بازدید 22929
با پخش برنامه‌های شاد از هفته دوم رقم می‌خورد؛

مأموریت دشوار تلویزیون در هفته نخست عید نوروز

‌ای کاش در هفته نخست چندین تاک‌شو با حضور چهره‌های مقبول و محبوب نزد مردم روی آنتن برود تا ضمن حفظ فضای کلی، بدون استفاده از مایه‌های طنز، مخاطب را حفظ کرد. ‌برای حفظ مخاطب در شبکه‌های تلویزیونی در هفته نخست، راهکارهایی به جز پخش برنامه‌های کمیک وجود دارد اما چنین راهکارهایی تا کجا عملیاتی می‌شود؟
کد خبر: ۴۸۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷ 14 March 2015
در فاصله کمتر از یک هفته تا پایان سال ۱۳۹۳ و فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۴، مأموریت پیچیده تلویزیون برای تأمین نیاز مخاطب و در عین حال، رعایت شئونات روزهای آغازین سال پی گرفته می‌شود؛ مأموریتی که بخشی از پیچیدگی‌اش به واسطه حضور رقبایی است که خود را ملزم به رعایت شئونات این ایام نمی‌دانند و از هر حربه‌ای برای جذب مخاطب بهره می‌گیرند.

به گزارش «تابناک»، نوروز ۱۳۹۳ فضای یک دستی ندارد و بر خلاف برخی سال‌های پیشین که یا کاملاً شاد ‌یا کاملاً متأثر از فضای معنوی عزاداری محرم و اربعین بود، ریتم پخش برنامه‌های تلویزیونی یک دست نخواهد بود و مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته، فضای برنامه‌های تلویزیون در یک هفته نخست آغازین سال مصادف با ایام فاطمیه، با هفته‌های پس از آن کاملاً متفاوت خواهد بود و طبیعتاً فضای جدی‌تری در کنداکتور نمایان می‌شود.

در همین چهارچوب، در انتهای هفته نخست، شاهد روی آنتن رفتن مجموعه‌ای از برنامه‌های شاد از جمله «کلاه قرمزی» و «در حاشیه» اثر تازه مهران مدیری خواهیم بود و ریتم شاد خندوانه نیز در همین ایام بازمی‌گردد و برنامه کمیک به سرعت در کنداکتور قرار می‌گیرند تا بدین ترتیب به نیاز مخاطب پاسخ داده شود؛ اما برای هفته نخست، چه تدبیری اندیشیده شده و چگونه ضمن حفظ شئون مذهبی چنین ایامی، برنامه‌سازی متناسب با آغاز سال نو، صورت پذیرفته است؟

سوابق و شواهد حکایت از آن دارد که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بدون در نظر گرفتن هیچ محدودیتی، اقدام به پخش برنامه‌های عجیب در روز نخست سال نو و همچنین روزهای پسین خواهند نمود و تلاش می‌کنند بیننده میلیونی تلویزیون ایران را بربایند؛ به همین دلیل اگر مخاطب را در این روز‌ها به حال خود‌‌ رها کرد، طبیعتاً دکمه‌های کنترل ماهواره کار خودش را می‌کند و نمی‌توان هیچ تضمینی برای تماشای هر برنامه‌ای در چنین ایامی داد.

ماموریت دشوار تلویزیون در هفته نخست عید نوروز

بنابراین، انتظار می‌رود رسانه ملی در ‌هفته نخست سال ۱۳۹۳، ضمن رعایت شئونات این ایام مقدس، برنامه‌های متفاوتی نیز ارائه ‌و مخاطب را در این روزها، پای شبکه‌های تلویزیون حفظ کنند و بدین ترتیب، آثار گرایش مخاطب وسیع به شبکه‌های ماهواره‌ای در چنین ایامی به حداقل‌ برسد؛ مأموریتی که بسیار دشوار به نظر می‌رسد و اتفاقاً در چنین موقعیت‌هایی، عیار مدیران و برنامه‌سازان تلویزیون سنجیده می‌شود.

با این اوصاف، باید به انتظار نشست و دید که مدیران رسانه ملی، برای روزهای نخست سال آینده نیز همچون هفته دوم، برنامه‌ریزی کارآمدی داشته‌اند یا این فرصت به سادگی از دست می‌رود و شبکه‌های ماهواره‌ای، مخاطب داخلی را جذب و تغذیه خواهند کرد و طبیعتاً نگرانی در این زمینه بسیار پررنگ است، زیرا مخاطبی که در این ایام به شبکه‌های ماهواره‌ای تعلق خاطر بیابد، بازگرداندنش به شبکه‌های داخلی ساده نیست، هرچند مخاطب ایرانی نشان داده انتخاب‌گر است و از میان برنامه‌های شبکه‌های داخلی و ماهواره‌ای‌ گزینش می‌کند.

در روزهای نخست پخش فیلم‌های سینمایی تازه در دستور کار خواهد بود؛ اما در این رقابت، برای حفظ مخاطب نیاز به برنامه‌های بیشتر مشهود است و‌ ای کاش در هفته نخست، چندین تاک‌شو با حضور چهره‌های مقبول و محبوب نزد مردم روی آنتن برود تا ضمن حفظ فضای کلی، بدون استفاده از مایه‌های طنز، مخاطب را حفظ کرد. برای حفظ مخاطب در شبکه‌های تلویزیونی در هفته نخست، راهکارهایی به جز پخش برنامه‌های کمیک وجود دارد اما چنین راهکارهایی تا کجا عملیاتی می‌شود؟

شاید بتوان چنین تعبیر کرد که این نخستین مأموریت دشوار معاونت سیما در حوزه تولید است و کسب رضایت مخاطب از چنین مأموریتی می‌تواند امید به تغییر رویکرد‌ها در رسانه ملی را افزایش دهد و طبیعتاً عدم اقبال عمومی در حساس‌ترین و پرمخاطب‌ترین روزهای سال، می‌تواند قضاوت‌ها را راجع به عملکرد این حوزه تحت‌الشعاع قرار دهد. بدین سان برنامه‌سازان در این روز‌ها به شدت در تکاپو برای رساندن تولیداتش به کنداکتوری نوروزی هستند و صبر طولانی برای تماشای نتیجه تلاش‌هایشان نیاز نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر