بازدید 87877
لحظه به لحظه با دومین روز تجاوز عربستان به یمن

ازسرگیری حملات هوایی شدید عربستان به پایتخت یمن

بحران یمن که از روز گذشته و با تجاوز ائتلافی به رهبری عربستان سعودی به این کشور آغاز شد، امروز وارد دومین روز خود شده است. این در حالی است که با وجود آشکار بودن ماهیت تجاوزکارانه اقدام عربستان سعودی و متحدینش، سازمان های بین المللی مطابق معمول از انجام اقدامی مناسب در جلوگیری از تشدید دامنه درگیری ها بازمانده اند.
کد خبر: ۴۸۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ 27 March 2015
آغاز محاصره «باب‌المندب» توسط کشورهای مهاجم به یمنبحران یمن که از روز گذشته و با تجاوز ائتلافی به رهبری عربستان سعودی به این کشور آغاز شد، امروز وارد دومین روز خود شده است. این در حالی است که با وجود آشکار بودن ماهیت تجاوزکارانه اقدام عربستان سعودی و متحدینش، سازمان های بین المللی مطابق معمول از انجام اقدامی مناسب در جلوگیری از تشدید دامنه درگیری ها بازمانده اند.

به گزارش «تابناک»، بحران حاد شکل گرفته در یمن در حالی وارد دومین روز خود شده که از نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه تاکنون، جنگنده های عربستان سعودی و متحدینش در چندین نوبت اقدام به بمباران مناطق مختلف یمن کرده اند. بمبارانی که هرچند خود این کشورها مدعی هستند با قصد هدف قرار دادن پایگاه های نظامی متعلق به جنبش انصارالله انجام می گیرد، اما در عمل سبب قربانی شدن ده ها غیرنظامی نیز شده است.

در همین حال، از روز گذشته تاکنون کشورهایی چون فرانسه، انگلیس، ترکیه و نیز تشکیلات خودگردان فلسطین، حمایت خود را از عملیات نظامی عربستان در یمن اعلام کرده اند. آمریکا نیز اعلام کرده با ارائه کمک لجستیکی و اطلاعاتی، با عربستان همراه خواهد شد. در مقابل، ایران، روسیه، چین، سوریه و برخی از دیگر کشورها خواستار توقف فوری حملات به یمن و پایبندی به روند گفت و گوهای سیاسی در این کشور شده اند. 

از سوی دیگر، در حالی که انتظار می رفت سازمان ملل در زمینه بحران یمن دست به اقدامی هرچند نمادین بزند، اما همراهی سه عضو اصلی شورای امنیت با اقدام سعودی ها سبب شده مطابق معمول موارد مشابه، این نهاد از دست زدن به اقدامی مشخص در راستای پایان دادن به درگیری ها و برقراری صلح بازبماند.

در ذیل مهمترین تحولات روز جمعه یمن را می توانید به صورت لحظه به لحظه دنبال کنید:


01:52: پدافند هوایی یمن یک جنگنده دیگر سعودی را هم ساقط کرد. به گزارش «المیادین»، خلبان این جنگنده بازداشت شده است.

00:22 (شنبه) محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: ما برای جنگی طولانی آماده‌ایم و به پیروزی اطمینان داریم. وی خطاب به مردم عربستان گفت: کسانی که به‌سوی شما فرار می‌کنند، شکست خورده‌اند.

23:54  مقامات کمیته عالی امنیتی یمن وابسته به جنبش انصارالله به شبکه خبری المیادین گفتند که خبر سقوط فرودگاه عدن به دست عناصر مسلح صحت ندارد.پیش از این برخی از رسانه‌ها از سقوط فرودگاه عدن به دست عناصر مسلح طرفدار عبدربه منصور هادی خبر داده بودند.

22:44  کمیته های مردمی یمن، با ورود به استان ابین در جنوب این کشور، برای نخستین بار به ساحل آب‌های موسوم به "دریای عرب" رسیدند. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع محلی یمنی به خبرگزاری رویترز گفتند، نیروهای کمیته های مردمی وابسته به جنبش انصار الله و ارتش شهر شقره در استان آبین را امروز جمعه به کنترل خود درآوردند تا از این طریق اولین جای پای خود را در کنار دریای عرب باز کنند. برپایه این گزارش، ورود نیروهای کمیته های مردمی و ارتش به شهر شقره بدان معنا است که آنها بر همه ورودی های زمینی بندر عدن در فاصله حدود یکصد کیلومتری جنوب غربی که آخرین پایگاه عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن می باشد، کنترل یافته اند.

22:41  «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی انصارالله یمن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه، با تکذیب شایعات حضور سردار قاسم سلیمانی در یمن گفت: این اخبار به هیچ وجه صحت ندارد. برخی رسانه‌های عربی از جمله بی بی سی عربی امروز (جمعه) به طور گسترده شایعه حضور «سردار سلیمانی» در یمن را مخابره کرده و جنگ روانی وسیعی را علیه انصارالله و ایران به راه انداخته‌اند.

22:40  وزارت کشور یمن، خواستار افزایش سطح آمادگی تمامی نیروهای برای مقابله با هرگونه تجاوز به این کشور شد.

22:36 شبکه‌های تلویزیونی (المنار، المیادین، العربیه) خبر دادند؛ عربستان حملات شدید هوایی به پایتخت یمن و اطراف آن را از سر گرفت. پدافند هوایی یمن برای مقابله با این حملات فعال شده است.

21:02  شبکه العربیه در خبری فوری از کشته شدن 15 نیروی انصارالله یمن در کمین نیروهای طرفدار «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن در استان «لحج» خبر داد. بر اساس این گزارش، این افراد در منطقه «صبر» واقع در استان لحج کشته شدند. از سوی دیگر، پایگاه خبری المیادین اعلام کرد که صدها فرد مسلح، اکنون راهی پایگاه نظامی «العند» در این استان شده‌اند و منتظر پشتیبانی هوایی عربستان سعودی هستند.

20:59  همزمان با اعلام وزارت دفاع روسیه مبنی بر عزیمت کشتی جنگی ضد زیردریایی این کشور به غرب دریای مدیترانه برای نمایش حضور روسیه در این منطقه، برخی خبرهای رسانه‌ای از عزیمت ناوگان روسیه و چین به منطقه باب المندب حکایت دارد. پایگاه خبری "دات مصر" اعلام کرد: "منابع حاکمیتی" در گفت وگوی اختصاصی به این پایگاه گفتند که ناوگان های چین و روسیه عملا از مواضع تمرکز خود در آب های منطقه به سمت تنگه باب المندب به حرکت درآمده اند. 

20:55 در حمله جنگنده‌های سعودی یک زن در بازار الخمیس در «منبه» در استان صعده، شمال یمن کشته شد و تعدادی دیگر زخمی شدند.

20:35  اعلام حکومت نظامی در صنعا، از سوی انصارالله یمن از ساعت ۷ صبح امروز(جمعه) تا ۷ غروب.

17:01  "سید عبدالملک الحوثی" رهبر جنبش انصارالله یمن دستور آزادی "محمود الصبیحی" وزیر دفاع سابق و برخی سران جنبش جنوب که اخیرا بازداشت شده بودند را صادر کرد.

16:59 عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن وارد شرم الشیخ مصر شد تا در نشست سالانه سران اتحادیه عرب حاضر شود (منبع: المیادین). پیش از این انصارالله یمن اعلام کرده بود که هادی پس از استعفا از منصب ریاست جمهوری (در تاریخ 22 ژانویه) دیگر مشروعیت ندارد. 

16:58  خبرنگار المیادین: جنگنده‌های سعودی منطقه «الصلیف» در استان «الحدیده» واقع در غرب یمن را بمباران کردند.

16:57  جنبش جنوب یمن کنترل فرودگاه عدن را در دست گرفت و ارتش یمن عقب‌نشینی کرد‎.

16:55  ارتش یمن با کمک کمیته‌های مردمی مقر لشگر 119 و نقاط وابسته به آن در «بیحان» استان شبوه را از القاعده پس گرفت‎.

15:19  وزیر دفاع پاکستان: قول ندادیم که به جنگ عربستان بپیوندیم/ هیچ وعده‌ای ندادیم/ وعده ارائه کمک نظامی به ائتلاف عربستان علیه یمن ندادیم‎.

15:18 «سازمان همکاری اسلامی» از تجاوز نظامی ائتلاف کشورهای عرب به سرکردگی عربستان سعودی اعلام حمایت کرد. «عیاد آمین مدنی»، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی گفت حمله نظامی به یمن برای نجات این کشور ضروری بوده است. وی با متهم کردن انقلابیون جنبش «انصارالله» به جنگ‌افروزی در یمن گفت سازمان همکاری اسلامی تحولات آن کشور را با نگرانی دنبال می‌کند.

15:16  یک منبع آگاه و عالیرتبه نظامی یمن اعلام کرد که عربستان سعودی به رغم بمباران‌های مستمر مناطق مختلف در یمن، موفق نشد به سامانه‌های موشکی سام و اسکاد آسیبی وارد کند. بر اساس این گزارش، حملات هوایی عربستان سعودی به یمن برخلاف آنچه که برخی رسانه‌های سعودی و قطری شایعه می‌کنند، موفقیت‌های نظامی چندانی به همراه نداشته است و پدافند موشکی سام و اسکاد در مکان امنی قرار گرفته‌اند و تاکنون سعودی‌ها نتوانسته‌اند آسیبی به مقر نگهداری این موشک‌ها وارد کنند.

15:15  جنگنده های وابسته به ائتلاف عربی روز جمعه دو منطقه در صعده شمال یمن را که مواضع گروه حوثی درآن جا واقع است، هدف حمله قرار دادند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، دراین حملات که در چارچوب عملیات " طوفان سهمگین" اجرا می شود ، منطقه کتف البقاع در شمال صعده در یمن و نیز منطقه" شدا " هدف قرار گرفت. شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از منابع قبیله ای در یمن گزارش داد در صنعاء پایتخت یمن نیز صدای چند انفجار شدید در اطراف کاخ ریاست جمهوری و نزدیک مواضع تحت سلطه حوثی ها شنیده شد. درحملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان چندین مرکز وابسته به نیروهای گارد ریاست جمهوری سابق (طرفدار علی عبدالله صالح) از جمله اردوگاه تیپ های موشکی و نیروهای یگان ویژه هدف قرار گرفت و به پایگاه هوایی الدیلمی در صنعاء نیز حمله شد.

15:13  خبرنگار شبکه المیادین در خبری فوری از سقوط یک پهپاد سعودی در صنعا خبر داد. یک منبع آگاه نظامی یمن اعلام کرد که یک پهپاد سعودی که برای شناسایی مواضع برای بمبارانهای جدید، در حال پرواز بر فرار منطقه «الصباحه» در غرب صنعا بود، هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

14:07  «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان طی سفرش به عربستان سعودی در گفت‌وگویی بر اهمیت مداخله نظامی در یمن تأکید کرد. البشیر در گفت‌وگو با «الشرق الاوسط» گفت: مداخله نظامی در یمن امری واجب بود که دیگر نباید در آن تأخیر می‌شد خصوصا اینکه امیدهایی وجود داشت که طرح «ابتکار خلیجی» را برخی‌ها که باید به آن توجه می‌کردند، توجه کنند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و حوثی‌های به نقشه‌های خود تا رسیدن به عدن ادامه دادند و این روند ، گزینه دیگری در برابر دیگران به جز مداخله نظامی باقی نگذاشت.

13:01  شبکه المیادین خبر داد که لحظاتی پیش در بازار «باب السباح» در صنعا، یک بمب منفجر شد و اخبار اولیه از جراحت چندین نفر حکایت دارد‎. هنوز جزئیاتی از این انفجار در دست نیست.

13:00  المیادین از حملات جدید عربستان به یمن خبر داد/ در این حملات جنگنده‌های عربستانی حوزه و چاه‌های نفتی در استان «مأرب» را بمباران کردند.

12:59  درگیری‌های شدید در مناطقی در شهر جنوبی «عدن» / درگیری‌ها اطراف فرودگاه شدید گزارش شده است (المیادین).

12:58  عربستان سعودی و متحدان این کشور در خلیج فارس پس از برگزاری نشستی با نمایندگان انگلیس، فرانسه و آمریکا در شورای امنیت، خواستار وضع قطعنامه‌ای برای تحریم تسلیحاتی جنبش انصارالله شده‌اند.به گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات‌ها می‌گویند اعضای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعد از نشستی در روز پنجشنبه با نمایندگان این کشورها همچنین خواستار آن شده‌اند که این قطعنامه به موجب فصل هفتم منشور سازمان ملل قابل اجرا باشد.

12:08  نوری مالکی معاون رئیس جمهوری عراق از سازمان ملل متحد خواست برای توقف حملات هوایی عربستان به یمن وارد عمل شود. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از "السومریه نیوز"، مالکی همچنین از طرف های سیاسی در یمن خواست با نهایت خویشتن داری، منافع عالی یمنی ها را در نظر بگیرند. وی خاطر نشان کرد ما با نگرانی فزاینده، تشدید اوضاع امنیتی کشور برادر یمن را دنبال می کنیم و استفاده از نیروی زور به جای کمک به تشویق گفت و گو میان یمنی ها را محکوم می کنیم.

12:06  جنبش تکفیری احرار الشام در سوریه از "عملیات طوفان سهمگین علیه حوثیها در یمن" استقبال کرد و از کشورهای عربی خواست در مقابل ایران بایستند. 

12:04 «عارف أبوحاتم» تحلیل‌گر سیاسی یمن، اعلام کرد که «خالد علی عبدالله صالح» پسر رئیس‌جمهور مخلوع یمن در حملات هوایی روز گذشته عربستان سعودی به یمن، کشته شد.بر اساس این گزارش، خالد (31 ساله) و فارغ التحصیل مدرسه نظامی – سلطنتی سند هرست (sand hurst) انگلیس است یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های افسری این کشور است که به ادعای این عضو جماعت اخوان‌المسلمین مصر، پنجشنبه (دیروز) کشته شده است.

11:12  شبکه تلویزیونی «المسیره» یمن وابسته به جنبش انصارالله از حمله صبح امروز یک جنگنده سعودی به یک بازار در «صعده» واقع در شمال این کشور خبر داد. بر اساس آمار اولیه اعلام شده، در این حمله که به بازار «البقع» در استان صعده صورت گرفت، 15 نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

10:42  حمد العسیری سخنگوی نیروهای شرکت کننده در تجاوز به یمن گفت که درزمان حاضر بر حملات هوایی تاکید می شود و هیچ برنامه ریزی و یا طرحی برای عملیات زمینی در یمن وجود ندارد.وی افزود: اگر لازم شد گزینه حمله زمینی مطرح خواهد بود.

09:27  وزیر خارجه آلمان بر خلاف همتایان انگلیسی و فرانسوی خود از تجاوز عربستان حمایت نکرد: مشکل یمن با زور حل نمی شود.

09:20  دبیرکل سازمان ملل بدون اشاره به تجاوز غیرقانونی عربستان به یمن، صرفاً به انتشار یک بیانیه اکتفا کرد.

05:01  «ضیف الله الشامی» سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: ما می‌دانیم که تجاوز و حمله هوایی سعودی‌ها با فرمان اسرائیل و آمریکا انجام گرفته است. وی ادامه داد: مردم یمن با وجود اختلافاتی که دارند، در مقابل تجاوز خواهند ایستاد و در حال حاضر اختلافات شخصی و طائفی از بین رفته و همگی برای مقابله با متجاوزان آماده هستند و هم اکنون مردم، ارتش و قبائل یمنی در یک خط واحد در مرزهای عربستان حضور دارند تا پاسخ هرگونه تجاوزی را با قدرت بدهند.

04:37  روزنامه مصری «الاهرام» روز جمعه مدعی شد که عربستان و کشورهای همراه آن در عملیات نظامی در یمن، محاصره تنگه باب‌المندب را آغاز کرده‌اند. این روزنامه ادعا کرده است که ناوگان غربی عربستان سعودی بنادر اصلی یمن را مسدود کرده است. باب المندب که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند، از جمله نقاط راهبردی برای حمل و نقل دریایی در جهان به شمار می‌آید.

03:56  همزمان با آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، سرکرده گروهک تروریستی منافقین هم از این اقدام حمایت کرده و خواستار گسترش آن شد. سرکرده منافقین با استقبال از تصمیم پادشاه عربستان برای حمله به یمن، آن را «دفاع مشروع» در برابر ایران خوانده و خواستار ادامه حملات شده است.

03:18  پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل روز پنج‌شنبه نوشت حضور جنبش انصارالله یمن در شهر عدن موجب نگرانی اسرائیل شده است. «عاوی ایساخاروف» نویسنده این مطلب با بیان اینکه اسرائیل از چند ماه قبل همزمان با آغاز پیشروی‌های انصارالله نسبت به این مسئله نگران بوده است، نوشته است که نگرانی تل‌آویو بی‌دلیل نیست چراکه این گروه در تمامی تظاهرات‌های خود، شعارهای انقلاب اسلامی ایران یعنی «مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل» را سر می‌دهد. احتمال حمله به کشتی‌های اسرائیلی که از تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند، یکی از مواردی است که به نوشته تایمز اسرائیل، تل‌آویو را نگران کرده است. تایمز اسرائیل همچنین مدعی شده است که پیشروی‌های انصارالله می‌تواند به معنی گسترش نفوذ ایران در منطقه و در نتیجه تقویت دست ایران در مذاکرات هسته‌ای باشد. 

02:19  شورای همکاری خلیج فارس، که بانی اصلی حمله هوایی به یمن است، سعی دارد تا حمله به این کشور را زیر فصل هفتم شورای امنیت ببرد. این فصل در سازمان ملل، در مواقعی مطرح می‌شود که کشوری صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر انداخته باشد و شورای امنیت ذیل این فصل اقدامات قهری از جمله تحریم و در مرحله بعدی اقدام نظامی را تجویز می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی