بازدید 64537

روسیه اس ۳۰۰ را به ایران می‌دهد؟

الهه کولایی
کد خبر: ۴۹۱۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸ 14 April 2015
فرمان روز گذشته رئیس جمهور روسیه مبنی بر لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی «اس ۳۰۰» به ایران، در صدر توجه مطبوعات و رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است

به گزارش «تابناک»، در سال ۲۰۰۷ قراردادی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ برای فروش ۵ سیستم اس J ۳۰۰ از سوی روسیه به ایران به امضا رسیده بود که بدون تحویل هیچ گونه موشکی از سوی روس‌ها فسخ شد. دیمیتری مدودیف، رئیس‌جمهور روسیه در سال ۲۰۱۰ در راستای اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دستوری را صادر کرد که به موجب آن، فروش هر گونه موشک و جنگ‌افزارهای دیگری چون تانک‌های جنگی، خودروهای زرهی، ادوات توپخانه‌ای کالیبر بالا، کشتی‌ها و هواپیما و هلی کوپترهای نظامی به ایران ممنوع شده ‌بود.

در واکنش به این امر، ایرانی‌ها یک درخواست غرامت ۴ میلیارد دلاری را به دیوان بین‌المللی داوری فرستادند. روس‌ها در تلاش برای صرفنظر کردن ایران از درخواست غرامت، سیستم تور ام-۱ را به جای آن پیشنهاد دادند که گفته می‌شود توسط ایران رد شده‌است. آنتی ۲۵۰۰ نیز پیشنهاد دیگری است که می‌تواند برای نیازهای ایران مناسب‌تر باشد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفری که به مسکو داشت گفته بود که تهران تمایلی ندارد به جای سامانه اس ٣٠٠ از روسیه سامانه آنتی-٢۵٠٠ دریافت کند.

اما در تازه‌ترین تحول، رئیس جمهور روسیه روز گذشته اعلام کرد که ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران لغو شده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور نیز گفت با توجه به حصول پیشرفت قابل توجه در مذاکرات هسته‌ای ایران و چشم انداز لغو تحریم‌ها، دلیلی برای ادامه محدودیت فروش این سامانه موشکی به ایران وجود ندارد.

در همین زمینه الهه کولایی استاد دانشگاه و کار‌شناس مسائل روسیه در گفت‌و‌گو با تابناک به بررسی این تصمیم جدید روسیه پرداخته است.

خانم دکتر کولایی ارسال هر گونه سلاح به ایران بر طبق قطعنامه ۱۹۲۹ خلاف است. به نظر شما دلیل اینکه روسیه در این برهه زمانی تصمیم گرفته که دوباره سامانه اس ۳۰۰ را به ایران تحویل دهد، چیست؟

تا زمانی که در مورد اقدام اخیر رئیس جمهور روسیه اطلاعات بیشتری منتشر نشود، نمی‌توان در مورد رفتار روسیه قضاوت دقیقی داشت. روس‌ها پیش از این وعده‌هایی به ایران داده‌اند و رفتاری کردند که در چهارچوب توافق‌ها و همکاری‌های دوجانبه قابل قبول نبوده است؛ بنابراین، در این زمینه به صرف وجود دستور لغو تحریم از سوی رئیس جمهور قضاوت هنوز زود است. با توجه به نفوذ تلاویو در مسکو و پیوند‌های گوناگونی که میان روسیه و اسرائیل وجود دارد و الزاماتی که دیپلماسی روسیه در تنظیم با جامعه جهانی و به خصوص رژیم‌های بین المللی دارد؛ قضات زود خواهد بود و باید منتظر رفتار‌ها و پیامدهای دیگر این تصمیم باشیم. من فکر می‌کنم باید کمی منتظر گذشت زمان برای رسیدن به تحلیل دقیق و عینی در خصوص رفتار روسیه در این زمینه باشیم.

آیا احتمال می‌دهید یک عضو دائم شورای امنیت قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت را نقض کند؟


روس‌ها نشان داده‌اند چندان به قواعد بین المللی پایبند نیستند. اگر پایبند بودند تجریه اوکراین را شاهد نبودیم. آن‌ها در مخمصه در روابط با غرب به ویژه با امریکا هستند که بر این اساس می‌توان انتظار هر نوع رفتاری را از سوی روس‌ها داشته باشیم.

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که هر لحظه ممکن است سلاح‌های اس ۳۰۰ را به ایران تحویل دهیم. این جمله بدان معنا نیست که روسیه بخواهد از کارت ایران برای مشکلات بین المللی از جمله موضوع اوکراین و همچنین روابط با اروپا و امریکا استفاده کند؟


پیشینه تنظیم رابطه روسیه با ایران نشان داده که عامل امریکا و ملاحظات روسیه در ارتباط با غرب همواره بر روابط دوجانبه سایه افکنده است. در این زمینه نیز نمی‌توان استثنا قائل شد. سیاست روسیه در سال‌های اخیر بیش از اینکه شاهد تغییر بوده باشد، شاهد تدوام بوده است. در این زمینه تردید نمی‌توان داشت که مسائل و مشکلات جدی روسیه با غرب در این چارچوب می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد؛ اما به نظر می‌رسد، قبل از هر نوع تحلیل دقیق باید نتایج عملی و اجرایی این دستور آقای پوتین را مشاهده کنیم.

بعضی تحلیلگران این اقدام پوتین را به سنگ اندازی در مذاکرات هسته‌ای تعبیر می‌کنند. شما چنین تحلیلی را قبول دارید؟


برخورد روسیه در فضای مذاکرات به خوبی نشان دهنده تناقص آشکار در رفتار این کشور است. روس‌ها از یک طرف به دنبال روشن شدن ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران هستند. از سوی دیگر، در جهت همکاری با غرب و البته حل مسائل خود از هیچ ابزاری نمی‌گذرند؛ بنابراین، در این خصوص هم دغدغه‌های مشترک در مورد ابعاد نظامی مهم است و هم از دست ندادن فرصت‌های ایجاد شده برای روسیه در تحریم و روابط ایران با غرب. به نظر می‌رسد این ملاحظات باعث تغییرات کنونی شده است که از یک سو روس‌ها مایل به حل پرونده هسته‌ای ایران هستند و از سوی دیگر مایل به از دست دادن فرصت‌های خود در شرایط تحریم نیستند.

ایران باید نسبت به تصمیم جدید روس‌ها چه واکنشی نشان بدهد؟


سیاست خارجی ایران که آقای روحانی که بر پایه تعامل سازنده و استفاده از عقل و منطق و تجریه استوار کرده‌اند، در همین رفتار روسیه آشکار شده است. چنانکه تعادل بخشی سیاست خارجی ایران ادامه پیدا بکند. بدون شک ما شاهد فرصت‌های دیگری برای تأمین منافع ایران خواهیم بود. آنچه در رفتار اخیر روسیه انعکاس پیدا کرده است، از یک سو در سطح بین المللی در رفتار روابط با امریکا ریشه دارد و از سوی دیگر، بازتابی از سیاستی است که در کشور ما دنبال می‌شود و در تلاش‌های دیپلماتیک سوئیس آثار خود را به نمایش گذاشته و پیش از این گسترش خواهد داشت.

در ‌‌نهایت به نظر شما آیا روسیه حاضر به دادن سامانه اس ۳۰۰ به ایران خواهد بود؟


روس‌ها نشان داده‌اند در تنظیم رابطه خود با غرب به ویژه امریکا از اهرم ایران همواره بهره گرفته‌اند؛ بنابراین در این زمینه سایه این رفتار بر تصمیم گیری‌های موجود افتاده و نمی‌توان تصویر روشنی در این زمینه داد، زیرا ما اطلاع دقیق از آنچه در پس پرده سیاست در حال رخ دادن است، نداریم؛ بنابراین، فکر می‌کنم پیش از هر چیز باید منتظر پیامدهای رفتاری این دستور باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۸
حالا چرا خانم دکتر اینقدر از روسیه عصبانی شده‌اند که می خواهد اس 300 را بدهد
این ایران نیست که به اس 300 نیاز داره این روسیه است که به ایران نیاز منده ما خودمون موشکی ساختیم که اس 300 پیشش موشه و از اس 1200 هم رد کرده .......
خداییش اینا سیاستمدارن؟!؟ این سوالات رو از من میپرسیدن لااقل چهار تا تحلیل میکردم. این چیه مثلا؟!؟
دو باره یک دور تسلسل وعده و امتیاز گیری از طرف روس‌ها شروع شده
خب مطالب بالا را در یک جمله خلاصه میکردید
روسیه قابل اطمینان نیست و در ازای 1000 تومن هم رفیق خود را میفروشد
تازه اگرهم امروز موشکهای S300راتحویل ایران بدهند نزدیک چهارسال تاخیرایجادشده
چرا حالا مصاحبه با این
از کرامات شیخ ما این است
الهه خانم معلوم هست کدوم طرفی هستید؟!!
این مصاحبه با یک عتیقه غرب زده از تابناک بعید است. کمی غیرت دینی و ملی داشته باشید.
روسیه چنین کاری را نمیکند
روسها درطول تاریخ بزرگترین ضربه ها را به ما زده اند
نه عزیز من .....مطمئن باشید روسها اس 300 که هیچ اس 50 هم بما نمیدهند.....
عمرااااااااااااااا"""""""""
آخه این هم شد مصاحبه
معلوم نشد چی گفت
کاش نمی داد و دولت پولش را صرف اشتغال جوانان میکرد.
با اين حرف زدنت هيچي از توش درنمي آد اينها كه گفتي همه مي دونن
خانم دكتر الهه كولايي با بيان اينكه «ما اطلاع دقیق از آن چه در پس پرده سیاست در حال رخ دادن است، نداریم.» از پيش‌بيني در خصوص واگذاري سامانه موشکی «اس 300» خودداري كرد.
بازی سیاسی است روسیه به ایران هرگزموشگهای اس300 نخواهد داد روسهای درهرنو روابط دوروهستند
خسته نباشید، تو این گفتگو ایشون جه چیز تازه ای گففتند؟ اینکه روسیه با کارت ایران همیشه بازی کرده و باید منتظر بمونیم چی میشه؟ اینو که هر ایرانی به خوبی میدونه....
بابا جان شما که هیچ نظر روشنی نداری کمتر اظهار نظر کن!!!!!!!!
درود بر خانم کولایی عزیز روسیه همیشه دشمن ایران خواهد بود
بنظر بنده روسها مانند کفتار هستن لاشه خوار وکثیف بالاخره امریکا که دشمن ماست اما روسها که ادعای دوستی را دارند همیشه سر قول وقراداد خود نمی مانند .بدتر ازدشمنی هستند که رودروی ما قرار دارد
سلام، ما که جواب سوال تیتر شما را از لابلای این مصاحبه دریافت نکردیم!
طبق اطلاعات واصله، اس-300 هایی که قرار بود روسیه به ایران تحویل دهد، دمونتاژ شده و اکنون وجود خارجی ندارند. مگر اینکه روسیه دوباره این واحدهای آتش بار را از نو بسازد که فکر نکنم به صرفه باشد.
سلام
نمی دانم برای چی دارن این موضوع را اینتقده بزرگش می کنند
این خانم کولایی هم دو پهلو صحبت میکنه .
ضمنا این راهم بگویم دنبال ای جملات قلنبه و سلبه از فلان کسک نروید
واقعیت این است:
بقول شطرنج بازها روسیه به دنبال یک مهره چیزی معادل وزیر از کشورهای غربی هست
عالی بود
روسیه نامرد قابل اعتنماد نیست
واقعاً این خانم با آن سابقه درخشانش در مجلس ششم و فتنه 88 قابل مصاحبه است
ما هنوز زنده ایم و این آدما قابل تطهیر نیستند
به روسیه هیچ امیدی نیست.روسها تاجر هستند و روی اس 300 فقط معامله می کنند و مطمئنا به ایران و سوریه اس 300 نخواهند داد.
باید به خودمان چشم داشته باشیم.
روسیه از اول هم از این موشک ها به عنوان ماده ماشه دوجانبه استفاده کرد.
اینم که مثل عراقچی یه حرف درست و حسابی بین همه افاضاتش پیدا نمیشه!
روسیه از امریکا بدتر و انگلیس از هر دو انها بدتر است چراکلام امام را فراموش میکنید از روسیه پلید تر وجود ندارد و با طناب پوسیده روسها ته چاه رفتن خلاف عقل است انها خودشان هشتشان گرو نهشان است
تا امریکا با ایران به توافق نرسد روسیه بدون اجازه او حق تحویل موشک را نخواهد داشت
سلام-تحلیل درستی به نظر می رسد اما باید در نظر گرفت روسها اگر این سامانه را به ایران می دهند دلشان برای تقویت پدافند هوایی ایران نسوخته بلکه می خواهند به نوعی تاثیری گذاری این قضیه داشته باشد که احتمالا خواهد داشت
هنوز روسيه را نشناختيد . امان از بي سوادي تاريخي.
بیخیال
یعنی عاشق خانم کولایی هستم.
ایران در معادلات سیاسی روسیه هرگز نقشی نداشته
مانباید منتظر باشیم
باید شکایت خودمون رو تا اخر ادامه بدیم
روسیه باید ادب بشه
اگر ملت وحدت داشته باشند و ندای مخالفت و تنش از جمع خواص بگوش ملت نرسد و تزلزل به کف اجتماع سرازیر نکنند اس 300 نمیخواهیم . اس 1000 هم که باشد بود و نبودش تفاوت چندانی نمیکند اما اگر بساط تفرقه از سوی خواص در جامعه گسترده شود هیچ سلاحی مخرب تر از آن نیست و اس 300 هم نمیتواند چاره کار ما باشد پس بجای چنگ زدن به این و آن بهتر است به حبل الله چنگ زد و وحدت را نشکافت
چقدر تحلیل دقیقی بود !!!!!!!!!!!!!!!! بابا جمع کنین تحلیل گر بودم و نمیدونستم !!!!!!!!
روسیه اگه اس300 بده یه کلید تبدیل از اس300 ها رو پیش خودش نگه میداره...
تا بتونه از تو کشور خودش خاموش روشنش کنه...
شما کجای کاری عزیزم...
روس ها میگن فقط یک روس میتونه دوست یک روس باشه...
ندهد چون کارایی ندارند به راحتی از روش ه.اپیمای ملخ دار هم رد میشه
در یک کلام وقتی مطمئن شد که دیگر به کارمان نخواهد آمد تحویل میدهد مهم بازی است که ایرانی ها میخورند در حالی که کوهی از تجربه پشت سر دارند
اگر.روبط.کشورمان.را.با.دنیا.یا.حتی.با.اسراعییل.خوب.بکنیم.دیگر.به.هیچ.سلاحی.احتیاج.نداریم.به.امید.ان.روز.
بشین تا روسیه اس 300 به ایران بده
خخخخخخخخ
استاد محترم
روسیه هموارده در فکر تضعیف جمهوری اسلامی ایران است و این خوش خیالی شما چیزی جز از سر مستی نمی باشد.
نظر دادم بار گذاری نشده است
تا آنجا که میدانم اس300 یک سیستم ماهواره ای نیاز دارد
ممنون استاد عزیز
درود بر خانم کولایی عزیز لعنت بر روسیه وچین خائن
روسها هم نان را به نر خ روز می خورند. فرقی نمی کند.
گر به کل پاسخ های خانم دکتر توجه فرماییدایشان همه موارد را به عدم اطلاع از مسائل پشت پرده ربط دادند
2 ريال بده آش تو همين خيال باش
بر پدر روسیه لعنت
این کولایی افسردگی مزمن دارد. استاد رحیم پور ازقندی باید تحلیل استراتژیکی نمایند
پس کی؟؟؟؟؟؟؟؟
بله سرانجام تحویل خواهد داد اما فعلا بدنبال امتیاز گیری از غرب است چرا که از دست دادن ایرا را به لحاظ منافع ژئوپولوتیکی خطری برای خود میداند
این خانم یه زمانی محکم می گفت که روسیه هیچگاه نیروگاه اتمی بوشهر را راه اندازی نخواهد کرد ...................
خانم کولایی اس300 برای بچه من اشتغال نمی شود .
روس ها هنگام تحریم بعضی وقت ها از آمریکا هم جلو افتادند
روس ها خائنند
الی خانم نگران نباش به قیمت اشک یتیمان وطن بعد از از رده خارج شدن ان حتما انرا تحویل خواهند داد و باز نانی از سفره ملت خواهند ربود
خانم كولایی
مطالب شما بسیار زیباست
این خانم احتمالا وزیر جنگ در خانه اش میباشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل