها آمریکایی‌ها در همه اتفاقاتی که در خاورمیانه رخ داده با ناکامی و بن بست مواجه شده‌اند و نتوانسته‌اند از شکست رژیم صهیونیستی در چهار جنگ با حزب الله و گروه‌های جهادی فلسطینی جلوگیری کنند. آن‌ها نتوانستند نقشه راه امنیت رژیم صهیونیستی را پیاده کنند. آن‌ها نتوانستند نظام بشار اسد را به عنوان حلقه محوری مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی ساقط کنند. آن‌ها نتوانستند در عراق نظم سیاسی مورد نظرشان را برقرار کنند.

این ناکامی‌های آمریکا و شکست‌های رژیم صهیونیستی موجب شکل گیری یک سیاست جدیدی برای ادامه کار می‌شود. یک نقطه تقاطع بین راهبرد آل سعود و راهبرد آمریکا ساخته می‌شود و آن این است که آمریکایی‌ها به جای اینکه مستقیم به تحولات منطقه بپردازند و مداخله‌هایشان را به صورت مستقیم انجام دهند به دلیل پرهیز از هزینه از خود رژیم‌های متحدشان در منطقه استفاده می‌کنند. بنابراین آنچه در یمن اتفاق افتاده است محصول مجموعه‌ای از شکست‌های سیاسی است محصول بن بست‌های سیاسی است که هم در سیاست و راهبردهای آمریکا به وجود آمده و هم در سیاست‌ها و راهبردهای رژیم آل سعود.

وی افزود: در بخشی از این راهبرد‌ها این دو نظام با هم مشترک هستند. مثلاً در موضوع سوریه هم رژیم صهیونیستی و هم آمریکا به دنبال سرنگونی نظام بشار اسد بودند. در مورد عراق نیز سعودی‌ها و آمریکایی‌ها منافع مشترکی در ایجاد رژیمی که متمایل به آمریکا و سعودی باشد دنبال می‌کردند. در بحرین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها دارای اهداف مشترکی بودند. در یمن آمریکایی‌ها و سعودی‌ها دارای اهداف مشترکی بودند و آن هم اینکه یک نظام سیاسی همسو با رژیم سعودی و آمریکا سر کار بیاید. بنابراین وقتی آن‌ها در این راهبردهای همسو و مشترک با ناکامی و شکست مواجه می‌شوند مجبور می‌شوند یک راهبرد خاص را اتخاذ کنند اما در پشت این اشتراک در راهبرد‌ها و سیاست‌ها یک تفاوت‌هایی هم وجود دارد. قطعاً رژیم آل سعود اهداف خاص خودش را از این مسئله دنبال می‌کند. به نظر ما رژیم سعودی بر اساس یک علاقه تاریخی برای یک انبساط ژئو پولتیک و برای اینکه سلطه طلبی خود را بر اعراب اثبات کند و نقش مرکز ثقل جهان عرب را ایفا کند دست به این کار‌ها می‌زند.

سردار سرتیپ حسین سلامی گفت: رژیم آل سعود به دنبال این است که نقش فرماندهی عملیاتی را به عهده بگیرد و بعد این فرمانده عملیاتی را به یک محور راهبردی در منطقه تبدیل کند و خود را به عنوان یک نظام پیشتاز در جهان عرب معرفی کند. برای اینکه این اتفاق بیافتد عربستان نیاز دارد یک تهدید تصنعی و مجازی را بسازد. رژیم آل سعود نیاز دارد به یک احساس مشترک از تهدید مجازی را به یک احساس از تهدید واقعی تبدیل کند. عربستان ایران را به عنوان این نقطه احساس مشترک معرفی می‌کند. اما این ائتلاف ضعیف و شکننده است. این ائتلاف یک ائتلاف روی کاغذ است. در سطح می‌دانی این ائتلاف هنوز یک شکل جدی به خود نگرفته است. فقط در سطح سیاسی به صورت ضعیف به عنوان ائتلاف مطرح شده است. با این حال یک واقعیت وجود دارد و آن هم این است که ایران هرگز در رفتارهای سیاست خارجی خود هیچ گونه چشم داشتی به هیچ یک از نقاط دنیای اسلام نداشته است. تاریخ ما این واقعیت‌ها را نشان داده است.

برای رژیم آل سعود حملات هوایی به یمن هیچ گونه نتیجه سیاسی مثبتی را به دنبال نخواهد داشت. تنها دستاوردی که این عملیات برای سعودی‌ها داشته است این است که پرده را از روی واقعی سعودی‌ها به کنار زده است و از نظر افکار عمومی جهان اسلام یک نفرت شدیدی از رژیم آل سعود شکل گرفته است. زیرا حملات هوایی تنها تأثیری که داشته تخریب زیر ساخت‌های اساسی ملت یمن بوده است. سعودی‌ها زیرساخت‌ها و منازل مسکونی ملتی را که در فقر به سر می‌برد و مستضعف است هدف قرار دادند.

نتیجه حمله رژیم سعودی به یمن این شده است که انصارالله که تا قبل از آغاز این تهاجم پنجاه درصد از یمن را در کنترل خود داشتند هم اکنون انصار‌الله از لحاظ قوای نظامی و نبردهای داخلی توانسته است بر نود درصد از سرزمین یمن مسلط باشد. انصارالله توانسته است نیروهای القاعده و تکفیری که امروز به نیابت از رژیم سعودی می‌جنگند در تنگنا‌های جدی قرار دهد.

امروز حدود یک میلیون نفر از مردم یمن ثبت نام کرده‌اند تا تسلیح و سازماندهی شوند. همه شهر‌ها و روستاهای یمن آماده دفاع می‌شوند و از شور زیادی برای دفاع از کشورشان برخوردار هستند.

از آنجا که نیروهای انصار‌الله از راهبرد جنگ‌های نامنظم پیروی می‌کنند از وضع خوبی برخوردارند. نیروهای انصار‌الله از تاکتیک‌ها و عملیات‌های غیرمنظم استفاده می‌کنند و دارای ساختاری با ارکان معین نیستند که بشود از طریق حملات هوایی از کار انداخت. آن‌ها در سراسر یمن حضور دارند و در واقع یک ارتش توزیع شده در همه یمن هستند که به شکل پراکنده و در یک جغرافیای بسیار بزرگ مستقر شده‌اند و این حملات هوایی رژیم سعودی هرچند بسیار پرحجم باشد قادر نیست تأثیر تعیین کننده و راهبردی بر توان رزمی کمیته‌های مردمی و انصارالله و ارتش یمن داشته باشد. انگیزه و روحیه‌ای که مردم یمن برای دفاع از کشورشان دارند باعث شده است انصار‌الله و ارتش یمن به شدت به دفاع از کشورشان برخیزند.

در جاهایی که تحت کنترل انصار‌الله و ارتش یمن است همه مردم قابلیت بسیج نظامی علیه هر تهاجمی را پیدا کرده‌اند و این نشان دهنده این است که یک قدرت بی‌پایانی شکل گرفته است.

جنگ یمن طولانی خواهد بود


شما اگر به تاریخ یمن مراجعه کنید حس جنگجویی و قدرت مقاومت در برابر ارتش عثمانی، در برابر ارتش مصر در سال ۱۹۶۲در مقابل اشغالگری بریتانیا می‌بینید. بر اساس یک تحلیل نظامی هم از جنبه عملیاتی و همه از جنبه سیاسی به نظر می‌رسد این جنگ به جنگی طولانی مدت تبدیل شود. این جنگ جنگی نیست که به سرعت پایان یابد. به نظر می‌رسد سعودی‌ها با مداخله در یمن، وارد باتلاقی شده‌اند که امکان خروج از آن از طریق نظامی وجود ندارد. مگر اینکه آن‌ها عملیات را قطع کرده و به فرایند‌های سیاسی روی بیاورند. ارتش عربستان سعودی ظرفیت تهاجمی نظامی به یمن را ندارد. زیرا یمن از جغرافیای بسیار پیچیده‌ای برخوردار است و ساختار دفاعی یمن یک ساختار خاص است به گونه‌ای که نیروهای مردمی و ارتش یمن همه این سرزمین را به کانون جوشانی از مقاومت تبدیل کرده‌اند.

ارتش عربستان تجربه جنگ را ندارد


ارتش عربستان یک ارتش کلاسیک و متکی بر تجهیزات مدرن است. این ارتش تجربه جنگ ندارد و از ساختارهای محدود برخوردار است و اگر روی زمین بخواهد حرکت کند در مقابل حرکات متعدد گروه‌های کوچک اما کارآمد و با تجربه و با انگیزه یمنی متحمل تلفات بسیار بالایی می‌شود مگر اینکه ارتش‌های دیگری به عربستان بپیوندند و سعودی‌ها مزدورانی از دیگر کشور‌ها به عنوان نیروهای می‌دانی به کار بگیرند که این موضوع هم پیامدهای بسیار خطرناکی برای خود سعودی‌ها و سایر نظام‌هایی که در منطقه وجود دارند به همراه خواهد داشت. زیرا اساساً نظم امنیتی امروز در منطقه به هم خورده است و سیستم امنیتی دچار بحران و چالش شده است. تا قبل از حمله سعودی‌ها نظام امنیت داخلی یمن دچار مشکل بود اما سیستم امنیتی منطقه دارای تعادل بود اما امروز تعادل امنیتی به هم ریخته است. وقتی یک منطقه از تعادل امنیتی خارج می‌شود نقطه توقف آن معلوم نیست. یعنی معلوم نیست این جنگ کی متوقف می‌شود. معلوم نیست ابعاد جغرافیایی این جنگ تا کجا امتداد پیدا می‌کند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: گروه‌هایی که به عنوان گروه‌های تکفیری در این سرزمین‌ها حضور دارند مرزهای جغرافیایی را به رسمت نمی‌شناسند. آن‌ها پدیده‌های سیال و روانی هستند که مثل آب در همه نقاط جاری می‌شوند و حرکت می‌کنند.

سردار سلامی در پاسخ به این پرسش که اگر جنگ یمن گسترش یافته و به صورت یک جنگ منطقه‌ای درآید، آیا شما آماده ورود به این جنگ هستید؟ گفتید: ما اساساً دارای یک قدرت دفاعی و امنیتی بسیار نیرومندی هستیم. ما متکی بر تجربیات بسیار بزرگی هستیم که از نبرد هشت ساله ما به دست آمده است. اساساً ما با فرض اینکه با بزرگ‌ترین قدرت‌های جهانی درگیر می‌شویم و در کنار آن با تهدیدهایی از این دست از مرزهای شرقی، غربی یا جنوبی و شمالی روبرو می‌شویم؛ بنابراین، ما از گذشته بسیار دور به این مسئله توجه داشته‌ایم که احتمال دارد ما با چالش‌های امنیتی و تهدیدهای قدرت‌های بزرگ بشویم یا حتی با تهدیدهای گروه‌هایی از جنس گروه‌های تکفیری بشویم؛ بنابراین، سیستم دفاعی ما برای کنترل چنین چالش‌هایی آماده است.

مسلماً انصار‌الله درباره حملات سعودی‌ها دست بسته نخواهد بود


انتخاب‌های یمن برای مبارزه با تجاوز عربستان بسیار زیاد است انصار‌الله توان حمله به نیروی دریایی سعودی و مقابله با حمله زمینی سعودی‌ها را دارند. آن‌ها توان استفاده از موشک‌های دوربرد را دارند. انصارالله دارای توان موشکی و توان زرهی هستند و از آتش توپخانه برخوردار هستند. آن‌ها در منطقه تقریباً از یک ارتش قدرتمند برخوردار هستند.

اینکه انصار چه وقت حملات زمینی خود را علیه نیروهای زمینی سعودی آغاز خواهد کرد بستگی به راهبرد‌ها و تدابیر عملیاتی و تاکتیکی آن‌ها را دارد. به نظر می‌رسد آن‌ها فعلاً دنبال این هستند که تا حد ممکن دامنه این جنگ را گسترش ندهند و جنگ را در همین سطحی که اکنون هستند نگه دارند تا امکان دستیابی به فرایند‌های سیاسی فراهم شود. اما اگر حملات عربستان به همینطور ادامه پیدا کند مطمئناً آن‌ها با حمله به نیروی زمینی ارتش عربستان و ورود به خاک سعودی به حملات عربستانی‌ها واکنش نشان می‌دهند. مسلماً انصار‌الله درباره حملات سعودی‌ها دست بسته نخواهد بود.

انصار‌الله از نجابت و شکیبایی بسیار زیادی برخوردارند که هنوز سیستم امنیت داخلی عربستان را مورد تأثیر خود قرار ندادند اما آن‌ها به سبب داشتن مرزهای طولانی که با عربستان دارند. می‌توانند وارد عربستان شوند و به سرعت به شهرهای عربستان برسند. همه این گزینه‌ها برای انصار‌الله وجود دارد. انصارالله هنوز تصمیم نگرفته است از این گزینه‌ها استفاده کند زیرا علاقمند است تا حد ممکن جنگ را محدود نگه دارد. اما اگر عربستانی‌ها بر ادامه جنگ پافشاری کنند یا اینکه به جنگ جنبه زمینی بدهند مطمئناً یمنی‌ها از تمامی گزینه‌های خود استفاده می‌کنند. آیا عربستان می‌تواند هزار و پانصد کیلومتر مرز زمینی مشترکی را که با یمن دارد ببندد. آیا اصلاً همه ارتش‌های ائتلاف هم شرکت کنند و نیروهای زمینی خود را وارد نبرد کنند و یک دیوار گوشتی را در مرز شکل دهند آیا قادر به جلوگیری از نفوذ یمنی‌ها هستند. آیا اساساً عملیات زمینی توسط نیروهای ائتلاف در آن سرزمین خشن، سخت و پیچیده که توانسته چندین ارتش بزرگ جهان را در خودش هضم کند امکان پذیر است. من مطمئنم اگر جنگ ادامه پیدا کند انصار‌الله از گزینه‌هایی که پیش رو دارند استفاده خواهند کرد.

انصار‌الله نیازی به حمایت تسلیحاتی و آموزش ایران ندارد


اینکه گفته می‌شود ما نیروهای انصار‌الله را آموزش داده‌ایم و از آن‌ها حمایت تسلیحاتی به عمل آورده‌ایم واقعیت ندارد. اصلاً انصار‌الله نیازی به این چیز‌ها ندارد. انصار‌الله در کنار یک ارتش با ده‌ها سال قدمت قرار دارد. ارتش یمن ظرفیت‌های آموزشی بالایی دارد. از این رو نیازی ندارد که ما به آن‌ها آموزش بدهیم. بنابراین این مطالب اتهامات واهی است. آن‌ها با این گونه افترا‌ها می‌خواهند ما را به عنوان عامل ایجاد ناامنی در منطقه معرفی کنند. شیخ السدیسی امام جمعه مسجد الحرام دو هفته پیش در نماز جمعه گفته است جنگ در یمن جنگ بین شیعه و سنی است. جنگ بین ما و ایران و شیعه است. او مطرح می‌کند که ما باید از سیاست صلاح الدین ایوبی پیروی کنیم و اول شیعیان را بکشیم و بعد سراغ یهودیان برویم. وی اشاره می‌کند ما قصد داریم شیعیان را ریشه کن کنیم و بعد به یهودیان بپردازیم. این افراد بین دوستان و دشمنان جهان اسلام جا به جایی ایجاد می‌کنند. آن‌ها جای اسرائیل و یهود که در طراز دشمنان بوده و ایران مسلمانی که همه صحنه‌ها از مسلمانان چه شیعه و چه سنی در مقابل کفار در مقابل یهود و نصارا دفاع کرده است جابه جا می‌کنند و این اتهام‌ها را به ایران وارد می‌کنند. در جریان احیاء نهضت فلسطین چه کسی گروه‌های جهادی فلسطینی را که هیچ یک از آن‌ها شیعه نیستند تقویت و آن‌ها را مسلح کرد تا بتوانند در برابر تهاجم رژیم صهیونیستی اینچنین شجاعانه مقاومت کنند و برگ‌های افتخار زرینی در تاریخ اسلام و جهان عرب ثبت کنند.

آن‌هایی که ما را متهم می‌کنند به اینکه ما شیعه هستیم و ضد اهل تسنن هستیم بگویند که آیا یک فشنگ، یک گلوله کوچک به فلسطینی‌ها داده‌اند؟ در حالی که ما در اختیار گروه‌های مقاومت همچنان حزب الله لبنان و گروه‌های جهادی فلسطین صد‌ها هزار موشک قرار داده‌ایم. ما از ملت بوسنی در حالی حمایت کردیم که همه آن‌ها سنی بودند. ما از ملت سوریه حمایت کردیم در حالی که اکثریت ملت سوریه اهل تسنن هستند. ما در جریان حمله شوروی به افغانستان از افغان‌ها در برابر شوروی حمایت کردیم در حالی که اکثر افغان‌ها سنی هستند. ما هم اکنون هم از ملت یمن حمایت می‌کنیم در حالی که اکثریت ملت یمن سنی هستند. آیا این شیعیانی که در یمن هستند آسیبی به عربستان رسانده‌اند. آیا به یکی از کشورهای همسایه یا منطقه آسیبی وارد کرده‌اند.

آیا وقتی عربستان در سال ۱۳۶۶ زائران ما را در مکه در حرم امن الهی قتل عام کرد ما واکنشی نشان دادیم. برای حفظ وحدت جهان اسلام ما از همه آن مسائل گذشتیم. آیا امروز که ما از عراقی‌ها در برابر گروه‌های تکفیری و داعش حمایت می‌کنیم آیا عراقی‌ها همه شیعه هستند. آیا اهالی تکریت که ما کمک کردیم از دست گروه داعش آزاد بشود سنی هستند یا شیعه؟

قطعنامه شورای امنیت علیه یمن ناعادلانه بود


تاریخچه شورای امنیت مشخص است این شورا همیشه از قدرتمندان در برابر مستضعفان و مظلومان حمایت کرده است. این نخستین بار نیست که شورای امنیت علیه یک ملت قطعنامه‌ای ناعادلانه صادر می‌کند. آنچه برای ما مهم است این است که ما به هیچ قدرتی و به هیچ کشوری در هیچ نقطه‌ای از جهان اجازه نخواهیم داد کوچک‌ترین تعرضی به ما داشته باشد. اگر کشتی‌های ما در دریای سرخ یا در دور‌ترین نقاط دریا‌ها مورد تعرض یا حتی مورد سؤال و بازرسی قرار بگیرند ما بلافاصله مقابله به مثل می‌کنیم. و این ممکن است در هر نقطه‌ای رخ دهد. مقابله به مثل می‌تواند در خلیج فارس صورت بگیرد و هم می‌تواند در دریایی سرخ یا در مناطق دور‌تر باشد.

وی افزود: ما هم در مقابل این اقدام از خود عکس‌العمل‌های سختی نشان خواهیم داد. آن‌ها ایران را به خوبی می‌شناسند. ایران به سبب دارا بودن قدرت عظیم دفاعی هیچ کشوری، نه آمریکا، نه اروپا و نه کشورهای منطقه به خود اجازه نخواهند داد به ایران تعرض کنند.

اگر کشوری دچار خطای در محاسبه شود یا دچار یک جهالت راهبردی شود و دست به یک حماقت راهبردی دست بزند و یک برخورد احساساتی انجام دهد آن وقت پاسخ‌های بسیار دردناکی را دریافت خواهد کرد. ما هرگز اجازه نخواهیم داد که حتی در فضای ذهن و مخیله دیگران به وجود آید و اساساً چنین چیزی از ساحت قدرت دفاعی ما به دور است.

موضوع باب المندب بهانه سیاسی است


مجری شبکه از سردار سلامی پرسید مصر دلیل شرکت خود در ائتلاف عربستان را اینگونه بیان می‌کند که از آنجا که هرگونه تهدید تنگه باب المندب بر کشتیرانی در کانال سوئز تأثیر خواهد گذاشت در ائتلاف مشارکت کرده‌اند؛ آیا این نگرانی مصری‌ها واقعیت دارد؟

سردار سلامی در پاسخ به این پرسش گفت: تصور می‌کنم موضوع باب المندب یک بهانه سیاسی است هرگز انصار‌الله و ارتش یمن هیچ تهدیدی علیه تجارت و کشتیرانی در تنگه باب المندب نخواهند داشت. تنگه باب المندب یک تنگنه جهانی است امروز تجارت و اقتصاد جهانی از طریق آن صورت می‌گیرد. همانطور که ما تنگه هرمز را امن نگه داشته‌ایم قطعاً انصار‌الله هم تنگه باب المندب را امن نگه خواهند داشت. مگر اینکه توسط خود عربستانی‌ها یا کشور فتنه گر دیگری یک اتفاق ساختگی صورت بگیرد و آن را به گردن انصارالله بیاندازند.

مصر زیر چ‌تر فرماندهی سعودی علیه یک ملت عرب دیگر وارد نبرد نمی‌شود


راهبرد انصارالله ناامن کردن باب المندب نیست. تصور نمی‌کنم ژنرال السیسی که یک ژنرال کارکشته است این اجازه را بدهد که اعتبار و افتخارات تاریخی مصری که صاحب تمدن است به پای راهبرد سعودی‌ها ذبح شود. یعنی مصر هرگز به خود اجازه نمی‌دهد حتی با دریافت مبالغ بسیار زیادی برای سعودی‌ها بجنگد. مثلاً اگر سعودی‌ها بخواهند صد‌ها میلیارد دلار به مصر بدهند من مطمئنم که مصر این حماقت تاریخی را نخواهد پذیرفت که زیر چ‌تر فرماندهی سعودی علیه یک ملت عرب دیگر وارد نبرد شود. این اعتبار مصر را برای همیشه مخدوش خواهد کرد و ممکن است افتخارات گذشته ارتش مصر و تاریخ این کشور را با خود مدفون کند. قضاوت تاریخی بسیار ننگینی را برای ارتش مصر ایجاد خواهد کرد. تصور نمی‌کنم مصر که دارای پختگی سیاسی است به مانند عربستان دچار یک چنین اشتباه راهبردی شود. عربستان با اشتباه در محاسبه و با پیش فرض‌های غلط و غیر واقعی به یمن حمله کرد. هر کشوری که بدون یک براورد درست و بر اساس محاسبات غلط تهاجمی را شروع کند تاریخ نشان داده است که بازنده است.

مجری شبکه تلویزیونی المیادین از سردار سلامی پرسید آیا شما از حمله عربستان به یمن و تشکیل ائتلاف ضد یمنی به رهبری سعودی غافلگیر شدید؟

امروز عربستانی‌ها تنها مانده‌اند


سردار سلامی پاسخ داد: در اینکه عربستان دچار چنین خطای فاحش و آشکاری شود ما غافلگیر شدیم. یعنی تصور نمی‌کردیم سعودی‌ها تا این حد در تحلیل راهبردی این جنگ دچار خطا و غفلت راهبردی شوند. چون آن‌ها باید صحنه منطقه، صحنه داخلی یمن، ملاحظات عملیاتی و تاکتیکی و راهبردی را مورد توجه قرار دهند. هر جنگی اگر با یک هدف سیاسی واضح هم آغاز بشود، باید هدف‌های نظامی واضحی هم وجود داشته باشد که با آن هدف سیاسی منطبق باشد. باید یک راهبرد نظامی معین هم وجود داشته باشد که بتواند آن طرح‌های سیاسی را پیاده کند. اما ما متوجه شدیم که سعودی‌ها واقعا فاقد راهبرد معینی بودند. شاید یک اطمینان خیلی قدرتمندی داشتند که ائتلاف در عملیات زمینی و هوایی به آن‌ها کمک می‌کند. اما این فرض غلط از آب در آمد پاکستانی‌ها با هوشمندی فوق العاده بالای دولت و پارلمان این کشور برای عملیات زمینی دست رد به سینه سعودی‌ها زدند. مصری‌ها تا امروز وارد صحنه می‌دانی این ائتلاف نشده‌اند. کشورهای دیگر هم به شکل بسیار ضعیفی در کنار سعودی‌ها قرار گرفته‌اند. امروز عربستانی‌ها تنها مانده‌اند. قاعدتاً آن‌ها فکر نمی‌کردند این گونه بشود.

وی افزود: این ائتلاف شش ساعت قبل از عملیات سعودی‌ها شکل گرفت. اطلاعاتی که در اختیار ماست نشان می‌دهد همه این کشورهای ائتلاف، شش ساعت قبل از آغاز عملیات، مطلع شدند که سعودی‌ها می‌خواهند به یمن حمله کنند. ائتلاف که بدون منطق و بدون انگیزه قوی سیاسی و بر اساس اکراه و بی‌میلی صورت می‌گیرد این از یک ائتلاف بر روی کاغذ فرا‌تر نخواهد رفت. این ائتلاف کارکرد می‌دانی نخواهد داشت. حتی سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی دقیقاً در لحظه شروع عملیات در جریان چنین عملیاتی نبوده است. اینکه چالش‌های داخلی درون لایه‌های حاکمیت عربستان سعودی و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این چالش‌ها باعث راه اندازی چنین جنگی شده است، می‌تواند یک واقعیت باشد.

وی درباره زمان تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران گفت: بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد و گزارش‌هایی که موجود است و پیش بینی‌هایی که ما داریم به احتمال قوی در سال ۱۳۹۴ به ایران تحویل داده شود. اما باید عرض کنم که فصل نیاز ما به سامانه موشکی اس سیصد هم گذشته است. وقتی که تحویل موشک‌های اس سیصد به ایران به تعویق افتاد ما تصمیم گرفتیم اس سیصد‌های ایرانی را طراحی کرده و بسازیم. امروز دیگر ما نیازی به سامانه موشکی اس سیصد نداریم اما چون این قرارداد، قراردادی است مربوط به سال‌های گذشته و در زمره تعهدات معوق و باقیمانده روس‌ها بوده است اجرایی خواهد شد. سیستم دفاعی ما به فضل الهی و همت دانشمندان عرصه صنعت دفاعی ما در حدی است که می‌تواند از فضای هوایی کشورمان به اندازه کافی دفاع کند.

هیچگونه توافقی برای ورود بازرسان به فضاهای دفاعی یا نظامی ما وجود ندارد


جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره توافق هسته‌ای لوزان و تأثیر آن بر توان موشکی و تولیدات نظامی ایران گفت: بیانیه مشترک لوزان صرفاً و صرفاً درباره برنامه هسته‌ای ایران است. رهبر انقلاب و مقامات سیاسی کشورهای ما نیز بار‌ها اعلام کرده‌اند ما هیچگونه مذاکره‌ای خارج از موضوع هسته‌ای با کشورهای پنج به علاوه یک نخواهیم داشت. مذاکرات و توافق‌های ما اگر شکل بگیرد صرفاً درباره مسأله هسته‌ای است. در چنین فضایی هیچگونه توافقی مشتمل بر امکان ورود بازرسان به فضاهای دفاعی یا نظامی ما وجود ندارد. ما این را به صراحت اعلام می‌کنیم. در حقیقت اگر این توافقنامه هم ملغی بشود ما پای این اصل ثابت ایستاده‌ایم.

از توافق لوزان نه موافقیم و نه مخالف


وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از توافق هسته‌ای لوزان رضایت ندارند؛ گفت: همانطور که رهبری عزیز ما فرمودند نه رضایت داریم و نه ناراضی هستیم. نه موافقیم و نه مخالف. چون هنوز هیچ توافقی که جنبه الزام آور داشته باشد و به یک واقعیت تبدیل شده باشد صورت نگرفته است. توافق هسته‌ای لوزان تا زمان تنظیم توافق نهایی که به صورت شفاف تعهدات دو طرف را مطرح می‌کند برای ما به عنوان یک موضوعی که هنوز قابل قضاوت نیست مطرح است. ما قضاوت و ارزیابی خاصی درباره این موضوع نداریم. با این حال نگرانی‌ها و خطوط قرمز خود را طرح کرده‌ایم. خطوط قرمزی که سپاه طرح کرده است‌‌ همان خطوط قرمزی است که رهبری عظیم الشان ما و ملت ایران بر آن تکیه دارند و نقطه اصلی آن هم چند موضوع است. نخست اینکه باید ما به ازای هر توافقنامه‌ای همه تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده بلافاصله و در روز اول اجرای توافق لغو شود. حق چرخه کامل غنی سازی اورانیوم برای ایران به رسمیت شناخته شود و حق تحقیق و توسعه در موضوع هسته‌ای صلح آمیز برای ایران در نظر گرفته شود و هیچ یک از تأسیسات هسته‌ای فعالیتشان تعلیق یا تعطیل نشود.

داعشی‌ها در عراق در فرایند عقب نشینی قرار دارند


سردار سرتیپ حسین سلامی درباره تحولات عراق خاطرنشان کرد: همانطور که مقامات عراقی بویژه حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرده‌اند آن‌ها حرکتشان به سمت موصل را ادامه می‌دهند و سرزمین عراق را از سیطره نظامی داعش آزاد خواهند کرد. مسلماً این اراده نزد نظام سیاسی عراق و همینطور نزد ارتش و نیروهای مردمی این کشور و جریان‌هایی که در عراق به عنوان نیروی دفاعی عمل می‌کنند وجود دارد. تجارب موفقیت آمیزی که در برهه اخیر در بخش‌های مختلف عراق به دست آمد نشان داده است که داعشی‌ها در فرایند عقب نشینی قرار دارند. پیش بینی می‌شود ارتش عراق در آینده نزدیک سایر بخش‌های عراق را از سیطره داعش آزاد کند.

شکست و پیروزی‌های تاکتیکی در سوریه موازنه را به هم نمی‌زند


سردار سرتیپ حسین سلامی درباره تحولات سوریه گفت: هر جنگی به صورت طبیعی ترکیبی از عملیات‌های تاکتیکی است. شکست و پیروزی‌های تاکتیکی معمولاً در جنگ‌ها وجود دارد مهم این است که آیا این شکست‌ها و پیروزی‌های تاکتیکی می‌تواند موازنه راهبردی را بر هم بزند یا نه؟ اتفاقاتی که در مورد ادلب و مناطق دیگر رخ داد چیزهایی نیستند که بتوانند موازنه راهبردی را به هم بزنند و صحنه را از تعادل خارج کنند. مسلماً ارتش سوریه و گروه‌های مردمی دوباره این شکست‌های تاکتیکی را جبران خواهند کرد اتفاقی که در گذشته نیز افتاده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل