بازدید 322340
لحظه به لحظه با ششمین روز حساس ترین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛ ۴:۴۳ بامداد چهارشنبه؛

لاوروف: به توافق اولیه برای حل نهایی مسأله هسته‌ای ایران رسیدیم

پس از وزیر خارجه چین، وزیر خارجه فرانسه نیز لوزان را ترک کرد. لاوروف پس از پایان مذاکرات و حین خروج از هتل گفت: مذاکرات به توافق درباره جنبه‌های کلیدی رسید که تحریم‌ها جزو این مسائل کلیدی است. کار‌شناسان روی متنی که ظریف و موگرینی در چند ساعت آینده اعلام خواهند کرد، مشغول کارند. جلسه وزرا در لوزان تا ۸ صبح چهارشنبه متوقف شد. آخرین دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و ۱+ ۵ حدود سه ساعت و نیم به طول انجامید.
کد خبر: ۴۸۶۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰ 31 March 2015
وزیران خارجه ایران و آمریکا دوباره به اتاق مذاکره رفتندمهم‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+ ۵ از روز پنجشنبه، ششم فروردین آغاز شد تا طرفین طی شش روز سخت و نفس‌گیر، واپسین مذاکرات را برای دستیابی به توافق نهایی انجام دهند؛ توافقی که احتمال تحققش به مراتب بیش از عدم وقوعش بود؛ اما از روز سوم مذاکرات، شکاف‌هایی آشکار شده که دستیابی به توافق را دشوار ساخت و این فاصله‌ها در روز چهارم پررنگ‌تر شد تا همه تلاش‌ها برای دستیابی به دیدگاه مشترک به نشست مشترک وزرای خارجه ایران و ۱+۵ موکول شود؛ اما این نشست نیز نتوانست به نتیجه نهایی منجر شود و همه چیز به امروز، روز پایانی مذاکرات منتهی شد.

به گزارش «تابناک»، پس از سلسله مذاکرات نفس‌گیر ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان بر سر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در ژنو و وین، اکنون لوزان سوئیس میزبان حساس ترین دوران مذاکرات در آستانه فرارسیدن ضرب الاجل ۳۱ مارس ۲۰۱۵ است. تیم مذاکره کننده ایران، چهارشنبه شب مصادف با پنجم فروردین وارد سوئیس شد تا به طرفین دیگر برای مشخص شدن فرجام مذاکرات به گفت‌و‌گو بنشیند؛ اما آیا تا روز یازدهم فروردین ۱۳۹۴، توافق نهایی حاصل خواهد شد؟!

همه شواهد از احتمال بسیار بالای توافق در روزهای پیش روی خبر می‌دهند و احتمال بسیار اندکی برای عدم دستیابی به توافق و موکول شدن به مذاکراتی دیگر وجود دارد و در این میان در شرایطی که کشورهای اروپایی با آمریکا تقریباً موضعی مشترک در حمایت از توافق داشته‌اند، فرانسه بار دیگر به نیابت از صهیونیست‌ها، موضع مثبتی نسبت به توافق نداشته و این بار، آلمان نیز همراستا با فرانسه شد؛ هرچند موضع آلمان به مراتب منعطف از فرانسه بود، در ‌‌نهایت نشان داد اروپایی‌ها عجله‌ای برای توافق ندارند!

ایران در قبال پذیرش برخی محدودیت‌های موقت و همچنین اجازه نظارت مدیریت شده بیشتر بر برنامه هسته‌ای با هدف نشان دادن صلح آمیز بودن تمامی فعالیت هسته‌ای کشورمان، خواستار لغو کامل تحریم‌های چهار گانه ملی، یکجانبه و کنگره و شورای امنیت است و به نظر می‌آید، دو طرف بر سر تحریم‌های اقتصادی ناشی از مسأله هسته‌ای از هر چهار جهت به تفاهم رسیده‌اند؛ اما آنچه هنوز مورد بحث است، تحریم‌های کنگره و شورای امنیت است. با این توافق، دولت آمریکا متعهد می‌شود تعلیق تحریم‌ها را تا پایان مدت توافق ادامه دهد.

در روز نخست مذاکرات نشست عمومی کشورهای ۱+۵ برگزار و همزمان نشست‌های دو و چندجانبه‌ای میان ایران و آمریکا و همچنین دیگر طرف‌های مذاکره برگزار شد؛ نشست‌هایی که برخی از آن‌ها در ابعاد فنی و برخی دیگر در حوزه سیاسی و دیپلماتیک بود و ادامه این جلسات به روز دوم مذاکرات موکول شد و در روز دوم نیز پس از چند نشست از دو موضوع عمده «تحقیق و توسعه» و «تحریم‌ها» به عنوان اختلافات باقی مانده سخن به میان آمد و در ‌‌نهایت مشخص شد اگر تا یکشنبه توافق شود، طرفین برای اعلام توافق به مقر سازمان ملل در ژنو خواهند رفت.

روز سوم مذاکرات با دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز و سپس نشست‌هایی میان محمدجواد ظریف با جان کری، فرانک اشتاین مایر و لوران فابیوس وزرای خارجه آمریکا، آلمان و فرانسه برگزار شد و در این میان، برخی شایعات در خصوص رسیدن به توافق که در رسانه‌های صهیونیستی منتشر شد، ارزیابی بدبیانه‌ای در پی داشت و تلاش زودهنگام برای BLAME GAME یا انداختن تقصیر بن بست مذاکرات به گردن ایران تلقی شد.

ظاهراً در روز سوم مذاکرات و برای رسیدن به توافق در موضوعات عمده باقی مانده، بن بستی پیش آمده که حضور وزرای خارجه شش قدرت جهانی نیز در راستای تلاش برای گذر از این شرایط و تصمیم جدی از سوی کشورهای غربی برای امکان دستیابی به توافق است؛ اما در روز چهارم نیز تلاش ایران به رفع اختلاف‌های موجود پیرامون روند تعلیق و لغو تحریم‌ها و حفظ روند توسعه و تحقیقات هسته‌ای منجر نشد.

روز پنجم مذاکرات با نشست حساس مشترک وزرای خارجه ۱+۵ با وزیرامورخارجه ایران آغاز می‌شود اما آیا نتیجه این نشست، حصول توافق نهایی خواهد بود یا ضرب الاجل ۳۱ مارس یا یازده فروردین برای دستیابی به توافق شفاهی و آغاز مکتوب نمودن این توافق، برای چند روز یا چند هفته تمدید می‌شود و پیش از پایان تعطیلات کنگره آمریکا، در نشستی دیگر، توافق حاصل خواهد آمد؟ پاسخ به این پرسس در روز پنجم نیز مشخص نشد و نشست جامع نیز نتوانست منجر به نتیجه‌ای مشخص شود.

ظاهراً شش کشور طرف مذاکره با ایران بر سر موضع گیری در قبال ایران، اختلاف نظرهای جدی داشتند که باعث شد تا واپسین ساعات روز پنجم نشست مشترک داخلی داشته باشند و در ‌‌نهایت در صبح روز ششم مذاکرات به عنوان روز پایانی، پس از یک دور دیگر از مذاکرات داخلی شش کشور، نشست دوم مشترک این شش کشور با هیأت ایرانی برگزار شد تا احتمالاً موضع این شش کشور در قبال موضع آخر ایران که در جلسه روز پنجم اعلام شده بود، اعلام شود.
«مذاکرات» را لحظه به لحظه از «تابناک» پیگیری کنید.

4:43 بامداد چهارشنبه- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دقایقی پیش لوزان را به مقصد پاریس ترک کرد.  یانگ یی وزیر خارجه چین نیز بعد از ظهر سه شنبه به منظور انجام کاری به پکن بازگشت.

4:13 بامداد چهارشنبه- ایتارتاس ساعت یک بامداد روز چهارشنبه به وقت مسکو به نقل از یک مقام نزدیک به هیأت آمریکایی در مذاکرات لوزان خاطرنشان کرد: هیأت های ایران و گروه 1+5 در جلسه عمومی شروع به تنظیم پیش نویس توافقنامه در مورد برنامه هسته ای ایران کردند. تنظیم این سند ممکن است چند ساعت به طول بینجامد و تا ساعت 6 بامداد به وقت محلی (7بامداد به وقت مسکو) کار تنظیم سند طول خواهد کشید.

همچنین خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از خبرگزاری ایتارتاس روسیه افزود: لاوروف گفته است که با اطمینان کافی می توان گفت که وزیران خارجه به توافق کلی درباره همه موارد اصلی حل نهایی مساله هسته ای ایران دست یافته اند.وی خاطر نشان کرد که تدوین توافق در چند ساعت آینده صورت خواهد گرفت

ایتارتاس در ادامه گزارش خود یادآوری کرد که یک مقام هیأت اروپایی در مذاکرات لوزان پیش تر در گفت وگو با این رسانه روسی خاطرنشان کرده بود که در چند ساعت آینده ممکن است سند توافقنامه برنامه هسته ای ایران امضا شود. این خبرگزاری به نقل از یک مقام ارشد ایرانی در لوزان نوشت: طرف های مذاکره کننده برای پذیرفتن شرایط یکدیگر و توافق در مورد توافقنامه آمادگی دارند.

در ادامه گزارش به نقل از سخنگوی فدریکو موگرینی نماینده سیاسی اتحادیه اروپا گفته شد: در زمان حاضر مذاکرات در چارچوب عمومی جریان دارد.

در این مذاکرات وزرای خارجه، مدیران سیاسی وزارتخانه های خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 و ایران به همراه کارشناسان حصور دارند.

به گزارش ایتارتاس، امضای توافقنامه در لوزان به انجام می رسد و در زمان حاضر سالن آموزشگاه سیاسی فدرال در لوزان برای این مراسم مهم آماده می شود. یک مقام روس گفته که در صورت تنظیم سند، همه در این سالن رسمی حضور خواهند یافت.

4:06 بامداد چهارشنبه- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش با حضور در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از آنها برای پوشش اخبار مذاکرات عنوان کرد: از صبح سه شنبه همه هیئت‌ها مشغول مذاکره بودند و شاید کمتر از دو ساعت برای اقامه نماز و استراحت دیگران مذاکرات متوقف شد و از همه فرصت استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های خیلی خوبی در مذاکرات بود، اظهار داشت: ولی به دلیل آنکه ساعت یک و سی دقیقه نیمه شب به وقت لوزان است، تصمیم گرفتند که بقیه کار از 6 صبح شروع شود و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم. راه حل‌ها کاملاً مشخص شده، البته بعد از چهارشنبه باید نگارش شروع شود.

وی در خصوص احتمال صدور بیانیه گفت: احتمالش خوب است.

3:45 بامداد چهارشنبه- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیش از خروج از محل مذاکرات در لوزان سوئیس به خبرنگار شبکه خبری راشاتودی گفته که مذاکرات به توافق درباره جنبه‌های کلیدی رسید. لاوروف ادامه داد: «کارشناسان روی متنی که ظریف و موگرینی در چند ساعت آینده اعلام خواهند کرد، مشغول کار هستند.» او همچنین گفت که مسأله تحریم‌ها جزو این مسائل کلیدی است.

3:28 بامداد چهارشنبه- جلسه وزرا در لوزان تا 8 صبح چهارشنبه به وقت ژنو - 10:30 به وقت تهران- متوقف شد. آخرین دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و 1+5 (البته بدون حضور وزیر خارجه چین) حدود 3 ساعت و نیم به طول انجامید. ساعت شش یا هفت صبح به وقت لوزان نیز جلسه کارشناسان 1+5 برگزار خواهد شد.

3:09 بامداد چهارشنبه- برخی منابع می‌گویند احتمال دارد مذاکرات لوزان متوقف شده و از ساعت 6 صبح به وقت لوزان (08:30 به وقت تهران) از سر گرفته شود. این خبر تاکنون از جانب مقامات مذاکره کننده کشورمان تأیید نشده است.

3:03 بامداد چهارشنبه- پس از انتشار شایعاتی مبنی بر ترک لوزان از سوی وزرای خارجه سه کشور از جمله آلمان، یک دیپلمات آلمانی واکنش نشان داد و این خبر را تکذیب کرد. این دیپلمات بی‌نام که با خبرنگار فرانس24 مصاحبه کرده گفته که «هنوز برای خروج در ساعات اولیه صبح تصمیم نگرفته‌ایم.»

2:48 بامداد چهارشنبه- «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در میانه گفت‌وگوهای فشرده 1+5 و نمایندگان ایران، با رئیس‌جمهور کشورش تماسی ویدئوکنفرانسی برقرار کرده و اوباما را از آخرین تحولات باخبر نموده است. این خبر را خبرنگار روزنامه صهیونیستی هاآرتص مخابره نموده و گفته که برای ارتباط، از یک خط امن استفاده شده است.

2:29 بامداد چهارشنبه- روز سی و یکم مارس به پایان رسید و مذاکرات همچنان ادامه دارد. خبرنگار بی بی سی گزارش داد، ایران و 1+5 در حال دیدار هستند.

1:51 بامداد چهارشنبه- یک مقام ایرانی در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی اعزامی به لوزان گفته که بحث ضرب الاجل سپیده دم از بیخ و بن دروغ است. این مقام ایرانی ضمن تکذیب شایعات درباره مهلت دادن به تیم ایرانی برای تصمیم‌گیری تا طلوع آفتاب، گفت: هیچ ضرب‌الاجلی برای ما وجود ندارد.

به نظر می‌رسد با چنین تکذیبی، تحلیل صورت پذیرفته مبنی بر انتشار این خبر برای بازی BLAME GAME یا انداختن تقصیر نرسیدن مذاکرات به نتیجه نهایی به گردن ایران، نزدیک به وضعیت موجود باشد.

دیپلمات ایرانی: بحث ضرب الاجل سپیده دم از بیخ و بن دروغ است

1:33 بامداد چهارشنبه- خبرنگار بی بی سی گزارش داد، جلسه 1+5 و ایران فعلا متوقف شده. مذاکره کننده ها تک تک اتاق مذاکره را ترک کرده، برای استراحت به بار هتل می روند، (البته به جز هیات ایران).

1:23 بامداد چهارشنبه- خبرنگار جروزالم‌پست به نقل از یک مقام غربی می‌گوید که خبر منتشر شده در خصوص تعیین سپیده‌دم چهارشنبه به عنوان آخرین ضرب‌الاجل برای توافق هسته‌ای، نادرست است. «نیکولا د ریویر» نماینده فرانسه در گروه موسوم به 1+5 اخبار منتشر شده مبنی بر اعلام ضرب‌الاجل برای ایران از سوی این گروه را رد کرد. پس از «نیکولاس دو رویر» فرانسوی، یک مقام آگاه و بی‌نام آمریکایی هم خبر تعیین ضرب‌الاجل سپیده‌دم چهارشنبه برای توافق هسته‌ای را در گفت و گو با این رسانه صهیونیست تکذیب کرده است.

1:10 بامداد چهارشنبه- در راستای تشدید فضاسازی رسانه‌‎ای و تحت فشار گذاشتن تیم رسانه‌ای ایران، حجم خبرهایی که علیه طرف ایرانی در رسانه‌هایشان منتشر می‌شود، افزایش یافته تا در صورت عدم دستیابی به توافق، تقصیر را رسماً متوجه ایران کنند. تلاش زودهنگام برای BLAME GAME یا انداختن تقصیر بن بست مذاکرات به گردن ایران از چند روز پیش آغاز شده بود و ظاهراً در این شرایط این تلاش وارد فاز تازه‌ای شده است.

در همین راستا، یک دیپلمات غربی به خبرنگار فرانس 24 گفته که در جلسه فشرده امشب (سه شنبه) 7 ساعت برای یافتن یک راه‌حل وقت صرف شد ولی ایرانیان هیچ چیز جدید را قبول نکردند و (اوضاع به گونه‌ای است که به نطر می‌رسد) آنها بازی می‌کنند.  وی همچنین با توجه به ترک محل مذاکرات از سوی وزیر خارجه چین گفته که «برای امضای توافق به وی نیازی نداریم، معاونش می‌تواند امضاء کند.»

1:05 بامداد چهارشنبه- دیپلمات‌های غربی می‌گویند لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه و فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، صبح امروز (چهارشنبه) لوزان سوئیس را ترک خواهند کرد.

خبرنگار بلومبرگ می‌گوید که نمایندگان 1+5 از مذاکره کنندگان ایرانی خواسته‌اند که توافق تا صبح امروز چهارشنبه حاصل شود. خبرنگار فرانس 24 اما روایت دقیق‌تری دارد و می‌گوید فقط دیپلمات‌های اروپایی به ایرانی‌ها گفته‌اند که اگر تا صبح توافق حاصل نشود، آنها نخواهد توانست مسائل باقی مانده را حل کنند.

00:14 بامداد چهارشنبه- وزیران خارجه ایران و 1+5، به جز چین، برای پنجمین بار در ساعات پایانی سه‌شنبه مذاکرات را از سر گرفتند. از چین، قائم مقام وزیر خارجه چین در مذاکرات به همراه هیأت چینی حضور دارد.

00:04 بامداد چهارشنبه- خبرنگار اعزامی المانیتور به لوزان می‌گوید که وزیر خارجه برنامه ای برای سفر به تاجیکستان دارد و بر این اساس فردا ساعت 4 عصر از فرودگاه مسکو به سمت دوشنبه پرواز خواهد کرد.

23:46- سیدمحمد صادق خرازی، سفیر سابق ایران در سازمان ملل و فرانسه در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما گفت: برای رفع تحریم ها در درجه اول باید تحریم شورای امنیت از فصل هفتم شوای امنیت خارج شود. حدس می زنم طرف ایرانی توانسته است بخش اعظمی از تحریم ها را حل کند.

23:26- «ماری هارف» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته که پیشرفت مذاکرات در روزهای اخیر به حدی بوده که بتوان گفت‌وگوها را تا چهارشنبه ادامه داد. او همچنین گفته که چند موضوع مشکل همچنان باقی مانده است.

23:09- حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که شامگاه امروز سه شنبه انجام گرفت، در خصوص موضوع نگرانی از عدم عمل طرف مقابل به تعهداتش گفت: ما در صورت اجرای تعهد طرف مقابل به تعهداتمان عمل می‌کنیم و اگر طرف غربی نخواهد به تعهداتش عمل کند ما نیز اجرای تعهداتمان را متوقف می‌کنیم بنابراین از این نظر نگرانی نداریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از جنبه‌های موضوع تحریم‌ها تا به حال حل و فصل شده، یادآور شد: از جمله اینکه تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه باید برداشته شود و بسیاری از جزئیات تدوین شده است. الان در مرحله پایانی مذاکرات هستیم که مسائل محدود مربوط به تحریم‌ها در کنار چند موضوع از جمله تحقیق و توسعه کار می‌کنیم و امیدواریم با حل این چند موضوع کل بحث تحریم‌ها حل و فصل شود.

22:53- سید حسین موسویان مذاکره کننده هسته ای ارشد پیشین ایران گفت: اگر توافقی انجام نشود، ایران به برنامه هسته ای خود در چارچوب معاهده ان.پی.تی ادامه خواهد داد و هیچ محدودیتی فراتر از ان.پی.تی را هم نخواهد پذیرفت.

وی در گفت و گویی زنده با شبکه سی.ان.ان آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا رهبری ایران مخالف توافق است؟ اظهارکرد: رهبری ایران با توافق هسته ای موافق است؛ قدرت های جهانی به خوبی می دانند که رهبری از مذاکرات و تیم هسته ای قاطعانه حمایت کرده است.

او با تاکید بر اینکه رهبری ایران با همه تعهدات ایران در قالب معاهده ان.پی.تی موافق است، اظهارکرد: حتی برای اثبات حسن نیت ایران و اعتماد به جامعه جهانی، با برخی اقدامات فراتر از ان.پی.تی برای یک دوره مشخص هم مخالفت نکرده است اما رهبری ایران زیر بار زیاده خواهی ها و درخواست های غیر منطقی قدرت های جهانی که خارج از چهارچوب مقررات بین المللی باشد، نخواهد رفت.

تدوین بیانیه مشترکی که پیشرفت‌ها و ادامه مذاکرات را تایید می‌کند

موسویان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر توافق انجام شود، آیا جهان میتواند به ایران برای اجرای این توافق اعتماد کند؟ گفت: به آمریکا، قدرت های جهانی و آژانس بین امللی انرژی اتمی ثابت شده است که بعد از توافق هسته ای نوامبر 2013، ایران کامل و دقیق به تمام تعهدات خود عمل کرد؛ امروز هم آنها مطمئن هستند که اگر ایران توافقی را امضا کند، آن را کامل اجرا خواهد کرد.

وی درباره وضعیت کنونی مذاکرات گفت: از نظر من مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی به 'نقطه غیر قابل بازگشت' رسیده و دیر یا زود، توافق هسته ای انجام خواهد شد. طرفین در حال تهیه یک بیانیه مشترکی هستند که بر پیشرفت های حاصله صحه گذاشته و ادامه مذاکرات تا حصول توافق جامع هسته ای در جوئن - جولای 2015 را تایید کند؛ توافق هسته ای آغازی برای شروع روند ختم خصومت های کهنه ایران و آمریکا خواهد بود و این توافق به ثبات منطقه و صلح و امنیت بین المللی کمک می کند.

موسویان همچنین در گفت و گو با رادیو سراسری 'تیک وی' آمریکا با ابراز خوشبینی نسبت به نتایج مذاکرات گفت: هم برنامه هسته ای ایران و هم مذاکرات، هر دو به 'نقطه غیر قابل بازگشت' رسیده است. دو طرف روی اصول اساسی به تفاهم رسیده اند و آن اینکه ایران حداکثر شفافیت و راستی آزمایی روی برنامه هسته ای خود را خواهد پذیرفت، اطمینان های لازم در مورد عدم ساخت بمب هسته ای را خواهد داد و قدرت های جهانی هم رفع تدریجی تحریم ها و انجام غنی سازی در داخل خاک ایران را خواهند پذیرفت و در مورد کم و کیف جزییات مذاکره می کنند.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان گریز اظهارکرد: برداشت من این است که دوره اعتماد سازی احتمالا یک دوره 10 ساله و زمان عدم گریز به سمت بمب هسته ای هم یک ساله خواهد بود. ایران همیشه به عدم ساخت بمب هسته ای متعهد بوده است، حتی بعد از انقلاب، ایران برنامه های گسترده هسته ای شاه و آمریکا را لغو کرد اما یک نیروگاه نیمه ساخته داشت که آمریکا هم با نیروگاه ایران و هم با تامین سوخت از بازارهای جهانی مخالفت کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا ایران را مجبور به خودکفایی و انجام غنی سازی برای تامین سوخت مورد نیازش کرد، افزود: ایران برای ختم خصومت با غرب و همکار برای صلح و ثبات و امنیت منطقه اولویت قائل است و آرزوی ساخت بمب هسته ای و ورود به داخل کلوپ هسته ای جهان را ندارد.

22:45- نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 پس از دقایقی تنفس از سر گرفته شد.

22:36- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دقایقی قبل در جمع خبرنگاران مذاکرات را بسیار پیچیده و سخت خواند و با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد، گفت: داریم پیشرفت می‌کنیم. گفتگوها ممکن است تمام شب ادامه داشته باشد.

22:24- روزنامه نیویورک تایمز نیز سه شنبه شب به ایمیل وزارت خارجه آمریکا به رسانه‌ها اشاره کرد و احتمال تمدید مذاکرات برای روز چهارشنبه را تایید کرد. این روزنامه گزارش داد، چند ساعت به پایان ضرب الاجل تعیین شده در مذاکرات هسته ای، مذاکره کنندگان آمریکا، ایران و پنج کشور دیگر ظاهراً برای نزدیکتر شدن به یک توافق اولیه به تقلا افتاده و چنین به نظر می رسد که ممکن است آماده کار در روز چهارشنبه نیز باشند.

نیویورک تایمز در گزارش خود از لوزان گزارش داد، حتی اگر توافقی حاصل شود، علائمی دال بر این وجود دارد که چندین مورد از دشوارترین مسایل، موکول به زمان توافق نهایی در سه ماه بعد خواهد شد. پس از یک روز تلاش کامل، اکثر وزیران خارجه هفت کشور دخیل در مذاکرات، به استثنای سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که بعداز ظهر سه شنبه پس از اعلام شانس بالای رسیدن به یک توافق به سوئیس بازگشت، یک مقام وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد که پیشرفت کافی حاصل نشده است.

22:15- بی بی سی گزارش کرد، وزیر خارجه چین مذاکرات را ترک کرد و راهی پکن شد. وانگ یی روز یکشنبه به لوزان امده بود. او در حالی لوزان را ترک کرد که همچنان جلسه 1+5 برقرار بود. معاون وزیر خارجه چین به جای او ریاست هیات چینی در مذاکرات 1+5 را به عهده خواهد داشت. گفته می‌شود ترک مذاکرات توسط وزیر امورخارجه چین، جزو برنامه قبلی بوده و نمی‌تواند نشانه قطعی کاهش شانس توافق باشد.

21:46- جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در صورت نیاز چهارشنبه نیز مذاکرات را ادامه خواهند داد.  وی در توجیه احتمال تمدید مذاکرات پس از ضرب الاجل تعیین شده که نیمه‌شب امروز به پایان می رسد، گفت: اگر ما در حال پیشرفت به سوی خط پایان باشیم پس باید به پیشروی ادامه دهیم.

او تاکید کرد: اگر نتوانیم به توافق سیاسی دست پیدا کنیم، دیگر تا پایان ماه ژوئن منتظر نخواهیم ماند که میز مذاکرات را ترک کنیم. مذاکره کنندگان آمریکایی در صورتی تا پایان موعد به مذاکرات ادامه خواهند داد که روندگفتگوها سازنده باقی بماند.

ساعتی پیش نیز حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه کشورمان، در گفتگو با شبکه 1 سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: مذاکرات را تا زمانی که اطمینان پیدا کنیم حقوق ملت ایران در توافقی که در صدد هستیم به دست بیاید تضمین نشود، ادامه می‌دهیم و ما هیچ زمان خاصی را الان نمی‌توانیم به صورت قطعی اعلام کنیم. فکر می کنیم که مذاکرات امشب تا زمان طولانی ادامه داشته باشد. بنابراین همه  در جستجوی تصمیمات نهایی هستیم که باید اتخاذ شود.

21:05- حمید بعیدی نژاد معاون وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: ایران با 6 کشور مذاکره می‌کند، مشورتها از روز گذشته در سطح وزرا ادامه دارد. 

مذاکره کننده ایران در لوزان با بیان اینکه اعضای 6 کشور نیاز به هماهنگی‌های بیشتر با هم دارند، یادآور شد: در مرحله پایانی مذاکرات هستیم. مسایلی چون تحریم ها، تحقیق و توسعه و مسایل مربوط به غنی سازی در حال بررسی است و امیدواریم در مراحل پایانی راه حل‌ها را پیدا کنیم. مرحله بسیار مهمی هستیم و حتی تا صبح امروز هیئت‌ها در حال مذاکره بودند. 

بعیدی نژاد با اشاره به اینکه طرفین مذاکره جدیت دارند و در تلاش برای توافق جدی هستند، اظهار داشت: ایران همواره گفته توافق را برای خود توافق نمی‌خواهد بلکه دنبال توافقی است که متضمن حقوق ایران باشد. ممکن است امشب تا ساعات طولانی مذاکرات ادامه یابد تا موضوعاتی که هنوز راه حل‌هایی برای آن پیدا نشده بررسی شود.

برداشته شدن تحریم‌ها حل شد اما مسائلی مرتبط با تحریم‌ها مانده است

بعیدی‌نژاد تاکید کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که توافق را به خاطر توافق نمی‌خواهیم و باید این توافق متضمن حقوق اساسی ملت ایران باشد. اگر توافق تضمین نشود، مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و زمان قطعی پایان مذاکرات را نمی‌توانیم از الان اعلام کنیم؛ ممکن است برای ساعات طولانی، امشب مذاکرات ادامه پیدا کند. موضوعاتی که درباره آنها راه‌حل به دست نیامده، الان در مذاکرات مطرح است. راه‌حل‌هایی از روز گذشته میان دو طرف رد و بدل شده است. طبیعی است که هرکدام از دیدگاه‌ها باید ویرایش‌های خاص خود را پیدا کنند تا بتوان آنها را نهایی کرد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه "مباحث بسیار پیچیده است"، اظهار کرد: همه طرف‌ها باید تصمیم سخت بگیرند. الان تمرکز روی محتواست و پیشنهادهای جدیدی مرتب در حال بحث است. همه، خلاقیت ذهنی خود را به کار گرفته‌اند که این مسایل حل شود. مذاکرات وقتی تمام می‌شود که تصمیم نهایی درباره راه‌حل‌ها بدست آید.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، درباره برداشته شدن تحریم‌ها نیز گفت: موضوع برداشته شدن تحریم‌ها حل شده است؛ البته نه امروز یا دیروز بلکه در طی مذاکرات طولانی که تاکنون داشته‌ایم، اما مسایلی وجود دارد که به مسأله تحریم‌ها مرتبط هستند که هنوز در حال بررسی آنها هستیم.

20:39- آلن ایر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اول باید درباره عناصر کلیدی به تفاهم مشترک برسیم بعد تا آخر ژوئن وقت داریم تا بر روی آن کار کنیم.

20:19- یک مقام ارشد آمریکایی در ایمیلی که برای خبرنگاران حاضر در لوزان، سوئیس‌، ارسال شد، گفت: «کارشناسان و دیپلمات‌های ما به شدت در حال فعالیت‌ هستند که ببینند آیا می‌توانیم به توافقی برسیم. در صورت پیشرفت مذاکرات گفتگوها می‌تواند تا فردا نیز ادامه داشته باشد البته اگر این امر مفید باشد.»

یک مقام روس هم دقایقی بعد این احتمال، یعنی اضافه شدن یک روز به ضرب‌الاجل 31 مارس را تأیید کرد.

مقام آمریکایی بی‌نام که منبع هسته‌ای رویترز شده، در ادامه مصاحبه خود، دلائلی ملموس هم برای ادعای خود آورده و گفته: «هنوز هیچ کس برای ترک سوئیس برنامه‌ریزی نکرده است.»

20:08- بی بی سی گزارش داد، دانشگاه پلی تکنیک لوزان به عنوان محل محتمل برای قرائت بیانیه پایانی مذاکرات لوزان 2 در حال پاک‌سازی امنیتی و آماده‌سازی است اما هنوز قطعی نیست. ظاهراً به واسطه محدودیت لجستیک برای انتقال سریع همه هیات‌ها و همه خبرنگاران به مقر سازمان ملل در ژنو، قرار است بیانیه در همان لوزان قرائت شود. با این حال ظاهراً این موضوع نیز قطعی نیست و ممکن است طرفین در ژنو توافق کنند و تصاویر زنده در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

19:42- رسول موسوی سفیر سابق ایران در فنلاند و رئیس اسبق مرکز مطاالعات وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت لغو همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل اظهار کرد: برای لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نیاز داریم که این شورا مجددا قطعنامه ای را تصویب کند و این موضوع اساسا ربطی به تصمیمات ما و طرف مقابل با امضای یک توافق ندارد. اگر قرار باشد تحریم های مصوب شورای امنیت سازمان ملل کنار گذاشته و لغو شود باید قطعنامه دیگری از سوی همین شورا مورد تصویب قرار گیرد چراکه بدون تصویب یک قطعنامه جدید لغو تحریم‌ها برای دیگر کشورها الزام آور نخواهد بود.

موسوی گفت: اگر ما به دنبال لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل هستیم حتما باید این موضوع را از خود شورای امنیت دنبال کنیم زیرا این بحث مخصوص امروز نیست بلکه همان زمانی که اولین قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب شد، ما اعلام کردیم که تنها خود شورا باید این تحریم‌ها را با صدور قطعنامه ای دیگر لغو کند.  باید بگویم این موضوع یک بحث حقوقی در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل است و برای لغو تحریم های برخی کشورها همچون عراق نیز همین پروسه طی شده است.

وی با بیان اینکه برخی اظهارات بیرون میز مذاکرات جهت فضاسازی درون مذاکرات مطرح می‌شود خاطر نشان کرد: طرف مقابل ما در مذاکرات گاهی سخنانی را مطرح می‌کند که نمی‌شود الزاما گفت همان مباحثی است که در درون مذاکرات طرح شده است. طرف مقابل ما مسلما به دنبال این است که تحریم ها را تا جایی که می‌شود لغو نکند اما ما به دنبال لغوتحریم‌ها با همان مکانیزمی که تصویب شده بود هستیم تا برای همه کشورها الزام آور شود.

رئیس اسبق مرکز مطاالعات وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه وقتی شورای امنیت سازمان ملل در چارچوب فصل هفتم قطعنامه ای را تصویب کند، آن قطعنامه برای همه الزام آور خواهد شد گفت: اما اگر طرف مقابل ما در مذاکرات خودشان تصمیم بگیرند که تحریم ها را «تعلیق» بکنند، صرفا برای آن کشوری که داوطلبانه پذیرفته است قابل اجراست درصورتیکه این موضوع برای دیگر کشورها الزام‌آور نیست. اینکه ایران اصرار دارد تحریم ها «لغو» بشود و نه «تعلیق» به این دلیل است که برای همه کشورهای اجرا کننده تحریم الزام آور شود.

سفیر سابق ایران در فنلاند تصریح کرد: اگر بخواهند طبق یک توافق تحریم‌ها را تعلیق کنند امکان دارد یک کشور بگوید من توافق را اجرا می‌کنم و یک کشور دیگر بگوید من آن را اجرا نخواهم کرد درحالی که اگر مصوبه شورای امنیت سازمان ملل را داشته باشیم برای همه این کشورها عدم اجرای تحریم الزام‌آور خواهد شد.

19:35- هاآرتص گزارش داد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت: بازه گریز هسته‌ای ایران پس از توافق هسته‌ای مورد مذاکره در لوزان کمتر از یکسال و حتی کمتر از آن خواهد بود. توافقی که هم‌اکنون در لوزان مورد مذاکره قرار گرفته است، راه را برای این مهیا خواهد کرد تا به سلاح هسته‌ای مسلح شود.

18:56- رویترز گزارش داد، اختلاف بر سر تحقیقات غنی سازی و روند لغو تحریم ها، دستیابی به هرگونه توافق را تهدید می کند. یک مقام ایرانی در این باره گفت: دو نکته مورد اختلاف عبارتند از مدت زمان اجرای توافقنامه و لغو تحریم ها. دو طرف در حال مذاکره بر سر محتوای متن هستند. به طور کلی پیشرفت حاصل شده است.

مقام های رسمی از اظهار نظر قطعی در خصوص مذاکرات هسته ای در شهر لوزان سوییس خودداری کرده اند. در روزهای گذشته، آنها سعی کرده اند تا بر سر سند خلاصه ای شامل چند صفحه که شامل چند سرفصل مهم برای شکل گیری پایه و اساس توافقنامه آتی است، به توافق برسند. مقام های رسمی اعلام کرده اند که امیدوارند بتوانند چیزی را اعلام کنند. البته یک دیپلمات اروپایی گفته است که این سند ناقص خواهد بود.

انتظار می رود مذاکرات تا اواخر امشب ادامه یافته و احتمالا به چهارشنبه نیز کشیده شود. مقام های رسمی گفته اند که امیدوارند بر سر چیزی شبیه بیانیه به توافق برسند، در عین حال هر تفاهم اولیه و مقدماتی که مورد توافق قرار گیرد، محرمانه خواهد بود. این احتمال نیز وجود دارد که آنها بر سر چیزی به توافق نرسند. یک دیپلمات دیگر غربی نیز گفت: ما برای هر دو سناریو آماده هستیم.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز به سی ان ان گفت که هنوز برخی مسائل مشکل باقی مانده است. ما به سختی تلاش می کنیم تا این مسائل را حل و فصل کنیم. لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین مایر وزرای خارجه فرانسه و آلمان سفر خود به برلین برای شرکت در نشست مشترک دو کشور را لغو کرده اند.

یک منبع آگاه دولت آلمان نیز در این باره گفت: مذاکرات در مرحله سخت و حساسی قرار دارد و این مساله حضور هر دو وزیر در لوزان را ضروری کرده است.

مقام های غربی و ایرانی تاکید کرده اند که ضرب الاجل واقعی برای مذاکرات 30 ژوئن خواهد بود.

18:55- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دقایقی قبل وارد هتل بوریواژ هتل محل مذاکرات در شهر لوزان شد و به جمع مذاکره کنندگان پیوست.

18:21- رویترز گزارش داد، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری مشترک با اولاند گفت که ما امیدوار به توافق هسته‌ای با ایران هستیم. مرکل امروز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در برلین درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ اظهارنظر کرد.

صدراعظم آلمان که در کنار رئیس‌جمهور فرانسه سخن می‌گفت، افزود: «ما امیدوار هستیم که یک توافق حاصل شود اما هنوز این موضوع حادث نشده است. مذاکرات لوزان فقط در خصوص پرونده هسته‌ای است و مسائل منطقه نبایستی به دستور کار آن وارد شود».

18:19- وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد، توافق هسته‌ای کشورهای موسوم به گروه 1+5 سرمایه‌گذاران خارجی را به سرمایه‌گذاری در این کشور سرازیر خواهد کرد. بخش اعظم این سرمایه، دست‌کم در مراحل ابتدایی می‌تواند روانه بازار بورس تهران شود.

18:05- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه وارد شهر ژنو در سوئیس شد. در حالی که رایزنی‌های فشرده مذاکره‌کنندگان ایران و گروه ۱+۵ همچنان در لوزان سوئیس در جریان است، وزیر خارجه روسیه هم از مسکو خود را به ژنو رسانده است.

17:54- سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد که تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران در صورت حصول توافق باید برداشته شود. 

وی گفت: ما تحریم‌های یک‌جانبه اعمالی از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا را به رسمیت نمی‌شناسیم، چه اینکه علیه ایران باشد یا کشوری دیگر. اگر هیچ‌یک از طرف‌ها تلاش نکند تا مذاکرات را به خطر اندازد، شانس خوبی برای آن (حصول نتیجه) وجود دارد. تعادل نباید از بین برود.

روسیاالیوم ساعاتی پیش، بخشی از این گفته‌ها را گزارش کرده بود.

17:45- هند تحت فشار دولت آمریکا برای اولین بار در طول ده سال گذشته واردات نفت خود از ایران را متوقف کرد.  بر اساس گزارش پایگاه خبری «ترید عربیا» دهلی‌نو در واکنش به فشارهای واشنگتن این اقدام را انجام داد که از این کشور خواسته بود واردات نفت خود از ایران را در چارچوب حد مجاز بر اساس قوانین تحریمی نگاه دارد.

17:33- بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به لوزان، با اشاره به مذاکرات جاری در لوزان که از ساعات اولیه صبح آغاز شده، عنوان کرد: آقایان صالحی و مونیز در قبل و بعد از جلسات وزرا رایزنی‌های دوجانبه‌ای را داشتند. در مورد موضوعات فنی مورد اختلاف، حرکت همچنان رو به جلوست، اگرچه کند است اما رو به جلو است و اختلافات به حداقل رسیده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه اختلافات فنی نزدیک شده‌اید؟ گفت: در پی هر جلسه‌ای یک مقداری به هم نزدیک‌تر می‌شویم، اما به هر حال کار پیچیده و سخت است.

کمالوندی درباره اینکه آیا امکان دارد جلسه پایانی عصر امروز یا امشب باشد، عنوان کرد: این هم موضوعی است که درباره آن صحبت می‌شود. 

وی درباره اینکه در صورت عدم تفاهم چه برنامه‌ای در دستور کار است؟ گفت: هنوز کسی در این باره فکر نمی‌کند.  سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که آیا متن بیانیه آماده شده؟ عنوان کرد: اینها مطالبی است که درباره آن صحبت می‌شود.

17:20- یک دیپلمات غربی به خبرگزاری رویترز گفته است: ما احساس می کنیم که حالا وقتش است. ما یا به توافق می رسیم یا نمی رسیم چون اگر این دوره را با رسیدن به نوعی چارچوب توافق پشت سر نگذاریم، توضیح دادن اینکه چرا می توانیم تا 30 ژوئن به توافق دست یابیم دشوار خواهد شد.

17:18- سومین نشست وزرای خارجه ایران و ٦ کشور با حضور موگرینی و معاونان وزرای خارجه که یک ساعت پیش برای تنفس پایان یافتن بود، دوباره از سر گرفته شد.

17:05- نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در گزارشی به بررسی محورهای اختلافات واشنگتن و پاریس در رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و 1+5 پرداخته و از قول یک دیپلمات فرانسوی نوشته پاریس نمی‌خواهد معماری تحریم‌های بنا شده طی ده سال از بین برود. این دیپلمات فرانسوی می‌گوید: «ما 10 سال صحبت کرده و به آرامی یک معماری از تحریم‌ها و فشارها ایجاد کرده‌ایم که اصول مذاکرات را تعیین می‌کند؛ هنگامی که این معماری را نابود کنیم، نمی‌توانیم آن را بازگردانیم بنابراین بهتر است که بهترین توافق را انجام دهیم.»

فرانسه یکی از کشورهای گروه موسوم به 1+5 است که در گذشته هم در مسیر توافق هسته‌ای با ایران کارشکنی کرده است. پاریس قبل از عقد توافق موقت ژنو در آبان‌ماه سال 1392یک بار در مسیر امضای توافقنامه کارشکنی کرده بود.

برخی تحلیلگران فرانسه را بلندگوی اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند. به عنوان مثال، «جفری گلدبرگ» روزنامه‌نگار سرشناس و نزدیک به رژیم صهیونیستی دو هفته پیش نوشت «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه در مذاکرات هفته‌های آتی بین ایران و گروه 1+5 نقش «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را ایفا خواهد کرد.

«یوال اشتاینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی چند ماه بعد در اسفندماه همان سال جزئیات بیشتری از فشار این رژیم بر پاریس برای فشار بر مذاکره‌کنندگان ایران فراهم آورد. وی گفته بود در پیش نویس اولیه توافقنامه هسته‌ای ژنو، ایرانی‌ها می‌توانستند ذخیره اورانیوم 20 درصدی خود را حفظ کنند و صرفاً توافق می‌کردند از ادامه تولید این سطح از اورانیوم خودداری کنند. اما در پی فشار رژیم اسرائیل از طریق فرانسه، در متن نهایی توافقنامه مقرر می‌شود که ایران نیمی از ذخایر اورانیوم 20 درصدی خود را رقیق کرده و نیم دیگر را به اکسید تبدیل کند.

اشتاینیتز همچنین در آن زمان مدعی شد در نسخه اولیه توافقنامه ژنو صرفاً مقرر شده بود ایران از آغاز به کار رآکتور آب سنگین اراک خودداری کند اما می‌توانست به ساخت بخش‌های کلیدی این رآکتور ادامه دهد. اما در پی رایزنی فرانسوی‌ها با رژیم اسرائیل، دولت فرانسه در این زمینه نیز شرایط متفاوتی را برای ایران مطرح کرد.

17:01- کارشناس نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی نوشت که در صورتی که توافقی با ایران صورت نگیرد یا اینکه از دید غربی‌ها توافق بدی امضا شود، در پی آن بخش کلیدی سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا شکست خواهد خورد. در واقع در صورت موفقیت در این مذاکرات، اوباما می‌تواند امیدوار باشد که به قول خود هنگام رقابت‌های ریاست‌جمهور عمل کرده است. منظور از این قول، وعده وی برای حمایت از منافع آمریکایی‌ها به وسیله تعامل جهانی و جایگزین کردن این دیدگاه به جای اقدام یک جانبه که به آمریکا زیان رسانده است. علاوه بر این اوباما می‌تواند سیاست خارجی به دور از خشونت را پایه‌گذاری کند که رئیس‌جمهور بعدی به راحتی نخواهد توانست آن را نقض کند.

16:49- یک مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در خصوص گزارش منتشر شده آسوشیتدپرس عنوان کرد: تصمیمی گرفته نشده و بحث‌ها همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی صبح امروز گفت که علاوه بر بیانیه مشترک، سندی غیررسمی در حال تهیه است که تحلیل گران معتقدند این متن - non paper - با اصرار طرف امریکایی برای ارایه به کنگره است. در عین حال منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات در چند روز گذشته تاکید داشته اند که در این دور از مذاکرات اگر به نتیجه مدنظر برسیم سندی در کار نخواهد بود و صرفا بیانیه‌ای مشترک درباره روند مذاکرات ارایه خواهد شد.

16:23- 
نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 قرار است پس از استراحتی کوتاه مذاکرات در سطح وزیران خارجه عصر روز سه شنبه از سرگرفته شود.  منابع خبری مختلف غربی و خارجی حاضر در محل مذاکرات اعلام کرده اند که متن بیانیه پایانی مذکرات در حال بررسی و تکمیل توسط وزیران خارجه است.

16:10- سومین نشست وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان، آلمان و چین) با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرای خارجه در لوزان پس از 2 ساعت پایان یافت.

15:30- کوریره دلاسرا پرشمارگان ترین روزنامه ایتالیایی طی گزارشی از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در لوزان نوشت: مذاکرات هسته ای با هر نتیجه ای که تمام شود، از امشب جهان را تغییر خواهد داد. در زورآزمایی جاری هسته ای در صورت حصول توافق با ایران، اوباما (در مقابل مخالفان خود) پیروز شده و غرب ایران را به عنوان مخاطب به رسمیت می شناسد و در صورت شکست، تهران می تواند بدون کنترل به سوی برنامه اتمی اش برود و در هر صورت جهان تغییر خواهد کرد.

اگر در لوزان توافقی حاصل شود، ایران تبدیل به دوست غرب نمی شود، بلکه به عنوان مخاطب به رسمیت شناخته خواهد شد و مشارکت تعیین کننده ایران در مبارزه علیه داعش می تواند تناقض کمتری داشته باشد و موقعیت شیعیان در خاورمیانه نیز تحکیم شود. اگر موضوعات اخیر مانع حصول توافق با ایران شوند، نتانیاهو که از ابتدا مخالف با این توافق بود، برنده خواهد شد و اوباما نیز در کنگره علیل و ناتوان شده و آخرین برگ های بین المللی خود را در اروپا علیه پوتین بازی خواهد کرد. همچنین نقش عربستان سعودی افزایش پیدا کرده و در جهان شیعیان نیز گروه های تندرو سهم بیشتری خواهند داشت.

کوریره دلاسرا در بخشی دیگر از این گزارش آورد: مذاکرات هسته ای نیز در اطراف دو نیاز به پیش می رود. به عقیده واشنگتن این توافق باید به مدت 10 سال معتبر باشد و به عقیده فرانسه باید 20 سال ولی ایران با بیش از پنج سال موافقت نمی کند. همچنین برای تضمین این توافق، شمار سانتریفیوژها نیز باید از حدود 20 هزار دستگاه کنونی به 6500 دستگاه کاهش یابد و توسعه سانتریفیوژهای جدید نیز ممنوع شده و تحت بازرسی سخت قرار گیرد. تهران در این مورد موافق نیست و آن را مساله ای مرتبط با حق حاکمیت محسوب می کند.  آمریکا در خصوص تحریم ها معتقد است می توان بخشی از آنها را لغو کرد اما برای لغو تحریم های سازمان ملل نیاز به اقدامی تدریجی از طریق کنترل است... باید در خصوص رویکردهای متناقض دیگر نیز قبل از اینکه توافق تا ماه ژوئن تکمیل شود، به تفاهم رسید.

کوریره دلاسرا در پایان با اشاره به سناریوهای مختلف در صورت ناکام شدن مذاکرات، افزود: باید پرسید که جایگزین یک توافق چیست؟ ... مشکل می توان پیش بینی کرد که جهان چگونه تغییر می کند، اما به هر حال از امشب تغییر خواهد کرد.

15:11- فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشتر بر اساس برنامه قرار بود امروز سه شنبه به تونس برود، به منظور تداوم حضور در مذاکرات هسته‌ای لوزان سفر خود به این کشور را لغو کرد.

14:18- سومین نشست وزرای خارجه ایران و 5+1 با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرای خارجه در لوزان آغاز شد. البته لاوروف غایب این نشست است و قرار است بعدازظهر به لوزان بازگردد.

14:10- روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش داد، مبلغ 490 میلیون دلار براساس توافق ایران و گروه 1+5 از منابع بانک مرکزی در ژاپن در قالب قسط پنجم به حساب این بانک در کشور عمان واریز شد. مبلغ کل این دور از توافقات 4.9 میلیارد دلار بوده که طی ده قسط 490 میلیون دلاری واریز می شود.  پیش از این طبق توافقات ایران با گروه 1+5، دارایی های مسدود شده ایران از درآمدهای نفتی در دو مرحله و با مبالغ 4.2 و 2.8 میلیارد دلار آزاد شد

14:00- مجید تخت روانچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران خبرهای برخی رسانه های غربی مبنی بر تمدید مهلت مذاکرات را رد کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: چنین بحثی مطرح نشده است.  برخی رسانه ها ی غربی همچون شبکه خبری فرانس 24 احتمال تمدید چند ساعته یا حتی چند روزه مذاکرات را مطرح کرده اند.  تیم مذاکره کننده ایران از روز چهارشنبه پنجم فروردین برای مذاکرات هسته ای در لوزان بسر می برد.

13:42- خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات مذاکره‌کننده در لوزان مدعی شده است که ایران و شش کشور عضو 5+1 در حال به پایان رساندن مذاکرات خود همراه با انتشار بیانیه‌ای هستند که حاوی جزئیات بیشتر در مورد چارچوب تفاهم شکل گرفته بین آنها نخواهد بود. آسوشیتدپرس مدعی شده است که این متن نمایانگر موانع باقی مانده برای رسیدن به توافق نهایی است ولی به دو طرف اجازه خواهد داد که به گفت و گوهای خود در فازی جدید برای رسیدن به توافق جامع ادامه دهند.

در صورت صحت این خبر، در واقع توافق جامع مشتمل بر تمامی موضوعات در این دور حاصل نخواهد شد و به مذاکرات بعدی تا پیش از فرارسیدن ضرب الاجل اصلی دهم تیرماه موکول می شود. قرار بود تا روز 31 مارس یا همان 11 فروردین، تمامی جزئیات توافق نهایی مورد جمع بندی و توافق همه طرفین قرار گیرد و سپس از این تاریخ تا 10 تیرماه، روند نگارش توافق صورت پذیرد و عملاً پروسه اصلی تا 31 مارس به پایان رسیده باشد اما ظاهراً با وجود کاهش اختلافات، موضوعات عمده باقی مانده از جمله روند لغو تحریم‌ها و تحقیق و توسعه، مانع از دستیابی به این توافق شده است.

13:10- یک منبع نزدیک به مذاکرات به بی بی سی گفته است که دو مشکل اصلی در مذاکرات صبح امروز یکی توالی زمانی رفع تحریم ها و دیگری چگونگی اطمینان یافتن از یک ساله بودن زمان گریز هسته ای (به سمت سلاح اتمی) بوده است. یک منبع اروپایی نزدیک به مذاکرات هم گفته است جلسه اول امروز با ایران چندان امیدوار کننده نبود.

13:00- برخی منابع در مصاحبه با ایتارتاس گفتند طرح کلی یک مصالحه درباره لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس تهیه شده است. براساس این مصالحه، ایران شاهد لغو بخش اعظم تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور پس از امضای یک موافقتنامه جامع و به لحاظ قانونی الزام آور درباره برنامه هسته ای تهران خواهد بود. پیش بینی می شود چنین سندی ماه ژوئن امضا شود. در ازای آن، آمریکا تاکید دارد باید سازوکاری تهیه شود تا در صورت نقض مفاد موافقتنامه به دست آمده، تحریم ها علیه ایران به طور خودکار از سر گرفته شود.

12:58- سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا در جریان است. یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران گفت که این رایزنی ها و ملاقات های پی در پی و در سطوح مختلف برای پیشبرد اموربرگزار می شود.

12:55- واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو گفت ما تحریم هایی را که خارج از چارچوب سازمان ملل بر ایران تحمیل شده است به رسمیت نمی شناسیم.

12:40-
حسین موسویان، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران را پوشش داده که در میزگرد هسته ای دانشگاه هارواد آمریکا گفته است: اگر مذاکره کنندگان نتوانند به توافق نهایی دست یابند، برای پیشرفت مذاکرات می توانند توافق دومی را امضا کنند که شامل برخی تعهدات از طرف ایران در مقابل رفع برخی از تحریم های اساسی به طور همیشگی باشد و برای توافق نهایی آخر چند ماه دیگری هم مذاکره کنند. برای مثال با افزایش سطح غنی سازی ایران به سطح ٢٠٪ در سال ٢٠١١ ، اروپا بانک مرکزی و نفت ایران را تحریم کرد. حالا مذاکره کننده گان می توانند توافق کنند که مثلا برای یک دوره ای طولانی، ایران غنی سازی در سطح ٥٪ داشته باشد و یا بازفراوری پلوتونیوم نداشته باشد و اروپا تحریم های بانک مرکزی، نفت و سویفت را لغو کند.

12:34- رویترز گزارش داد، سرگئی لاوروف گفت که برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای به لوزان بازمی‌گردد. وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری در مسکو درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت که فرصتهای خوبی برای موفقیت در گفت‌وگوها وجود دارد.

12:33-
سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در سخنانی اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور امروز بعد از ظهر به لوزان باز می‌گردد.

ریابکوف عنوان کرد که مذاکرات بسیار فشرده است و در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است متنی مورد نگارش قرار گیرد، گفت: نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظر کنم. ولی ایده‌های مختلفی وجود دارد. گفتنی است خبرنگاران روس عنوان می‌کنند که لاوروف بعد از ساعت 15 به وقت محلی وارد لوزان خواهد شد.

آغاز روز آخر ضرب الاجل با دومین نشست جامع ایران و 5+1

12:20- روزنامه العرب نوشت که ترکی فیصل، رئیس سابق سازمان امنیت عربستان بار دیگر تاکید کرد که عربستان خواستار توافق هسته ای مشابه ایران برای عربستان است چرا که ایران را رقیب اصلی خود در منطقه می داند و معتقد است این توافق نمی تواند جلوی توسعه برنامه های هسته ای ایران را بگیرد.

12:02- ژیل کرشوف هماهنگ کننده مقابله با تروریسم اتحادیه اروپا روز گذشته در سخنانی در پارلمان اروپا به طور ضمنی از فزونی‌یافتن قدرت ایران در پی توافق هسته‌ای ابراز نگرانی کرده و مدعی شد: در شرایطی که مسلمانان اهل سنت سعی می‌کنند تا با نفوذ روزافزون ایران مقابله کنند، توافق هسته‌ای می تواند به جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه دامن بزند. یک انگیزه مهم تروریسم، این جنگ نیابتی از سوی جهان اهل سنت است که احساس می‌کند به خاطر ظهور ایران در موضع دفاعی قرار گرفته است!

وی در پاسخ به این سئوال که آیا یک توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند تاثیری بر این مساله داشته باشد، گفت: بله، البته، به این دلیل که ایران حتی پول بیشتری خواهد داشت.

این مقام اروپایی در تلاش برای القای نزاع شیعه-سنی مدعی شد: ایران یک کشور پیچیده است، با این نگرش که به دنبال قدرت بیشتر در خاورمیانه است و بنابر این در طرف اهل سنت ممکن است این وسوسه وجود داشته باشد که از برخی گروه های تندرو برای مقابله با ایران در جنگ نیابتی استفاده شود.

11:41- خبرنگار بی بی سی در لوزان توئیت کرد: فقط ١٥ ساعت مانده به ضرب الاجل. جلسه 1+5 و ایران پایان یافته و دیدارهای دوجانبه در جریان است. حالا چانه زنی های آخر ایران و آمریکا.

11:31- خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه از مبدا سنگاپور گزارش داد، معامله گران در بازارهای بورس تا آخرین لحظه اخبار مربوط به مذاکرت هسته ای که برای رسیدن به توافق بین ایران و گروه 1+5 در جریان است و می تواند تحریم های نفتی اعمال شده علیه تهران را تسهیل کند، دنبال می کنند. در معاملات اواسط امروز در بازار آسیا، نفت پایه 'وست تگزاس اینترمدیت' با 69سنت کاهش به 47دلار و 99سنت رسید و نفت 'برنت' نیز با کاهش 55 سنتی، 55 دلار و 74 سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

11:20- نشست ایران و 5+1 پایان یافته و اکنون وزرای خارجه پنج کشور آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و معاون وزیر خارجه روسیه، نشست داخلی مشورتی 5+1 را برگزار می‌کنند. احتمال می‌رود پس از این نشست، سومین نشست مشترک ایران با 5+1 برگزار شود.


11:18- «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: «ما در مذاکرات هسته‌ای با ایران دچار مشکلاتی شده‌ایم.» وی احتمال داد که در نشست ساعت 11 احتمالا رویکرد جدیدی در پیش گرفته شود. این سخنان پیش از نشست ایران و 5+1 مطرح شده و این نشست اکنون در حال برگزاری است. عباس عراقچی نیز روز گذشته از احتمال تغییر را حل سخن به میان آورده بود اما مشخص نیست همان منظوری را داشته که وزیر خارجه آلمان به آن اشاره کرده است.

11:13- نشست معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا و صالحی و مونیز دقایقی پیش آغاز شد. پیش از این و در صبح امروز نشست وزرای خارجه 1+5 بدون ایران و پس از آن با ایران به مدت بیش از یک ساعت انجام گرفت.

11:04- یک منبع دیپلماتیک حاضر در مذاکرات هسته‌ای لوزان به «ایتارتاس» گفت: «هیچ موفقیت چشمگیری بدست نیامد. مشکل اصلی حل نشده همچنان لغو تحریمها است».

11:03- یک منبع در هیات ایرانی به خبرنگار ایرنا گفت هیات ها مصر هستند امروز به نتیجه برسند، ولو آن که جلسات تا پاسی از شب به طول بینجامد.

10:44- «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، عصر دیروز سخنان مشهور جان اف کندی، یکی از اسلافش را که در زمان به قدرت رسیدن در 20 ژانویه 1961 بیان کرده بود، در دفاع از رویکرد دیپلماسی که دولتش در قبال پرونده هسته‌ای ایران دنبال می‌کند، تکرار کرد.

اوباما در سخنانی در «بوستن» به مناسبت افتتاح مرکز پژوهشی «تد کندی» برادر کوچکتر رئیس‌جمهور فقید آمریکا و یکی از بارزترین چهره‌های حزب دموکرات، از تلاش‌های «جان کری» وزیر خارجه این کشور که در حال حاضر در «لوزان» سوئیس است و مذاکرات سخت با ایرانی‌ها را برای دستیابی به توافقی دنبال می‌کند، تمجید کرد.

اوباما در آغاز سخنانش گفت: «کری با ایران و جامعه جهانی مذاکره می‌کند و از اصلی که تد و تا حد زیادی برادرش، رئیس‌جمهور کندی به آن پایبند بودند، دفاع می‎‌کند؛ ما نباید هرگز زیر بار ترس مذاکره کنیم اما نباید هرگز از مذاکره بترسیم.»

10:40- مارکو روبیو، سناتور ارشد آمریکایی روز دوشنبه در مصاحبه ای با فاکس نیوز گفت که گزینه حمله نظامی علیه ایران هرگز نباید از روی میز برداشته شود. ,ی گفت: «ما نباید هرگز این نکته که ممکن است لازم باشد به ایران برای مقابله با اهداف هسته ای این کشور حمله نظامی کنیم را از روی میز برداریم.»

این سناتور آمریکایی که از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 هم هست در ادامه گفت: «من درخواست حمله نظامی نمی کنم ولی می گویم که این گزینه، راه حلی واقعی است چون تهدید برنامه هسته ای ایران تا همین حد جدی است.» روبیو تحریم های آمریکا علیه ایران را مهم خواند و ادامه آن را ضروری دانست.

10:30- بر اساس نتیجه یک نظرسنجی در آمریکا، 59 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی  از توافق هسته‌ای با ایران حمایت و 31 درصد مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه صهیونیستی «آی ۲۴»، نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۲ نفر از ۳ نفر از حامیان حزب دموکرات از توافق هسته‌ای حمایت کرده و در میان طرفداران جمهوریخواه هم ۴۷ درصد حامی توافق و ۴۳ درصد مخالف هستند. نظرسنجی دو رسانه آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در حالی منتشر شده که دو طرف در لوزان برای رسیدن به تفاهم سیاسی تا پیش از ۳۱ مارس(امروز سه شنبه) همچنان در حال رایزنی و گفت‌وگو هستند.

10:24- وزرای خارجه ایران و 1+5 برای دومین بار و با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به گفت‌وگو نشستند. در این نشست به جای سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه حضور دارد. اولین نشست عمومی وزرای خارجه ایران و 6 کشور صبح دوشنبه به مدت یک ساعت و نیم برگزار شد.

10:20- نشست وزرای خارجه گروه ۱+۵ صبح امروز به وقت محلی لوزان برگزار شد که در این نشست به دلیل عدم حضور سرگئی لاوروف، سرگئی ریابکوف حضور دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر