بازدید 5930

واشنگتن واقعیت برنامه هسته‌‌ای ایران را پذیرفت

با این توافق گام مهمی برداشته شد و واشنگتن برنامه اتمی ایران را به عنوان یک واقعیت غیر قابل انکار پذیرفت.
کد خبر: ۴۹۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰ 12 April 2015
یک روزنامه سوئیسی با اشاره به اینکه هنوز بسیاری جزئیات در بیانیه لوزان شفاف سازی نشده است در عین حال نوشت با این توافق گام مهمی برداشته شد و واشنگتن برنامه اتمی ایران را به عنوان یک واقعیت غیر قابل انکار پذیرفت.

به گزارش تسنیم، روزنامه «نویه زوریخه سایتونگ» در مطلبی نوشت: برخی وقایع به نوبه خود در نگاهی به گذشته به عنوان نقاط عطفی محسوب می‌شوند که به سیاست مسیر جدیدی را می دهند. این امکان وجود دارد که توافق اتمی با ایران نیز چنین اهمیتی پیدا کند.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که البته توافق لوزان یک قرارداد الزام آور نیست؛ البته تکه کاغذ بیانیه سوئیس از ابتدا یک تاثیر سیاسی را ایجاد کرد. برای اولین بار از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دو کشور آمریکا و ایران به توافقی دست پیدا کردند که بیش از تنها یک توافق فنی بود.

 این یک توافق خارق العاده بود که دشمنی های نمایان شده در خاورمیانه را یک شبه به دوستی تبدیل نمی کند، اما آن ها را کاهش می دهد و حالت های رقابت دو قدرت بزرگ با ارزش ها و منافع متفاوت را نادیده می گیرد.

در این مسیر باید هر دو طرف سازش می کردند. واشنگتن برنامه اتمی ایران را به عنوان یک واقعیت غیر قابل انکار پذیرفت. در ابتدای شروع ماراتن مذاکرات، آمریکا می خواست به ایران اجازه داشتن تنها چند ساتریفیوژ را بدهد اما حالا فعالیت حدود بیش از 5 هزار سانتریفیوژ در این کشور را پذیرفته است.

ایران هم با محدودیت های قابل توجهی در برنامه های هسته‌ای خود موافقت کرده است. در این راستا کنترل و نظارت های گسترده بین المللی وجود خواهد داشت. البته هنوز بسیاری جزئیات روشن نشده است، هر دو طرف توافق چارچوبی لوزان را متفاوت تفسیر می کنند و مناقشات و اختلافاتی درباره نقطه زمانی درست برای پایان تحریم ها علیه ایران وجود دارد. با این حال یک مرحله مهم نهایی شده است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: دو دولتی که در گذشته با بیشتری بی میلی با هم تعامل می کردند در سال گذشته یک هدف مشترک را دنبال کردند. ما در سال 2014 با وزیر امور خارجه‌ای در تهران مذاکره کردیم که جدیت وی در گفتگوها مشهود بود. اینجا فردی مذاکره می کرد که تمایل به دستیابی به یک توافق داشت. این سنجیدگی اعتماد را در فضایی که در آن بسیاری چیزها غیر قابل پیش بینی است خلق می کند. این امر حتی به میزان کمتر اسرائیل را هم که نخست وزیر آن از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران است شامل می شود؛ به گونه‌ای که نمایندگان سازمان های امنیتی اسرائیل در پاییز گذشته این مسئله را آشکار کردند که آن ها برای اولین بار توافق بین ایران و آمریکا را امری اجتناب ناپذیر دانسته و دوما آن را به عنوان قابل قبول ارزیابی می کنند تا زمانی که کشورشان در تایید این توافق به صورت تنگاتنگ مشارکت داده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی