بازدید 4768

آیا نتانیاهو از گردونه نخست‌وزیری حذف می‌شود؟

شخص نتانیاهو، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی به عنوان موضوع محوری و اساسی انتخابات است، یعنی اینکه نتانیاهو به نخست وزیری خود ادامه خواهد داد یا از گردونه نخست وزیری خارج می‌شود؟
کد خبر: ۴۸۴۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹ 16 March 2015
آیا نتانیاهو از گردونه نخست وزیری خارج می‌شود؟شخص نتانیاهو، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی به عنوان موضوع محوری و اساسی انتخابات است، یعنی اینکه نتانیاهو به نخست وزیری خود ادامه خواهد داد یا از گردونه نخست وزیری خارج می‌شود؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در پی بروز اختلافات شدید در کابینه بنیامین نتانیاهو در دسامبر ۲۰۱۴ و خروج دو وزیر وی، عملاّ ادامه فعالیت دولت ائتلافی ناممکن شد. پارلمان این رژیم(کنست) که در واقع تا پاییز ۲۰۱۷ باید به کار خود ادامه می‌داد، مجبور شد به انتخابات پیش از موعد تن دهد و راه برای تشکیل دولتی جدید فراهم کند. انتخابات آتی پارلمان رژیم صهیونیستی در روز سه‌شنبه (۱۷ مارس) برگزار می‌شود.
 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی امیدوار است که بتواند برای چهارمین بار به عنوان نخست‌وزیر این رژیم برگزیده شود. نتانیاهو برای نخستین بار از سال ۱۹۹۶تا ۱۹۹۹ این مقام را برعهده گرفت و سپس از سال ۲۰۰۹ تا کنون دو بار وظیفه تشکیل دولت اسرائیل به وی محول شده است.       

  تبیلیغات انتخاباتی حزب لیکود در تل‌آویو

"خوشبینی‌های اولیه و اعتماد به نفس" حزب لیکود به رهبری نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات زودرس به نظر می‌رسد که رنگ باخته باشد. تامیر شفر، استاد دانشگاه بیت‌المقدس درباره موضوع محوری انتخابات پیش ‌رو گفت: «آیا اینکه دوره نتانیاهو به پایان می‌رسد یا خیر، پرسش اصلی در انتخابات روز سه‌شنبه است.»

برخی نظرسنجی‌ها ‌نیز این تردیدها را تقویت می‌کنند. بنا به یکی از آخرین نظرسنجی‌ها "اتحاد صهیونیستی" متشکل از احزاب چپ و میانه ۳ یا ۴ نماینده بیش از حزب لیکود در پارلمان آینده اسرائیل خواهد داشت. رهبری "اتحاد صهیونیستی" برعهده اسحاق هرتزوگ، رئیس کنونی حزب کارگر اسرائیل است. تسیپی لیونی، وزیر خارجه پیشین این رژیم نیز با حزب "هاتنوعا" (جنبش) در این اتحاد قرار دارد.

نتانیاهو می‌کوشد با تهییج طرفداران و رأی‌‌دهندگان با روند کنونی مقابله کند. وی در سخنانی خطاب به ساکنان سرزمین‌های اشغالی گفت: «موضوع بر سر امنیت کشور است، زیرا احتمال شکست حزب لیکود در انتخابات آتی وجود دارد.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داد که "تغییرات عمده" در سیاست اسرائیل می‌تواند در حال حاضر به"خطری بزرگ" بدل شود.

مشکلات دولت آتی اسرائیل

اغلب تحلیل‌گران سیاسی اسرائیل در این مورد هم نظر هستند که جدا از اینکه چه کسی در آینده سکان هدایت دولت اشغالگر را به دست گیرد، مشکلات بزرگ داخلی و خارجی در انتظار نخست‌وزیر آتی این کشور خواهد بود.

احزاب چپ و میانه وضعیت معیشتی مردم را موضوع اصلی انتخابات آتی کرده و دولت نتانیاهو را مسئول اصلی "شرایط نامساعد اقتصادی" می‌دانند.

به گفته مخالفان نتانیاهو، افزایش هزینه‌ی مسکن و بهای اغلب کالاهای اساسی سبب "گسترش فقر" در سرزمین‌های اشغالی شده و شکاف میان اقشار غنی و فقیر را بیش از پیش نمایان کرده است.

اما احزاب راست‌گرا (راست میانه و راست افراطی) در اسرائیل موضوع "امنیت ملی "را برجسته می‌کنند. به گفته آنان "برنامه اتمی ایران" مهم‌ترین چالش در عرصه امنیتی و سیاست خارجی این رژیم است. حضور گروه‌های اسلام‌گرا در مرزهای رژیم صهیونیستی نیز یکی دیگر از دغدغه راست‌گرایان محسوب می‌شود.
از سوی دیگر ادامه مذاکرات صلح یکی از خواسته‌های اصلی جامعه بین‌المللی برای پایان بخشیدن به نزاع طولانی میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها است. به نظر کارشناسان سیاسی در صورت پیروزی احزاب راست‌گرا نمی‌توان به از سرگیری مذاکرات صلح زیاد "خوش‌بین" بود.
 
نگاهی به احزاب و گروه‌ها در انتخابات گذشته و آینده

پس از انتخابات ژانویه ۲۰۱۳ ترکیب پارلمان رژیم صهیونیستی بدین نحو رقم خورد که جبهه‌ی احزاب راست‌گرا توانست ۴۳ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی را به‌خود اختصاص دهد. در این میان سهم حزب لیکود ۲۰ نماینده، "بیت یهودی" ۱۲ نماینده و حزب منصوب به وزیر خارجه کنونی این رژیم ۱۱ نماینده بود.

احزاب میانه در مجموع ۲۷ کرسی پارلمان را به دست آوردند که سهم حزب "آینده" ۱۹ نماینده، هاتنوعا ۶ نماینده و کادیما ۲ نماینده بود. در این دوره حزب کادیما نامزدی برای انتخابات معرفی نکرده است.

احزاب چپ نیز ۲۱ کرسی در اختیار داشتند که سهم حزب کارگر ۱۵ نماینده و حزب "مرتص" ۶ نماینده بود.

احزاب یهودیان ارتدکس در مجموع ۱۸ کرسی و فهرست عرب‌های سرزمین‌های اشغالی نیز ۱۱ نماینده بدست آوردند.
اما بنا به آخرین نظرسنجی که در روزنامه "یدیوت آخرنوت" منتشر شده در انتخابات آتی رژیم صهیونیستی اتحاد احزاب میانه و چپ احتمالاً ۲۶ کرسی پارلمان را به دست خواهند آورد. حزب لیکود ۲۲ نماینده و نیروی سوم فهرست مشترکی از احزاب عرب با حزب "حداش" (متشکل از باقی‌مانده حزب کمونیست این کشور) خواهد بود.  

 آیا نتانیاهو از گردونه نخست وزیری خارج می‌شود؟
"نخست‌وزیر آتی نماینده اقلیت رای‌دهندگان است"

در انتخابات کنونی با حضور اتحاد احزاب چپ و میانه، امکان تغییر قدرت در رژیم صهیونیستی محتمل‌تر از دوره‌های گذشته است. اما بنا به ارزیابی "دنیس خاربیت"، جامعه‌شناس دانشگاه تل‌آویو: «حزب پیروز در انتخابات آتی احتمالاً حدود ۲۵ نماینده در پارلمان خواهد داشت. این بدین معناست که هر کسی که نخست‌وزیر آتی این رژیم شود، تنها نماینده ۲۰ درصد از کل رای‌دهندگان کشور خواهد بود.»

به گفته این جامعه‌شناس "دولت ائتلافی آینده رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیری خواهد داشت که حتی در کابینه خود نیز در اقلیت قرار دارد." به همین دلیل تشکیل دولت باثبات در سرزمین‌های اشغالی با توجه به پراکندگی احزاب در این کشور کاری بسیار دشوار خواهد بود
در همین راستا" مهدی شوشتری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به انتخابات روز سه‌شنبه رژیم صهیونیستی با بیان اینکه این انتخابات از چند نظر مهم است، اظهار داشت: شخص نتانیاهو، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی به عنوان موضوع محوری و اساسی در این انتخابات مطرح هست،  اینکه نتانیاهو به نخست وزیری خود ادامه خواهد داد یا از گردونه نخست وزیری خارج می‌شود؟
 
 
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: بحث رفتن یا ماندن نتانیاهو بستگی به یک سری شرایطی دارد که یک به یک به ارزیابی آن‌ها خواهیم پرداخت.
 
شوشتری ادامه داد: ارزیابی عملکرد شش ساله نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی بدین صورت است که رای دهنده اسرائیلی یک ارزیابی جامعی در مورد مسائل داخلی و خارجی این رژیم در دوره نخست وزیری نتانیاهو دارد و بر آن اساس قرار است رای دهد. میزان موفقیت، ناکامی و شکست‌هایی که وی در این شش سال داشته، عنصر اساسی در تعیین رای، رای دهنده اسرائیلی است.
 
وی تصریح کرد: در شش سال نخست وزیری نتانیاهو، موضوعات اساسی در مسائل داخلی و خارجی این رژیم مطرح بود. یکی بحث مقابله با مقاومت فلسطین و دو جنگی که نتانیاهو در سال 2012 و 2014  علیه مقاومت فلسطینی در غزه راه انداخت و ناکام ماند و بحث بعدی مربوط به سیاست خارجی این رژیم در چند ماه اخیر است، که رای دهنده اسرائیلی شاهد یک سری ناکامیها و اختلافاتی در روابط این رژیم با آمریکا و دولت اوباما بوده که در هفته‌های اخیر هم به صورت خاص خیلی حاد شده است.


شوشتری اضافه کرد: بحث روند مذاکرات سازش هم بعد از یک دوره‌ای از رکود نه ماهه با تلاش وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کرد مجدد احیاء‌ شد اما به دلیل اختلافاتی که دو طرف فلسطینی و صهیونیستی بر موضوعات اساسی روند مذاکره سازش داشتند به نتیجه نرسید و متوقف شد.
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی حادی که گریبانگیر  رژیم صهیونیستی است از بحث کسری بودجه و مباحثی همچون تورم قیمت مسکن مواردی هستند که در ارزیابی نخست وزیری نتانیاهو، باید به آنها اشاره کرد.
 
 
وی ادامه داد: نتانیاهو از یک طرف تلاش می‌کند که هر طوری شده در انتخابات برنده شود و خودش را به عنوان یک رجال سیاسی مقتدر در اسرائیل مطرح کند و بعد از بنگروین عهده دار طولانی ترین دوره نخست وزیری باشد اما در نطقه مقابل احزاب مخالف تلاش می‌کند که به رای دهنده اسرائیلی ناکامیها و شکست‌هایی را که رژیم صهیونیستی در طی دوران شش ساله اخیر داشته را معرفی کند. این رقابت نزدیک و شانه به شانه‌ که حزب لیکود با حزب  کار ومیانه که ائتلاف اتحاد صهیونیست است بیانگر رقابت شدیدی است که در این انتخابات شاهد آن هستیم.
 
شوشتری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال پیروزی کدام نامزد انتخاباتی بیشتر است، گفت: مکانسیم و ساختار انتخابات در اسرائیل به نحوی است که تعدد احزاب، جریانهای سیاسی و لیستهای انتخاباتی را شاهد هستیم. این احزاب کوچک حداقل با دو درصد رایی که می‌اورند، تعدادی از کرسی‌های پارلمان را از آن خود می‌کنند و آراء‌ تقسیم و توزیع می‌شود.
وی افزود:احزاب کوچک هم به کنیست راه پیدا می‌کنند و این تعدد احزاب باعث می‌شود که در مرحله تشکیل کابینه و ائتلافهایی که شکل می‌گیرد، تأثیر گذار باشند. از این رو خیلی نمی‌شود با قاطعیت پیروز انتخابات را اعلام کرد.

این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه اضافه کرد: آخرین نظر سنجی‌هایی که ظرف یکی و دو روز گذشته در سرزمین‌های اشغالی انجام شده، حاکی از آن است که لیست اتحاد صهیونیستی که ائتلاف حزب کار و میانه است در صدر لیستهای انتخاباتی قرار گرفته و با  فاصله 4 تا 5 کرسی از حزب لیکود بالاتر است. این تعدد احزاب و لیستهای انتخاباتی به نحوی است که نمی‌شود با قاطعیت گفت که حتما حزب کار و میانه پیروز انتخابات خواهد بود زیرا در انتخابات قبلی هم ما شاهد بودیم که اتفاقات غیر مترقبه‌ای در انتخابات رخ داد و حزب آینده که حزب جدیدی بود، برخلاف نظرسنجی‌ها توانست نوزده کرسی را از آن خود کند و به عنوان حزب دوم مطرح شود .
 
 
شوشتری تاکید کرد: برخی از ناظران سیاسی بر این باورند که ممکن است یک سری اتفاقات غیر مترقبه‌ای روی دهد و احزاب جدیدتر هم در نتیجه آراء تعداد کرسی‌های بیشتری به دست آورند.
 
وی افزود: نتانیاهو در تلاش است تا میزان اختلافی که با حزب کار دارد را از طریق ائتلاف با احزاب راست دینی و احزاب راست افراطی و حتی احزاب میانه همچون موشه کهلون جبران کند.
 
شوشتری گفت: آخرین موضعی که نتانیاهو علی رغم اختلافات شدید که با موشه کهلون داشته ،اعلام کرده که حاضر است به وزارت دارائی‌ که وزارت مهمی در رژیم صهیونیستی است را به وی واگذار کند. یعنی این یک تلاش دقایق آخری است که نتانیاهو  انجام می‌دهد که هم بتواند آرای احزاب راست افراطی را به دست آورد و هم یک سری احزاب میانه را به سمت حزب لیکو بکشد.از این جهت نتیجه انتخابات خیلی، قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است که حزب کار و حزب میانه بتوانند در صدر قرار بگیرند اما در مرحله تشکیل کابینه نتوانند میزان آرا لازم را به دست بیاورند و موفق به تشکیل کابینه شوند، در آن صورت حزب دوم که احتمالا حزب لیکود خواهد بود مامور تشکیل کابینه خواهد شد.
 
 
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه تصریح کرد: کارشناسان سناریوهای مختلفی را برای مرحله آتی انتخابات پیش‌بینی می‌کنند. یک سناریو این هست که حزب کار و میانه، برنده شود و این حزب بتواند با احزاب میانه و البته حمایت احزاب عربی 61 کرسی یا رای لازم را در کنیست به دست آورد و یک حکومتی چپ و میانه را تشکیل دهد و یا اینکه نه این حزب وقتی به این مرحله رسید بتواند یک دولت وحدت ملی تشکیل دهد و حتی لیکود راهم سهیم کند که البته نتانیاهو این را رد کرده و اعلام کرده به هیچ عنوان حاضر نیست به ریاست حزب کار در کابینه وحدت ملی حضور پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رقیب اصلی نتانیاهو از حزب کارگر یک شخص میانه‌روست ممکن است میانه‌روی وی تأثیری در روابط آینده اسرائیل با فلسطین، ایران و اعراب داشته باشد،اظهار داشت: احزاب اسرائیلی دو حزب اصلی چپ و راست، درپرونده‌های اساسی و استراتژیک مانند پرونده هسته‌ای ایران، بحث مذاکرات سازش، اختلافات ریشه‌ای و عمیقی ندارد و مواضعشان از مواضع نتانیاهو و لیکود فاصله ندارد.
 
شوشتری تاکید کرد: حزب کار و میانه به مانند حزب لیکود معتقد است که دولت فلسطینی به شرطی تشکیل خواهد شد که دولتی خلع سلاح شده باشد و شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری رود اردن تحت مالکیت اسرائیل باقی بماند. در بحث قدس تأکید می‌کنند که قدس یکپارچه و غیرقابل تحسین به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است و حاضر نیستند توافقی را در رابطه با قدس با طرف فلسطینی انجام دهند.
 
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه تصریح کرد: نمی‌توان در بحث هسته‌ای ایران "هرتزوگ" را به عنوان شخصی میانه‌رو پذیرفت، زیرا این‌ها در مسائل اساسی همچنان پیرو نقطه نظراتی هستند که موسسه سیاسی امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند و خیلی اختلافات ریشه و اساسی با حزب لیکود و نتانیاهو ندارند.

شوشتری در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه توافقی بین ایران و 1+5 حاصل شود، آینده سیاسی اسرائیل با آمریکا را چگونه پیش بینی می‌کنید، گفت: در بحث روابط رژیم صهیونیستی با آمریکا، نتانیاهو بسیار تلاش می‌کند ومی‌خواهد به هر نحو ممکن مانع توافق احتمالی جمهوری اسلامی ایران با جامعه بین‌آلملل شود، زیرا هرگونه توافقی را به ضرر اسرائیل می‌دانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در مباحث دوجانبه با آمریکایی‌ها به دلیل نیازی که به حمایت و پشتیبانی آن‌ها دارد  و همچنین نیازی که دموکرات‌ها در انتخابات آتی به رأی یهودیان و لابی صهیونیستی، نمیگذارند این اختلافات عمیق شود و نتانیاهو در طی چند روز گذشته علیرغم برخی دیدگاه‌های متفاوتی که با دولت اوباما دارد، روابط دوجانبه این رژیم با آمریکا را مستحکم دانسته و گفته کسانی که فکر می‌کنند این روابط به صورت ریشه‌ای خدشه وارد شده در اشتباهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج