بازدید 9182

معمار سنگاپور مدرن درگذشت

«لی کوان یو» که به مدت سه دهه نخست‌وزیر سنگاپور بود و توانست چهره این کشور کوچک آسیا شرقی را متحول کند، بامداد امروز در سن 91 سالگی درگذشت.
کد خبر: ۴۸۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 23 March 2015
«لی کوان یو» که به مدت سه دهه نخست‌وزیر سنگاپور بود و توانست چهره این کشور کوچک آسیا شرقی را متحول کند، بامداد امروز در سن 91 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، «لی کوان یو» نخست‌وزیر اسبق سنگاپور که به واسطه ایجاد تحولات گسترده و تغییر چهره این کشور در جهان به «معمار سنگاپور مدرن» معروف بود، شب گذشته در سن 91 سالگی درگذشت.

در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری سنگاپور در این رابطه صادر کرده، آمده است: «نخست‌وزیر عمیقا متأثر است که باید اعلام کند آقای لی کوان لو، نخست‌وزیر بنیانگذار سنگاپور درگذشته است. آقای لی امروز ساعت 3:18 دقیقه بامداد در آرامش در بیمارستان عمومی سنگاپور درگذشت.»

آقای لی از سال 1959، یعنی زمانی که سنگاپور از بریتانیا مستقل شده و خودگردانی کامل دریافت کرد، تا سال 1990 یعنی به مدت سه دهه نخست‌وزیر این کشور بود. وی زمانی که از این سمت کناره‌گیری کرد، جزیره کوچک سنگاپور را از لحاظ اقتصادی به طور کامل متحول کرده و این کشور را «واحه‌ای جهان اولی در منطقه جهان سومی» می‌خواند.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز،‌ البته وی که خود را بدون «ایدئولوژی» می‌‌خواند، از سوی محافل حقوق بشری به دلیل محدود کردن آزادی‌های عمومی و حکومت شبه‌خودکامه، مورد انتقاد بود. سال 2011 یعنی زمانی که مردم سنگاپور علیه حزب عمل خلق، یعنی حزب حاکم رأی دادند، به عنوان پایان عمر سیاسی آقای لی خوانده می‌شود. وی در آن سال از سمتی که اختصاصا تحت عنوان «وزیر مشاور» برای او تعریف شده بود، کناره‌گیری کرده و از صحنه سیاسی دور شد.

امروز در پی مرگ نخست‌وزیر اسبق سنگاپور، «لی هسین لونگ» نخست‌وزیر کنونی این کشور یک هفته عزای عمومی اعلام کرده و قرار است در این رابطه سخنرانی کند. همچنین پرچم ساختمان‌های دولتی این کشور به احترام آقای لی به حالت نیمه افراشته درآمده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل