بازدید 12765

مناظره بهشتی‌پور و محمدی درمورد بیانیه لوزان

حسن بهشتی‌پور و مهدی محمدی دو کارشناس مسائل بین‌المللی امشب در شبکه خبر بیانیه هسته ای لوزان در سوئیس را بررسی کردند.
کد خبر: ۴۸۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲ 06 April 2015
حسن بهشتی‌پور و مهدی محمدی دو کارشناس مسائل بین‌المللی امشب در شبکه خبر بیانیه هسته ای لوزان در سوئیس را بررسی کردند.

به گزارش تسنیم، حسن بهشتی‌پور و مهدی محمدی دو کارشناس مسائل بین‌المللی امشب در شبکه خبر  بیانیه هسته ای لوزان در سوئیس را بررسی کردند.

بهشتی پور مهم ترین نکته بیانیه لوزان را به رسمیت شناختن غنی سازی در ایران دانست و در عین حال نسبت به ترتیبات اجرایی کد 3.1 ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین بر توافقی که قابل تفسیر و برداشت مختلف نباشد تاکید کرد.

مهدی محمدی نیز وجود تعلیق تحریم های اقتصادی و نیز یک برنامه غنی سازی محدود در ایران را از نقاط مثبت این بیانیه دانست. وی افزود ما نیز موافق توافق هستیم، اما یک توافق خوب، اگر توافقی کردیم که امتیازهای جدی دادیم اما تحریم ها لغو نشود توافق خوبی نخواهد بود.

وی ایرادات بیانیه لوزان را اینگونه برشمرد که : برنامه غنی سازی اعلام شده با نیاز ایران تطابق ندارد؛ شرایط تعلیق تحریم ها نیز مورد ابهام است، مشکل جدی زمان بندی وجود دارد، دسترسی های فراپروتکلی و ترکیب با آن با موضوع PMD خطراتی در بر دارد، و بالاخره از دست رفتن مواد هسته ای که مهمترین سرمایه ایران است.

در ادمه بهشتی پور گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها نهاد با صلاحیت بین المللی است که از نظر فنی می تواند درباره اجرای تعهدات  توافق احتمالی نظارت کند. وی افزود از آذر سال 92 آژانس در همه گزارش هایش اعلام کرده ایران  تعهدات خود در توافق ژنو را انجام داده است.

در ادامه مهدی محمدی تاکید کرد که رفع یا تعلیق تحریم ها به  زمانی که آژانس انجام تعهدات ایران را که بازگشت ناپذیر نیست تایید کند موکول می شود.

بهشتی پور بر نقش نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد صلاحیت دار در توافق تاکید کرد اما محمدی تاکید داشت مذاکره کننده باید سازوکار متفاوتی برای نظارت ایجاد کند. محمدی تاکید کرد چیزی به نام لغو همزمان وجود ندارد، ما کارهایمان را تمام می کنیم، آژانس تایید می کند و آن زمان آمریکا نسبت به توقف تحریم ها احتمالا اقدام می کند.

بهشتی پور افزود وزیر خارجه ایران به صراحت می گوید بعد از تیرماه بخش اقتصادی، انرژی و مالی تحریم ها لغو می شود.

محمدی گفت متن بیانیه مشترک درباره تحریم های آمریکا می گوید آمریکا اجرای تحریم ها را متوقف می کند، اما زیرساخت حقوقی آن باقی می ماند و این هم مشروط به گزارش دهی آژانس است و چیزی به نام لغو و همزمانی وجود ندارد.

این کارشناس مسائل هسته ای درباره قطعنامه های شورای امنیت نیز گفت متن بیانیه مشترک می گوید یک قطعنامه جدید در این شورا تصویب می شود و محدودیت هایی در آن اعمال می شود بدین ترتیب سرنوشت تحریم ها نامشخص است.

وی افزود در دشمنی آمریکا تردیدی نیست و توافق با آمریکا را نمی توان بر اساس اعتماد انجام داد، زمانی که زیرساختهای سانتریفیوژها برچیده شد و قلب رآکتور تغییر یافت و اگر آمریکا به تعهداتش عمل نکرد بازگشت پذیری چگونه و طی چه زمانی ممکن است؟

بهشتی پور افزود در صورت تخلف آنها، وجود هزار سانتریفیوژ آماده به کار در فردو بالاقوه ضمانتی برای اجرای تعهدات طرف مقابل است. ما کشوری تحت فصل 7 شورای امنیت هستیم که قصد داریم با دیپلماسی از این وضع خارج شویم، بعلاوه فرایند اعمال دوباره تحریم ها زمان بر است.

محمدی گفت: بیانیه مشترک درباره پایان محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران ابهام دارد و بر اساس متنی که آمریکایی ها منتشر کرده اند پس از پایان این دوره دوباره باید مذاکره کنیم. باید در توافق نهایی به صراحت اعلام شود پس از پایان این دوره محدویت بر برنامه هسته ای ایران کاملا رفع شود.

بهشتی پور در ادامه گفت: هنوز این موضوع نهایی نشده و  باید تا تیرماه صبر کنیم تا ببینم این موضوع چگونه حل و فصل می شود.

 

 

درحال تکمیل...
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار